စာသင္တုိက္ႏွင့္ စာသင္ခ်ိန္
မ်ားစြာေသာ
ၿမိဳ႕ႀကီး စာသင္တုိက္ႀကီးမ်ား၌ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ
အေၾကာင္းေၾကာင့္ စာသင္ခ်ိန္ လည္း နည္းပါးလွ၏၊ မ်ားေသာအားျဖင့္ ၀ါတြင္းသံုးလေလာက္ ႀကိဳးႀကိဳးစားစားႏွင့္
သင္ယူရ၏၊ ၀ါကၽြတ္ သည္မွ စ၍ ေနာက္၀ါဆုိအထိကား ဆရာႏွင့္ သင္ယူရျခင္း နည္းပါးလွေတာ့သည္။
ဤနည္းအတုိင္းသာ သင္ေနၾကရသမွ် (ေခတ္အလုိက္) စာေတာ္ပုဂိၢဳလ္တစ္ပါး
မျဖစ္ႏုိင္ပါ၊ “စာေတာ္”ဟူရာ၌ မိမိကုိယ္တုိင္ သေဘာဉာဏ္ ရွိ၍ ဆရာသမားထံ အနည္းငယ္ သင္ယူၿပီးေနာက္
ထုိထုိ က်မ္းစာမ်ားကုိ ၾကည့္႐ႈ၍ ေတာ္သူ, ပင္ကုိဉာဏ္လည္း မွန္မွန္ရွိ၊ ဆရာ့အထံ၌လည္း
ႏွစ္ရွည္လမ်ား သင္ယူျခင္းျဖင့္ ေတာ္သူဟု ႏွစ္မ်ိဳးရွိ၏၊ ပထမနည္းျဖင့္ ေတာ္သူသည္ သူ႕အတြက္
သာ ေတာ္၏၊ တပည့္မ်ားကုိ သူ႕လုိ ေတာ္ေအာင္ ပုိ႔ခ်တတ္ဖုိ႔ကား မလြယ္ကူလွေခ်၊ ဒုတိယနည္းျဖင့္
ေတာ္သူမွာ တပည့္မ်ားကုိလည္းေတာ္ေအာင္ သင္ျပႏုိင္၏၊ ယခုအခါ ၿမိဳ႕စာသင္တုိက္မ်ား၌ ပထမနည္းျဖင့္
စာေတာ္သူသာ ျဖစ္ခြင့္ရွိ၏၊ စာသင္ခ်ိန္ နည္းပါးရကား ဒုတိယနည္းျဖင့္ စာေတာ္သူမွာမွာ အလြန္
နည္းပါးေပလိမ့္မည္။
မွန္၏၊ မ်ားစြာေသာ စာျပန္ပဲြတုိ႔၌ စာေအာင္ပုဂိၢဳလ္မ်ားသည္ ဆရာ့ထံ
အျပည့္အစံု သင္ယူ၍ ေအာင္သူထက္ ဆရာ့အထံ အနည္းငယ္ သင္ယူၿပီးလွ်င္ မိမိတုိ႔ဘာသာ ႀကိဳးစား၍
ေအာင္သူေတြသာ မ်ားေလသည္၊ ဤအခ်က္ကုိ ေထာက္၍လည္း အနာဂတ္ကာလ၌ ၿမိဳ႕ကေလးမ်ားႏွင့္ ရြာႀကီးမ်ား၀ယ္
စာသင္တုိက္မ်ား တည္ရွိေစလုိေပသည္။
စာတတ္ၿပီးမွ လူထြက္ၾကရပံု
စာသင္သားဘ၀၌
အမ်ားႏွင့္ေလ်ာ္ညီေအာင္ ေရာေကာ ေသာေကာႏွင့္
ေနထုိင္ကာ ဉာဏ္၀ီရိယအေလ်ာက္ စာတတ္ေျမာက္၍ စာျပန္ပဲြမ်ား၌လည္း ေပါက္ေရာက္ၿပီးေသာအခါ
ေရွးေဟာင္းေႏွာင္းျဖစ္ကုိ ျပန္၍ ေတြးမိၾက၏၊ တခ်ိဳ႕သည္ မိမိက်ဴးလြန္ခဲ့ေသာ အျပစ္မ်ား၌
ျပင္မရေအာင္ (အာပတ္ေျဖေသာ္လည္း မေျပႏုိင္ေအာင္) က်ဴးလြန္ ခဲ့ေသာေၾကာင့္ ေနာင္တရကာ လူ၀တ္လဲၾကရရွာ၏။
ရဟန္းေတာ္ကေလးတစ္ပါးကား ၀ိနည္းကုိ မသင္ရမီက လြန္လာေသာ အျပစ္ကုိ
၀ိနည္းသင္ခါမွ ျပင္မရေတာ့ဟု သိရ၍ ခ်ံဳးခ်ံဳးခ်လ်က္ ငုိရရွာေလသတဲ့၊ [ ယခုကာလ၌ ရထား သေဘၤာမ်ား၀ယ္
က်သင့္ေသာ ႏႈန္းကုိ မေပးရေအာင္ ၾကံေဆာင္ယူသြားသျဖင့္ ႀကီးမားေသာ ၀ိနည္းအျပစ္ကုိ ရတတ္၏၊]
တခ်ိဳ႕စာတတ္ၿပီးသူမ်ားကား
မိမိျပဳခဲ့ေသာအမႈမ်ားက က်ဴးက်ဴးလြန္လြန္ မဟုတ္ေသာ္လည္း ေပါ့ေပါ့ေနမႈက အသားက်ေနသျဖင့္
ဣေႁႏၵသိကၡာကုိ ေစာင့္စည္း၍ တစ္နည္းျပဳျပင္ကာ က်နေအာင္ ေနႏုိင္ဖုိ႔ ခဲယဥ္းလွေသာေၾကာင့္
“လူ႕ဘ၀ျဖင့္ပင္ သာသနာကုိ ၾကည္ညိဳခ်ီးေျမႇာက္ေတာ့မည္”ဟု လူ႕ေဘာင္သုိ႔ ေျပာင္းၾက၏၊ စစ္အတြင္း၌ကား
“ကမၻာႀကီးေတာင္ အေျပာင္းအလဲ ရွိေသးတာပဲ၊ ရဟန္းဘ၀မွ လူ႕ဘ၀ေျပာင္းဖုိ႔ဟာ ဘာခဲယဥ္းေတာ့သလဲ”ဟု
စိတ္ရဲကာ ဂ်ပန္ေငြ ရွာလြယ္ခ်ိန္မွာ အမ်ားအျပား လူ႕ေဘာင္သုိ႔ ေျပာင္းၾကေလသည္၊ မည္သုိ႔ပင္ျဖစ္ေစ
(သာသနာေရးႏွင့္ႏုိင္ငံေရးကို ၾကည့္လွ်င္) ရဟန္းဘ၀၌ ေပေတေန သူမ်ားထက္ လူ႕ဘ၀ေျပာင္းသူမ်ားကုိသာ
ေက်နပ္ထုိက္ပါသည္။
အထင္ေသးခံေနရပံု
ဒုတိယကမၻာစစ္ႀကီး မျဖစ္မီ အေတာ္ၾကာေလာက္ကစ၍ မ်ားစြာေသာဒကာ ဒကာမ တုိ႔သည္
ရဟန္းေတာ္မ်ားအေပၚ၌ အထင္မႀကီးၾကေတာ့ေခ်၊ ထုိသုိ႔ အထင္မႀကီးၾကရာ၌ ရဟန္းငယ္မ်ားအေပၚ အထင္မႀကီးပံုႏွင့္
ဘုန္းေတာ္ႀကီး ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားအေပၚ အထင္မႀကီးပံုမွာ မတူ တတ္ေသးေခ်၊ ရဟန္းငယ္မ်ား အေပၚ၌
ၿမိဳ႕ထဲျပထဲ လည္ပတ္ျခင္း, ပဲြလမ္းသဘင္ကုိ ၾကည့္႐ႈျခင္း, သြားလာေနထုိင္ပံု မသပၸာယ္ျခင္း
တုိ႔ေၾကာင့္ အထင္ေသးၾက၏၊ သုိ႔ရာတြင္ သာသနာေတာ္ကုိ အတြင္း က်က် ကုိးကြယ္သူ အခ်ိဳ႕ကမူ
“စာသင္ေနေဖာ္ရလွ်င္ ေတာ္ေရာပ, ေနာင္ခါႀကီးေတာ့ ျပဳျပင္ပါလိမ့္မည္”ဟု ေမွ်ာ္လင့္၍ ေျဖႏုိင္ၾကပါေသး၏၊
ေက်ာင္းထုိင္ဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ား
အေပၚ၌ကား… ရပ္ရြာ နယ္ပယ္ ဒကာ ဒကာမတုိ႔ကုိ ယဥ္ေက်းေအာင္ မဆံုးမႏုိင္ျခင္း, တပည့္ တပန္း
ရဟန္း သာမေဏ ေက်ာင္းသားမ်ားကို ယဥ္ေက်း ေအာင္ စာတတ္ေအာင္ မသင္ျပႏုိင္ျခင္း, ပစၥည္းရွင္
ရပ္သူရြာသား တုိ႔ႏွင့္ အလြမ္းသင့္ေအာင္ ဆက္ဆံေပါင္းသင္းျခင္း, အေတာင္း အရမ္း အခဲြအခန္႔
မ်ားျပားျခင္း, ေက်ာင္းထုိင္ရလွ်င္ ဟုတ္ဟုတ္ မဟုတ္ဟုတ္ အပင့္အဖိတ္ခံရျမဲ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္
ေက်ာင္းရေအာင္ ႀကိဳးစားျခင္း, ထုိသုိ႔ ေက်ာင္းထုိင္ျဖစ္ဖုိ႔ လုိလားသျဖင့္ ဘုန္းႀကီးတစ္ပါး
ပ်ံေတာ္မူလွ်င္ ႐ံုးေရာက္ေလာက္ေအာင္ ေက်ာင္းလုပဲြ ျဖစ္ျခင္း ဤသုိ႔ စေသာ အျပစ္မ်ားေၾကာင့္
အထင္ေသးၾကေလသည္။