စာသင္တုိက္ေက်ာင္းေဆာက္မႈ
ေက်ာင္းေဆာက္မႈ၌
စဥ္းစားထုိက္ေသာ အခ်က္ေတြမ်ားလွ၏၊ စာသင္တုိက္ဟူသမွ် အသစ္တည္ရေတာ့မည္ျဖစ္လွ်င္ ကံႀကီး
ကံငယ္ ျပဳဖုိ႔ရန္ သိမ္လည္း ျဖစ္ႏုိင္, စာခ်ေက်ာင္းလည္း ျဖစ္ႏုိင္, ဘုရားဆင္းတုေတာ္
သီတင္းသံုး၍ ဘုရား၀တ္ျပဳၾကဖုိ႔ရာ ဘုရား ေက်ာင္းလည္း ျဖစ္ႏုိင္, ကာလအားေလ်ာ္စြာ စည္းေ၀းေဟာေျပာ
ဖုိ႔ရာ ဓမၼာ႐ံုလည္း ျဖစ္ႏုိင္ေသာ အလယ္ေက်ာင္းႀကီးတစ္ေက်ာင္း (ၿမိဳ႕ရြာေဒသလုိက္၍) ခပ္ေကာင္းေကာင္း
ျဖစ္ရန္လုိေပသည္၊ ထုိ ေက်ာင္းႀကီးကုိ ပစၥည္းတတ္ႏုိင္သူ တစ္ဦးတစ္ေယာက္က မတည္၍ ၿမိဳ႕ရြာက
၀ုိင္း၀န္းၾကၿပီးလွ်င္ တစ္ၿမိဳ႕လံုးႏွင့္ဆုိင္ေသာ ေက်ာင္း ျဖစ္မွသာ ရပ္သူ ရြာသားတုိ႔
သာ၍ ညီၫြတ္ဖြယ္ရွိသည္။
ထုိ႔ေနာက္ သံဃာအမ်ား ေနထုိင္ဖုိ႔ရာ (စာခ်ဘုန္းႀကီးမ်ားႏွင့္ စာသင္သားမ်ားအတြက္)
ႏွစ္ပါးေန သံုးပါးေန မုိးလံု ေလလံု ခပ္ၾကမ္းၾကမ္း ေက်ာင္းကေလးေတြႏွင့္ ဆြမ္းစားေက်ာင္းကို
လည္းေကာင္း, သံဃာအလြန္မ်ားလွ်င္ စာခ်ဖုိ႔ေနရာမ်ားကိုလည္းေကာင္း အစီအစဥ္က်က်ႏွင့္ သပ္သပ္ရပ္ရပ္
တည္ေဆာက္သင့္ၾကေပသည္၊ အနီးအပါး ေက်ာင္းေဟာင္း ေက်ာင္းပ်က္ ဇရပ္ပ်က္မ်ားကုိလည္း “၀ိနည္းေတာ္ႏွင့္
မဆန္႔က်င္ေသာ ေက်ာင္း ဇရပ္”ဟု စိတ္ခ်ရလွ်င္ ေရႊ႕ေျပာင္း ေဆာက္သင့္၏၊ နဂုိက ၀ိနည္းေတာ္ႏွင့္
အပ္စပ္ပံုမရေသာ ေက်ာင္းမ်ားကို မူလစပ္ဆုိင္ေသာ ေဆြမ်ဳိးမ်ားက သူတုိ႔ပုိင္ ပစၥည္းဟု
သေဘာထား၍ သယ္ယူေရႊ႕ေျပာင္း လွဴလွ်င္ အပ္ေတာ့သည္သာ၊ ထုိသုိ႔ ေက်ာင္းေဆာက္ၿပီးေနာက္ စားေရးေသာက္တာ
အတြက္ကုိမူ ေဂါပကအဖဲြ႕ႏွင့္ ရပ္ရြာၿမိဳ႕နယ္ကို အားထားရေပ လိမ့္မည္။ [ဤေနရာ၌ ဆုိင္ရာေက်ာင္းတုိက္မ်ား၏
စည္းကမ္း ဥပေဒကုိလည္း သီးျခား ေရးသင့္၏။]
အုပ္ခ်ဳပ္ေသာပုဂိၢဳလ္
အားလံုးေသာ ေက်ာင္းထုိင္ တုိက္အုပ္ဆရာေတာ္မ်ားသည္ မိမိ တစ္ပါး၏
ေကာင္းက်ိဳးထက္ အမ်ား၏ ေကာင္းက်ိဳးကုိ ေရွ႕႐ႈေသာ စိတ္ျဖင့္ တပည့္ ပရိသတ္ ရပ္ရြာ ဒကာ
ဒကာမတုိ႔ကို အျမဲ ညႇာတာစိတ္ ရွိသင့္၏၊ သူတုိ႔၏ တုိးပြားေၾကာင္း နည္းလမ္းကုိသာ ျပဳက်င့္ေနထုိင္
သင့္၏၊ ၀ိနည္းေတာ္လာ “ေက်ာင္းထုိင္အဂၤါ”ေခၚ
ဥပဇၩာယ္ဆရာ ျဖစ္ထုိက္ေသာ ဂုဏ္အဂၤါႏွင့္ ျပည့္စံုေသာ ပုဂိၢဳလ္မ်ားခ်ည္း ျဖစ္ေစသင့္သည္၊
ဟဥပဇၩာယ္ဆရာ၏ ဂုဏ္အဂၤါကုိ ေရွး၌ ျပခဲ့ၿပီ၊“ ထုိ႔ျပင္
ရြာေက်ာင္းအုပ္ခ်ဳပ္ေသာ ဘုန္းေတာ္ႀကီးသည္
အနည္းဆံုး မူလတန္းႏွင့္ညီမွ်ေသာ သင္ခန္းစာမ်ားကုိ ပုိ႔ခ်ႏုိင္ေသာပုဂိၢဳလ္ ျဖစ္ေစသင့္သည္၊
ေက်ာင္းတုိက္ကုိ အုပ္ခ်ဳပ္ၾကေသာ ဆရာေတာ္ မ်ားကား သတ္မွတ္ထားေသာ အဆင့္အတန္းကုိ ႏုိင္နင္းစြာ
ပုိ႔ခ် ႏုိင္ေသာ ဆရာေတာ္မ်ားခ်ည္း ျဖစ္ေစသင့္သည္။
မွတ္ခ်က္။ ။ မူလတန္းေက်ာင္း၌ မိန္းကေလးမ်ားကို လက္မခံရ၊
မိန္းကေလးမ်ားႏွင့္ အခ်ိဳ႕ေယာက္်ားကေလးမ်ား အတြက္ကား လူ၀တ္ေၾကာင္မ်ား၏ စာသင္ေက်ာင္းမ်ား
ရွိေပလိမ့္ မည္၊ ထုိစာသင္ေက်ာင္းမ်ားလည္း (ရြာငယ္မ်ားအတြက္ အနီးအပါး ႏွစ္ရြာ သံုးရြာ
ေပါင္းစပ္၍) မရွိ ရွိေအာင္ တည္ေထာင္ၿပီးလွ်င္ စာသင္ခ်ိန္ ကေလးဟူသမွ် စာသင္ေက်ာင္း၌
မသင္မေနရဟု အစုိးရက ပညတ္သင့္သည္၊ ထုိ႔ေၾကာင့္ စာသင္ေက်ာင္းမ်ားရွိရာ ရြာတုိ႔၌ စာသင္တုိက္က
တာ၀န္ယူဖြယ္ မလုိ။
ေဂါပကအဖဲြ႕
ႀကီးသည္ျဖစ္ေစ,
ငယ္သည္ျဖစ္ေစ ေက်ာင္းတိုက္တုိင္း၏ ေဂါပကအဖဲြ႕ ရွိသင့္၏၊ ထိုေဂါပကအဖဲြ႕မ်ားကား ေက်ာင္းဒကာ
ေက်ာင္းအမ စသူတုိ႔၏ ဆုိင္ရာႏွင့္ ရြာ လူႀကီးမ်ားအျပင္ ထုိေက်ာင္းအတြက္ အထူးေၾကာင့္ၾကစုိက္ေနေသာ
လူေကာင္းမ်ား ျဖစ္ေစသင့္၏၊ ထုိေဂါပကအဖဲြ႕၏ တာ၀န္မွာ အလွဴ ဒါန ရသမွ်ကုိ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္၍
ေက်ာင္း၌ လုိသမွ်ကုိသာ တျဖည္းျဖည္း လွဴရန္ျဖစ္၏၊ ေဂါပကအဖဲြ႕၀င္တုိ႔ ထိန္းသိမ္းရမည့္
ပစၥည္းမွာ ဆြမ္းအတြက္ ေဆးအတြက္ (သကၤန္းလုိလွ်င္ သကၤန္း အတြက္) စာအုပ္ ခဲတံ စသည္တုိ႔အတြက္
ရည္မွန္း၍ ေက်ာင္း န၀ကမၼအျဖစ္ျဖင့္ လွဴဒါန္းထားေသာ ရွင္ျပဳစသည္မွ ရအပ္ေသာ ပစၥည္းမ်ားႏွင့္
အစုိးရက ေထာက္ပံ့ေသာ ပစၥည္းမ်ားသာ ျဖစ္ပါ လိမ့္မည္၊ ထုိေဂါပကအဖဲြ႕၀င္တုိ႔၏ အထူး လုိလားအပ္ေသာ
အရည္ အခ်င္းမွာ သာသနာကုိ ေစာင့္ေရွာက္လိုေသာ စိတ္ႏွင့္ ၀ိနည္းေတာ္ ကုိ အေတာ္မ်ားမ်ား
နားလည္ထားျခင္းတည္း၊ [ေဂါပကအဖဲြ႕၏ တာ၀န္မ်ားကုိလည္း စည္းမ်ဥ္းထား၍ သီးျခားစီစဥ္သင့္ေပသည္၊၊]
ဒါနပစၥည္း သိမ္းဆည္းမႈ
သား
ရွင္ျပဳ သမီး မဂၤလာ စေသာ ကိစၥတုိ႔၌ ဘာသာေရးအရ ဒါနမ်ား ျပဳေလ့ရွိရာ အနာဂတ္ကာလ၀ယ္ ေက်ာင္းတုိက္၌
အမွန္လုိအပ္ေသာ ပစၥည္းမ်ားကိုသာ လွဴသင့္၏၊ ဥပမာ…သံဃာမ်ား၌ ဆြမ္း ရွားပါးေနလွ်င္ ဆြမ္းဆန္
စသည္ကုိသာ ေဂါပကအဖဲြ႕ထံ အပ္ႏွံ၍ သံဃာေတာ္မ်ားအား ပင့္ဖိတ္လွဴဒါန္းသင့္၏၊ ၀ိနည္းနားလည္ေသာ
ေဂါပကအဖဲြ႕ကား န၀ကမၼအား လွဴဒါန္းအပ္ေသာ ေငြကုိပင္ ၀ိနည္းေတာ္ႏွင့္ ေလ်ာ္ညီေအာင္ စီစဥ္၍
လွဴဒါန္းတတ္ပါလိမ့္မည္၊ [ န၀-အသစ္+ကမၼ-အလုပ္၊ ေက်ာင္းတုိက္၌ အသစ္ အသစ္ျပဳလုပ္ဖြယ္ အလုပ္ကုိ
“န၀ကမၼ”ဟု ေခၚ၏၊ ထုိအလုပ္မ်ား၌ ကုန္က် သံုးစဲြဖုိ႔ရန္ လွဴဒါန္းျခင္းကုိ “န၀ကမၼအား လွဴဒါန္းျခင္း”ဟု
ေခၚ၏၊ ထုိသုိ႔ လွဴရာ၌ မည္သည့္ ပုဂိၢဳလ္မွ် မပုိင္၊ သို႔ေသာ္ ထုိပုဂိၢဳလ္မ်ား၏ ဆုိင္ရာ
အလုပ္၌ကား ထုိေငြျဖင့္ ကပိၸယဒါယကာမ်ားက သံုးစဲြႏိုင္သည္။]
တစ္ရံတစ္ခါ ေက်ာင္းဒကာ ေက်ာင္းအမ စသူတုိ႔က ၀တၳဳကံ အျဖစ္ျဖင့္ လယ္ယာမ်ားကုိလည္း
ေက်ာင္းအား လွဴတတ္၏၊ (ယခု ကာလ၌ ၀တၱကဟု ေခၚသည္၊) ထုိ၀တၳဳကံလယ္ယာစသည္ကုိလည္း ေဂါပကအဖဲြ႕ကပင္
စီစဥ္ေပးရလိမ့္မည္၊ ပုဂိၢဳလ္တစ္ပါးအား ျဖစ္ေစ, တုိက္သံဃာမ်ားအားျဖစ္ေစ မည္သည့္နည္းႏွင့္မွ်
ေငြကုိလည္းေကာင္း, လယ္ယာကုိလည္းေကာင္း တုိက္႐ုိက္ မလွဴေကာင္း။
စာသင္စည္းကမ္း
မူလတန္းေက်ာင္းမ်ားမွ
စ၍ တကၠသုိလ္ေက်ာင္းမ်ားအထိ စာသင္နည္းစည္းကမ္း ရွိသင့္၏၊ (က်မ္းစာအသံုးအႏႈန္း ကဲြလဲြေစကာမူ)
အတန္းထားပံုခ်င္းမွာ တစ္မ်ိဳးတစ္စားတည္း ျဖစ္ေစသင့္၏၊ ဥပမာ…သဒၵါဗ်ာက႐ုဏ္းကုိ ေလ့လာၾကရာ၌
ေက်ာင္းတုိက္အခ်ိဳ႕က ဗာလာ၀တာရ, အခ်ိဳ႕က ကစၥည္းသဒၵါႀကီး, အခ်ိဳ႕က ႐ူပသိဒိၶ, အခ်ိဳ႕က
ေမာဂၢလႅာန္ဟု အမ်ိဳးမ်ိဳး ေလ့လာၾကေသာ္လည္း ပဒမာလာ စဥ္တတ္ျခင္း, ႐ုပ္ အက်ဥ္း တြက္တတ္ျခင္း,
သဒၵါနည္းအရ ပါဠိ၀ါက်ကုိ ရွင္းလင္း ႏုိင္ျခင္းအားျဖင့္ အရည္အခ်င္း တူမွ်ပံုမွာ ထူးမျခားနား
ျဖစ္ေစသင့္၏၊ ထုိ႔ေၾကာင့္ အတန္းစာေမးပဲြမ်ား၌ ဆုိင္ရာ သုတ္, သုတ္နက္ ရျခင္း, မရျခင္းကုိ
လုိရင္းထား၍ ေမးျမန္းခြင့္ ရွိေစလိမ့္မည္မဟုတ္၊ ထုိအတန္း အားလံုးလည္း အစုိးရ အသိအမွတ္
ျပဳထားေသာ အတန္းခ်ည္းသာ ျဖစ္ေစပါလိမ့္မည္။
ေက်ာင္းတုိက္ခ်င္း ဆက္သြယ္ပံု
မူလတန္းေက်ာင္းမွ
စ၍ မိမိတုိ႔ နီးစပ္ရာ အတြင္းရွိ ေက်ာင္းမ်ားသည္
တစ္ေက်ာင္း ႏွင့္တစ္ေက်ာင္း ဆက္သြယ္ရေပလိမ့္မည္၊ ဥပမာ…မူလတန္းေက်ာင္းမွ ေက်ာင္းသား
သာမေဏမ်ားသည္ ေရွ႕သုိ႔ တုိး၍ သင္လုိလွ်င္ မိမိတုိ႔ နယ္ပယ္ရွိ တတိယတန္း ဒုတိယတန္း ပထမတန္းစားေက်ာင္းမ်ားတြင္
နီးကပ္လ်က္ရွိေသာ ေက်ာင္း တုိက္မ်ားသုိ႔ ေျပာင္းေရႊ႕ သင္ယူေစၾကရမည္၊ ၿမိဳ႕ႀကီး တုိက္ႀကီး
မ်ားသုိ႔ မသြားေစရ၊ ၿမိဳ႕ႀကီး၌ တည္ရွိေသာ တကၠသုိလ္တုိက္ႀကီး မ်ား၌လည္း နယ္မွ အတန္း
မဆံုးေသးသူကုိ လက္မခံရဟု ဆုိလုိသည္။ [ဤသုိ႔ နယ္ရွိတုိက္မ်ားသုိ႔ သြားေစရျခင္း၏ အက်ိဳးကို
ေရွ႕၌ ျပခဲ့ၿပီ။]
အတန္းႏွင့္က်မ္းစာ ျပ႒ာန္းေရး
ဤအခ်က္မွာ ေနာင္ခါ က်နစြာ အလုပ္ လုပ္ခ်ိန္၌ ညိႇႏုိင္း တိုင္ပင္ရမည့္ အခ်က္ျဖစ္၏၊ သုိ႔ရာတြင္
အၾကမ္းအားျဖင့္ မွန္း ထားခ်က္ကုိ ေဖာ္ျပဦးမည္၊ မူလတန္းေက်ာင္းမ်ား၌ ယခုေခတ္ လူမ်ား၏
မူလတန္းေက်ာင္းကဲ့သုိ႔ အတန္းမ်ား သတ္မွတ္သင့္၏၊ ဤအခ်ိန္မွာ ပါဠိ ပိဋကစာေပဘက္က မ်ားစြာ
အေရးမႀကီးလွေသး၊ လူ႕ေဘာင္၌ ေရးတတ္ ဖတ္တတ္ တြက္ခ်က္တတ္မႈႏွင့္ လူမႈေရးရာ လိမၼာမႈကုိသာ
ဂ႐ုျပဳ၍ ဘာသာေရးအေျခခံ သိတန္ေသာအခ်က္ မ်ားကုိလည္း နားလည္ေအာင္ သင္ျပလုိက္ရမည္၊ တတိယ
ဒုတိယ ပထမတန္းေက်ာင္းတုိက္တုိ႔ ကား ရဟန္းဘ၀၌ ေနမည့္ ပုဂိၢဳလ္မ်ား အတြက္သာ ျဖစ္၍ ပါဠိပိဋကပညာရပ္မ်ားကုိသာ
သင္ျပရေပမည္။
ထုိသုိ႔ သင္ျပရာ၌ ပိဋကပါဠိေတာ္ကုိ သဒၵါ သၿဂႋဳဟ္မွ စ၍ (၁၀)ႏွစ္မွ်
သင္ယူရလွ်င္ အားလံုးေပါက္ေရာက္ၿပီး ျဖစ္ေစသင့္၏၊ ထုိသုိ႔ ျဖစ္ႏုိင္ေလာက္ေအာင္လည္း
(၁၀)တန္း ခဲြျခား၍ ထားရမည္၊ ထုိသုိ႔ ခဲြျခားၿပီးလွ်င္ တတိယတန္းေက်ာင္းမ်ား၌ (၅)တန္းေလာက္,
ဒုတိယတန္းေက်ာင္းမ်ား၌ (၇)တန္းေလာက္, ပထမတန္းေက်ာင္း မ်ား၌ ပထမတန္းမွ စ၍ (၁၀)တန္းအထိ
သင္ျပႏုိင္ေစရမည္။
တကၠသုိလ္ပညာ
တကၠသုိလ္ေက်ာင္းမ်ား၌ကား
ပါဠိဘာသာကုိ (၁၀)တန္းအထိ သင္ယူၿပီးေနာက္ ထူးျခား ေသာ အရည္အခ်င္းရွိ ပုဂိၢဳလ္မ်ားကိုသာ
ေရြးခ်ယ္လက္ခံသင့္၏၊ ထုိတကၠသုိလ္၀င္ အရွင္တုိ႔ သင္ၾကရမည့္ ပညာရပ္မ်ားကား …
၁-ေက်ာင္းတုိက္အုပ္ခ်ဳပ္၍
ဆရာလုပ္နည္း၊
၂-က်မ္းစာေရးသား၍
ျပင္ဆင္နည္း၊
၃-တရားေဟာနည္းႏွင့္
ၾသ၀ါဒေပးနည္း၊
၄-သကၠတ
က်မ္းစာမ်ား၊
၅-ဟိႏီၵ,
အဂၤလိပ္စေသာ ေခတ္အလုိက္ သိထုိက္ေသာ ဘာသာမ်ားတည္း၊
ထုိတြင္
၁-၂-၃ သည္ မသင္ မေနရေသာ မူလ ပညာရပ္ျဖစ္၍ ၄-၅ တုိ႔မွာ သင္လုိမွ သင္ရမည့္ အပုိဘာသာမ်ား
ျဖစ္ေစသင့္သည္၊ တကၠသုိလ္ပညာ လံုေလာက္ၿပီးေသာ ဆရာေတာ္ မ်ားသည္ မိမိဆုိင္ရာ ေက်ာင္းတုိက္မ်ားသုိ႔
ျပန္၍ အုပ္ခ်ဳပ္ျခင္း, ေက်ာင္းတုိက္သစ္ တည္ျခင္း, စာေပေရးသား ျပင္ဆင္ျခင္း, တရား က်င့္ျခင္း,
တရားေဟာျခင္းျဖင့္ အမ်ိဳးဘာသာ သာသနာအက်ိဳးကုိ ရြက္ေဆာင္ေနၾကေပလိမ့္မည္၊ ပါဠိႏွင့္ဟိႏီၵ
သကၠတ အဂၤလိပ္ (ဘာသာစံု)တတ္သူတို႔ကား ႏုိင္ငံျခားတုိင္ေအာင္ ေဟာေျပာျခင္း ေရးသားျခင္းတုိ႔ျဖင့္
ျမန္မာျပည္၏ ေအာင္လံတံခြန္ ထူးခၽြန္သူမ်ား ျဖစ္သင့္ၾကေပသည္။
ေက်ာင္းတိုက္မ်ား၌ အေထာက္အပံ့
တကၠသုိလ္ေက်ာင္းတုိက္
မဟုတ္ေသာ ေက်ာင္းတုိက္မ်ားကို ဆုိင္ရာနယ္ပယ္ကုိ
အားကုိး၍ တည္ေဆာက္ရမည္ျဖစ္ ေသာေၾကာင့္ ဆုိင္ရာနယ္ပယ္၏ အကူအညီကုိ ေမွ်ာ္လင့္စရာရွိ၏၊
ရွင္းျပဦးအံ့…ဆရာေတာ္မွ စ၍ အားလံုးပုဂိၢဳလ္မ်ားသည္ (က်န္းမာ ပါလွ်င္) ဆြမ္းခံၾကရမည္ျဖစ္၏၊
ထုိ႔ေၾကာင့္ ဆြမ္းခံ၍ ရေလာက္ ေသာ ရြာႀကီးႏွင့္ ၿမိဳ႕မ်ား၌သာ စာသင္တုိက္ အႀကီး အငယ္
တည္ေဆာက္ရေပလိမ့္မည္။
စာသင္သားတုိ႔ကုိ လက္ခံရာ၌လည္း… အစားအေသာက္ တတ္ႏုိင္႐ံုေလာက္သာ
ႏႈိင္းခ်ိန္၍ လက္ခံသင့္ေပသည္၊ စာသင္သား ႏွင့္ စာခ်ပုဂိၢဳလ္ဟူသမွ်သည္ ႏွစ္ထပ္ဘုဥ္းေပးရမွ
သင့္ေလ်ာ္မည္၊ ထုိကဲ့သုိ႔ ႏွစ္ထပ္မျပည့္စံုလွ်င္ နံနက္ေစာေစာတြင္ ယာဂုဘုဥ္းေပး၍ မြန္းလတ္အခ်ိန္တြင္
ဆြမ္းတစ္ထပ္ႏွင့္လည္း ၿပီးႏုိင္၏၊ ထုိမွ်ေလာက္ မျပည့္စံုလွ်င္ကား တရားက်င့္ေသာ ပုဂိၢဳလ္မ်ားေနရာသာ
ျဖစ္သင့္ ေတာ့သည္။
စာေအာင္ပုဂိၢဳလ္အနည္းအမ်ားလုိက္၍ အစုိးရေထာက္ပံ့ေသာ ပစၥည္းမ်ားႏွင့္
ရပ္ရြာနယ္ပယ္မွ ဒါနပစၥည္းမ်ားလည္း ရွိေပလိမ့္ ဦးမည္၊ ထုိဒါနပစၥည္းမ်ားကုိ ေဂါပကအဖဲြ႕က
သိမ္းဆည္း၍ အေရး ႀကီးေသာ ဆြမ္း, ေဆးကိစၥ၌ အသံုးခ်သင့္ေပသည္။ [ ေနရာေက်ာင္း မ်ားကား
ဆုိင္ရာဓနရွင္မ်ားႏွင့္ေက်ာင္းဒကာစသူတုိ႔က ၾကည္ျဖဴစြာ လွဴဒါန္းၾကမည့္ျပင္ သကၤန္းမ်ားကုိလည္း
ေဆြမ်ိဳးမိဘႏွင့္ ရဟန္း ဒကာ ဒကာမမ်ားက တာ၀န္ယူၾကေပလိမ့္မည္။]
စာခ်ရရွိေရးႏွင့္ သက္သာေရး
သာသနာေရးကုိ
စ၍ ျပင္ရာ၌ ေက်ာင္းထုိင္စာခ် ပုဂိၢဳလ္မ်ားကုိ
ခပ္ျမန္ျမန္ ရေအာင္ တကၠသုိလ္ေက်ာင္းတုိက္
တစ္တုိက္ေလာက္ အေရးတႀကီး တည္ေထာင္၍ ေရြးခ်ယ္ကာ အစုိးရအသိအမွတ္ျပဳ အပ္ေသာ ေက်ာင္းတုိက္မ်ား
အျမန္ဆံုး ရေစရမည္၊ ႏွစ္ေပါင္း အေတာ္ၾကာလွ်င္ တကၠသုိလ္ေက်ာင္းမွ ဂုဏ္ထူးရေသာေက်ာင္းထုိင္
ဆရာေတာ္မ်ား အမ်ားအျပား ေပၚထြက္လာပါလိမ့္မည္။
ေက်ာင္းထုိင္စာခ်ပုဂိၢဳလ္မ်ားလည္း တုိက္တာ အႀကီးအငယ္ အား ေလ်ာ္စြာ
တစ္တုိက္မွာ ေလးပါး, ငါးပါးစသည္ ရွိရေပသည္၊ ထုိပုဂိၢဳလ္မ်ား၏ ေဘာဇနသပၸာယျဖစ္မႈလည္း
လြန္စြာအေရးႀကီး၏၊ စာေပပုိ႔ခ်ရသည့္အတြက္ နဂုိအားအင္ ဆုတ္ယုတ္မသြားေအာင္ မွ်တေလာက္ေသာ
ေဘာဇဥ္ဟင္းလ်ာႏွင့္ ညေန အေဖ်ာ္မ်ားရသင့္ သည့္အျပင္ (ခမ္းနားႀကီးက်ယ္ျခင္း မရွိေသာ)
သန္႔ရွင္းသပ္ရပ္ ေသာ ေနရာထုိင္ခင္းႏွင့္ ေဆး၀ါးမ်ားကိုလည္း အျမဲရသင့္ေပသည္။
ထုိ႔ျပင္ စာခ်ဘုန္းႀကီးမ်ား၏ မိဘမ်ား ဆင္းရဲႏြမ္းပါးေနလွ်င္ ထုိမိဘမ်ား၏
စားေသာက္ေနထုိင္ေရးလည္း မယုတ္မလြန္ရေအာင္ စီမံေပးသင့္၏၊ ထုိအလံုးစံုအတြက္ ဆုိင္ရာဒကာ
မရွိပါမူ (သုိ႔မဟုတ္) ေဂါပကအဖဲြ႕မွာ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ေလာက္ေအာင္ အင္အားမရွိပါမူ ဒကာ ဒကာမတုိ႔
အင္အားရွိသေလာက္သာ စာသင္တုိက္ငယ္အျဖစ္ တည္ရွိေစသင့္၏၊ စာခ်ဘုန္းႀကီးမ်ားသည္ စာခ်ေနစဥ္
ေဘာဇဥ္ ေဆး၀ါးႏွင့္ မိဘအတြက္ အကူအညီမရဘဲ ကိုယ္ဆင္းရဲ စိတ္ဆင္းရဲ ခံ၍ စာခ်မေနသင့္၊ ထုိသုိ႔
ဆင္းရဲရဦးမည္ဆုိလွ်င္ တရားက်င့္၍ ကုိယ္က်ိဳးသက္သက္ကုိသာ ရွာသင့္ၾကေပသည္။
စာေမးပဲြမ်ား
စာေမးပဲြမ်ား၌ မူလတန္းမွစ၍
တကၠသုိလ္တန္းအထိ အတန္းတုိင္း ရွိေစသင့္၏၊ ထုိအတန္းမ်ား တြင္ အခ်ိဳ႕အတန္းကုိ ေက်ာင္းတုိ္က္အတြင္း၌
က်င္းပ၍ ေမးခြန္း မ်ားကုိလည္း ေက်ာင္းစာခ်မ်ားကပင္ ထုတ္သင့္၏၊
ထုိထုိ ေက်ာင္းတုိက္၏ ေနာက္ဆံုးအတန္းမ်ားကို (မူလတန္း ဒုတိယတန္း တတိယတန္းေက်ာင္းမ်ားအတြက္)
နယ္ရွိ ပထမတန္းစာသင္တုိက္မွ ေမးခြန္းထုတ္သင့္၏၊ ပထမတန္းစားေက်ာင္းမ်ား၏ ေနာက္ဆံုးတန္း
အတြက္ တကၠသုိလ္ေက်ာင္းမ်ားမွ ေမးခြန္းထုတ္သင့္၏၊ စာေအာင္ သည့္အတြက္ ဆုေတာ္ေငြ ရၾကမည္မဟုတ္၊
စာေအာင္ဦးေရႏွင့္ အဆင့္အတန္းလုိက္၍ကား န၀ကမၼအတြက္ အစုိးရက ေဂါပက အဖဲြ႕ကုိ လႊဲအပ္၍
ေက်ာင္းအား လွဴဒါန္းေပလိမ့္မည္။