ရြာႀကီးတုိ႔၌ စာသင္တုိက္ရွိက်ိဳး
မိမိတုိ႔ရြာႀကီးမွာ
(သုိ႔မဟုတ္) ရြာ၏အနီးမွာ စာသင္တုိက္ရွိလွ်င္ ဆယ့္သံုးေလးႏွစ္သား အရြယ္ မူလတန္းေအာင္ၿပီး၍
ဆယ့္ငါးႏွစ္ သားအရြယ္မွာ စာသင္တုိက္၌ စာသင္ႏုိင္၏၊ ဥတု ေျမ ေရ တူမွ်ေသာေၾကာင့္ က်န္းမာေရး၌လည္း
မစုိးရိမ္ရ၊ အကယ္၍ မက်န္းမာလွ်င္ ခ်က္ခ်င္း ဆရာ မိဘ ေရာက္လာႏုိင္၏၊ ရပ္ရြာ နယ္ပယ္ တစ္နယ္လံုးမွ
စာသင္တုိက္ တစ္တိုက္သာ ရွိသျဖင့္ စားေရး ေသာက္တာ ျပည့္စံုႏုိင္ရကား ေငြမပါဘဲ စာသင္ႏုိင္၏၊
သုိ႔ျဖစ္လွ်င္ ေငြႏွင့္စပ္ေသာ အျပစ္အရပ္ရပ္ ကင္း၍ သန္႔ရွင္းေလၿပီ၊ “မည္သူ႕ သား မည္သည့္
ဆရာ့တပည့္” ဟု အခ်င္းခ်င္း သိၾကၿပီးျဖစ္၍ ေဟာ့ရမ္း ေသာ့သြမ္းမႈလည္း (ပဲြၾကည့္မႈ အိမ္လည္မႈ
စသည္လည္း) မရွိႏုိင္ေတာ့ၿပီ၊ [ မ်က္ျမင္အားျဖင့္ ရြာႀကီးစာသင္တုိက္ ၿမိဳ႕ငယ္ စာသင္တုိက္မ်ား၌
အုပ္ခ်ဳပ္၍ လြယ္ကူသည္ကုိ ေတြ႕ရေပ၏၊ ထုိ စာသင္တုိက္သံဃာမ်ားလည္း အခ်ိဳးက်က် သီတင္းသံုးၾကသည္သာမ်ား၏။]
ထုိသုိ႔ အခ်ိဳးက်က် ေနထုိင္၍ စာသင္လာခဲ့သူ စာတတ္လွ်င္ မိမိပရိသတ္ကုိလည္း
အခ်ိဳးက်ေအာင္ ျပဳျပင္လုိေသာ မ်ိဳးေစ့ဓာတ္ခံမ်ား ပါလာတတ္ၾက၏၊ ယခုေခတ္ အအုပ္အခ်ဳပ္ေကာင္းေသာ
ဆရာေတာ္မ်ားသည္ ထုိဓာတ္ခံပါလာေသာ ဆရာေကာင္း၏ တပည့္မ်ားခ်ည္းသာတည္း၊ က်မ္းစာမ်ား၌ “ရွင္သာမေဏ
စ၍ ျပဳျခင္းသည္ ပဋိသေႏၶေနျခင္းႏွင့္ တူ၏၊ အဆံုးအမ မေကာင္းေသာ ေက်ာင္း၌ ေနမိျခင္းသည္
မေကာင္းေသာအမ်ိဳး၌ ပဋိသေႏၶေနမိ ျခင္းႏွင့္ တူ၍ အဆံုးအမေကာင္းေသာ ေက်ာင္း၌ ေနထုိင္မိျခင္းကား
အမ်ိဳးေကာင္း၌ ပဋိသေႏၶေနရျခင္းႏွင့္ တူ၏”ဟု မိန္႔သည္။
ဆယ္ႏွစ္အျပည့္သင္လွ်င္ ျပည့္စံု၏
ပိဋက
ပါဠိ အ႒ကထာ က်မ္းစာ အရပ္ရပ္သည္ ဉာဏ္မွန္မွန္ရွိသူ စနစ္တက် မပ်က္မကြက္ သင္ရမည္ဆုိလွ်င္
ဆယ္ႏွစ္ေလာက္သင္က လံုလံုေလာက္ေလာက္ အထ ေျမာက္၏၊ သုိ႔ျဖစ္လွ်င္ တစ္ဆယ့္ငါးႏွစ္သားအရြယ္မွစ၍
သင္ယူခဲ့သူသည္ ႏွစ္ဆယ့္ငါးႏွစ္သားအရြယ္မွာ ထည္ထည္၀ါ၀ါ စာခ်ႏုိင္ေပၿပီ။
သူသည္
သကၠတ အဂၤလိပ္ ဟိႏၵဴစေသာ ဘာသႏၲရကုိ သင္လုိလွ်င္ ေနာက္ထပ္ ငါးႏွစ္ သင္ႏုိင္ေသး၏၊ ပါဠိတကၠသုိလ္မွာ
တစ္ခ်ိန္၌ ပိဋကကုိ ပုိ႔ခ်၍ တစ္ခ်ိန္၌ ဘာသႏၲရ သင္ေနပါလွ်င္ (၃၅)ႏွစ္ အရြယ္မွာ ျမန္မာျပည္တြင္မကဘဲ
ကမၻာကုိ ေျခလွမ္းႏုိင္ဖြယ္ ရွိ၏၊ ထုိအတုိင္းသာ ႀကိဳးစားၾကပါမူ အနာဂတ္ကာလ၌ သီလ သိကၡာ
ျပည့္၀၍ ပညာရွာမွီးၾကေသာ ျမန္မာရဟန္းေတာ္မ်ားသည္ (ယခု အခါ သာသနာေတာ္ကုိ အထင္ေသးေနေသာ
လူတစ္စု၏) အဖူး အေျမာ္ကုိ ခံၾကရပါလိမ့္မည္။
ဗုဒၶလက္ထက္ေတာ္ ေက်ာင္းတုိက္
ဗိမိၺသာရ
မဟာရာဇာသည္ ေသာတာပန္ ျဖစ္ၿပီးေနာက္ ဗုဒၶႏွင့္
သံဃာေတာ္အမ်ား သီတင္းသံုးဖုိ႔ရာ ေက်ာင္းတိုက္ေနရာကုိ စဥ္းစားသည္မွာ…“ၿမိဳ႕ရြာႏွင့္
မေ၀းလြန္း, မနီးလြန္း, သြားလမ္း လာလမ္းေကာင္း, ဘုရားဖူးလုိ တရားနာလုိသူတုိ႔ သြားဖို႔ကလည္း
လြယ္ကူ, ေန႔အခါ၌ လူမ်ားႏွင့္ ေရာႁပမ္းျခင္းမရွိ၊ ညဥ့္အခါ ၿမိဳ႕(ရြာ) ထဲမွ ဆူညံသံလည္း
မၾကားရ၊ လူတုိ႔ျဖတ္သန္းသြားလာျခင္း မရွိ၊ (တုိင္ပင္စရာရွိလွ်င္) တုိးတုိးတိတ္တိိတ္
တုိင္ပင္ႏုိင္ေလာက္ ေအာင္ လူတုိ႔မွလည္း ကင္းရွင္း, ရဟန္းေတာ္မ်ား ကမၼ႒ာန္းဘာ၀နာ စီးျဖန္းကာျဖင့္
ကိန္းေအာင္းစရာလည္းေကာင္းေသာ ေနရာသည္ အဘယ္မွာ ရွိပါလိမ့္မည္နည္း”ဟု စဥ္းစားေသာအခါ ထုိဂုဏ္အဂၤါ
တုိ႔ျဖင့္ ျပည့္စံုေသာ ေ၀ဠဳ၀န္ဥယ်ာဥ္ကုိ ေတြ႕ရ၍ ထုိဥယ်ာဥ္ကုိပင္ လွဴဒါန္းေလသည္၊ အနာထပိဏ္သူေဌး
ေက်ာင္းတုိက္ေနရာ ရွာစဥ္ ကလည္း ထုိေနရာမ်ိဳးကုိပင္ ေရြးခ်ယ္၍ ေဇတမင္းသား၏ဥယ်ာဥ္ကုိ
ေတြ႕ရသျဖင့္ ထုိဥယ်ာဥ္ကုိ ၀ယ္ယူ၍ ေဇတ၀န္တုိက္ တည္ေဆာက္ လွဴဒါန္းေလသည္။
ဤသုိ႔လွ်င္ ဗုဒၶရွင္ေတာ္၏ လက္ထက္ေတာ္က ေက်ာင္းတုိက္ ႀကီးမ်ားသည္
ၿမိဳ႕ႏွင့္ ခပ္လွမ္းလွမ္းမွာ တည္ရွိၾကသည္ကုိ ေတြ႕ရ ေပသည္၊ မင္းတုန္းမင္းလက္ထက္က ေက်ာင္းတုိက္ႀကီးမ်ားလည္း
ၿမိဳ႕၏အေရွ႕ဘက္၌ (တခ်ိဳ႕ ေျမာက္ဘက္ယြန္းယြန္း မႏၲေလးေတာင္ တစ္၀ုိက္၌) တည္ရွိၾကသည္မွာ
ၿမိဳ႕ႏွင့္ပနံရလွေပသည္၊ ေနာက္မွ “ဆြမ္းခံ၍ လြယ္ကူေအာင္”ဟု သေဘာထား၍ တျဖည္းျဖည္း ၿမိဳ႕
အေနာက္ဘက္သုိ႔လည္းေကာင္း, ၿမိဳ႕ေတာင္ဘက္သုိ႔ လည္းေကာင္း ေက်ာင္းတုိက္မ်ား ေရႊ႕ေျပာင္းကာ
ၿမိဳ႕ႏွင့္နီးကပ္ ဆက္စပ္လာဟန္တူသည္။ [ေရႊက်င္ဆရာေတာ္ႀကီးက တပည့္ရင္းျဖစ္ေသာ မဟာ၀ိသုဒၶါ႐ံုဆရာေတာ္အား
“အေရွ႕၀ိသုဒၶါ႐ံုတုိက္သည္ လူေနအိမ္မ်ားႏွင့္ နီးကပ္၍ မႏၲေလးေတာင္ ေျမာက္ဘက္၌ ေတာက်က်
တည္ရွိေသာ ေရႊက်င္တုိက္ေလာက္ မေကာင္း”ဟု မိန္႔ေတာ္မူဖူးပါသတဲ့။]
ငကင္းရြာစာသင္တုိက္
ျမင္းမူၿမိဳ႕နယ္၌
“ငကင္း, မင္းရြာ” ရွိ၏၊ ငကင္းရြာ၌ ေရွးက သံဃာ
ငါးဆယ္ေက်ာ္ ရွစ္ဆယ္မွ် သီတင္းသံုးရာ စာသင္တုိက္ ရွိခဲ့ဖူး၏၊ ထုိ စာသင္တုိက္၌ ေက်းဇူးေတာ္ရွင္
(ေျမာင္းျမၿမိဳ႕ ပေဇၨာတာ႐ံုတုိက္)ဆရာေတာ္ သီတင္းသံုးခဲ့ဖူး၏၊ ရြာကား အိမ္ေျခမ်ားမ်ား
ရွိပံုမရ၊ စာသင္တုိက္ ဆရာေတာ္သည္ ထုိရြာ ဇာတိပင္ ျဖစ္၍ စာသင္ခ်ိန္က “ေနာင္အခါ
စာသင္တုိက္တည္အံ့”ဟု ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္
၀မ္းကဲြညီေနာင္သံုးပါးတုိ႔ (တစ္ပါးက ၀ိနည္း, တစ္ပါးက အဘိဓမၼာ, တစ္ပါးက သုတၱန္ကုိ) တာ၀န္ယူ၍
သင္ယူေတာ္မူၾကသတတ္၊ စာသင္ၿပီးေနာက္ စာသင္တုိက္ တည္ေထာင္ေတာ္မူၾကသည္။
ရြာက ႀကိဳးစားပံု
“ရြာဘုရား ရြာသား မ႐ုိေသ” ဟု ဆို႐ုိးရွိေသာ္လည္း ထုိဆရာေတာ္မ်ားကုိကား
ရြာသားတုိ႔က အလြန္႐ုိေသၾက၏၊ စာသင္တုိက္အတြက္ အားတက္သေရာ ရွိၾက၏၊ စပါးေပၚခ်ိန္ တစ္တင္းစီ
ႏွစ္တင္းစီ တတ္အားသမွ် စု၍ ႏွမ္း ပဲ ေပၚခ်ိန္လည္း တစ္ျပည္စီ တစ္ခဲြစီ စု၍ ဆရာေတာ္၏
ေနာင္ေတာ္ႀကီးထံ အပ္ႏွံၾက၏၊ ထုိစပါး ႏွမ္းမ်ားကို ဆန္ဖြပ္ခ်ိန္ ဆီပြတ္ခ်ိန္၌ ထုိက္သလုိ
တာ၀န္ယူၾကေသး၏၊ ဤနည္းအားျဖင့္ ထုိသံဃာမ်ား၏ နံနက္ဆြမ္းအတြက္ ေကာင္းစြာ လံုေလာက္ေလေတာ့၏၊
ေန႔ဆြမ္းကုိလည္း စားဦးစားဖ်ားမွ တာ၀န္ယူၾကေသး၏၊ ရြာႏွင့္သံဃာ မမွ်ေအာင္ ရွိေသာ္လည္း
၀န္မေလးၾကေပ၊ ရပ္သူ ရြာသားတုိ႔ ဘာသာေရး၌ ယဥ္ေက်းၾကေၾကာင္းလည္း အရပ္ရပ္၌ ႏွံ႕စပ္ေက်ာ္ၾကားေလ၏။
အလြန္ၾကည္ညိဳဖြယ္ဆရာေတာ္
၀ိနည္းဘက္က
တာ၀န္ယူေသာ ဆရာေတာ္သည္… သက္ေတာ္ သာ၍ ရွည္၏၊ ႀကီးရင့္ေတာ္မူေသာအခါ စာသင္တုိက္မွ မလွမ္းမကမ္း၌
ေဗာဓိပင္စုိက္၍ ေတာေက်ာင္းကေလး တည္ကာ ထုိေတာေက်ာင္း၌ မၾကာခဏ ႂကြ၍ သီတင္းသံုးေတာ္မူ၏၊
(ဤ စာေရးေသာ ဘုန္းႀကီးကုိယ္တုိင္ပင္) ထုိဆရာေတာ္ကုိ ဖူးလုိက္ရ ဖူး၏၊ ဘုန္းႀကီးတစ္သက္တာ၌
အၾကည္ညိဳဆံုး ဆရာေတာ္တုိ႔တြင္ တစ္ပါးအပါအ၀င္ပါေပတည္း၊ ထုိစာသင္တုိက္မွ စာတတ္၀ိနည္းဓုိရ္
အေတာ္မ်ားမ်ား ထြန္းကားခဲ့ေသာ္လည္း ယခုအခ်ိန္မွာမူ ထုိစာသင္တုိက္ မထင္ရွားေတာ့ေခ်၊
၀မ္းနည္းဖြယ္ေကာင္းေလစြ၊ ဤအေၾကာင္းအရာမ်ားျဖင့္ ေတာရြာ၌ စာသင္တုိက္ေကာင္း ျဖစ္ႏုိင္ေၾကာင္း,
၀ိနည္းအေပါက္အၾကား နည္းပါးသျဖင့္ အက်င့္စရဏ ျပည့္စံုေသာ ပုဂိၢဳလ္ေကာင္းမ်ား ထြန္းကားႏုိင္ေၾကာင္း ျပလုိပါသည္။