သိမ္သမုတ္
“သီမာ”
ဟူေသာ ပါဠိသည္ “အပုိင္းအျခား -နယ္နိမိတ္ သတ္မွတ္ထားေသာ အရပ္” ဟု
အဓိပၸာယ္ထြက္၏၊ “ရဟန္းမ်ား ကံႀကီးကံငယ္ ျပဳဖုိ႔ရာ နယ္နိမိတ္ သတ္မွတ္ထားေသာအရပ္္”ဟု
သံဃာအမ်ားက အသိအမွတ္ျပဳျခင္းကုိ “သိမ္သမုတ္”ဟု ေခၚ၏၊ ထုိ႔ေၾကာင့္ အစုိးရက ေနရာတစ္ခုကုိ
လူ၀တ္ေၾကာင္တစ္ေယာက္အား ဥပေဒႏွင့္အညီ “သီးျခားရြာ”ဟု ေပးလုိက္လွ်င္လည္း သိမ္သမုတ္ျခင္းကိစၥ
ၿပီးေတာ့၏။
သိမ္သမုတ္ရာ၌ အလြန္မ်ားစြာ ေငြကုန္ခံမည့္အစား ထုိေနရာ၌ မုိးလံုေလလံုရွိေအာင္
ေက်ာင္းေဆာက္လုိက္ျခင္းသာ သာ၍ အက်ိဳး ရဖြယ္ ရွိ၏၊ သုိ႔ရာတြင္ သိမ္သမုတ္ရာ၌ ပိဋကတတ္ကၽြမ္းေသာ
ဆရာေတာ္မ်ား ပါဖုိ႔ အေရးႀကီး၏၊ နားမလည္သူမ်ားခ်ည္းသာ သမုတ္လွ်င္ကား ေအာင္ျမင္ဖုိ႔ မလြယ္ကူေခ်။
ရဟန္းခံ
ယခုကာလ ရဟန္းခံကိစၥလည္း အကုန္အက် မ်ားလြန္း၏၊ ဘုန္းႀကီး၏ ညီႏွစ္ေယာက္တြင္
၀မ္းကဲြညီကုိ (၇၀၀)ေလာက္ အကုန္ခံ၍ သူ႕မိဘမ်ားက ရဟန္းခံ ေပး၏၊ ေလးလေလာက္ၾကာလွ်င္ လူထြက္သြားေတာ့၏၊
ညီရင္း တစ္ေယာက္ကုိကား ေထာင့္ငါးရာေလာက္ အကုန္ခံ၍ ရဟန္းအမ မ်ားက ရဟန္းခံေပး၏၊ ၀ါအေတာ္ရ၍
ပထမေက်ာ္ ေအာင္ၿပီးမွ လူထြက္သြား၏။
ရဟန္းခံကိစၥ၌ ဆရာ တစ္ပါး အျခားသံဃာ ေလးပါး ဤ သံဃာစစ္ ငါးပါးသည္
သပိတ္ သကၤန္း ျပည့္စံုေသာ ရဟန္းေလာင္းကုိ သိမ္စစ္စစ္သုိ႔ သြင္း၍ ၀ိနည္းေတာ္အရ စီစဥ္ေပးလုိက္လွ်င္
ရဟန္းခံျခင္းကိစၥ အထေျမာက္ေတာ့၏၊ ထုိမွ်ေလာက္ မက်ဥ္းေသာ္ လည္း ခပ္က်ဥ္းက်ဥ္းႏွင့္ ကိစၥ
ၿပီးေျမာက္ေစ၍ ေနာင္ခါ ထုိရဟန္းသစ္တုိ႔ အမွန္ လုိလားထုိက္ေသာ စာအုပ္ သကၤန္း ဆြမ္း ေဆးတုိ႔ကုိသာ
တျဖည္းျဖည္း ေထာက္ပံ့သင့္၏၊ တစ္ခါတည္း အကုန္ခံျခင္းကုိ ျပဳျပင္သင့္သည္။
ရဟန္းျပဳရည္ရြယ္ခ်က္
ရဟန္းျပဳရာ၌…
၁-ေႂကြးထူေနေသာေၾကာင့္
ရဟန္းျပဳျခင္း၊
၂-ရာဇ၀တ္
ျပစ္မႈကုိ ေရွာင္တိမ္း၍ ေနလုိေသာေၾကာင့္ ရဟန္းျပဳျခင္း၊
၃-သာမေဏဘ၀ႏွင့္
ေနရာမွ အသက္ႀကီး၍ ယီးတီးယားတားႏွင့္ ရဟန္းျပဳျခင္း၊
၄-သဒၶါတရားအေလ်ာက္
ရဟန္းျပဳျခင္း၊
၅-ပညာ
လုိလားေသာေၾကာင့္ ရဟန္းျပဳျခင္းဟု ငါးမ်ဳိး ရွိ၏။
(၁, ၂) အေၾကာင္းမ်ားေၾကာင့္ ရဟန္းျပဳသူတုိ႔ကုိ အစုိးရကပင္ ခြင့္မျပဳထုိက္၊
(၃) အေၾကာင္းေၾကာင့္ ရဟန္းျပဳသူမ်ားလည္း ေနာင္ခါ မရွိထုိက္၊ (၄, ၅)အေၾကာင္းတုိ႔ေၾကာင့္
ရဟန္းျပဳသူမ်ား ကုိလည္း လူ၀တ္ေၾကာင္မ်ား ရေသာ ကုသုိလ္ထက္ ပုိ၍ ကုသုိလ္ ရလုိသူမ်ားကုိသာ
ခြင့္ျပဳသင့္ပါသည္၊ ထုိ႔ေၾကာင့္ “ကမၼ႒ာန္း အားထုတ္လုိပါသလား, စာသင္လုိပါသလား”ဟု ေမးျမန္းထုိက္၏။
ကမၼ႒ာန္း အားထုတ္လုိသူကုိ ရဟန္း ျဖစ္ၿပီးလွ်င္ ၿပီးခ်င္း တရားက်င့္ပုဂိၢဳလ္မ်ား
သီတင္းသံုးေနထုိင္ရာ ေက်ာင္းတိုက္၌ ေနထုိင္ေစသင့္၏၊ စာေပသင္လုိသူကုိ အစုိးက အသိအမွတ္ျပဳထားေသာ
စာသင္တုိက္၌သာ ေနေစသင့္၏၊ ထုိႏွစ္မ်ိဳးတြင္ မပါ၀င္ေသာ သာမန္အလုပ္လက္မဲ့ေက်ာင္း၌ကား
မေနေစသင့္၊ ထုိသုိ႔ ေနထုိင္ ၿပီးေနာက္ အစုိးရက (သူႀကီးက) ထုိပုဂိၢဳလ္၏ ဆရာ စသည္ကုိ
မွတ္၍ သြားေလရာ ေဆာင္ယူဖုိ႔ရန္ လက္မွတ္တစ္မ်ိဳးကုိ ဆက္ကပ္ ထားသင့္၏၊ ဤအခ်က္ကုိ အစုိးရပုိင္းက
ေပါ့ေပါ့ဆဆ မယူဆထုိက္၊ [ ဤေနရာ၀ယ္ သီဟုိဠ္ ယုိးဒယားတုိ႔မွ သာသနာ့ဥပေဒမ်ားကို နည္းယူတန္သမွ်
ယူထုိက္ေပသည္။]