လက္ေတြ႕မဟုတ္လွ်င္ မယံုဘူးလား
အသင္ေခတ္ပညာတတ္တို႔သည္ တိုးတက္ေနေသာ ေလာကဓာတ္
ပညာေၾကာင့္လည္း ဗုဒၶဘာသာကို အထင္ေသး႐ံုမက, ဗုဒၶတရားေတာ္ေတြ လြဲမွားေနၿပီဟု တခ်ိဳ႕က
ယူဆပါလိမ့္မည္၊
ဤေနရာ၀ယ္ အေတာ္က်ယ္က်ယ္ ေရးဖို႔လိုေသာ္လည္း
အနည္းငယ္မွ် ေရးျပပါမည္၊ ဗုဒၶတရားေတာ္၀ယ္
““၀ိနည္း, အဘိဓမၼာ, သုတၱန္””ဟု သံုးမ်ိဳးရွိ၏၊ ၀ိနည္းသည္ ရဟန္းေတာ္၏ အေနအထိုင္ အေျပာအဆို
ယဥ္ေက်းဖို႔ရန္ ညႊန္ျပေသာ တရားေတာ္ျဖစ္၏၊ တခ်ိဳ႕ ပုဂၢိဳလ္ေတြ မယဥ္ေက်းျခင္းမွာ ၀ိနည္းေတာ္အတိုင္း
မလိုက္နာလို႔သာ ျဖစ္ပါသည္၊ အဘိဓမၼာသည္ ႐ုပ္သေဘာ နာမ္သေဘာကိုအစစ္အမွန္ ေဟာျပေသာ တရားေတာ္
ျဖစ္၏၊
ထိုတရားကား ပ႒ာန္းတရားေတာ္ တိုင္ေအာင္ နားလည္ေလ,
သာသနာ ဘာသာကို ေလးစားေလ ျဖစ္ေစ၏၊ ထိုတရားႏွစ္မ်ိဳး၌ မေက်နပ္ဖြယ္မရွိ၊ ေလာကဓာတ္ႏွင့္
စစ္ေလ အဘိဓမၼာက ေက်နပ္ေစေလ ျဖစ္ပါလိမ့္မည္၊ သတၱ၀ါတို႔ တရားအထူးကို ရေစႏိုင္ေသာ တရားေတာ္သည္
ထို၀ိနည္း, ထိုအဘိဓမၼာမဟုတ္, သုတၱန္တရားေတာ္သာ ျဖစ္၏၊
ခုဘ၀ ေနာက္ ဘ၀တို႔၌ ခ်မ္းသာသုခရေအာင္ ညႊန္ျပေသာ
တရားေတာ္လည္း သုတၱန္တရားေတာ္ပင္ ျဖစ္၏၊ ထိုသုတၱန္တရားေတာ္မ်ားတြင္ ဇာတ္ေတာ္မ်ားလညး္
ပါ၀င္၏၊ ေနလတို႔ လွည့္ပတ္ သြားလာပံုမ်ား လည္းပါ၀င္၏၊ ထို႔ေၾကာင့္ ထိုသုတၱန္မွ တရားတခ်ိဳ႕ကို
ေခတ္ပညာ တတ္တို႔က လက္ေတြ႕မဟုတ္၍ မယံုႏိုင္ဘဲ ရွိၾကေပလိမ့္မည္။
ေခတ္ပညာတတ္မ်ားကို ေမးလိုပါသည္၊ သစ္ပင္ႀကီးကို
ခုတ္လဲွ၍ နတ္ဖမ္းစားျခင္း, တေစၦသူရဲ ေျခာက္ျခင္း, စုန္းပူးျခင္း, အစိမ္း ေသက ပူး၍ေျပာျခင္း,
လူ၀င္စားက ေရွးျဖစ္ေဟာင္းကို ေျပာျခင္း စသမ်ား တစ္ရံတစ္ခါ ရွိတတ္သည္ မဟုတ္ေလာ၊ ထိုနတ္
တေစၦ စသူတို႔သည္ မ်က္ျမင္ မဟုတ္ၾကပါ၊ ေလာကဓာတ္နည္းျဖင့္လည္း မသိႏိုင္ပါ၊
ဗုဒၶဘာသာကမူ လူႏွင့္မတူေသာ နတ္ဘ၀ ၿပိတၱာဘ၀
တစ္မ်ိဳးဟု ဆိုထားေလရာ ေလာကဓာတ္ႏွင့္ တိုက္ဆိုင္၍ မရလွ်င္/ လက္ေတြ႕ မျမင္ရလွ်င္ မဟုတ္ႏိုင္,
မရွိႏုိင္ဟု ယူဆသင့္ပါမည္ေလာ၊ အမႊာပူးေမြးလာေသာ ကေလးႏွစ္ေယာက္သည္ မိဘ၏ ေသြးသားႏွင့္
ပတ္၀န္းက်င္မ်ားက တစ္ထပ္တည္း တူပါလ်က္ စိတ္ခ်င္း မတူပံု, ဉာဏ္ခ်င္းမတူပံု, အက်ိဳးေပးျခင္း
မတူပံုကို ေတြ႕ရ၏၊ ေလာကဓာတ္ ပညာျဖင့္ အဘယ္သို႔ ဆံုးျဖတ္မည္နည္း၊
ဗုဒၶတရားေတာ္ကမူ ေရွးေရွး ဘ၀က ကံခ်င္းမတူေသာေၾကာင့္
ထိုကဲ့သို႔ မတူဘဲ ကြဲျပား ရသည္ဟု ဆိုထားပါသည္၊ လက္ေတြ႕ မဟုတ္၍ မယံုလွ်င္ အျခားစဥ္းစားဖြယ္ကို
ျပၾကပါေလာ။
ဘုန္းႀကီးကား “ေလာကဓာတ္ဆရာတို႔၏ လက္ေတြ႕ စမ္းသပ္
သမွ် ျမန္ျမန္ အထေျမာက္ပါေစ”ဟု ဆုေတာင္းပါသည္၊ အေၾကာင္းကား လက္ေတြ႕လိုက္ေလ, ဗုဒၶတရားေတာ္ႏွင့္ကိုက္ေလ
ျဖစ္ရ မည္သာ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္တည္း၊ တခ်ိဳ႕အရာ၀ယ္ လက္ေတြ႕ႏွင့္ စာေတြ႕မတူမွ်ဘဲ လက္ေတြ႕က
မွန္တာေသခ်ာလွ်င္ “က်မ္းစာထဲ၌ ပါေသာစကားသည္ ေရွးသံဂါယနာသံုးတန္တြင္ ပါ၀င္ခဲ့ေသာတရား
မဟုတ္”ဟု ပယ္ထုတ္လိုက္႐ံုပင္ ျဖစ္၏၊
ဘုရားရွင္သည္ ပယ္စရာ မဟုတ္၊ တရားမွန္လည္း ပယ္စရာမဟုတ္ပါ၊
တရားက်င့္၍ အရိယာျဖစ္ေသာ သံဃာလည္း ပယ္စရာမဟုတ္ပါ။ [ဤေနရာ၀ယ္
ယံုၾကည္ ေလာက္သူ လူႀကီးလူေကာင္းတစ္ေယာက္၏ ကိုယ္ေတြ႕၀တၳဳကို ေဖာ္ျပလိုပါသည္။]