ပုဂၢဳိလ္ေလးမ်ဳိး
သာသနာျပဳမည့္ ဆရာဒကာတုိ႔ မုခ်သိသင့္ေသာ ပုဂၢဳိလ္ေလးမ်ဳိး
ရွိေသး၏၊ (၁)ေပးသာ ေပးေကာင္း မေတာင္းေကာင္း,
(၂)ေတာင္းသာ
ေတာင္ေကာင္း မေပးေကာင္း,
(၃)ေပးလည္းေပးေကာင္း
ေတာင္းလည္းေတာင္းေကာင္း,
(၄)ေပးလည္းမေပးေကာင္း
ေတာင္းလည္းမေတာင္းေကာင္း
ဤသုိ႔
ဆရာ ဒကာ ႏွစ္ဖက္လုံး သတိထားရမည့္ ဒကာ ဒကာမအမ်ဳိးအစား ေလးမ်ဳိးရွိသည္၊ ထုိေလးမ်ဳိးတြင္...
ေပးသာေပးေကာင္း အေတာင္းေကာင္း
ရဟန္းမ်ားက ထမင္း ေဆး စသည္ကုိ ေပးသာေပးေကာင္း၍, သူတုိ႔ အထံမေတာင္းေကာင္းေသာ ဒကာ ဒကာမတစ္မ်ဳိးရွိ၏၊
ထုိသူ မ်ဳိးကား-ဖုန္းေတာင္း ယာစကာ အျဖစ္ျဖင့္ ေတာင္းရမ္းလာသူ, ရွင္ေလာင္း, မိိမိိအခုိင္းအေစ
ေက်ာင္းသား , ဧည့္သည္ အာဂႏၲဳအျဖစ္ျဖင့္ စားနပ္ရိကၡာမပါဘဲ ေက်ာင္းသုိ႔ ေခတၱေရာက္လာသူူ,
ဓားျပ သူပုန္ႏွင့္ အစုုိးရတုိ႔တည္း၊ သူတုိ႔အား ေက်ာင္းေရာက္လာေသာအခါ မိမိပုိင္ ဆြမ္း
စသည္ကုိ ေပးေကာင္း၏၊ မက်န္းမာလွ်င္ ေဆးေပးေကာင္း၏၊ သူပုန္ ဓားျပတုိ႔မွာ ေဘးအႏၲရာယ္
ျပဳတတ္ေသာေၾကာင့္ သံဃာပုိင္ ပစၥည္းကုိပင္ ေပးေကာင္း၏၊
ထုိုသုိ႔ေပးရာ၌ “ငါကေပးလွ်င္ သူကပစၥည္း လွဴလိမ့္မည္”
ဟူေသာ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ကား မရွိေစရ၊ ထုိသူတုိ႔ထံ၌ သူတုိ႔ ပုိင္ပစၥည္းကုိ (အယုတ္သျဖင့္
ေရကုိမွ်) မေတာင္းေကာင္းပါ၊ ဤစကားကုိ ၾကည့္၍ အရပ္ထဲမွ ေခတၱမွ် ေက်ာင္းလာသူအား ဆြမ္းစသည္ကုိ
မေပးေကာင္း၊ လူတစ္ခ်ဳိ႕က ေက်ာင္းမွာရွိေသာ သစ္သီး ပန္း စသည္ကုိ လာ၍ ေတာင္းတတ္၏၊ လူမမာအတြက္
ဓာတ္စာျဖစ္လွ်င္သာ အနည္းငယ္ ေပးေကာင္း၏၊ ဓာတ္စာမဟုတ္လွ်င္ မေပးေကာင္း၊ မေပးလွ်င္ ေက်ာင္းကုိ
ရန္ရွာမည့္သူကုိကား ခုိုးသား ဓားျပလုိ သေဘာထား ၍ ေပးရေပလိမ့္မည္။ [တတိယပါရာဇိကႏွင့္ ကုလဒူသန သိကၡာပုဒ္ မ်ား၏
အ႒ကထာကုိ မွီ၍ ေရးသားသည္။]
ေတာင္းသာ ေတာင္းေကာင္း၍ မေပးေကာင္းေသာ ဒကာ
ဒကာ မတစ္မ်ဳိးလည္း ရွိေသး၏၊ ထုိသူမ်ဳိးကား ေဆြမ်ဳိးေတာ္စပ္သူ, ေဆြမ်ဳိး မေတာ္ေသာ္လည္း
“အလုိရွိရာ ေတာင္းပါ” ဟု ဖိတ္မံထားသူတည္း၊
ထုိသူတုိ႔ အထံ၌ ရဟန္းတုိ႔ႏွင့္ အပ္စပ္ေသာ ဆြမ္းစေသာ ပစၥည္းကုိ ေတာင္းေကာင္း၏၊
ရဟန္းက ထမင္းစသည္ကုိ မေပးေကာင္း၊ [ေဆြမ်ဳိးေတာ္သူသည္ မက်န္းမာလွ်င္ သူတုိ႔မွာလည္း
ေဆးမရွိလွ်င္ မိမိရွိေသာ ေဆးကုိ ေပးေကာင္း၏၊ ေဆြမ်ဳိးမေတာ္ဘဲ ဖိတ္မံထားသူကား ေက်ာင္းအနီးမွာေန၍ မိိမိကုိ ျပဳစုုေနသူျဖစ္လွ်င္သာ
ေ၀ယ်ာေ၀စၥျပဳ သူ ျဖစ္၍ ဆြမ္း ေဆးစသည္ ေပးေကာင္း၏၊ အိမ္မွာေနလွ်င္ ဘာမွ် မေပးေကာင္း၊ အိမ္မွာေနခုိက္ မက်န္းမာေသာ္လည္း
ေဆးမေပးေကာင္း၊ ေဆးနည္းကုိမွ် တုိက္႐ုိက္ မေျပာေကာင္း၊]
ဤစကားကုိ ၾကည့္၍ ေဆြ မ်ဳိးမေတာ္ေသာ ဒကာ ဒကာမတုိ႔အား
ရင္းႏွီးၾကည္ညဳိ႐ုံ, ေက်ာင္း ဒကာ ေက်ာင္းအမ
ရဟန္းဒကာ ရွင့္အမျဖစ္ေန႐ုံမွ်ျဖင့္ ဘာမွ် မေတာင္းေကာင္းေၾကာင္း, “ေက်ာင္းေဆာက္လုိက္ပါ,
ရဟန္းဒကာ ရွင္ဒကာ လုပ္ပါ” ဟုလည္း မခုိင္းေကာင္းေၾကာင္း သတိျပဳပါ၊ မေတာင္း ဘဲလည္းယူသည္ကုိ
ေက်နပ္မည့္သူ ျဖစ္လွ်င္ကား “၀ိႆာသဂၢါဟ” ေခၚ အကၽြမ္း၀င္ေသာ နည္းျဖင့္ ကုိယ္တုုိင္လည္း
ယူေကာင္း, တစ္စုံ တစ္ေယာက္ကုိ “ယူေခ်စမ္း” ဟုလည္း ခုိင္းေကာင္းပါသည္။
ေပးလည္းေပး ေတာင္းလည္းေတာင္း
ေပးလည္းေပးေကာင္း ေတာင္းလည္းေတာင္းေကာင္းေသာ
ဒကာ ဒကာမ တစ္မ်ဳိးလည္း ရွိ၏၊ ထုိသူမ်ဳိးကား မိဘတည္း၊ [မိမိတုိ႔ ရဟန္း သာမေဏ အခ်င္းခ်င္းလည္း
ေပးေကာင္းေတာင္းေကာင္း၏၊] မိဘတုိ႔ သည္ သားရဟန္းအထံမွ ဘာပစၥည္းမဆုိ (သားရဟန္းပုိင္မွန္လွ်င္) ေတာင္းေကာင္း၏၊
သားရဟန္းကလည္း ေပးေကာင္း၏၊ သုိ႔ေသာ္ သာသနာေတာ္ႏွင့္
ဆုိင္ရာ၀ယ္ အလြန္ရင္းႏွီးေသာ သာသနာ့ဒါယာဒ (သာသနာ့ေဆြမ်ဳိး ျဖစ္ေနၾကေသာ) မယ္ေတာ္ ခမည္းေတာ္တုိ႔သည္
မိမိမွာ စားေရးေသာက္ေရး ျပည့္စုံေနပါလွ်င္ မိမိကသာ လွဴဖုိ႔သင့္၏၊ အျခားသူတုိ႔က လွဴထားေသာ
ပစၥည္းကုိ မတတ္သာလွမွ ယူသင့္၏၊ သားရဟန္ကလည္း
အျခားသူတုိ႔က သဒၶါတရားျဖင့္ လွဴထားေသာ ပစၥည္းကုိ မိဘပင္ ျဖစ္ေသာ္လည္း စား႐ုံ ေသာက္႐ုံထက္
ပုိ၍ စီးပြားျဖစ္ မေပးသင့္ပါ။
မေပးေကာင္း မေတာင္းေကာင္း
ေပးလည္းမေပးေကာင္း, ေတာင္းလည္းမေတာင္းေကာင္းေသာ
ဒကာ ဒကာမတစ္မ်ဳိးရွိ၏၊ ထုိသူကား...ေဆြမ်ဳိးလည္းမေတာ္, ဖိတ္ မံထားသူလည္း မဟုတ္, သူေတာင္းစားလည္း
မဟုတ္, ရိကၡာမပါဘဲ ေက်ာင္းသုိ႔ ေရာက္လာေသာ
ဧည့္သည္, သူခုိး ဓားျပ, အစုိးရ စသူလည္း မဟုတ္ေသာ ႐ုိုး႐ုိးဒကာ ဒကာမတည္း၊
ထုို႔ေၾကာင့္ ထုိကဲ့သုိ႔ ဒကာ ဒကာမတုိ႔ထံမွ
တစ္စုံတစ္ရာ အပ္ေသာပစၥည္းကုိ အလုိရွိပါလွ်င္ ဆြမ္း ရပ္သကဲ့သို႔ သူတုိ႔အနီးသုို႔ (အိိမ္သုုိ႔)
သြား၍ ရပ္ရသည္၊ ““ဘာအလုိရွိ ပါတုန္း””ဟုု ေမးမွ အလုိရွိတာကုုိ ေျပာႏုိင္သည္၊ “မတတ္ႏုိင္ေသးပါ”
ဟု ေလွ်ာက္လွ်င္ ထပ္၍ တရားစကားေျပာမေနရ၊
တရားစကားေျပာမွ ရလွ်င္ ထုိပစၥည္း မအပ္ေတာ့၊
[ဤစကားကုိ ၾကည့္၍ “ယခုေခတ္ အခ်ဳိ႕ကုိယ္ေတာ္မ်ားသည္ အိမ္ေပၚတက္ထုိင္၍လည္းေကာင္း, ေက်ာင္း
သုိ႔ ေရာက္လာေသာအခါ၌လည္းေကာင္း “ဘာလွဴပါ, ညာလွဴပါ” ဟု အလွဴခံၾကျခင္းကား ၀ိနည္းေတာ္ႏွင့္
မညီ၊ ထုိသုိ႔ ေျပာ၍ လွဴအပ္ေသာ ပစၥည္းသည္ ရဟန္း သာမေဏ အားလုံးပင္ မသုံးစြဲအပ္”ဟု မွတ္ပါ။]