ဆရာႀကီးက
အတည္ျပဳပံု
ဒီဃတပႆီျပန္လာခ်ိန္၀ယ္
နိဂဏၭဆရာႀကီးလည္း ဥပါလိသူႂကယ္အမွဴးရွိေသာ ပရိသတ္ ႀကီးအလယ္မွာ ထုိင္ေနခုိက္ ျဖစ္၏၊ ထုိအခါ
ဆရာႀကီးက ဒီဃတပႆီကုိ “ေန႔လယ္ေၾကာင္ေတာင္ အခ်ိန္မွာ ဘယ္က လာခဲ့သနည္း”ဟု ေမးရာ “အရွင္ေဂါတမဆီက
လာခဲ့ ေၾကာင္း” အရွင္ေဂါတမႏွင့္ စကားေျပာဆုိရာ “တပည့္ေတာ္က ကာယဒဏ္သည္ သာ၍အျပစ္ႀကီးေၾကာင္းေျပာလွ်င္
ရွင္ေဂါတမက မေနာဒဏ္သည္ သာ၍ အျပစ္ႀကီးေၾကာင္း ျပန္၍ ေျပာပါသည္”ဟု သူ႕ဆရာႀကီးအား ေျပာျပေလေသာ္…
ထုိအခါဆရာႀကီးက…“သာဓု…သာဓု ဆရာေကာင္းတပည့္ ပီသစြာ ေျဖဆုိခဲ့ပါေပတယ္၊
အင္မတန္ ထင္ရွားတဲ့ ကာယဒဏ္ႏွင့္ ႏႈိင္းစာလွ်င္
မေနာဒဏ္ဟာ ဘာ ေျပာပေလာက္ေတာ့မွာလဲ၊
မေကာင္းမႈ အကုသုိလ္ျဖစ္ဖုိ႔ အေရးမွာ ကာယဒဏ္ အျပစ္ႀကီး သေလာက္ ၀စီ မေနာဒဏ္မ်ား အျပစ္မႀကီးႏုိင္ဟု (ထပ္မံ၍ ဒီဃတပႆီအေျဖကုိ အတည္ျပဳေသာအားျဖင့္) ပရိသတ္အား
ေျပာျပေလသည္။ [သူတုိ႔ကား “သူ႕အသက္ သတ္ျခင္းဟူေသာ ပါဏာတိပါတသည္ စိတ္ျဖင့္ ၾကံစည္႐ံု
ႏႈတ္ျဖင့္ ေျပာေန႐ံုမွ်ျဖင့္ အျပစ္မႀကီးေသး, ကုိယ္ျဖင့္ ထိထိေရာက္ေရာက္ သတ္မွ အျပစ္
ႀကီးသည္”ဟု ဆုိလုိသည္၊ ထုိအခ်က္ကုိ ဗုဒၶႏွင့္ ဥပါလိ အေတြ႕မွာ ရွင္းလင္းေစပါလိမ့္မည္။]
ဗုဒၶကုိ ႏွိမ္ရန္ ဥပါလိသူႂကြယ္လာပံု
ဥပါလိသူႂကြယ္လည္း
ဒီဃတပႆီ၏ ေျပာေသာစကားကုိ အားရႏွစ္သက္စြာ သာဓုေခၚၿပီးလွ်င္
“ဗုဒၶ၏အထံသုိ႔ အျပစ္ တင္ဖုိ႔ရန္ ယခုပင္ သြားမည္၊ ဒီဃတပႆီႏွင့္ အတည္ျပဳခဲ့သည့္ အတုိင္း
မေနာဒဏ္ကုိ သာ၍အျပစ္ႀကီးသည္ဟု အတည္ျပဳျပန္လွ်င္ သုိးကေလးကုိ အေမြးကုိင္ၿပီး (ဟုိလုိဆဲြ
သည္လုိဆဲြ) ဆဲြေနသလုိ အရွင္ေဂါတမကုိ မိမိ၀ါဒျဖင့္ ဆဲြဆဲြၿပီး ေမႊ႕လုိက္မည္”ဟု ေျပာဆုိခြင့္
ေတာင္းရာ နာဋပုတၱဆရာႀကီးက “သြားပါေလ, အျပစ္တင္ေခ်ပါ”ဟု ခြင့္ျပဳေသာ္လည္း ဒီဃတပႆီကမူ
စဥ္းစားၿပီးလွ်င္…
“က်ဳပ္ေတာ့ ဥပါလိသြားမွာကုိ သေဘာမတူဘူး၊ ရဟန္းေဂါတမ ဟာ သူတစ္ပါးကုိ
လွည့္ပတ္ႏုိင္တဲ့ မ်က္လွည့္အတတ္ကုိ တတ္ထား တယ္၊ အဲဒီအတတ္ျဖင့္ အျခားသူတုိ႔ရဲ႕ တပည့္မ်ားကုိ
လွည့္ပတ္ေလ့ ရွိတယ္”ဟု ကန္႔ကြက္ေလရာ နာဋပုတၱဆရာႀကီးကမူ “ဥပါလိ သူႂကယ္က ရွင္ေဂါတမတပည့္
ျဖစ္ဖုိ႔ အေၾကာင္းမရွိပါ၊ ျဖစ္ျခင္း ျဖစ္လွ်င္ ရွင္ေဂါတမကသာ ဥပါလိတပည့္ ျဖစ္စရာရွိပါတယ္၊
သြားသာ သြားပါ” ဟု ေျပာဆုိေလသည္၊ ထုိအခါ
ဥပါလိသည္ ဆရာႀကီး၏စကားကုိ နားေထာင္၍ ဆရာႀကီးကုိ ဦးခ်ၿပီးလွ်င္ ဗုဒၶရွင္ေတာ္
သီတင္းသံုးရာ သရက္ဥယ်ာဥ္သုိ႔ သြားေလသည္။
ဥပါလိ။ ။ (သင့္ေတာ္ေသာ ေနရာ၌ ထုိင္ၿပီးလွ်င္) ဤအရပ္သုိ႔
ဒီဃတပႆီနိဂဏၭ ေရာက္လာပါရဲ႕လား။
ဗုဒၶ။ ။ ေရာက္လာပါရဲ႕။
ဥပါလိ။ ။ စကားစျမည္ ေျပာလုိက္ပါရဲ႕လား။
ဗုဒၶ။ ။ ေျပာလုိက္ပါရဲ႕။
ဥပါလိ။ ။ ဘာမ်ား ေျပာၾကပါသလဲ။
ဗုဒၶ။ ။ (ဒီဃတပႆီႏွင့္ ေျပာခဲ့သမွ် စကားတုိ႔ကုိ
ျပန္၍) “ဒီဃတပႆီက ကာယဒဏ္ကုိ အျပစ္ႀကီးသည္ဟု ယူ၍ ငါဘုရားက မေနာဒဏ္ကုိ အျပစ္ႀကီးသည္”ဟု
ယူေၾကာင္း မိန္႔ေတာ္မူသည္။
ဥပါလိ။ ။ ဒီဃတပႆီသည္ ဆရာေကာင္းတပည့္ပီပီ ေျဖဆုိႏုိင္ပါေပတယ္၊
ကာယဒဏ္ကုိ ေထာက္လွ်င္ မေနာဒဏ္ဟာ ဘာေျပာပေလာက္မွာလဲ၊ ကာယဒဏ္သာ (ကုိယ္ျဖင့္ ထိထိ ေရာက္ေရာက္
ျပဳျခင္းသာ) အျပစ္ႀကီးေတာ့မေပါ့။
ဗုဒၶ။ ။ ဥပါလိ … မွန္တဲ့အခ်က္ေပၚမွာ အတည္ျဖစ္ဖုိ႔ရာ
ေဆြးေႏြး ေျပာဆုိမည္ဟု ၾကံလွ်င္ ဤ ကာယႏွင့္ မေနာ ႏွစ္မ်ိဳးေသာအရာ၀ယ္ “ဘယ္ဟာက အျပစ္ႀကီးသည္”ဟု
စိစစ္ ႏွီးေႏွာ ေျပာၾကဖုိ႔ပဲ။ (ဘာပဲေျပာေျပာ, ငါတုိ႔ အယူသာ အမွန္ျဖစ္ေစရမည္ဟု စကားႏုိင္လုလုိလွ်င္
ေျပာဆုိေဆြးေႏြးဖုိ႔မလုိေတာ့-ဟူလုိ။)
ဥပါလိ။ ။ အမွန္ေပၚမွာ အတည္ျဖစ္ဖုိ႔ ေဆြးေႏြးလုိပါတယ္။
ဗုဒၶ။ ။ [ နိဂဏၭတုိ႔၀ါဒ၀ယ္ ေရေအး၌ အသက္ရွိသည္ဟု
ယူဆ၍ ေရေအးကုိ ေသာက္ခ်ိဳး သံုးစဲြေလ့ မရွိသည္ကုိ သိထားႏွင့္ပါ၊] ဥပါလိ …“နိဂဏၭတစ္ေယာက္မွာ သည္းေျခေရာဂါ ေရာက္ေနၿပီ”ဆုိၾကစုိ႔၊
ေရေအးကုိ မေသာက္ မခ်ိဳးရလွ်င္ သူ႕မွာ ေရာဂါတုိးေတာ့မည္၊ စိတ္ကလည္း ေရေအးကို အလြန္ေတာင့္တ၏၊
သုိ႔ေသာ္ “ေရေအးကုိ လုိခ်င္သည္”ဟု ေျပာလွ်င္ ၀စီဒဏ္ထုိက္၍ ေရေအးကုိ ေသာက္ခ်ိဳးလွ်င္
ကာယဒဏ္ထုိက္မည္စုိးေသာေၾကာင့္ ေအာင့္အည္း သည့္ခံေနရွာသည္၊ (သူတုိ႔ အလုိအားျဖင့္ ေတာင့္တမႈ
မေနာဒဏ္ကား ထုိက္ေနေလၿပီ၊) သူသည္ ေရေအးကုိ မရေသာေၾကာင့္ ေရာဂါတုိး၍ ေသရလွ်င္ “မည္သည့္ဘ၀
ေရာက္သည္”ဟု နိဂဏၭဆရာတုိ႔ အယူရွိၾကသနည္း?။
ဥပါလိ။ ။ သူသည္ ေရေအး အေပၚ၌ စိတ္စဲြလမ္း၍ ေသရေသာေၾကာင့္ “မေနာသတၱ”
အမည္ရေသာ နတ္ျဖစ္သည္ဟု ပညတ္ၾကပါသည္။ [မေနာ=စိတ္+သတၱ=ၿငိကပ္သူ။]
ဗုဒၶ။ ။ ဥပါလိ … သတိထားၿပီး ေျဖပါ၊ သင့္အေျဖဟာ ေရွ႕ေနာက္ အၿမီးအေမာက္ မတဲ့ဘူး။ [“မေနာဒဏ္ထက္
ကာယဒဏ္က သတိၱထက္သည္”ဟု ဆုိခဲ့ပါလ်က္ ေစာင့္စည္းထားေသာ ကာယဒဏ္ရဲ႕အက်ိဳးကုိ မခံစားရဘဲ
ပ်က္စီးေသာ မေနာဒဏ္ ကပင္ နတ္ျဖစ္ေအာင္ အက်ိဳးေပးသည္ဟု ဆုိေသာေၾကာင့္ “ေရွ႕ ေနာက္ မညီ”ဟု
မိန္႔ေတာ္မူလုိသည္။]
ဥပါလိ။ ။ [ထုိသုိ႔ မိန္႔ေတာ္မူလွ်င္ပင္ နဂုိ ပညာခံမနည္းေသာ
ဥပါလိသူႂကြယ္သည္ (မိန္းေမာေတြေ၀ေနသူတုိ႔ ကုိယ္လည္း မလႈပ္, ႏႈတ္လည္း မႁမြက္ဘဲ စိတ္ရွိေနေသးသည့္အတြက္ေၾကာင့္သာ
အသက္ရွင္ေနပံုကုိ သတိရကာ) မေနာသည္သာ ကာယ ၀စီ တုိ႔ထက္ သာ၍ သတိၱထက္ေၾကာင္းကုိ သေဘာေပါက္လာေတာ့သည္၊
သုိ႔ေသာ္ ဗုဒၶ၏ ဆန္းၾကယ္ေသာ ျပႆနာတုိ႔ကုိ ၾကားနာလုိ ေသးသျဖင့္] အရွင္ဘုရားက ဤသုိ႔ ေျပာေသာ္လည္း ကာယဒဏ္သာ ပုိ၍ သတိၱထက္ပါတယ္။
ဗုဒၶ။ ။ နိဂဏၭနာဋပုတၱဆရာသည္ “သြားရင္း
လာရင္း နင္းမိေသာေၾကာင့္ ပုိးေကာင္ ကေလးေတြ ေသလွ်င္ နင္းသူမွာ ဘယ္လုိ အျပစ္ရွိသည္”ဟု ပညတ္သလဲ။
ဥပါလိ။ ။ ေသေစလုိေသာေစတနာ မပါေသာေၾကာင့္ အျပစ္ႀကီးသည္ဟု
မပညတ္ပါ။
ဗုဒၶ။ ။ ေသေစလုိေသာ ေစတနာ ပါလာလွ်င္ ဘယ္လုိ ပညတ္သလဲ။
ဥပါလိ။ ။ ေစတနာ ပါလာလွ်င္ အျပစ္ႀကီးသည္ဟု ပညတ္ပါတယ္။
ဗုဒၶ။ ။ ေစတနာကို (ကာယ ၀စီ မေနာသံုးမ်ိဳးတြင္)
ဘယ္ထဲ သြင္းသလဲ။
ဥပါလိ။ ။ မေနာဒဏ္ထဲ သြင္းပါတယ္။
ဗုဒၶ။ ။ ဥပါလိ … သတိထားၿပီး ေျဖပါ၊ သင့္စကားသည္ ေရွ႕ေနာက္ မညီဘူး။ [“မေနာထက္ ကာယက သတိၱထက္သည္”ဟု
ဆုိပါလ်က္ “မေနာမပါေသာအခါ ကာယျဖင့္ နင္းမိ၍ ေသေသာ္လည္း နင္းသူမွာ အျပစ္မရွိ, မေနာပါမွ
အျပစ္ရွိသည္“ဟု ဆုိျပန္သျဖင့္ မေနာသာလွ်င္ သတိၱထက္ေၾကာင္း, ဤ႐ုပ္ကာယႀကီးမွာ သူ႕ခ်ည္းသက္သက္
သတိၱမရွိေၾကာင္းကုိ ၀န္ခံရာ ေရာက္ေနသျဖင့္ ေရွ႕ေနာက္ မညီ”ဟု မိန္႔ေတာ္မူလုိသည္။]
ဥပါလိ။ ။ ဥပါလိသူႂကြယ္လည္း ေျပာရင္းပင္ ငါတုိ႔ဆရာႀကီးသည္
“ေစတနာမပါေသာကံကုိ အျပစ္မရွိ၊ ေစတနာပါေသာ ကံကုိ အျပစ္ႀကီး၏”ဟု ပညတ္ၿပီးလွ်င္ ေစတနာကုိ
မေနာဒဏ္၌ ထည့္သြင္းထား၏၊ “ဆရာႀကီးရဲ႕ စကားသည္ ေရွ႕ေနာက္ မညီပါ တကား”ဟု သေဘာေပါက္လာသည္၊
သုိ႔ရာတြင္ ဗုဒၶ၏ ဆန္းၾကယ္ေသာ စကားကုိ နာခံလုိေသး၍ ကာယဒဏ္သည္သာ အျပစ္ႀကီးေၾကာင္း ေလွ်ာက္ျပန္သည္။
ထုိအခါ ဗုဒၶရွင္ေတာ္ျမတ္သည္ တန္ခုိးဣဒိၶပါဒ္ရွိသူတုိ႔၏ စိတ္အစြမ္းကုိ
မိန္႔ေတာ္မူေလရာ ဥပါလိလည္း ထုိစိတ္၏ အစြမ္းမ်ားကုိ ၀န္ခံၿပီးလွ်င္ ဗုဒၶ၏ အယူ၀ါဒကုိ
အားရႏွစ္သက္လွသျဖင့္ “တပည့္ေတာ္သည္ ဘုရား တရား သံဃာကုိ ကုိးကြယ္ဆည္းကပ္ပါ၏၊ ယေန႔မွ
စ၍ အသက္ကုိ အပ္လ်က္ ဆည္းကပ္ကုိးကြယ္ေသာ ဥပါသကာဟု မွတ္ေတာ္မူရန္” ေလွ်ာက္ေလသည္။
ဗုဒၶ။ ။ ဥပါလိ…သင္တုိ႔လုိ ထင္ရွားေသာ လူႀကီးလူေကာင္းဆုိတာ စိစိစစ္စစ္ႏွင့္ ႏႈိင္းႏႈိင္းခ်ိန္ခ်ိန္ ျပဳသင့္တယ္၊ ဥပါလိဆုိတဲ့ သူႂကြယ္ဟာ ေတြ႕ရာၾကံဳရာ ကုိးကြယ္ဆည္းကပ္ေလ့
ရွိတာပဲ””ဟု ေျပာစရာ ျဖစ္တတ္တယ္။
ဥပါလိ။ ။ ဒီလုိသတိေပးေတာ္မူသည့္အတြက္ေၾကာင့္ ရွင္ေတာ္ဘုရားကုိ
သာ၍ အားရပါတယ္ ဘုရား၊ အျခားဆရာႀကီးေတြကား တပည့္ေတာ္လုိ ဒကာတစ္ေယာက္ ရလွ်င္ နာဠႏၵာ တစ္ၿမိဳ႕လံုး
အလံစုိက္၍ ေႂကြးေၾကာ္ေလ့ရွိၾကပါတယ္၊ ရွင္ေတာ္ျမတ္ဘုရားကေတာ့ စဥ္းစဥ္းစားစားႏွင့္ ျပဳဖုိ႔ရန္ပင္
သတိေပးေတာ္မူပါေသးတယ္၊ တပည့္ေတာ္ကုိ ႏွစ္ႀကိမ္ေျမာက္ ဘုရား တရား သံဃာကုိ ဆည္းကပ္သူ”ဟူ၍
မွတ္ေတာ္မူပါ။
ဗုဒၶ ။ ဥပါလိ…သင္၏အိမ္သည္ နိဂဏၭတုိ႔ အျမဲ၀င္ေရာက္
စားေသာက္ႏုိင္ေသာ ေရတြင္းလုိ ျဖစ္ေနခဲ့တယ္၊ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဗုဒၶ ဓမၼ သံဃာကုိ ဆည္းကပ္ ကုိးကြယ္ေသာ္
လည္း နိဂဏိၭတုိ႔ လာလွ်င္ ေပးလွဴထုိက္သည္ဟု မွတ္ထားသင့္တယ္။
ဥပါလိ။ ။ ဒီစကားကုိ ၾကားရသျဖင့္ သာလြန္၍အားရပါတယ္၊
“ငါ့သာ လွဴထုိက္တယ္, အျခားသူကုိ မလွဴထုိက္၊ ငါ၏ သာ၀ကတုိ႔ကုိသာ လွဴထုိက္တယ္,အျခားသာ၀ကတုိ႔ကုိ
မလွဴထုိက္၊ ငါႏွင့္ ငါ၏သာ၀ကတုိ႔ကုိ လွဴမွ အက်ိဳးႀကီးတယ္၊ အျခားသူမ်ား လွဴလုိ႔ အက်ိဳးမႀကီးဘူး”ဟု
ေဟာေလ့ရွိေၾကာင္း ၾကားရဖူးပါတယ္၊ ယခုေတာ့ နိဂဏၭတုိ႔ကုိ လွဴဖုိ႔ရန္ပင္ အမိန္႔ရွိေနျပန္ပါေသးတယ္၊
ဤစကားကုိ ၾကားရသျဖင့္ သာ၍ အားရပါေသာေၾကာင့္ သံုးႀကိမ္ေျမာက္ ဆည္းကပ္ကုိးကြယ္ပါသည္။