"အလွဴဒါနေၾကာင့္ အက်ိဳးေပးရာ၌ (က)လွဴဖြယ္ဝတၳဳ၏ တန္ဖိုး,
(ခ) အလွဴပြဲ၏ ႀကီးက်ယ္ခမ္းနားမႈ, (ဂ) အလွဴခံပုဂၢိဳလ္အတြက္ အလွဴပစၥည္း၏ အသံုးဝင္မႈ,
(ဃ) ဒါနရွင္၏ေစတနာစသည္တုိ႔တြင္ မည္သည့္အေပၚ၌ မူတည္၍အက်ိဳးေပးပါသနည္း"ဟူေသာ
အေမး၏အေျဖကား-
အေျဖ။ ။ဒါနရွင္၏ ေစနာအေပၚ၌ မူတည္၍ အက်ိဳးေပးပါသည္၊ သို႔ေသာ္
လွဴဖြယဝတၳဳစသည္တုိ႔လည္း အေထာက္အကူ ျပဳၾကပါေသး၏။
အက်ယ္ျပပါဦးမည္-သတၱဝါတုိ႔၏ စိတ္အစဥ္သည္ ျမင္ေရအလ်ဥ္
စီေနသကဲ့သို႔ တစ္ခုၿပီးတစ္ခု ပ်က္ကာ ျဖစ္ကာ တစ္စဥ္တစ္တန္းႀကီး ျဖစ္ပ်က္ေန၏၊ ထုိ
စိတ္အစဥ္တြင္ "ေစတနာ" ဟု ေခၚရေသာတရားတစ္မ်ိဳးလည္း ပါဝင္၏၊
"ေစတနာ" ဟူေသာပါဠိစကားသည္"လႈံ႕ေဆာ္ေပးေသာ တရား" ဟု အနက္ထြက္၏၊
သတၱဝါအမ်ား၏ စိတ္သည္ အိပ္ေပ်ာ္ေနစဥ္ အခါကဲ့သို႔မထင္မရွား အမွတ္တမဲ့ျဖစ္ပ်က္သြားေသာ
စိတ္မ်ား၌ ေစတနာပါေသာ္လည္း ထုိေစတနာ၏ လႈံ႕ေဆာ္အားသည္ မထင္မရွားပင္ျဖစ္၍ သူ၏
သတၱိလည္း ခႏၶာအစဥ္၌ မက်န္ရစ္ပါ။
ကုသိုလ္အကုသိုလ္ေစတနာ
ေလာဘ, ေဒါသစေသာ အျပစ္ကင္း၍ သန္႔ရွင္းေသာ စိတ္ကုိ
အကုသိုလ္စိတ္ဟု ေခၚ၏၊ ေလာဘ, ေဒါသစေသာ အျပစ္မကင္း၍ မသန္႔ရွင္းေသာ စိတ္ကိုစိတ္ကို
အကုသိုလ္စိတ္ဟု ေခၚ၏၊ ထုိစိတ္တုိ႔၌ ေစတနာ၏ လႈံ႕ေဆာ္မႈအားလည္း အထင္အရွား ပါဝင္၏၊
ေစတနာ၏ လႈံ႕ေဆာ္မႈအင္းအား ေကာင္း-မေကာင္းလုိက္၍ ကုသိုလ္အကုသိုလ္စိတ္လည္း
ႀကီးက်ယ္-မႀကီးက်ယ္ ကြဲျပား၏၊ "လႈံ႕ေဆာ္" ဟူသည္ ေစတနာက အတူျဖစ္ဖက္ စိတ္
ေစတသိက္တုိ႔ကိုဆုိင္ရာအလုပ္၌ တက္တက္ႂကြႂကြပါဝင္ၾကေအာင္ ႏိႈင္းေဆာ္ေပးျခင္းတည္း။
(အသင္းတစ္ခု၌ အက်ိဳးေဆာင္ အတြင္းေရးမွဴး၏ အလုပ္မ်ိဳး ျဖစ္သည္၊)
သတၱိ၏အက်ိဳး
ထုိျပခဲ့ေသာ ေစတနာကသည္ (႐ုပ္နာမ္ထံုးစံအတုိင္း) ျဖစ္ၿပီး၍
ပ်က္စီးရေသာ္လည္း သူ၏သတၱိကိုကား ခႏၶာအစဥ္၌ ခ်န္ထားခဲ့၏၊ ထိုသတၱိသည္ အက်ိဳးေပး၏၊
မိဘကိုျဖစ္ေစ, ရဟႏၲာကိုျဖစ္ေစ သတ္ေသာ အကုသုိလ္ေစတနာကံ၏ ကမၼသတၱိသည္ ေနာက္ဘဝ၌
အဝီစိငရဲက်ေလာက္ေအာင္ အက်ိဳးေပး၏၊ အျခားေသာ အကုသိုလ္ ေစတနာတုိ႔တြင္အခ်ိဳ႕ေစတနာ၏
ကမၼသတၱိသည္ ဘဝ အတိအက်မဟုတ္ဘဲ သင့္ေတာ္ေသာ ဘဝ၌ ကာလ ဂတိ ဥပဓိ ပေယာဂ
မေကာင္းမႈကိုလုိက္၍ ထိုက္သလုိ မေကာင္းက်ိဳးကို ေပး၏၊
ကုသိုလ္ ေစတနာတို႔တြင္ မဂၤ ကုသိုလ္ ေစတနာ၏ သတၱိသည္
မိမိျဖစ္ၿပီး၍ ခ်ဳပ္ၿပီးေနာက္ တစ္ဆက္တည္း ဖိုလ္အက်ိဳးကို ေပး၏၊ ဈာန္ေစတနာ၏သတၱိသည္
ေနာက္ဘဝ၌ ျဗဟၼာ့ျပည့္ဝယ္ ျဗဟၼာ ျဖစ္ေအာင္အက်ိဳးေပး၏၊ အျခားေသာ ကုသိုလ္ေစတနာ၏
သတၱိမ်ားကားသင့္ေတာ္ရာဘဝ၌ ကာလ ဂတိ ဥပဓိ ပေယာဂကိုလိုက္၍ အက်ိဳးေပးသည္။ [ကာလ ဂတိ
ဥပဓိ ပေယာဂ အေၾကာင္းကုိ ကိုယ္က်င့္အဘိဓမၼာ၌ အက်ယ္ျပခဲ့ၿပီ။]
အက်ိဳးေပးမည့္ကံ ေပၚလာပံု
သတၱဝါတစ္ေယာက္၏ ခႏၶာအစဥ္၌ ဤဘဝ ေရွးဘဝတို႔ဝယ္
ျပဳခဲ့သမွ်ေသာကုသိုလ္ျဖစ္ေစ, အကုသိုလ္ျဖစေစ ကမၼသတၱိ အမ်ားအျပား ပါရွိ၏၊
ေသခါနီးေသာအခါဝယ္ အက်ိဳးေပးခြင့္သာေသာ ကံသည္ (သို႔မဟုတ္ ထုိက္ျပဳစဥ္က ပါဝခဲ့ေသာ
အရာဝတၳဳသည္) အိပ္မက္ မက္သကဲ့သို႔ စိတ္အစဥ္မွာေပၚထင္လာ၏၊ ယခု ေလာေလာဆယ္
ျပဳေနရသကဲ့သို႔ ျဖစ္၏။ ထုိကဲ့သို႔ စိတ္ထည္း၌ ထင္ေနခိုက္ငယ္ စုတိစိတ္က်၍
ေနာက္ဘဝပဋိသေႏၶစိတ္အသစ္ တစ္ဆက္တည္း ျဖစ္၏၊ ထုိ ပဋိသေႏၶစိတ္သည္ ထိုေသခါနီး ထင္ေသာ
ကံေၾကာင့္ ျဖစ္ရေသာ အက်ိဳးပင္တည္း၊
တစ္ခ်ိဳ႕ကား ေသခါနီးဝယ္ ေနာက္ဘဝ၌ ေတြ႕ႀကံဳရေတာ့မည္ အာ႐ုံမ်ား
စိတ္အစဥ္မွာ ထင္ေပၚလာ၏၊ ထိုသို႔ထင္လာေသာအခါ အကုသိုလ္ကံ အက်ိဳးေပးခြင့္သာ၍
ငရဲအား႐ုံျဖင့္ ဆူပူ ျမည္တမ္း၍ ေနတတ္၏၊ ကုသိုလ္ကံ အက်ိဳးေပးခြင့္သာ၍ ေကာင္းေသာဘဝမွ
ေကာင္းေသာအာ႐ုံမ်ား ထင္လာသူမွာ ၾကည္လင္ေသာ မ်က္ႏွာျဖင့္ ၿပံဳးရႊင္ေသာ
အမႈအရာကိုျပတတ္ေလသည္၊ ဤနည္းအားျဖင့္ ယခုဘဝ၌ အေတာ္ၾကာ
ေသာ ကာလကျဖစ္ေစ, ေရွးေရွးဘဝတုိ႔က ျဖစ္ေစ ျပဳခဲ့ေသာကံပင္
ျဖစ္ေသာ္လည္း အက်ိဳးေပးခါနီး၌ အသစ္ ျပဳရသကဲ့သို႔ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ဆုိင္ရာ
ေကာင္းက်ိဳး, ဆုိးက်ိဳး ဘဝအသစ္တစ္မ်ိဳးကို ျဖစ္ေစႏုိင္ၾကေပသည္။
ပဝတၱိအက်ိဳး
(ပဋိသေႏၶစိတ္ ျဖစ္ၿပီးေနာက္ တစ္ဘဝလံုးကာလကို ပဝတၱိအခါဟု ေခၚ၏၊)
ပဋိသေႏၶအသစ္ကို ျဖစ္ေစၿပီးေနာက္ ထုိကံျဖစ္ေစ, အျခားကံ ျဖစ္ေစ ေရာက္ရာဘဝ၌
ေကာင္းက်ိဳး, ဆုိးက်ိဳးကို ေပးႏုိင္ၾက၏၊ ထုိသုိ႔ေပးရာ၌ ဂတိဟု ေခၚအပ္ေသာဘဝ,
မိမိျဖစ္ရာ အခ်ိန္ကာလ, ႐ုပ္အဆင္းဟူေသာ ဥပဓိ, ျပဳလုပ္ ေျပာဆုိအပ္ေသာ ပေယာဂတုိ႔ကို
လုိက္၍ ထုိက္သလို အက်ိဳးေပးၾကသည္၊ ဂတိစသည္ကမေကာင္းလွ်င္ အကုသိုလ္ကံတုိ႔
အက်ိဳးေပးခြင့္ ရၾက၏၊ ဤသို႔စသည္ျဖင့္ သိဖြယ္ေတြမွာ အလြန္ က်ယ္ဝန္း
မ်ားျပားေသာေၾကာင့္ ခ်န္ထားရေတာ့သည္၊ လုိရင္းအခ်ဳပ္မွာ "ကုသုိလ္ရွင္၏
ေစတနာေပၚမွာ မူတည္၍ (ေစတနာထက္လွ်င္ ထက္သလုိ, ေစတနာညံ့လွ်င္ ညံ့သလုိ)
အက်ိဳးေပးသည္" ဟု ဆုိလိုပါသည္။
လွဴဖြယ္ဝတၳဳ၏တန္ဖိုး
ေစတနာက အက်ိဳးေပးရာ လွဴဖြယ္၌ဝတၳဳသည္ (ေစတနာ၏ အာ႐ုံအျဖစ္ျဖင့္)
အေထာက္အကူ ျပဳ၏၊ မိမိ၏ေစတနာကို မိမိ စဥ္းစားလွ်င္ညံ့ေသာ လွဴဖြယ္ဝတၳဳကို
ၾကည့္ရေသာအခါ ဝမ္းသားအားရ မရွိေၾကာင္း, ေကာင္းေသာ လွဴဖြယ္ဝတၳဳကို ၾကည့္ရေသာအခါဝမ္းသာအားရ
ရွိေၾကာင္း သိသာ၏၊ ဒါနျပဳရာ၌ ဝမ္းေျမာက္ဝမ္းသာ ျပဳရေသာ ဒါန ေစတနာသည္
ထက္သန္ေသာေစတနာျဖစ္ရကား အက်ိဳးေပးေသာအခါလည္း ထက္ထက္သန္သန္အက်ိဳးေပးလိမ့္မည္သာ။
ဓမၼိယလဒၶ အလွဴ
[ဓမၼိယ တရားႏွင့္ေလ်ာ္စြာ +လဒၶ-ရအပ္ေသာပစၥည္းကို
"ဓမၼိယလဒၶပစၥည္း" ဟု ေခၚ၏၊ ထုိ လွဴဖြယ္ဝတၳဳ၏ဓမၼိယလဒၶပစၥည္း
ျဖစ္ဖုိ႔ရာလည္း အေရး ႀကီးျပန္၏၊ မတရားရွာေဖြ၍ ရအပ္ေသာ (အဓမၼိယလဒၶ)
ပစၥည္းအလွဴထက္ဓမၼိယလဒၶပစၥည္းကို လွဴျခင္းက သာ၍ အက်ိဳးႀကီး၏၊ ဤစကားကို ေထာက္၍
လွဴဖြယဝတၳဳက ေစတနာကို အေထာက္အကူ ျပဳႏုိင္ေၾကာင့္ သိသာေပသည္။
ဇာတ္ေတာ္
အစိုးရသူ(မ်က္ႏွာႀကီးသူေပါင္း) တစ္သိန္းသည္ သူတစ္ပါးကို
ၫႇဥ္းဆဲ ႏွိပ္စက္ မ်က္ရည္ထြက္ေအာင္ အခြန္ဘဏၰာ ပစၥည္းဥစၥာကို မတရား စုေဆာင္း၍
ကိုယ္စီကုိယ္င တစ္သိန္းကုန္ ေပးလွဴၾကသည္ဟု ဆို႔ၾကပါစို႔၊ မတရား ပစၥည္းရွာေသာ ထိုလူေပါင္းတစ္သိန္း၏
စုေပါင္းထားေသာ ထုိအလွဴႀကီးသည္ တရားသျဖင့္ အသက္ေမြးသူ ဆင္းရဲသားလူတစ္ေယာက္၏
သာမန္ဒါနကို ေထာက္ေသာ္ ႏွစ္ရာ့ငါးဆယ့္ေျခာက္စိတ္ စိတ္၍ တစ္စိတ္ေလာက္မွ်
အဖိုးမတန္ပါ။ [ဒသနိပါတ္, ဗိဠာရဇာတ္။]
အလွဴပြဲ၏ ႀကီးက်ယ္မႈ
အလွဴဒါနျပဳရာ၌ အလွဴပြဲ၏ ႀကီးက်ယ္ခမ္းနားမႈကလည္း
ေစတနာထက္သန္ဖုိ႔ရန္ အေထာကအကူ ျပဳႏုိင္၏၊ သို႔ေသာ္ ထုိသို႔ႀကီးက်ယ္ခမ္းနားေအာင္
ဆင္ျပင္ရာ၌ ရည္ရြယခ်က္သန္႔ရွင္း-မသန္႔ရွင္းကိုကားစိစစ္ဖုိ႔ လုိေသးသည္၊ ရည္ရြယ္ခ်က္
သန္႔ရွင္းမွ ေစတနာကိုအေထာက္အကူျပဳ၍ ရည္ရြယ္ခ်က္မသန္႔ရွင္လွ်င္ ဒါနေစတနာကိုပင္
အေႏွာက္အယွက္ ျပဳႏုိင္ပါေသး၏။
ရွင္းျပပါဦးမည္-ေငႆႏၲရာမင္းသည္ အလွဴ႐ုံႀကီးမ်ားကို၆-ဌာန
ေဆာက္လုပ္၍ တစ္ေန႔လွ်င္ ၆-သိန္းမွ် အကုန္ခံကာ ႀကီးက်ယ္ေသာ ဒါနကို ျပဳ၏၊ ေရွးေရွး
သူေတာ္ေကာင္းမ်ားလည္းထိုကဲ့သို႔ ျပဳၾက၏၊ ထုိဒါနတုိ႔၏ ႀကီးက်ယ္ခမ္းနားမႈသည္ ဂုဏ္ပကာသနအတြက္
မဟုတ္၊ အခ်ီးမြမ္းခံလုိ၍လည္း မဟုတ္၊ ဘဝစည္းစိတ္ကို လုိက္လာ၍မဟုတ္၊
ဆင္းရဲသူဆင္းရဲသား အမ်ားအျပားကိုစားၾကေစလုိ, ေသာက္ၾကေစလိုေသာ
ေမတၱာ,က႐ုဏာႏွင့္စားၾကေသာက္ၾကသည္ကို ဝမ္းေျမာက္ေသာ မုဒိတာ အရင္းခံပါေသာ
ႀကီးက်ယ္ျခင္းသာ ျဖစ္၏၊ ထိုကဲ့သို႔ ႀကီးက်ယ္ခမ္းနားမႈကား ဒါနေစတနာကိုမ်ားစြာ
အေထာက္အကူျပႏုိင္ပါသည္။
အေထာက္အကူမျပဳႏိုင္ေသာခမ္းနားမႈ
သူတစ္ပါႏွင့္ ၿပိဳင္ဆိုင္လုိေသာ, အႏုိင္ယူလုိေသာ,
အခ်ီးမြမ္းခံလိုေသာ, အခ်ီးမြမ္းခံလိုေသာ, မိမိကို အလွဴရွင္ဟု ထင္ရွားျပလ်က္
ဝါႂကြားလုိေသာ, ေနာက္ေနာက္ကာလ၌ ဘဝစည္းစိမ္ကို ေထာက္တေသာ အကုသိုလ္ တဏွာရာဂ
မာနတို႔ကိုအရင္းခံ၍
ႀကီးက်ယ္ခမ္းနားေသာ, လွပထည္ဝါေသာ
အလွဴပ႑ပ္ႀကီးကိုေဆာက္လုပ္ၿပီးလွ်င္ မပင့္လွ်င္ မေကာင္းေသာ ပုဂၢိဳလ္ႏွင့္နာမည္ႀကီး
ပုဂၢိဳလ္မ်ားကုိ တင္ႀကိဳပင့္ေလွ်ာက္ကာ မ်က္ႏွာႀကီးတို႔ကုိသာဖိတ္၍ (သူတို႔အိမ္၌လည္း
စားေလ့ရွိေသာ) စားေကာင္းေသာက္ဖြယ္မ်ားကို ေကၽြးေမြးျခင္း, မရွိဆင္းရဲသူမ်ားကိုကား
လားလားမွ် အနားသို႔ မသီေစလုိျခင္း, ထုိေကၽြးေမြးခိုက္၌လည္း
တီးဝုိင္းမွတၿငိမ့္ၿငိမ့္တီးေစကာ တဏွာရာဂျဖင့္ စားၾကေသာက္ၾကျခင္း, အလွဴရွင္ကလည္း
ႏႈတ္ဆက္ရ, ေလာကြတ္လုပ္ရႏွင့္ ဗ်ာပါရမ်ားေနရျခင္း, အလွဴပြဲႀကီး ၿပီးခါနီးမွာ
ကပ်ာကယာ ေရစက္ခ်၍ လွဴဒါန္းရျခင္းတုိ႔ျဖင့္ ျခယ္လွယ္ထားေသာ ဒါနရ၏
ႀကီးက်ယ္ခမ္းနားျခင္း၌ သန္႔ရွင္ေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္ နည္းပါးလွရကား အႏွစ္ပါေသာ
ေစတနာေကာင္းကေလးကိုပင္ အေတာ္ေကာင္းေသာဉာဏ္စကၡဳ မွန္ေျပာင္းျဖင့္ ရွာႏုိင္မွ
ေတြ႕ျမင္ရပါလိမ့္မည္။
ပစၥည္းမ်ားကို လွဴျခင္းထက္ အသံုးဝင္ေသာ ပစၥည္းကိုလွဴျခင္းက သာ၍
ေစတနာကို အေထာက္အကူျပဳႏုိင္၏၊ ရွင္းျပပါဦးမည္-အသံုးမဝင္ဘဲ ပိုလွ်ံေနေသာပစၥည္းသည္
အလွဴခံပုဂၢိဳလ္မွာ အက်ိဳးမမ်ားပါ၊ အသံုးဝင္ေသာ (ဝိနည္းတရားေတာ္ႏွင့္လည္း ေလ်ာ္ေသာ)
ပစၥည္းကား အလွဴခံပုဂၢိဳလ္မွာ အက်ိဳးမ်ားပါသည္၊ အလွဴခံပုဂၢိဳလ္မွာ အက်ိဳးမ်ားေၾကာင္းသိရလွ်င္
အလွဴရွင္မွာလည္း ကုသိုလ္ေစတနာပို၍ ထက္သန္လာႏုိင္ပါသည္၊ "တပည့္ေတာ္တုိ႔သည္
အဘယ္ပုဂၢိဳလ္၌ လွဴရပါမည္နည္း" ဟု ေမးလာလွ်င္ "သင္တုိ႔၏ အလွဴပစၥည္းကို
အသံုးဝင္မည့္ေနရာ,ေက်ာင္းစသည္ျဖစ္လွ်င္ ပ်က္စီးေသာအခါ ျပင္ဆင္ရမည့္ေနရာ,
ၾကာရွည္တည္တံ့မည့္ေနရာ၌ လွဴၾကေလာ့" ဟုေျပာႏိုင္သည္။ [ဝိနည္းပါဠိေတာ္,
နိသဂၢိယပါစိိတ္, ပတၳဝဂ္, ဒသမသိကၡာပုဒ္။]
မွတ္ခ်က္။
။ ယခုအခါမ်ားစြာေသာ အလွဴႀကီးတုိ႔၌ ၁ေယာက္ကလွဴၿပီးေသာ သကၤန္း, သပိတ္, ထီး,ဖိနပ္,
ခုတင္, ျခင္ေထာင္စသည္ကုိ ထပ္၍ လွဴၾက၏၊ ကထိန္မ်ား၌ ထုိပစၥည္းမ်ားအျပင္ နာရီ,
ေကာ္ေဇာ, လက္ႏွိပ္ဓာတ္မီးစေသာ ႏုိင္ငံျခားျဖစ္ပစၥည္းမ်ားကို (ျပင္ဆင္၍ လွေအာင္)
လွဴၾက၏၊ ထုိအလွဴႀကီးမ်ားေၾကာင့္ ႏိုင္ငံျခားသို႔ အခြန္ဆက္ရေသာ ကုန္က်စရိတ္ေတြ
မနည္းလွေခ်၊
ေက်ာင္းေရာက္ေသာအခါ၌လည္း ပရိယတ္
ပတိပတ္ကို အေထာက္အကူ မျပႏုိင္႐ုံသာမက ေဝငွစရာ တပည့္ပရိသတ္မရွိေသာ
ေက်ာင္းမွာသိမ္းဆည္းရေသာ အလုပ္တာဝန္သာ ပိုလာ၏၊ တခ်ိဳ႕ပုဂၢိဳလ္မ်ားလည္း
ထုိပစၥည္းမ်ားကို မအပ္ဆံုးေသာ ေငြအျဖစ္ေရာက္ေအာင္ စီမံၾက၏၊ ထုိကဲ့သို႔ ျဖစ္ပံုကုိ
စဥ္းစားကာ အလွဴဒါနႏွင့္ စပ္၍မွတ္ဖြယ္မ်ားကုိ "အနာဂတ္သာသနာေရးက်မ္း"
၌လည္း ျပခဲ့ပါၿပီ။
မဟာဂႏၶာရံုဆရာေတာ္၏ ဘာသာေရးျပႆနာမ်ားမွ တင္ျပပါသည္။