ႀကိဳတင္ျပဳလုပ္သည့္အေလ့အထ
အေပးနဲ႔အယူ
တို႔
ဘုန္းႀကီးေတြက အလွဴခံဘက္ကခ်ည္း မေနၾကနဲ႔၊ ဘဝသံသရာမွာ အလွဴခံဘဝနဲ႔အထံု ပါသြားတတ္တယ္၊
ေပးတာနဲ႔ ယူတာနဲ႔ ဘယ္ဟာက လက္ရဲ လို႔ မ်က္ႏွာၾကည္သလဲ၊ ဘုန္းႀကီးကေတာ့ ေပးတဲ့ဘက္က ေနခ်င္တယ္၊ မတတ္သာလို႔ အလွဴခံဘက္က ေနရတာ။
ဒီေက်ာင္းတိုက္မွာ ေကာင္းေကာင္းေနခ်င္ေန၊
မေနရင္ေတာ့ ေတာင္ေဝွးနဲ႔ ကပိၸလိုက္၊ ေခမံ-ေဘးမရွိဘူး၊(ရယ္ၾကသည္၊) ရဟန္းသစ္ေတြဆိုရင္
တစ္ဝါေလာက္ တိစီဝရိတ္ ေဆာင္ထား ၿပီး သူေတာ္ေကာင္းဘက္ လိုက္နာၾကပါ၊ တစ္ခါက ေတာက ဘုန္းႀကီးေတြ
မႏၱေလးေရာက္ေတာ့ င႐ုတ္သီး ကပိၸစားရတယ္တဲ့၊ ဒီမွာေတာ့ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ ကပိၸစားၾကပါ၊ ဘုန္းႀကီးက
စပ်စ္သီး ကပိၸမလို႔ ျမင္းၿခံသား ကိုရင္တစ္ပါး ကပိၸခိုင္းတယ္၊ မကပိၸတတ္ဘူး၊ ေနာက္ျမင္းၿခံသားတစ္ပါးကို
ေခၚၿပီး ကပိၸမွ ၿပီးတယ္၊
ဒါနဲ႔
ဘုန္းႀကီးက ဒီကိုရင္ကို လက္သီးနဲ႔ ထိုးရဲ သလား ေမးေတာ့ ျမင္းၿခံသားခ်င္းမို႔ မကပိၸၾကဘူး၊(ရယ္ၾက
သည္၊) ဒါေတြကို နားလည္ေအာင္ ျပဳျပင္ေပးၾကပါ၊ ကေလး ကတည္းက မိဘမ်ားက မျပဳျပင္ေတာ့ သူတို႔
အသံေတြက ေညာင္နာနာ ျဖစ္ေနၾကတယ္၊ မိဘေတြကို ေျပာၾက၊ ေနာက္ ဆိုရင္ ဘယ္ေနရာကမွ မခြ်တ္ယြင္းရေအာင္
ေမြးေပးၾကလို႔ ေျပာလိုက္ၾက။
ေမတၲာနဲ႔ ဗုဒၶါႏုႆတိ
လူတစ္ေယာက္ရဲ႕
အေလ့အထဆိုတာ မိဘ ေဆြမ်ိဳးက လာတာ မ်ားတယ္၊ စာပ႒ာန္း,
ငါပ႒ာန္းçရြာပ႒ာန္းလို႔ ပ႒ာန္းသံုးမ်ိဳးရွိတယ္၊ ကိုယ္ေတာ္တို႔မွာေတာ့ စာပ႒ာန္းျဖစ္ေနတယ္၊
ဒါေၾကာင့္ မိဘ ေဆြမ်ိဳးေကာင္းမွ ေကာင္းမယ္၊ ဘုန္းႀကီးကေတာ့ အလုပ္ တစ္ခုမွာတင္ ႀကိဳလုပ္တဲ့
အေလ့အထက အၿမဲတမ္းရွိေနတာပဲ၊
ဒါကို နည္းယူၿပီး ဉာဏ္ေကာင္းတဲ့ ကိုယ္ေတာ္ကသာသနာ
ကို ဆက္မယ္လို႔ ရည္မွန္းၾက၊ အိပ္မေပ်ာ္ခင္ဆိုရင္ ေမတၲာနဲ႔ ဗုဒၶါႏုႆတိနဲ႔ ဣရိယာပုတ္ေလးပါးလံုး
အသံုးျပဳၾက၊ စကား ကို တိုးတိုးေျပာၾက၊ အမ်ားကို မၾကည့္ပါနဲ႔၊ကိုယ့္ကိုယ္ကိုသာ စဥ္းစားၾကပါ၊
မ်ားေသာအားျဖင့္ ပမတၲ-ေမ့ေလ်ာ့ေနသူ ေတြက မ်ားတယ္။
ေရရွည္ဘဝရွည္ စီမံကိန္း
ဘုန္းႀကီး
ဘဝျဖစ္စဥ္လဲေရးရင္း ခုဒၵသိကၡာလဲ ေရးမယ္၊ ဘုန္းႀကီးဆရာက
ဝီရိယ ေကာင္းလို႔ ဘုန္းႀကီးကို ကူးစက္လာတာ ဘုန္းႀကီးဆရာက ဉာဏ္မေကာင္းဘူး၊ ဝီရိယရွိတယ္၊
ဝီရိယ ရွိရင္ တစ္ဘဝမွာ ဘာမဆို လိုတာရတယ္၊(နန္းေတာ္ေရွ႕ကို ေလ့လာၾကရင္ သူေဌးဝါဒကို ကြ်န္ေတာ္ေျပာျပလိုက္ပါမယ္၊ စိန္လိုခ်င္ရင္
စိန္ျဖစ္ရမယ္၊ အိမ္လိုခ်င္ရင္ အိမ္ျဖစ္ရမယ္၊ လူ႔စိတ္ဓာတ္ဟာ ေလာကအျမတ္ဆံုးကြယ္၊)
ဒီဘဝဟာ
ဘဝပေဒသာပင္ႀကီး၊ ဘာလိုလို ဆြတ္ခူးႏိုင္တယ္၊ မရတာ မရွိဘူး၊ ဘုန္းႀကီးက ေရရွည္စီမံကိန္း
မကဘူး၊ ဘဝရွည္ စီမံကိန္းနဲ႔ လုပ္တာ၊ အလုပ္တစ္ခုမွ မေလွ်ာ့ပါဘူး၊ ျမတ္စြာ ဘုရားေတာင္
သဗၺညဳတဉာဏ္ရဖို႔ရာ ေလးသေခ်ၤနဲ႔ ကမၻာ တစ္သိန္း က်င့္ခဲ့ရတာပဲ၊ တို႔ကိုယ္ေတာ္ေတြ ကြ်တ္တမ္းဝင္ခ်ိန္
မွန္းထားၾကၿပီလား၊ မွန္းၾကပါ၊ ပန္းတိုင္ကို မွန္းထားၾကပါ၊ ဒါမွ အလုပ္မွန္မွန္လုပ္တာ၊
ယီးတီးယားတား လုပ္မေနၾကနဲ႔၊ ဘယ္ဟာမွ မေသခ်ာဘူး၊
ဒီေက်ာင္းတိုက္မွာ
ဘုန္းႀကီးက အဘိုးႀကီးေတြ သေဘာက်ေနတယ္၊ သူတို႔က ပြဲမၾကည့္ ေငြ မကိုင္ၾကဘူး၊ သူတို႔က
ႀကီးလာေလေလ ဝါက ငယ္ေလေလ ျဖစ္ေနတယ္၊ ဒီက ဆင္းသြားရင္ ျဖည္းျဖည္းသြားၾကပါ၊ ျဖည္း ျဖည္းမသြားတတ္ရင္
ဘယ္-ညာ မွတ္သြားၾက။
ကိုယ့္ကိုယ္ကို ၾကည္ညိဳေအာင္ေန
ပုဂိၢဳလ္တစ္ဦး
ၾကည္ညိဳတာက အသံေကာင္းတာ, စာေပေတာ္တာ, တရားေဟာ ေကာင္းတာ, အသြင္ အျပင္ ေကာင္းတာ, ႐ုပ္ေခ်ာတာ, ဒါေတြၾကည္ညိဳေနၾကတာ၊
တို႔ ဘုရားက်ေတာ့ အားလံုး အဘက္ဘက္က ၾကည္ညိဳစရာ ေကာင္းတယ္၊
နံပါတ္တစ္
ကိုယ့္ကိုယ္ကို ၾကည္ညိဳေအာင္ ေနရတယ္၊ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ၾကည္ညိဳရင္ နတ္လဲၾကည္ညိဳတယ္၊ လူလဲ
ၾကည္ညိဳတယ္၊ က်န္းမာေရး အထူးဂ႐ုစိုက္ၾက၊ ျမန္မာ့ ဓာတ္စာက အခိုးမပြင့္ရင္ လူမမာကို
ျခင္ေထာင္ထဲ ထားၿပီး ေန႔လယ္ခင္း အနားကေန အမဲေျခာက္ဖုတ္ေတာ့ လူမမာကလဲ စားခ်င္ေဇာႀကီးနဲ႔
ထစား၊ ေပ်ာက္ပါေလေရာ။
ေရွးတုန္းက ကိုရင္တစ္ပါး
ေနမေကာင္းတာ ဆရာ အမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ကုေသာ္လဲ
မရဘူး၊ သစၥာဆိုရမယ္ဆိုလို႔ သစၥာ ဆိုၾကတယ္၊ ကိုရင္တစ္ပါးက သစၥာ ဆိုတယ္၊ “ရြာထဲက မိခ်င္းကို
ႀကိဳက္ေနတာ ၾကာၿပီ၊ က်ဳပ္ဟာေလ ရြာထဲက မိခ်င္း ေရခပ္လာရင္ မေနႏိုင္ မထိုင္ႏိုင္ႀကိဳက္တာ
မွန္ပါ၏” လို႔ သံုးခါေလာက္ ဆိုလိုက္မွ ေနမေကာင္းေနတဲ့ ကိုရင္က ဟက္ဟက္ပက္ပက္ ရယ္လိုက္ေတာ့
ေခြ်းေတြ ထြက္ၿပီး တစ္ခါတည္း ေပ်ာက္သြားတာပဲ၊ ဒါဟာ ျမန္မာ့ေဆး၊ အထင္ မေသးၾကနဲ႔။
ဘာမွေၾကာက္စရာမရွိ
နတ္ျပည္က ကံေကာင္းတဲ့အျပင္ စိတ္ ခ်မ္းသာတယ္၊ ဥတုဇကလဲ ေကာင္းတယ္၊ ဘုန္းႀကီးက ဒီေက်ာင္းတိုက္ႀကီး
ငလ်င္လႈပ္လို႔ အကုန္ပ်က္သြား, အေရးမႀကီးပါဘူး၊ ဘုန္းႀကီးတစ္ပါးတည္း က်န္ရင္ ေတာ္ပါၿပီ၊
(ရယ္ၾကသည္၊) တစ္ပါးတည္းက်န္လို႔ စိတ္အားငယ္ၿပီး ေၾကာက္ေနလိမ့္မယ္လို႔ေတာ့ မထင္နဲ႔၊
ဘုန္းႀကီး မေၾကာက္ပါဘူး၊ ေၾကာက္တယ္ဆိုတာ အားကိုး မရွိေသးရင္ ေၾကာက္တာပဲ၊ အားကိုးရွိသူေတြအဖို႔မွာ
ဘာမွ ေၾကာက္စရာ မလိုပါဘူး။
ေတာင္ၿမိဳ႕ထဲက လူေတြကို တံတားဦးက ဆြမ္းကပ္လာတဲ့
ဒကာ ဒကာမေတြက “အရွင္ဇနကာဘိဝံသဆိုတာ ဘယ္နားမွာ ေနပါသလဲ”လို႔ ေမးတဲ့အခါ မသိၾကဘူးခ်ည္းပဲတဲ့၊
ဘယ္ ၿခံထဲ ေနပါလိမ့္လို႔ ထင္မွာပဲ၊ ဘုန္းႀကီး ၾကြားတာက ေလာကီ ဂုဏ္ေတြနဲ႔ ၾကြားေနတာ
မဟုတ္ဘူး၊ ဘုရားနဲ႔ ၾကြားေနတာပါ၊ ဘုရားနဲ႔ၾကြားရတာက ေကာင္းတယ္၊ ဘာျပဳလို႔လဲ၊ ဘုရား
တရားေတာ္ေတြက အႏွစ္ရွိတယ္၊
ဒီအႏွစ္ရွိတဲ့
တရားေတြ စာေတြ ဘုန္းႀကီးတို႔ ေက်းေတာသားေတြ လက္ထဲ ေရာက္ ေနတာç သူေဌး သားသမီးေတြ လက္ထဲ
မေရာက္ႏိုင္ဘူး၊ သူေဌး သားသမီးေတြဆိုတာက ဘုန္းႀကီး မလုပ္ၾကပါဘူး၊ သာသနာကိုေတာင္ မ်ားေသာအားျဖင့္
သူတို႔က အထင္ေသး ၾကတယ္၊ ဘုန္းႀကီးက သူတို႔ အထင္ေသးရင္ ကိုယ္က အထင္ မေသးေအာင္ ေနရမယ္၊
ဘုန္းႀကီးကို ဘယ္အနားမွာ ေနတယ္ ဆိုတာ မသိခ်င္ ေနပါေစ၊ သာသနာအတြက္ အလုပ္ လုပ္ေန ရရင္
စိတ္ခ်မ္းသာပါတယ္။
တရားကို အားထုတ္ၾက
ေလာကႀကီးမွာ သတၲဝါရယ္လို႔ ျဖစ္လာရင္ ေသမ်ိဳးခ်ည္းပဲ၊
သူေဌးလဲ တစ္ေန႔ မေသဘဲ မေနရပါဘူး၊ ခ်စ္လွပါတဲ့ မယား, သားသမီး, ေဆြမ်ိဳး, မိတ္ေဆြေတြနဲ႔ ခြဲသြားရတာပါပဲ၊ ပစၥည္းဥစၥာလဲ တစ္ျပားတစ္ခ်ပ္မွ ယူမသြားႏိုင္ၾကဘူး၊
ေလာကႀကီး တရား မရွိရင္ တယ္ေၾကာက္စရာေကာင္းတယ္၊ တရားလက္လြတ္ မျဖစ္ေစႏွင့္၊ တရားကို ႀကိဳးစားအားထုတ္ၾက။
ဘုန္းႀကီးတို႔ ဘုရားအေလာင္း ေတမိမင္းသားဘဝတုန္းက
ထီးနန္းယူရမွာ စိုးလို႔ (၁၆)ႏွစ္တိုင္တိုင္ စကားမေျပာဘူး၊ တို႔လူေတြက တစ္ရက္ေတာင္မွ
မွန္မွန္မေအာင့္ႏိုင္ဘူး၊ ဒီဘဝ ဟာ ေကာင္းတယ္၊ ေကာင္းတာက ပါရမီေတြ ျဖည့္ႏိုင္လို႔ ေကာင္းတာ၊ ကိုရင္တို႔ တကယ္ ပါရမီျဖည့္ၾက၊
တခ်ိဳ႕
ဒါန ျပဳတာေတာင္ သမီးခင္ပြန္းႏွစ္ေယာက္ မခြဲၾကဘူး၊ သူတို႔က အဟုတ္ထင္လို႔၊ မႏၱေလးက ေဗာဓိရိပ္သာဟာ
ဘုန္းႀကီးတယ္လို႔ ေဘးက ခ်ီးမြမ္းၾကတယ္၊ သူမ်ား ခ်ီးမြမ္းတာကို ေစာင့္ေရွာက္ႏိုင္မွ
ေကာင္းတယ္၊ တစ္ခဏနဲ႔ေတာ့ မရဘူး၊ တခ်ိဳ႕ ေက်ာင္းတိုက္ေတြဟာ မေစာင့္ေရွာက္ႏိုင္လို႔ ပ်က္စီးကုန္ၾကၿပီ။
ဣေႁႏၵရွိရွိေနၾက
ဘုန္းႀကီးကေတာ့
ဒီေက်ာင္းတိုက္သာသနာေတာ္ျဖင့္ ဗုဒၶျမတ္စြာအား ပူေဇာ္ပါ၏လို႔ မနက္တိုင္း ဘုရားကို ပူေဇာ္ေနတာပဲ၊
ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းတိုက္ မဟုတ္ပါဘူး၊ ဘုရားေက်ာင္းတိုက္ပဲ၊ ဘုန္းႀကီးတစ္သက္ေတာ့ အတတ္ႏိုင္ဆံုး
ေကာင္းေအာင္ ေစာင့္ေရွာက္သြားမွာပဲ၊ ေနာက္ပုဂိၢဳလ္မ်ားက်ေတာ့ သူ႔ကံနဲ႔ သူေပါ့၊ ခုေတာ့
အတတ္ ႏိုင္ဆံုး ဆိတ္ၿငိမ္ေအာင္ေစာင့္ေရွာက္ေနတာပဲ၊
ေဗာဓိရိပ္သာက
ဒီေက်ာင္းတိုက္ကို သူတို႔ ရိပ္သာထက္ ဆိတ္ၿငိမ္တဲ့အေၾကာင္း ေျပာျပၾကတယ္၊ ကိုယ္ေတာ္တို႔
စာအံတာ တိုးတိုးအံၾကပါ၊ စကားေတြ စုမ်ား မေနၾကပါနဲ႔၊ ဘုန္းႀကီးက ပ်က္စီးသြား ေတာ့လဲ
ဝမ္းနည္းျခင္း မရွိပါဘူး၊
ကိုယ္ေတာ္တို႔
အလုပ္လုပ္ စရာရွိရင္ တြက္ကပ္မေနၾကနဲ႔၊ ေက်ာင္းထဲကို လူေတြ ေလွ်ာက္ ၾကည့္တဲ့အခါ ျပဴစိျပဴစိ
မလုပ္ၾကပါနဲ႔၊ ဣေႁႏၵရွိရွိ ေနၾကပါ။
သတိနဲ႔ ေနၾက
ဘုန္းႀကီးနဲ႔
ဦးပၪၥင္းတို႔ ကံမတူဘူး၊ တရားေဟာ စကားေျပာဆိုတာ က်င့္ထားရတယ္၊ စာေပ နည္းနည္းနဲ႔ ေတာကို
ေက်ာင္းသြားထိုင္ရင္ ဘာ ဗဟုသုတမွ မတိုးဘူး၊ ဒီေက်ာင္းမွာ ေနရင္ ဗဟုသုတမ်ားမ်ား ရွိပါေစ၊
ကိုယ့္ကိုယ္ကိုလဲ မဂ္ဖိုလ္နိဗၺာန္အထိ စီမံကိန္း ခ်ထားၾက၊ အမ်ားစုက ဒီဘဝမွာ တယ္ၿပီးေတာ့
သြက္သြက္လက္လက္ မရွိၾကဘူး၊
ေနရာတကာမွာ
ႏံုေႏွးေႏွး ျဖစ္ေနတာကေတာ့ မေကာင္းဘူး၊ တခ်ိဳ႕ ဒီေက်ာင္းမွာ ပဲျပဳတ္နဲ႔ ခ်ဥ္ရည္စားၿပီး
စာသင္ စာခ် မလုပ္ခ်င္ၾကဘူး၊ ဘုန္းႀကီးလဲ ဗူးသီးဟင္း, ခ်ဥ္ေပါင္ဟင္းစားၿပီး ပခုကၠဴမွာ
စာဆိုလာတာပါ၊ ပခုကၠဴ တိုက္မွာ သံဃာ (၆၀ဝ)ေလာက္ စာခ်ခဲ့တာပါ၊ ကိုရင္တို႔ သတိနဲ႔ ေနၾက၊
သတိဆိုတာ ပိုတယ္လို႔ မရွိဘူး။
သူေတာ္ေကာင္းမ်ားမွ
အမ်ားက
ဘုန္းႀကီးတို႔ သာသနာကို အထင္ေသးၾကတယ္၊ ဒါေပမယ့္
ဘုန္းႀကီးရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္ေတာ့ ျပန္ေရာက္ပါၿပီ၊ တခ်ိဳ႕ ဘုန္းႀကီးေတြက ဒကာ ဒကာမေတြနဲ႔ ေလာကီဘက္မွာ
ေပ်ာ္ေနၾကတယ္၊ ေလာကီဘက္ ေပ်ာ္ေနတာေတြက သံသရာကို မျမင္ၾကေသးလို႔၊
ဘုန္းႀကီးကို
ဘာေျပာေျပာ ကဲ့ရဲ႕ကဲ့ရဲ႕ သည္းခံႏိုင္ပါတယ္၊ ဒီလို သည္းခံႏိုင္တာကလဲ သူတို႔ကို အထင္မႀကီးလို႔ဘဲ၊
ဘုန္းႀကီးတို႔ သာသနာမွာ သူေတာ္ေကာင္း ေတြ မ်ားလာမွ ေကာင္းတယ္၊ သူယုတ္မာေတြ မ်ားလာရင္
မေကာင္းဘူး၊ ပ်က္တတ္တယ္။
အခ်ိဳးက်ေအာင္ ေနၾက
ဘုန္းႀကီးတို႔က အထူး ဝါဒျဖန္႔ေနစရာ မလိုပါဘူး၊
အလုပ္ မွန္မွန္ လုပ္သြားရင္ သူ႔အလိုအေလ်ာက္ ထင္ေပၚလာတာပဲ၊ ထင္ေပၚ ရင္ စင္ေတာ္က ေကာက္စၿမဲပါ၊
ဒါေပမယ့္ အမ်ားနဲ႔ ေနၿပီး မေျပာေတာ့ဘူးဆိုရင္ ပညာရွိမွန္း မသိရဘူး၊ မထင္ရွားဘူး၊
ဒါေၾကာင့္
ေျပာရပါတယ္၊ ေဟာရပါတယ္၊ သာသနာျပဳရင္း မိမိ ပါရမီျဖည့္ရင္း ပီပီသသ ရြတ္ရ ေျပာရမယ္၊ ခုဒီမွာ
ရြတ္တာ ဖတ္တာက စၿပီး အခ်ိဳးက်ေအာင္ သင္ေပးေနတယ္၊ သင္ေပးတဲ့အတိုင္းလဲ လိုက္နာၾကပါ၊ ကိုယ္က
အခ်ိဳးက်ေနမွ ကိုယ့္တပည့္ အစဥ္အဆက္ကိုလဲ အခ်ိဳးက်ေအာင္ သင္ေပး တတ္တယ္၊ ဆရာက အခ်ိဳးက်ေနမွ
တပည့္ေတြလဲ အခ်ိဳးက် မယ္၊ ဒီေက်ာင္းမွာ ဒါေလာက္ ျပင္ႏိုင္လို႔ အခ်ိဳးက်ေနတာပါ။
ကိုယ့္ကိုယ္ သတိထား
ဗုဒၶဘာသာရယ္လို႔ ျဖစ္လာရင္ ဘုရားကို ၾကည္ညိဳတတ္မွလဲ ေကာင္းတယ္၊ ၾကည္ညိဳတတ္ေအာင္လဲ
ေလ့လာရတယ္၊ ပြားမ်ား ႏွလံုးသြင္းရတယ္၊ ခုလူေတြဘက္ကေရာ၊ ဘုန္းႀကီး ဘက္ကေရာ ဒီေက်ာင္းတိုက္ကို
အေနအထိုင္ေကာင္းတယ္ ဆိုၿပီး အထင္ႀကီးၾကတယ္၊ သူမ်ား
အထင္ႀကီးလာရင္ ကိုယ့္ကိုယ္ကို သတိထားရတယ္၊ သတိထားမွလဲ ေတာ္ကာ က်မယ္၊
ကိုရင္တို႔
သတိထားၾကပါ၊ ေက်ာင္းမွာ လူဝင္ လူထြက္ေတြ မ်ားလာတယ္၊ ဒါ တစ္ဖက္က ၾကည့္ရင္ ေကာင္းတဲ့လကၡဏာ
မဟုတ္ဘူး၊ ဘယ္သူက ေျမႇာက္ေျမႇာက္ ေျခဖ်ားမေထာက္ၾကနဲ႔၊ က်န္းက်န္းမာမာ, ရႊင္ရႊင္လန္းလန္း
ေနၾက။
ဓမၼဗ်ဴဟာ
အတြဲ(၁၉)၊
အမွတ္(၄)
(၁၉၈၀၊
ဇြန္လ)