စိတ္ျဖစ္ပံုကိုေလ့လာျခင္းအပိုင္း(၂)
(ဂ)
နားလည္႐ံု ေနာက္တစ္မ်ိဳးေျပာမယ္ဆိုရင္
၃-စကၠန္႔ေလာက္ဆိုပါစို႔၊ ၃-စကၠန္႔ဆိုတာ အရွည္ႀကီးေနာ္၊ တစ္စကၠန္႔တင္ပဲ စိတ္ဟာ ကုေဋတစ္သိန္းေလာက္
ျဖစ္ႏိုင္တယ္။ သို႔ေသာ္ နာလည္ေအာင္ ေျပာရမယ္ဆိုရင္ ၃-စကၠန္႔လို႔ ဆိုပါစို႔။ သူ႔ရဲ႕
သက္တမ္းေလးဟာ ၃-စကၠန္႔ပဲရွိတယ္၊ ျဖစ္တဲ့ စကၠန္႔ေလးရယ္, ခဏေလးတည္တံ့တဲ့ စကၠန္႔ေလးရယ္,
ပ်က္သြားတဲ့ စကၠန္႔ေလးရယ္ ဒီ ၃-ခုပဲ ရွိတယ္၊ ျဖစ္ တည္ ပ်က္ ဆိုတဲ့ အပိုင္းေလး ၃-ပိုင္းပဲရွိတယ္၊
သူၿပီးသြားရင္ ေနာက္ထပ္ ကံရဲ႕စြမ္းအားနဲ႔ ဒီစိတ္မ်ိဳးေတြဟာ မေသမခ်င္းျဖစ္တာ။
အဲဒီ ပဋိသေႏၶစိတ္ေနာက္မွာ အလားတူစိတ္ေတြ
ထပ္ျဖစ္ေနတယ္၊ ဒီစိတ္ကေလးကေတာ့ ျဖစ္ၿပီးရင္ ေနာက္ထပ္ မေပၚလာေတာ့ဘူး၊ သို႔ေသာ္ အလားတူေတြ
ေနာက္ကဆက္တိုက္လာတာ၊ အဲဒီ အလားတူေတြလာေနတဲ့ စိတ္ေတြမွန္သမွ်ကို ဘဝင္စိတ္ လို႔ေခၚလိုက္တာပဲ။
အဲဒီေတာ့ ပဋိသေႏၶစိတ္ကိုပဲ ေနာက္ပိုင္းမွာ “ဘဝင္စိတ္” လို႔ေခၚတယ္လို႔မွတ္ထားပါ။ ေနာက္ဆံုး ဘဝနိဂံုးခ်ဳပ္ၿပီ
ဆိုတဲ့အခါ အသက္ဇီဝိန္ခ်ဳပ္သြားခ်ိန္ ေနာက္ဆံုး စိတ္ေလးကို “စုတိစိတ္” လို႔ ေခၚတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ တစ္ဘဝရဲ႕
အကန္႔အသတ္ဟာ ပဋိသေႏၶစိတ္, ဘဝင္စိတ္, စုတိစိတ္ - ဒါ တစ္ဘဝလံုးရဲ႕ အကန္႔အသတ္ေလး တစ္ခုပဲ၊
လူေတြရဲ႕ lifespan ဆိုတာ အဲဒီ ဟာပဲ။
အဲဒီလိုပဲ ဒီစိတ္ေတြဟာ ကံက ထုတလႊတ္လိုက္တာ၊
တခ်ိဳ႕ ပုဂၢိဳလ္ေတြရဲ႕ သႏၱာန္မွာ ႏွစ္ေပါင္း ၈၀-ေလာက္ ၾကာေပမယ့္ တခ်ိဳ႕ပုဂၢိဳလ္မွာ
၆၀-ေလာက္ပဲ ၾကာမယ္။ တခ်ိဳ႕ ပုဂၢိဳလ္က်ေတာ့ ၅၀-ေလာက္ပဲ ၾကာမွာေပါ့၊ ကံအရွိန္ခ်င္းမတူဘူး၊
ေထာက္ပံ့ေပးတာခ်င္း မတူသည့္အတြက္ေၾကာင့္ ဒီဘဝင္စိတ္ေလးရဲ႕ ျဖစ္ေပၚတဲ့ အခ်ိန္ပိုင္းဟာ
တစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္ မတူညီဘူးေပါ့။ ကံစြမ္းအားနဲ႔ သြားေနတာ၊ အဲဒီ ကံစြမ္းအား ကုန္သြားၿပီဆိုရင္
ေနာက္ဆံုးဖျက္တာက စုတိစိတ္ပဲ၊ (အဲဒီ ဘဝင္စိတ္ေလးဆိုတာ အျခားအာ႐ံုတစ္ခု ဝင္မလာလို႔ရွိရင္
ကိုယ့္သႏၱာန္မွာ ျဖစ္ေနတယ္လုိ႔ ဒီလို မွတ္ရမယ္ေနာ္။)
အဲဒါေတြကို ႏိုင္ငံျခားသားေတြကို
အဘိဓမၼာသင္ေပးတဲ့အခါ နားလည္ေအာင္လို႔ ဘဝင္စိတ္အစဥ္ကို
blue line လို႔ နာမည္ ေပးထားတယ္။ mental process မွာ blue line, အျပာလိုင္းေလး တစ္ခု
ဆြဲျပထားတယ္၊ အျပာလိုင္းေလးက အျပာဆိုတာ ၿငိမ္သက္တစ္ဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္ေပါ့၊ ၿငိမ္ေနတာ၊
လႈပ္ရွားမႈမရွိတဲ့ အျပာလိုင္းေလး၊ လူ႔ရဲ႕စိတ္မွာ သူက အၿမဲတမ္း ရွိေနတယ္၊ ျပင္ပအာ႐ံုတစ္ခုခုနဲ႔
ဆက္သြယ္လာတဲ့အခါက်ေတာ့ ျပင္ပအာ႐ံုရဲ႕ ထိခိုက္မႈ
စြမ္းအားေၾကာင့္ ဘဝင္စိတ္က ျပတ္ေတာက္သြားတယ္၊ ျပတ္ေတာက္သြားၿပီး ျပင္ပက အာ႐ံုေတြနဲ႔
အလုပ္လုပ္တဲ့ ဝီထိစိတ္ေပၚလာတယ္။ အဲဒါက်ေတာ့ red line ေပါ့၊ အနီလိုင္း၊ တစ္ခါ အနီလုိင္းက
ျပန္က်သြားရင္ blue line ျပန္ေရာက္သြားတယ္။
ပံုဆြဲၿပီး သ႐ုပ္ေဖာ္ၾကည့္လုိက္မယ္ဆုိရင္
အနီလိုင္း ေပၚလာလိုက္၊ အျပာလိုင္းေပၚလာလိုက္နဲ႔ လူ႔တစ္ဘဝသက္တမ္းကို ေတြ႔ျမင္ရမွာပဲ။
ႏွလံုးခုန္ႏႈန္းကို ႐ိုက္ျပတဲ့ ECG လို စက္မ်ိဳးေတြနဲ႔ဆိုရင္ ျမင္ရမွာေပါ့။ လူရဲ႕ သြားလာလႈပ္ရွားေနမႈဟာ
အဲဒီအတိုင္းပဲ ျဖစ္ေနမွာပဲ။
အဲဒီေတာ့ ဝီထိစိတ္ေတြ ေပၚလာတယ္ဆိုရင္
အနီလိုင္းေပါ့၊ ဘဝင္စိတ္ေတြခ်ည္းဆိုရင္ အျပာလိုင္းပဲ၊ ဘဝင္က်တယ္ ဘဝင္က်တယ္ဆိုတာ အဲဒီ
အျပာလုိင္းထဲ ျပန္ေရာက္သြားတာကို ေျပာတာ၊ ၿပီးရင္ အနီလိုင္း ျပန္တက္လာလိုက္၊ အျပာလိုင္းထဲ
က်သြားလုိက္နဲ႔၊ ECG ႐ိုက္တာေတြ ေတြ႔ဖူးၾကပါလိမ့္မယ္၊ အေပၚတက္လိုက္ ေအာက္က်လိုက္နဲ႔
အတြန္႔ေလးေတြေလ၊ ဆရာဝန္ေတြမွ ဖတ္တက္တာေပါ့၊ စိတ္ဆိုတာ ျမင္ရတဲ့အရာ ပံုပန္းသ႑ာန္မရွိတဲ့အတြက္
ဥပမာနဲ႔ ေျပာရတာ။
အာ႐ံုအသစ္တစ္ခု ဝင္လာၿပီးဆိုတာနဲ႔
တစ္ၿပိဳင္နက္ မေနာဒြါရ လို႔ဆိုတဲ့ mind door ကိုပါ ဖြင့္ေပးလိုက္တယ္။ mind door ဆိုတာ
ဘယ္အရာ ေခၚတာတုန္းဆိုရင္ ဘဝင္စိတ္ကိုေခၚတာ၊ အဲဒီ ဘဝင္စိတ္ အေျခခံမရိွဘဲနဲ႔ တျခားစိတ္ေတြ
ျဖစ္လာဖို႔ရာ မျဖစ္ႏိုင္ဘူး၊ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုရင္
source မရိွဘဲ ဘာမွျဖစ္မလာဘူးေလ။
ဆိုပါစို႔ - မ်ိဳးေစ့ေလး တစ္ခုထဲမွာ
အပင္ေပါက္ႏိုင္တဲ့ စြမ္းရည္သတိၱက အေစ့တစ္ခုလံုးမွာ ရွိတာလား၊ သို႔မဟုတ္ သူ႔ရဲ႕ ေခါင္းပိုင္းေလးလို႔
ေခၚရမယ့္ အပိုင္းေလးမွာပဲ ရွိသလား။ ပဲေစ့ေလးေတြ ၾကည့္ၾကည့္ေပါ့၊ ပဲေစ့ကိုၾကည့္လိုက္ရင္
ေရွ႕ပိုင္းေနာက္ပိုင္း ရွိတယ္မဟုတ္လား၊ အေညွာင့္ထြက္တာတို႔ အျမစ္ဆင္းတာတို႔က ဘယ္က ဆင္းတာတုန္း၊
ေရွ႕ပိုင္းကေနာ္၊ အဲဒီေရွ႕ပိုင္းေလးကို ျဖတ္ပစ္လိုက္လို႔ရွိရင္ ဒီအေစ့က အပင္ေပါက္ႏိုင္ပါဦးမလား၊
မေပါက္ႏိုင္ေတာ့ဘူး။
အဲဒါမ်ိဳးလိုပဲ ဘဝင္ဆိုတာ ကံကေနဖန္တီးထားတဲ့
စိတ္အစဥ္ေလး တစ္ခုပဲ၊ အေညွာင့္ထြက္ႏိုင္တယ္၊ possibility ေပါ့၊ စိတ္ကို ျဖစ္ေပၚေစႏိုင္တယ္၊ စိတ္ျဖစ္ေပၚလာေအာင္ အေျခခံ အေၾကာင္းအေနနဲ႔ ျဖစ္ေပၚထားတာ၊
သူက ကံေၾကာင့္ ျဖစ္တာ၊ ကံေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ႐ုပ္ရယ္, ကံေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ စိတ္ရယ္ - အဓိကက
ဒီႏွစ္ခု၊အဲဒီႏွစ္ခုဟာ လူရဲ႕ သႏၱာန္မွာ အၿမဲတမ္း ယွဥ္ၿပိဳင္သြားေနတာ၊ က်န္တဲ့ စိတ္ေတြက်ေတာ့
ပစၥဳပၸန္အာ႐ံုေတြေၾကာင့္ ျဖစ္တာ၊ ကံေၾကာင့္ခ်ည္း မဟုတ္ေတာ့ဘူး။
ပံုမွန္အားျဖင့္ ဘဝတစ္ခုကို ၾကည့္မယ္ဆိုရင္
ဘဝင္စိတ္ကေလး (ပဋိေသေႏၶ ဘဝင္စုတိလို႔ ေခၚတဲ့အထဲမွာ ေမြးဖြားၿပီးတဲ့ ေနာက္ မေသခင္စပ္ၾကားမွာ
ျဖစ္တဲ့ ဘဝင္စိတ္ေတြ)ဟာ ကံရဲ႕ အရွိန္အဟုန္နဲ႔ သြားေနတာ၊ အဲဒီ ဘဝင္စိတ္ သြားေနသလိုပဲ
ကံေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ႐ုပ္ေတြကလည္း ျဖစ္ပ်က္အစဥ္နဲ႔ သြားေနတာ။
ဆိုပါစို႔ - စကၡဳပသာဒ႐ုပ္ဆိုတာ
စ,ေပၚလာတဲ့ အခ်ိန္ကေန စ,ၿပီး ကံက စိတ္ရဲ႕ ခဏတိုင္း ခဏတိုင္းမွာ ထုတ္လႊတ္တယ္၊ ခဏတိုင္း
ဆိုတာ စိတ္မွာ ခဏ သံုးခုရွိတယ္။ စိတ္တစ္ခုမွာ ခဏ ၃-ခုရွိတယ္၊ ဥပါဒ္ ရွိတယ္, ဌီရွိတယ္,
ဘင္ ရွိတယ္၊ ျဖစ္-တည္-ပ်က္ ၃-ခု ရွိတယ္၊ အဲဒီ ၃-ခုထဲမွာပဲ ျဖစ္ ဆိုတဲ့ ခဏမွာလည္းပဲ
ကံတရားက အသစ္ထုတ္တယ္၊ ဌီ ဆိုတဲ့ အခ်ိန္ပိုင္းေလးမွာလည္းပဲ အသစ္ထုတ္တယ္၊ ဆိုလိုတာကေတာ့
တရစပ္ အသစ္ထုတ္ေနတယ္လို႔ေျပာတာ၊ စကၡဳပသာဒ႐ုပ္ေလးဟာ စ, ေမြးဖြားၿပီးတဲ့ အခ်ိန္ကစၿပီး
ကံက အသစ္ေတြ အၿမဲတမ္း ဆက္ထုတ္ေနတာ၊ မဟုတ္ေတာ့ဘူး၊ ရပ္သြးၿပီဆိုရင္ ဒါပ်က္စီးဖို႔ပဲ
ရွိတယ္၊ အခုေခတ္ medical science အရလည္း ေျပာၾကတယ္၊ cell ေလးေတြဟာ ပ်က္စီးသြားၿပီး
ေနာက္ထပ္ cell ေလးေတြဟာ ထပ္ေပၚေနတယ္ဆိုတဲ့သေဘာေပါ့၊ ဒါ နာမည္ပဲ ေျပာင္းေခၚထားတာေပါ့၊
ဒီထ္က္ အေသးစိပ္ေလ့လာရင္ ဒီထက္ပိုသႏိုင္မွာေပါ့ေနာ္။
ဗုဒၶေဟာထားတဲ့ အဘိဓမၼာကို ၾကည့္မယ္ဆိုရင္
ကမၼဇ႐ုပ္လို႔ ေခၚတဲ့(ဥပမာ - စကၡဳပသာဒဆိုတဲ့ မ်က္စိအၾကည္) ႐ုပ္ကို ကံတရားက ဆက္ၿပီးေတာ့ထုတ္ေနတယ္၊
အေၾကာင္းတခုခုေၾကာင့္ မပ်က္စီးမခ်င္း ကံက အသစ္ေတြထုတ္ေပးေနတာ၊ အေၾကာင္း တစ္ခုခုေၾကာင့္
ပ်က္စီးသြားရင္ေတာ့ ဆက္မထုတ္ႏိုင္ေတာ့ဘူး၊ အဲဒီကံသည္ ကမၼဇ႐ုပ္ေတြကို စိတ္ရဲ႕ခဏတိုင္း
ခဏတိုင္းမွာ ထုတ္သလို ဘဝင္စိတ္ကလည္း ကံရဲ႕ အရွိန္နဲ႔ run ေနတာ၊ ေျပးေနတာပဲ၊ ျဖစ္ၿပီး
ပ်က္ေနတာေနာ္၊ ေပၚလိုက္ ေပ်ာက္လိုက္နဲ႔၊ အဲဒီ ပံုစံနဲ႔သြားေနတာ၊ အသစ္အသစ္ေတြခ်ည္းပဲ
လာတာ၊ အေဟာင္း အေဟာင္းေတြက အကုန္ပ်က္စီးသြားတာ။
အဲဒါေၾကာင့္ အနိစၥဆိုတဲ့ သေဘာတရားဟာ
အလြန္ထင္ရွားတယ္၊ တရားဓမၼနဲ႔ ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ အနိစၥဆိုတဲ့ သေဘာတရားဟာ ဘယ္အရာမွ ရပ္ေနတာ
မဟုတ္ဘူး၊ အားလံုးဟာ ေျပးေနတာ၊ ျဖစ္တာေတြက အကုန္အသစ္ေတြခ်ည္းပဲ။ အဲဒီ ဘဝင္စိတ္ေတြဟာလည္း
ဆက္ၿပီးျဖစ္ေနတယ္။ အဲဒီ ဘဝင္စိတ္ေတြကိုပဲ မေနာဒြါရ mind door လို႔ေခၚတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲ
ဆိုရင္ အဲဒီ ဘဝင္စိတ္ ျဖစ္မေနဘူးဆိုရင္ တျခားစိတ္ ဝင္လာဖို႔ရာ တံခါးေပါက္ မရွိဘူးလို႔
ေျပာရမယ္၊ ဘဝင္စိတ္မွ မရွိရင္ တံခါး မရွိေတာ့ဘူးေပါ့။
ဒါေၾကာင့္မို႔ အဆင္းအာ႐ံုက မ်က္စိမွာ
လာထိတဲ့အခါ စကၡဳပသာဒမွာ ထိသလို မေနာဒြါရမွာလည္း လာဆက္သြယ္တယ္။ အဲဒီက်ေတာ့မွ စကၡဳဝိညာဏ္စိတ္
ေပၚတာ၊ မ်က္စိမွာ လာထိ႐ံုေလးနဲ႔ မေပၚဘူး၊ ႏွစ္ေနရာ ႏွစ္ေနရာ - ဒါ့ေၾကာင့္မို႔ အ႒သာလိနီက
“ဒီြသု
ဒီြသု ဒြါေရသု” - တံခါးႏွစ္ခုတဲ့၊ စကၡဳဒြါရ - မေနာဒြါရ၊
ေသာတဒြါရ - မေနာဒြါရ၊ ဃနဒြါရ - မေနာဒြါရ၊ ဇိဝွာဒြါရ
- မေနာဒြါရ၊ ကာယဒြါရ - မေနာဒြါရ၊ အဲဒီလို ႏွစ္ခု ႏွစ္ခု တစ္ၿပိဳင္နက္ည္း ထိတယ္၊ တစ္ၿပိဳင္နက္
ေပၚလာတယ္၊ အာ႐ံုေတြက အဲဒီ တံခါးႏွစ္ေပါက္ကေန တစ္ၿပိဳင္နက္ ဝင္လာတယ္။ မေနာဒြါရစိတ္ တံခါးေပါက္ဆိုတာ
ဘယ္သူ႔ကို ေျပာတာတုန္း ဆိုရင္ ဘဝင္စိတ္ကို ေျပာတာ၊ ကံအရွိန္နဲ႔ေျပးေနတဲ့ ျဖစ္ၿပီး ပ်က္ေနတ့ဲ
ဘဝင္စိတ္အစဥ္ကို ေျပာတာ။
ဒီမွာတင္ “ဘဝင္” လို႔ ဘာလို႔ ေခၚတာတုန္းဆိုရင္ “ဘဝႆ အဂၤဘာေဝန ဘဝဂၤ သခၤါတံ” ဆိုတဲ့အတိုင္း ‘ဘဝင္’ ဆိုတာ ‘ဘဝ ဆက္လက္ျဖစ္ေပၚေနမႈရဲ႕ အေၾကာင္းတရား’ လို႔ ေျပာတာ၊ ဘဝရွင္သန္ေနတာ အဲဒီ ဘဝင္စိတ္ေတြရွိလို႔ ရွင္သန္ေနတာေနာ္။
လူေတြက “ငါ ဘဝင္မက်ဘူး” လို႔ ေျပာတက္ၾကတယ္။ “ဘဝင္ပူေလး
ထုတ္ေပးပါဦး” လို႔ အႏွိပ္ဆရာေတြက ေျပာေလ့ရွိတယ္၊
အဲဒီ ဘဝင္ေတြနဲ႔လည္း သြားမေရာနဲ႔ေနာ္၊ ဘာျဖစ္လို႔လဲ
ဆိုရင္ အရပ္က ဒီစကားလံုးေတြ ယူသံုးထားတာ၊ အလြဲလြဲ အမွားမွားေတြ ေလွ်ာက္ေတြးမိမွာစိုးလို႔
ေျပာတာ။
အခု ဘဝင္ဆိုတာ ဘဝဂၤ ဆိုတဲ့ စကားလံုးကလာတဲ့
ဘဝင္၊ အဲဒီဘဝင္ဆိုတာ ကံရဲ႕စြမ္းအားနဲ႔ အရိွန္မပ်က္သြားေနတဲ့ စိတ္အစဥ္ကို ေျပာတာ၊ အဲဒီ
ဘဝင္စိတ္ဆိုတာ ဘယ္သူ႔ကို ေခၚတာတုန္းဆိုရင္ ပဋိသေႏၶစိတ္ကိုပဲ ေခၚတာ၊ ေနာက္ဆံုး ေသေတာ့လည္း
ဒီဘဝင္စိတ္ကို စုတိစိတ္အျဖစ္ ေျပာင္းေခၚတယ္၊ အဲဒီေတာ့ နံပါတ္တစ္ကို ပဋိသေႏၶေခၚၿပီး
ေနာက္ဆံုးနံပါတ္ကို စုတိလို႔ ေခၚတယ္၊ အလယ္ဟာကို ဘဝင္လို႔ေခၚတယ္၊ တစ္မ်ိဳးတည္းပဲလို႔
မွတ္ပါ။
ဆက္လက္၍ မေနာဒြါရအရ ကို တင္ျပပါမည္။