“ေဟာဒီစာက ေတာင္ႀကီးၿမိဳ႕က သြားဆရာဝန္ ေဒါက္တာေအာင္ေက်ာ္
ထံက အေမးစာလႊာ ျဖစ္ပါတယ္ ဘုရား”
“ေဒါက္တာေအာင္ေက်ာ္က ဘာေတြမ်ား ေမးပါလိမ့္
ဆိုစမ္းပါဦး”
“ေဒါက္တာေအာင္ေက်ာ္က ဗုဒၶဘုရား သစၥာေလးပါး သိေတာ္မူရာ ေဗာဓိပင္ဟာ
ယခုထိ ရွိပါေသးသလားတဲ့၊ သူ ၾကားဖူးတာက ယခု ရွိေနတဲ့ ေဗာဓိပင္ဟာ မူလအပင္ရင္း မဟုတ္ေတာ့ဘူး၊
မူလအပင္ႀကီး ေသသြားလို႔ သီဟိုဋ္ကၽြန္းက ပင္ပြားယူၿပီး စိုက္ထားရေၾကာင္း ၾကားဖူးပါသတဲ့၊
အဲဒီ သူၾကားတဲ့စကား ဟုတ္,မဟုတ္ အကယ္၍ ဟုတ္ခဲ့လွ်င္ မူလ မဟာေဗာဓိက အသက္ငယ္ၿပီး အာနႏၵာေဗာဓိ၊
သီဟိုဋ္ေဗာဓိတို႔က အသက္ႀကီးရင့္ ေနသည္ဟု ယူဆမိေၾကာင္း တင္ျပ ေလွ်ာက္ထားတဲ့စာပါ ဘုရား”
“ဗုဒၶဘုရား သစၥာေလးပါး တရားေတာ္ကို သိျမင္ရာဌာနျဖစ္တဲ့ မဟာေဗာဓိဌာနဟာ ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ားအတြက္
အလြန္ အေလးအျမတ္ျပဳအပ္တဲ့ ဌာနႀကီးျဖစ္တယ္၊ ဘုရားရွင္မွာ ပရိနိဗၺာန္ သံုးမ်ိဳးဆိုတာ
ရွိသကြယ့္၊ ပရိနိဗၺာန္ သံုးမ်ိဳးဆိုတာက (၁) ကိေလသာပရိနိဗၺာန္၊ (၂) ခႏၶပရိနိဗၺာန္၊
(၃) ဓာတုပရိနိဗၺာန္ တို႔ျဖစ္ၾကတယ္၊ အဲဒီ ပရိနိဗၺာန္သံုးမ်ိဳးအနက္ ကိေလသပရိနိဗၺာန္ဆိုတာ
ဘဝမ်ားစြာ သံသရာႏွင့္တကြ ၿငိမ္းခ်ဳပ္တာကို ေခၚဆိုတယ္၊ ဘုရားရွင္ဟာ အဲဒီ ကိေလသပရိနိဗၺာန္ကို
ေဟာဒီ ေဗာဓိေအာင္ေျမမွာ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းေတာ္မူျခင္း ျဖစ္တယ္။
ခႏၶပရိနိဗၺာန္ကေတာ့ အမ်ားသိၾကတဲ့အတိုင္း ကုသိနာ႐ံုျပည္ မလႅာမင္းတို႔ရဲ႕ အင္ၾကင္းဥယ်ာဥ္ေတာ္မွာ စံလြန္တာျဖစ္တယ္၊ ေနာက္ဆံုး ဓာတုပရိနိဗၺာန္ကလည္း ေဟာဒီ မဟာေဗာဓိဌာနမွာပင္ စံလြန္မွာ ျဖစ္သတဲ့၊ ပရိနိဗၺာန္သံုးခ်က္ရွိရာ ႏွစ္ခ်က္က ဒီဌာနမွာဆိုေတာ့ ဗုဒၶဘာသာမ်ားအတြက္ အေရးႀကီးတဲ့ဌာန ျဖစ္လာတာေပါ့၊ ဒါပဲလားဆိုေတာ့ မကေသးဘူး၊
ဒီ ဘဒၵကမၻာမွာ “သံ၊ ဂံု၊ ပ၊ မ၊ ယ်” ရယ္လို႔ ဘုရားငါးဆူ ပြင့္မယ္၊ ပြင့္တိုင္းပြင့္တိုင္းေသာ ဘုရားရွင္ေတြဟာ ဒီဌာနမွာခ်ည္း သစၥာေလးပါးကို သိလို႔ ဘုရားရွင္းတိုင္း မစြန္႔တဲ့ အဝိဇဟိတဌာနႀကီးလည္းျဖစ္တယ္၊
ေနာင္ေသာအခါ ပညာရွင္မ်ား သံေဝဂယူဖို႔ေကာင္းတဲ့ သံေဝဇနိယေလးပါးမွာလည္း တစ္ပါးအပါအဝင္ျဖစ္တယ္၊ ဒီ မဟာေဗဓိဌာနႀကီး ဒီထက္ ထူးျခားတာက ဇမၺဴဒိပ္ကၽြန္းရဲ႕ အလယ္ ဗဟိုက်တယ္ဆိုတဲ့ စကားရပ္ပဲကြယ့္၊ အလယ္ ဗဟိုခ်က္မကို မ႑ိဳင္(မန္တိုင္) လို႔ ေခၚၾကတယ္ မဟုတ္လား၊ မဟာေဗာဓိပင္ ေပါက္ရာဌာနဟာ ဇမၺဴဒိပ္ကၽြန္းရဲ႕ အလယ္ဗဟိုမို႔ (ေဗာဓိမ႑ိဳင္) လို႔ ေခၚဆိုၾကတယ္၊ အေမးႏွင့္ မပတ္သက္ေသာ္လည္း ဗဟုသုတသေဘာ ဆက္ေျပာလိုက္ဦးမယ္”
“မိန္႔ေတာ္မူပါ ဘုရား”
“ငါတို႔ ငယ္ရြယ္စဥ္က သုတဝတီမဂၢဇင္းမွာ ပေဟဠိေတးထပ္ တစ္ပုဒ္ေရးၿပီး ေမးဖူးတယ္ကြယ့္”
“ဘယ္လို ပေဟဠိပါလဲဘုရား၊ မိန္႔ေတာ္မူပါဦး”
“ပေဟဠိေတးထပ္က ဒီလိုတဲ့ကြယ္”
ပေဟဠိေတးထပ္
ေလာကမွာ လွ်မ္းေဝတင့္
ပန္းေငြပြင့္
ငံုအာ၊
ျဖစ္အဦး
ပ်က္ေနာက္ရာဝယ္
ထြက္ေပါက္လာ
ေပၚထြန္း၊
တစ္႐ံု၌ လင့္မကြာသည္
. . .၊
ပြင့္ပဥၥာ
တိုး၍မစြန္း . . .။
ရံခါ၌ ပြင့္မျမင္
အသင့္ပင္
ဉာဏ္ထြန္း၊
တစ္ပြင့္လွ်င္
ဆံဝန္းက
မွန္မယြန္း
ရွစ္ျဖာ၊
ကိုးပုဂၢိဳလ္
ဆြတ္မခူးသာဘူး
ထြက္အဖူး
ပန္းျမတ္မာလာ . . .။
ေခၽြဆြတ္သူူ
မပန္သာတယ္
စံကြာသူ ပန္ထုိက္တဲ့၊
ဉာဏ္ႏိႈက္လို႔
ေလးကဝိပုဂၢိဳလ္
ေတြးသိထုတ္ဆို
. . .။
ေမးလိုက္တဲ့
ပုဒ္အလိုကို
ႏႈတ္ခ်ဳိခ်ိဳ
မိန္႔ၾကားပါ့ေလး . . .။
“မွန္ပါ့၊ အေျဖကို ထားပါဦး၊ အေမးေတးထပ္ရဲ႕ အဓိပၸာယ္ကို
မိန္႔ေတာ္မူပါဦး ဘုရား”
“ပေဟဠိေတးထပ္ရဲ႕ အဓိပၸာယ္က - ေလာကမွာ
အလြန္ထင္ရွားတဲ့ ဒီပန္းအဟာ ကမာၻႀကီး စတင္ ျစဖ္ေပၚခဲ့လွ်င္ ေရွးဦးစြာ ျဖစ္တဲ့ေနရာ၊
ကမၻာႀကီး ပ်က္ျပန္ေတာ့လည္း ေနာက္ဆံုး ပ်က္တဲ့ေနရာမွာ အပင္ေပါက္သတဲ့၊ အပစ္တစ္႐ံုမွာလည္း
အပြင့္ အလြန္ဆံုး ပြင့္မွ်သာပြင့္တယ္၊ ငါးပြင့္က လံုးဝ မစြန္းဘူးတဲ့၊ တစ္ပြင့္ တစ္ပြင့္မွာလည္း
ဝတ္ဆံက ရွစ္ခုသာပါသတဲ့၊ ဒီဝတ္ဆံကိုလည္း ပုဂၢိဳလ္ ၁၂-ေယာက္ရွိရာမွာ ကိုးေယာက္ မဆြတ္ခူးႏိုင္ဘူး၊ သံုးေယာက္သာ ဆြတ္ခူးႏိုင္သတဲ့၊ ဆြတ္ခူးသူက ခူးသာခူးရတယ္၊
မပန္ထိုက္ဘူးတဲ့၊ အတုမရွိတဲ့ ပုဂၢိဳလ္သာ ပန္ထိုက္သတဲ့၊ ဒီပန္းအဟာ ဘယ္ပန္းလဲလို႔ ဆိုလိုတယ္။”
“ဒီပန္းဟာ ႀကီးက်ယ္လွပါလား ဘုရား၊ တပည့္ေတာ္လည္း
မသိဘူး၊ ဘယ္ပန္းလဲ ဘုရား အမိန္႔ရွိပါဦး”
“ဒီပန္းက ကမာၻဦး ၾကာနိမိတ္ပန္းကို ဝွက္ထားတဲ့
ပေဟဠိပန္း ျဖစ္သကြယ့္၊ အဓိပၸာယ္ အတိုခ်ဳပ္ကေတာ့ ဒီကမၻာေျမႀကီး ပ်က္ၿပီးတဲ့ေနာက္ ျပန္ျဖစ္ခ်င္ေတာ့
ကမၻာျပဳ မုိးႀကီးရြာ တယ္၊ ေအာက္ ေလခံထားေတာ့
ေရေတြဟာ ေအာက္ကို ေလွ်ာမက်ဘဲ ကမၻာသစ္ျဖစ္မည့္ေနရာမွာ ရပ္တည္ေနၾကတယ္၊ ကာလ အေတာ္ၾကာလာေတာ့
ေရအထက္မွာ ေျမေပၚလာ တယ္၊ ေျမမေပၚခင္ ေျမမွာေပါက္တဲ့ၾကာ႐ံုက ေရထက္ကိုေပၚလာတယ္၊ ေနာက္က်မွ
တျဖည္းျဖည္း ေရက်ၿပီး ေျမသားေပၚလာတာကိုး၊ ၾကာ႐ံုဟာ ေရွးဦးေပၚတဲ့ ေျမမွာေပါက္သတဲ့၊
အဲဒီေျမဟာ ကမၻာႀကီးပ်က္ေတာ့လည္း ေနာက္ဆံုးမွ ပ်က္သတဲ့၊ အဲဒီၾကာ႐ံုမွာ ၾကာ ပြင့္လာတယ္၊ ၾကာက တခိ်ဳ႕ကမၻာမွာ တစ္ပြင့္၊ တစ္ခ်ိဳ႕ကမၻာမွာ ႏွစ္ပြင့္၊
သံုးပြင့္၊ ေလးပြင့္၊ ငါးပြင့္အထိ ပြင့္တယ္၊ ငါးပြင့္ထက္ ပိုလို႔ မပြင့္ဘူးတဲ့၊ အဲဒီၾကာပြင့္ကို နိမိတ္ေကာက္ၿပီး ၾကာလံုးဝ မပြင့္ေသာ္
ဘုရားရွင္လံုးဝ မပြင့္တဲ့ သုညကမၻာလို႔ သတ္မွတ္ၾကသတဲ့၊ တစ္ပြင့္ပြင့္လွ်င္ တစ္ဆူ၊ ႏွစ္ပြင့္ပြင့္လွ်င္
ႏွစ္ဆူ၊ ငါးပြင့္ပြင့္လွ်င္ ငါးဆူလို႔ သတ္မွတ္ၾကသတဲ့။
အဲဒီ ၾကာပြင့္ထဲမွာ ၾကာဝတ္ဆံလို
ပရိကၡရာရွစ္ပါး အျပည့္အစံုပါသတဲ့ကြယ့္၊ ပရိကၡရာ
ရွစ္ပါးပါဝင္တဲ့ ဒီၾကာပန္းကို ပုဂၢိဳလ္ကိုးေယာက္ မဆြတ္ခူးႏိုင္ဘူးတဲ့၊ ဒီေနရၾမွာ သိစရာက
ေလာကမွာ ပုဂၢိဳလ္ ၁၂-ေယာက္ သာရွိတယ္၊ ပုဂၢိဳလ္ ၁၂-ေယာက္ဆိုတာက -
(၁) ဒုဂၢတိအဟတ္ = အပါယ္သတၱဝါတစ္ေယာက္၊
(၂) သုဂတိအဟိတ္ = လူ,နတ္သုဂတိဘံုသား အဟိတ္ပုဂၢိဳလ္တစ္ေယာက္၊
(၃) ဒြိဟိတ္ = အေလာဘ၊ အေဒါသ၊ ဟိတ္ႏွစ္ပါးႏွင့္
ပဋိသေႏၶေနသူ၊
(၄) တိဟိတ္ = အေလာဘ၊ အေဒါသ အေမာဟ ဟိတ္သံုးပါးႏွင့္
ပဋိသေႏၶေနသူ
ဒီေလးေယာက္က ပုထုဇဥ္ပုဂၢိဳလ္ ေလးေယာက္ပဲကြယ့္၊
မဂ္ပုဂၢိဳလ္ေလးေယာက္၊ ဖိုလ္ပုဂၢိဳလ္ေလးေယာက္ အဲဒါက အရိယာပုဂၢိဳလ္ ရွစ္ေယာက္တဲ့ကြယ့္၊
အားလံုးေပါင္းလိုက္လွ်င္ တစ္ေလာကလံုးမွာ ပုဂၢိဳလ္ ၁၂-ေယာက္သာရွိတယ္၊ ဒီပုဂၢိဳလ္ ၁၂-ေယာက္
ထဲက ေအာက္ပုဂၢိ္ဳလ္ ကိုးေယာက္ ဒီၾကာပန္းကို မဆြတ္ခူးႏိုင္ဘူး၊ သုဒၶါဝါသဘံုမွာေနတဲ့
အနာဂါမ္ဖိုလ္ပုဂၢိဳလ္တစ္ေယာက္၊ အရဟတၱမဂ္ပုဂၢိဳလ္တစ္ေယာက္၊ ဒီသံုးေယာက္ေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ားကသာ
ကမၻာနိမိတ္ ၾကာပန္းကို ဆြတ္ခူးႏိုင္တယ္၊ ဒါေၾကာင့္ “ကုိးပုဂၢိဳလ္
ဆြတ္မခူးသာဘူး၊ ထြတ္အဖူး ပန္းျမတ္မာလာ” လို႔ ေတးထပ္မွာ ဆိုထားတယ္။
သုဒါၶဝါသဘံုစံ ျဗဟၼာႀကီးမ်ားဟာ
ၾကာပန္းတြင္းက ပရိကၡရာကို ဆြတ္ခူးႏိုင္ခြင့္ ရွိေသာ္လည္း သံုးေဆာင္ခြင့္ မရွိဘူး၊ ေနာင္ေသာအခါ
ဘုရားေလာင္းမ်ား ေတာထြက္ေတာ္မူလာတဲ့ အခါက်မွ သိမ္းဆည္းထားရာက ယူၿပီး ဆက္ကပ္ရတယ္၊ ဒါေၾကာင့္
“ေခၽြဆြတ္သူ မပန္သာတယ္ စံကြာသူ ပန္ထိုက္တဲ့” လို႔ ေရးစပ္ထားသကြယ့္၊ အတိုခ်ဳပ္ကေတာ့ ဒီေတးထပ္ဟာ ကမၻာ့နိမိတ္ျဖစ္တဲ့
ၾကာပန္းကို ေရးစပ္ထားျခင္း ျဖစ္တယ္ကြယ့္”
“ဒီေတးထပ္ရဲ႕ အေျဖကိုေတာ့ တည့္တည့္ေျပာလို႔
ရိပ္မိသြားပါၿပီ ဘုရား၊ ဒါေပမည့္ ကမၻာနိမိတ္ ၾကာပန္းႏွင့္ မဟာေဗာဓိပင္ ဘုလို ဆက္စပ္တယ္ဆိုတာကေတာ့
နားမရွင္းေသးဘူး ဘုရား”
“မဟာေဗာဓိပင္ဟာ အျခားေနရာမွာ ေပါက္တာမဟုတ္ဘူး၊ ကမၻာတည္လွ်င္ ဦးစြာျဖစ္ၿပီး ကမၻာပ်က္ေတာ့ ေနာက္ဆံုးမွပ်က္တဲ့ ကမၻာ့နိမိတ္ၾကာ႐ံုေပါက္ရာ ေျမထူး ေျမျမတ္မွာ ေပါက္တယ္လို႔ က်မ္းမ်ားမွာ ျပဆိုထားတယ္ကြယ့္”
“ဒီလိုဆိုေတာ့ မဟာေဗာဓိပင္ ေပါက္ရာေျမဟာ အမွန္တကယ္ ထူးျခားတဲ့ ေျမပါလားဘုရား၊ ဒါေပမယ့္ သံသယတစ္ခုေတာ့ ေလွ်ာက္ထားခြင့္ျပဳပါဦး ဘုရား”
“ေလွ်ာက္ပါေလ၊ ေလွ်ာက္ခ်င္တာ ေလွ်ာက္ထားေပါ့”
“ေလွ်ာက္ထားလိုတဲ့ သံသယက ဒီလိုပါဘုရား၊ ကမၻာႀကီးရဲ႕ ျဖစ္ပံုပ်က္ပံု က်မ္းဂန္ကိုၾကည့္လုိက္လွ်င္ ယူဇနာ အပိုင္းအျခားမရွိ အလြန္က်ယ္ျပန္႔တဲ့ ေကာင္းကင္ႀကီးဟာ ကမၻာႀကီးရဲ႕ ေအာက္မွာတည္တယ္၊ အဲဒီေကာင္းကင္ရဲ႕ အထက္မွာ ေလတည္တယ္၊ ေလျပင္ရဲ႕ အထက္မွာ ေရတည္တယ္၊ ေရျပင္ရဲ႕ အထက္မွာ ေျမတည္တယ္လို႔ ဆိုထားပါတယ္၊ အဲဒီအဆိုကို တပည့္ေတာ္ ယံုၾကည္ပါတယ္၊ တပည့္ေတာ္ သံသယရွိတာက ကမၻာျပဳမိုးႀကီး ရြာတဲ့အခါ ဒီစၾကာဝဠာအတြင္းမွာ - ေရေတြ ျပည့္ေနတယ္၊ ကမၻာႀကီးျဖစ္ခိ်န္တန္ေတာ့ ေရက တျဖည္းျဖည္းက်ၿပီး ကုန္းေျမ ေပၚလာတယ္ေပါ့ ဘုရား၊ အဲဒီေပၚလာတဲ့ကုန္းေျမက ဆရာေတာ္အမိန္႔ရွိ တဲ့ ေဗာဓိပင္ေပါက္ရာ ေျမျဖစ္ေနတယ္၊ ဒီေနရာမွာ တပည့္ေတာ္ ဝင္လာတဲ့သံသယက ေဗာဓိပင္ေပါက္ ရာ ေျမဌာနဟာ ဟို ေျမာက္ဘက္က ဟိမဝႏၲာေတာင္တန္းႀကီးႏွင့္ ခ်ိန္ထိုးၾကည့္လွ်င္ အင္မတန္ နိမ့္ပါတယ္၊ ဒါေၾကာင့္ ေရက်ၿပီး ကုန္းစတင္ေပၚလွ်င္ ဟိမဝႏၲာေတာင္ႀကီးက ဦးစြာေပၚရမယ္၊ ခုေတာ့ အင္မတန္နိမ့္တဲ့ ေဗာဓိေျမက ဦးစြာေပၚတယ္ဆိုတာ တပည့္ေတာ္ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ သံသယပါဘုရား”
“ဟုတ္တာေပါ့၊ အဲဒါ သံသယျဖစ္ေလာက္တာေပ့ါ၊ အေျဖကေတာ့ ဒီလိုတဲ့ကြယ္”
“အမိန္႔ရွိေတာ္မူပါဘုရား”
“ေရျပင္ထက္ ေျမစတင္ေပၚစက ေတာင္ေတြ ေခ်ာက္ေတြ မရွိေသးဘူး၊
စည္မ်က္ႏွာျပင္လို တညီတည္းပါပဲ၊ အဲဒီ တစ္ျပင္တည္းျဖစ္တဲ့ေျမႀကီးေပၚမွာ ျဗဟၼာေတြ စုေတၿပီး
လူျဖစ္လာၾကတယ္၊ အဲဒီလူေတြဟာ ျဗဟၼာျပည္က ဆင္းခဲ့ၾကတာမို႔ ကို္ယ္အေရာင္ ထြန္းလင္း ေတာက္ပၾက တယ္၊
ေကာင္းကင္မွာ လိုရာသြားႏိုင္ၾကတယ္၊ ေနာင္အခါ ေျမအဆီျဖစ္တဲ့ ရသာပထဝီကို စားၾကလို႔ ကိုယ္ေရာင္ေပ်ာက္ၿပီး
က်င္ႀကီး က်င္ငယ္ေပါက္ေတြ ျဖစ္လာၾကတယ္၊ ကိုယ္အေရာင္ ေပ်ာက္ၿပီး ရွိစဥ္တုန္းက ၾသကာသ
ေလာကႀကီးဟာ ထြန္းလင္းေနေသာ္လည္း ကိုယ္အေရာင္ ေပ်ာက္ကြယ္ သြားေတာ့ ေလာကႀကီးဟာ ေမွာင္က်လာတယ္၊
အဲဒီအခါမွာ ဓမၼတာသေဘာအားျဖင့္ တေပါင္း လျပည့္ေန႔မွာ ေနမင္းေပၚလာတယ္၊ ေနဝင္သြားျပန္ေတာ့
လမင္းေပၚလာတယ္၊ အဲဒီ ေနမင္း လမင္း ထင္ရွားေပၚတဲ့ေန႔(တေပါင္းလျပည့္ေန႔) မွာပဲ ျမင္းမိုရ္၊
သတၱရဗၻန္၊ ဟိမဝႏၱာ၊ ေတာ,ေတာင္၊ ျမစ္ႀကီး အိုင္ႀကီးႏွင့္ စၾကဝဠာေတာင္မ်ားဟာ ဓမၼတာအတိုင္း
မေရွးမေႏွာင္း တစ္ၿပိဳက္နက္ ျဖစ္ေပၚလာတယ္လို႔ ေလာကဒီပနီ၊ ေလာကုပၸတိၱ က်မ္းမ်ားမွာ ဆိုတယ္၊
ဒါေၾကာင့္ မဟာေဗာဓိပင္ေရာက္ရာ ေျမဌာန ေရျပင္အထက္ ဦးစြာ ေပၚတယ္ဆုိတဲ့ စကားကို သံသယ
မရွိသင့္ဘူးေပါ့ကြယ္”
“မွန္ပါ ဆရာေတာ္ အမိန္႔ရိွလို႔ သံသယ ကင္းသြားပါၿပီ ဘုရား”
“ဘုရားသခင္ သစၥာေလးပါး သိျမင္ေတာ္မူရာ မဟာေဗာဓိပင္ဟာ ဒီမွ်ေလာက္ ထူးကဲတဲ့ ေျမျမတ္မွာေပါက္ေၾကာင္း ေရွးဦးစြာ မွတ္သားသင့္တာေပါ့၊ ေဗာဓိပင္ဆိုတာလည္း သခၤါရမ်ိဳးမို႔ တစ္ကမၻာလံုး တည္မည့္သစ္ပင္စာရင္းမွာ မပါဝင္ဘူး၊ တစ္ကမၻာလံုး တည္မည္လို႔ က်န္းဂန္မ်ားမွာ ျပထားတဲ့ သစ္ပင္ကေတာ့ ခုနစ္ပင္သာရိွသကြယ့္၊ အဲဒီ သစ္ပင္ႀကီး ခုနစ္ပင္ကို ေဟာဒီလို သံေပါက္ေရးထားတယ္။
“လက္, ခုပ္, ထိန္,ေျပ၊ ကုတ္, သစ္, ေဒ၊
တြက္ေရ
ခုနစ္ရပ္။
ဂဠဳန္,
သုရာ၊ ေနာက္, ေတာင္မွာ၊
ေရွ႕,
တာ, ေျမာက္ႏွင့္ဟပ္”
အဓိပၸာယ္ကေတာ့ ဂဠဳန္ျပည္က လက္ပံပင္ႀကီး၊ အသုရာျပည္က လက္ခုပ္ပင္ႀကီး၊ အေနာက္ကၽြန္းက ထိန္ပင္ႀကီး၊ ေတာင္ကၽြန္းက သေျပပင္ႀကီး၊ အေရွ႕ကၽြန္းက ကုကၠိဳပင္ႀကီး၊ တာဝတိ ံသာက ကသစ္ပင္ႀကီး၊ ေျမာက္ကၽြန္းက ပေဒသာပင္ႀကီး၊ ဒီသစ္ပင္ႀကီး ခုနစ္ပင္ကေတာ့ တစ္ကမၻာလံုး တည္မယ္၊ က်န္တဲ့ သစ္ပင္မ်ားကေတာ့ တစ္ကမၻာလံုး မတည္ဘူးတဲ့၊ ဘုရားပြင့္ေတာ္မူရာ မဟာေဗာဓိပင္ဟာ ေျမထြက္ေျမျမတ္မွာ ေပါက္တာေတာ့ မွန္ပါရဲ႕၊ ဒါေပမယ့္ တစ္ကမၻာပတ္လံုးေတာ့ မတည္ႏိုင္ဘူး၊ ေသခ်ိန္က်လွ်င္ေတာ့ ေသမွာပဲေပါ့။
ဒီေနရာက စၿပီးေတာ့ ေဒါက္တာေအာင္ေက်ာ္ရဲ႕
အေမးကို ေျဖၾကစို႔ရဲ႕၊ ေဒါက္တာေအာင္ေက်ာ္က ဘုရားရွင္လက္ထက္ ဘုရားရွင္ရဲ႕ ဖြားဘက္ေတာ္ျဖစ္တဲ့
မဟာေဗာဓိပင္ဟာ ယခုထိ ရွိေသးသလားတဲ့၊ ဒီအေမးက ပညတ္ႏွင့္ ပရမတ္ ေရာျပြမ္းေနလို႔ အေမးလြယ္သေလာက္
အေျဖရခက္တယ္၊ ဥပမာ ယခု ထင္ရွားရွိေနတဲ့လူဟာ ငယ္ရြယ္စဥ္ ပုခက္တြင္းက ကေလး ဟုတ္သလားလို႔
ေမးခဲ့လွ်င္ ပရမတၱနည္းႏွင့္ဆိုလွ်င္ အလံုးစံုေသာ ႐ုပ္တရား, နာမ္တရားေတြဟာ တစ္ခဏမွ် တည္တ့ံမႈ မရွိဘဲ ယခုျဖစ္ ယခုပ်က္သြားတာမို႔ ယခု
ထင္ရွားရွိတဲ့လူဟာ ပုခက္တြင္းကလူ မဟုတ္ဘူးလို႔ ေျဖရမွာပဲ၊ သို႔ေသာ္ ပုခက္တြင္းက သူငယ္ဟာ
ကံ, စိတ္, ဥတု, အဟာရ စတဲ့ အေၾကာင္းကိုမွီၿပီး တျဖည္းျဖည္း ရင့္က်က္လာတာမို႔ ပညတ္နည္းႏွင့္ေျပာရလွ်င္
ပုခက္တြင္းက သူငယ္ဟာလည္း ဒီလူပဲျဖစ္တယ္၊ ဒီလူဟာလည္း ပုခက္တြင္းက လူပဲျဖစ္တယ္လို႔ ေျဖဆိုရလိမ့္မယ္၊
အဲဒီ ဥပမာအတိုင္း ယခု တည္ရွိတဲ့ မဟာေဗာဓိပင္ဟာ မူလ မဟာေဗာဓိပင္ရဲ႕ အျမစ္အခက္မ်ားက အတက္ေပါက္
ျဖစ္ေပၚလာတာမို႔ မူလ ေဗာဓိပင္လို႔ပင္ ေျဖဆိုရလိမ့္မယ္၊ သို႔ေသာ္ ပရမတ္အေနႏွင့္ ေျဖရလွ်င္
ဒီမဟာေဗာဓိပင္ဟာ အႀကိမ္ႀကိမ္ အဖ်က္အဆီးခံခ့ဲရလို႔
မူလေဗာဓိပင္ မဟုတ္ေတာ့ဘူးလို႔ ေျဖဆုိရမွာပဲကြယ္”
“မွန္ပါ၊ အႀကိမ္ႀကိမ္
အဖ်က္အဆီးခံခဲ့ရတဲ့အေၾကာင္း
အမိန္႔ရွိပါဦး
ဘုရား”
“အဖ်က္အဆီး ခံရတာႏွင့္
ဆက္စပ္ၿပီး
ေဗာဓိပင္ရဲ႕
တည္ေနပံုကို
အိႏိၵယေၾကးမံုက်မ္းႀကီးက
ထုတ္ႏုတ္ေျပာျပဦးမယ္၊
အိႏိၵယေၾကးမံုက်မ္းဟာ
၁၂၉၆-ခုႏွစ္၊ တေပါင္းလမွာ
႐ုိက္တာဆုိေတာ့
အခု
၁၃၅၈-ခုႏွစ္မွာ ႏွစ္ေပါင္း
၆၂-ႏွစ္ ရွိသြားၿပီ၊
ႏွစ္ေပါင္း
၆၂-ႏွစ္ဆိုေတာ့
အေျခအေနေတြ
တစ္မ်ိဳးတစ္ဖံု
ေျပာင္းလဲကုန္မွာကေတာ့
ေသခ်ာတယ္ကြယ့္၊
လြန္ခဲ့တဲ့
ႏွစ္ေပါင္း
၆၀-ေက်ာ္တုန္းက
ေဗာဓိပင္ႏွင့္ ေရႊပလႅင္ေပါက္ရာ
ေျမမ်က္ႏွာဟာ ေခ်ာက္ကမ္းပါးႀကီးလို ေစာက္နက္ၿပီး ေလးဘက္ပတ္လည္ ကုန္းျမင့္ႀကီးျဖစ္ေနသတဲ့၊
အေနာက္ဘက္ မဟာရံတံတုိင္း ၁၂၃-ေပရိွသတဲ့၊ အေရွ႕ဘက္ မဟာရံတံတိုင္း ၂၂၂-ေပ၊ ေတာင္ဘက္ မဟာရံတံတုိင္း
၁၈၇-ေပ၊ ေျမာက္ဘက္ မဟာရံတံတုိင္း ၁၈၇-ေပ ရွိသတဲ့၊ အဲဒီ မဟာရံတံတိုင္းအတြင္းမွာ မဟာေဗာဓိပင္၊
ပလႅင္ေတာ္၊ အခ်ိဳ႕ေသာ သတၱဌာန ေစတီႀကီးငယ္မ်ား ရွိသတဲ့။
မဟာေဗာဓိပင္ကို ေဘးပတ္လည္ ကုန္းႀကီးက
ဘာလို႔ ခံထားတာလဲ၊ မဟာရံတံတိုင္းေတြက ဘာလို႔ ကာရံထားတာလဲဆုိတာႏွင့္ ပတ္သက္လို႔ အိႏိၵယ
ေၾကးမံုၾကမ္းႀကီးမွာ ဘယ္လိုေရးထားသလဲဆိုေတာ့ ပါဋလိပုတ္ျပည့္ရွင္ သီရိဓမၼာေသာကမင္းႀကီးဟာ
ဗုဒၶဘာသာဝင္ မျဖစ္မီက စစ္သည္ေတာ္အေပါင္းႏွင့္ လာေရာက္ၿပီး မဟာေဗာဓိပင္ကို အျမစ္ရင္းက
ခုတ္ျဖစ္ေစသတဲ့၊ က်န္တဲ့ ေဗာဓိပင္ အငုတ္ကိုလည္း ပုဏၰားတစ္ေယာက္ကို မီးအတိုက္ ခိုင္းသတဲ့၊
ပုဏၰားကလည္း မင္းႀကီးရဲ႕ အမိန္႔အတိုင္း သစ္ငုတ္ကို မီးတိုက္ ဖ်က္ဆီးလိုက္တယ္၊ ေနာက္တစ္ေန႔
မိုးလင္းေတာ့ ပုဏၰားက မီးတိုက္ထားတဲ့ ေဗာဓိပင္ငုတ္ရဲ႕ အေျခအေနကို သြားၾကည့္လိုက္ေတာ့
အဲဒီေဗာဓိပင္ေနရာမွာ မူလအပင္ထက္ သာလြန္တင့္တယ္တဲ့
ေဗာဓိပင္ပ်ိဳ ေပါက္ေနတာကို ျမင္ေတြ႔ရသတဲ့၊ ဒီအေၾကာင္းကို သီရိဓမၼာေသာကမင္းႀကီးထံ ေလွ်ာက္ထားေတာ့
မင္းႀကီးဟာ ေနာင္တ ပူပန္ျခင္းျဖစ္ၿပီး ေဗာဓိပင္ကို မျပတ္ လာေရာက္ ျပဳစုသတဲ့ကြယ္။
ဒီအခါ ဗုဒၶဘာသာဝင္ မဟုတ္တဲ့ မိဖုရားႀကီးက
လွ်ိဳ႕ဝွက္တဲ့အႀကံအစည္ႏွင့္ မင္းႀကီးမရွိခိုက္ မဟာေဗာဓိပင္ကို အျဖတ္ခိုင္းျပန္သတဲ့၊
အေသာကမင္းႀကီး ေဗာဓိပင္ကို သြားေရာက္ဖူးတဲ့အခါ ေဗာဓိပင္ ခုတ္လွဲထားတာကို ေတြ႔ရလို႔
ေဗာဓိပင္ငုတ္ကို ႏြားႏို႔တို႔ျဖင့္ သြန္းေလာင္း အဓိ႒ာန္တဲ့အခါမွ အျမစ္ရင္းက ပင္စည္ထြက္လာၿပီး
ျပန္ေပါက္လာသတဲ့၊ ေဗာဓိပင္ရဲ႕ အံ့ဖြယ္သရဲကိုျမင္လုိ႔ ၾကည္ညိဳတဲ့အတြက္ အရပ္ေလးမ်က္ႏွာက
အုတ္တံတိုင္းမ်ားကို ကာရံထားျခင္း ျဖစ္သတဲ့။
အဲဒီေနာက္ သွ်သွ်ကၤမင္းလက္ထက္ မဟာေဗာဓိပင္ကို ေရဝါတိုင္ေအာင္ တူးေစသတဲ့၊ ေရဝါသာ ထိတယ္၊ ေဗာဓိပင္ျမစ္ရဲ႕ ဆံုးရာဌာနကို မေတြ႔ရဘူးတဲ့၊ ဒီသတင္းကို အေသာႏြယ္ဝင္ “ပူရဏဝရမာ” ၾကားေတာ့ စိတ္ႏွလံုး မခ်မ္းမသာျဖစ္ၿပီး ပ်က္စီးေနတဲ့ မဟာေဗာဓိပင္ရွိရာ လာေရာက္ကာ ႏြားမတစ္ေထာင္က ညွစ္ရသမွ် ႏို႔ရည္မ်ားျဖင့္ ေဗာဓိပင္ရွိရာကို သြန္းေလာင္းတဲ့အခါ တစ္ညဥ့္တည္း ၁၀-ေပခန္႔ရွိတဲ့ ေဗာဓိပင္ငယ္ ေပါက္လာသျဖင့္ ေနာင္အခါ ဘယ္သမွ် မဖ်က္ဆီးေအာင္ ၂၄-ေပ အျမင့္ရွိတဲ့ တံတိုင္းသစ္ ေလးဘက္ပတ္လည္ ျပဳလုပ္ခဲ့သတဲ့။
အခုေျပာခဲတာက ပူယိင္သဂၤက်မ္းလာ စကားရပ္တို႔ိကုိယူၿပီး အိႏိၵယေၾကးမံုက်မ္းက ျပဆိုခဲ့တဲ့ စကားရပ္ ျဖစ္တယ္ကြယ့္”
“တပည့္ေတာ္ ၾကားဖူးတာက တစ္မ်ိဳးျဖစ္ေနတယ္ဘုရာ့”
“ဘယ္လို ၾကားဖူးတာလဲ၊ ဆိုစမ္းပါဦး”
“မဟာေဗာဓိပင္ကို သီရိဓမၼာေသာကမင္းႀကီးရဲ႕ မိဖုရားက အဆိပ္ရွိတဲ့ ဖား႐ိုးႏွင့္ ထုိးသတ္ေစတယ္လို႔ ၾကားဖူးတယ္ဘုရား”
“သီရိဓမၼာေသာကမင္းႀကီးရဲ႕ မိဖုရား တိႆ႐ုကၡာ ဖား႐ိုးနဲ႔ထိုးသတ္ေစတဲ့ ေဗာဓိက မူလမဟာေဗာဓိ မဟုတ္ပါဘူး၊ မဟာေဗာဓိပင္က မ်ိဳးေစ့ယူၿပီး သီရိဓမၼာေသာကမင္းႀကီး စိုက္ပ်ိဳးတဲ့ ပါဋလိပုတ္ျပည္က ေဗာဓိပင္လို႔ မဟာဝင္က်မ္းမွာ ျပထားပါတယ္ကြယ့္”
“ဒီလိုဆို ယခုရွိေနတဲ့ မဟာေဗာဓိပင္ဟာ ထိုစဥ္က ေပါက္လာတဲ့ မဟာေဗာဓိပင္ပဲေပါ့ ဘုရား၊ ဒီၾကားမွာ ဘယ္လို အေႏွာင့္အယွက္မ်ား ရွိပါေသးသလဲဘုရား”
“အေႏွာင့္အယွက္ရွိဆို အိႏိၵယမွာ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ ကြယ္သြားၿပီးတဲ့ေနာက္ မဟာေဗာဓိပင္ဟာ ဗုဒၶဘာသာဝင္မဟုတ္တဲ့ မဟန္႔ဂီရိဆိုသူရဲ႕ လက္ထဲေရာက္သြားတယ္၊ မဟန္႔လက္ထဲ မေရာက္မီ ၁၈၇၅-ခုႏွစ္က ေဗာဓိပင္ဟာ အိုမင္းၿပီး ယိုယြင္းလာခဲ့သတဲ့၊ ခရစ္ႏွစ္ ၁၈၇၆-ခုႏွစ္ ေလမုန္တိုင္း ဒဏ္ေၾကာင့္ မဟာေဗာဓိပင္ႀကီး လဲၿပိဳသြားသတဲ့၊ အဲဒီ လဲၿပိဳသြားတဲ့ေနရာမွာ က ယခုရွိတဲ့ မဟာေဗာဓိပင္ ေပါက္လာျပန္သတဲ့၊ ဒီအေၾကာင္းကို ေဒါက္တာ ရာဂ်င္ျဒာလာလ္မိၾတက ဗုဒၶဂယာေခၚတဲ့ စာအုပ္မွာ ဒီလိုေရးထားတယ္။
အလြန္ အုိမင္းလွၿပီျဖစ္၍ အခ်ိဳ႕ ခန္းေျခာက္ေနေသာ ေဗာဓိပင္ႀကီးသည္ မိမိေရာက္ခဲ့ေသာ ၁၈၈၇-ခုႏွစ္က ေလမုန္တိုင္းေၾကာင့္ လဲပါသြားသည္၊ ထိုအခါ ဟိႏၵဴတို႔က မဟာေဗာဓိပင္မွ အကိုင္းႀကီး တစ္ကိုင္းကို ေစတီေတာ္၏ ေျမာက္ဘက္ ေပ ၈၀-ခန္႔အကြာတြင္ ျပန္လည္ စိုက္ပ်ိဳးထားသည္ကိုေတြ႔ရေသး၏၊ ဒါက ေဒါက္တာရာဂ်င္ျဒာလာလ္မိၾတရဲ႕ ေရးသားခ်က္ပါ။
“မဟာေဗာဓိပင္ မဟန္႔လက္ထဲ ေရာက္ပံုကိုလည္း အမိန္႔ရွိပါဦးဘုရား”
“အဲဒီအေၾကာင္းကို မာတင္ေရးတဲ့ အေရွ႕အိႏိၵယေခၚတဲ့ စာအုပ္က ထုတ္ႏုတ္ၿပီး အက်ဥ္းခ်ဳပ္ေျပာျပမယ္”
“အိႏိၵယျပည္ႀကီးဟာ မူဆလင္တို႔ရဲ႕ လက္ေအာက္က်ေရာက္ၿပီးတဲ့ေနာက္ ေမာင္ဂိုမင္းမ်ား ဟာ ေဒလီၿမိဳ႕ႀကီးကို ၁၃-ဆက္တိုင္ေအာင္ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ၾကသတဲ့၊ မဟန္႔တို႔ ဘုိးေဘးမ်ားက မဟာေဗာဓိပင္ ပါဝင္တဲ့ တာရာဒီရြာကို ခရစ္ ၁၇၂၇-ခုႏွစ္က မဟာေဗာဓိ ေစတီေတာ္ႀကီးရဲ႕ ေအာက္ပိုင္းဟာ ေျမထဲ နစ္ျမဳပ္ေနတယ္၊ ျပဳျပင္ေစာင့္ေရွာက္မည့္သူ မရွိေသဘူးတဲ့၊ မဟန္႔ဟာ သူ႔ေဘး သူ႔ဘိုးမ်ားရဲ႕ အေမြအျဖစ္ႏွင့္ မဟာေဗာဓိကို အပုိင္ရထားျခင္း ျဖစ္သတဲ့။
ေနာက္ေတာ့ သီဟိုဋ္အမ်ိဳးသား ဓိမၼပါလဆိုတဲ့ ဒါယကာက ကမၻာေပၚမွာ ဘာသာအသီးသီး ရိွၾကတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြဟာ မိမိတို႔ ဘာသာအလိုက္ အထြက္အျမတ္ထားၾကတဲ့ ေနရာေတြကို ဘာသာဝင္မ်ားကသာ ပိုင္ဆိုင္ၾကတယ္၊ ဗုဒၶဘာသာဝင္တို႔ရဲ႕ အထြက္အျမတ္ မဟာေဗာဓိကိုလည္း ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ားကသာ ပိုင္ဆုိင္သင့္တယ္လို႔ အေရးဆိုခဲ့တဲ့အတြက္ တေရြ႕ေရြ႕ တျဖည္းျဖည္း ဗုဒၶဘာသာဝင္တို႔ လက္ထဲ ေရာက္လာသတဲ့ကြယ္။
“ဒီလိုဆိုေတာ့ ယခုရွိေနတဲ့ မဟာေဗာဓိပင္ဟာ ဘုရားရွင္ႏွင့္
ဖြားဖက္ေတာ္ မဟာေဗာဓိပင္ အစစ္လို႔ မဆိုႏိုင္သည့္တိုင္ေအာင္ မဟာေဗာဓိပင္က အတက္ေပါက္
ရွင္သန္လာတဲ့ မူလ မဟာေဗာဓိပင္လို႔ပဲ ဆိုသင့္တာေပါ့ဘုရား”
“ဟုတ္တယ္ ဆိုသင့္တာေပါ့”
“ဆိုသင့္ခဲလွ်င္ ယခု မဟာေဗာဓိပင္ဟာ သီဟိုဠ္မွတစ္ဆင့္ ပင္ပြားယူၿပီး
စိုက္ထားတာ မဟုတ္၊ မူလပင္မႀကီးသာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ အာနႏၵာေဗာဓိ၊ သီဟိုဠ္ေဗာဓိတို႔ထက္ သက္ေတာ္
အႀကီးရင့္ဆံုးျဖစ္ေၾကာင္း အေျဖေပးသင့္တာေပါ့ ဘုရား”
“ဟုတ္တယ္၊ အဲဒီလိုသာ အေျဖေပးလိုက္ေပေတာ့”
သာဓု . . . သာဓု . . . သာဓု .
. .
***ေကာက္ႏုတ္ခ်က္***
ႏိုင္ငံေတာ္
ၾသဝါဒါစရိယ၊ ျမန္မာစာၾသဝါဒါစရိယ
ထီးခ်ိဳင့္ၿမိဳ႕
- တည္ေတာဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး
ယေန႔ဗုဒၶဝါဒဆိုင္ရာ
အေမးအေျဖမ်ား(၅) (ႏွာ-၆၆-၇၆) မွ ေကာက္ႏုတ္ပူေဇာ္ပါသည္။
ဤအေမးအေျဖမ်ားကို ဒကာရဲဝင္းထြန္းထံမွ ေမးျဖင့္ေပးပို႔ ဓမၼဒါနျပဳထားပါသည္။