အေမကိုလည္းေကာင္း၊ အေဖကိုလည္းေကာင္းသတ္၍၊ ျပည့္ရွင္မင္းႏွစ္ပါးကိုလည္းေကာင္း သတ္၍၊ အခြန္သိမ္းတတ္တဲ့အမတ္ႏွင့္တကြ တိုင္းျပည္ကိုလည္း ဖ်က္ဆီး၍ မေကာင္းမႈမ်ား အပျပဳၿပီးေသာ ရဟႏၱာပုဂၢိဳလ္သည္ ေဘးရန္ကြာကင္း ဆင္းရဲျခင္းမရွိသည္ျဖစ္၍ နိဗၺာန္ထုတ္ေခ်ာက္ ေရာက္သြားေလေတာ့၏။ (ဓမၼပဒ)
အခါတစ္ပါး အာဂႏၲဳရဟန္းေတာ္မ်ားဟာ ျမတ္စြာဘုရား ေန႔သန္႔စင္ရာဌာနမွာ သီတင္းသံုးေနေတာ္မူတဲ့အခ်ိန္ လာေရာက္ ဖူးေျမာ္ၾကပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ လကု႑လဘဒၵိယမေထရ္က ျမတ္စြာဘုရားအနီးကေန ၾကြသြားေတာ္မူပါသတဲ့။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ “ရဟန္းတို႔ ၾကည့္ၾကစမ္း ဒီရဟန္းဟာ အေမ အေဖကိုသတ္ၿပီး ဒုကၡလြတ္ရာကို သြားေနတယ္” လို႔ မိန္႔ေတာ္မူလိုက္ပါတယ္။
အာဂႏၲဳရဟန္းေတြကလဲ “ဟ..ျမတ္စြာဘုရား ဘယ္လိုစကားမ်ိဳး ေျပာေတာ္မူတာပါလိမ့္” လို႔ တစ္ေယာက္မ်က္ႏွာတစ္ေယာက္ သံသယမ်က္လံုးေတြနဲ႔ ၾကည့္ၾကေတာ့တာေပါ့။ သံသယျဖစ္႐ံုတင္ရပ္မေနဘဲ “အရွင္ဘုရား ဘယ္လိုစကားမ်ိဳး မိန္႔ေတာ္မူပါလိမ့္ဘုရား” လို႔လဲ ေလွ်ာက္ထားလိုက္ၾကျပန္ပါတယ္။
ဒါနဲ႔ျမတ္ဗုဒၶက အထက္ပါတရားဆက္ေဟာေတာ္မူပါတယ္။ ေဟာေတာ္မူလိုက္တဲ့ ေဒသနာအဆံုးမွာ အဲဒီ အာဂႏၲဳရဟန္းေတာ္မ်ား ရဟႏၲာျဖစ္ေတာ္မူၾကပါတယ္။
ႏို႔ဒါဆို တကယ္ပဲ အေမသတ္ အေဖသတ္ရမွာလား..စဥ္းစားစရာေပပဲ။ အဲသလိုတာလုပ္ရင္ အနႏၲရိယကံႀကီးထိုက္သြားမွာေပါ့လို႔ ေစာဒကတက္စရာႀကီးေပါ့။ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ဟာ သဗၺညဳတဉာဏ္ေတာ္နဲ႔ ေ၀ေနယ်သတၱ၀ါေတြရဲ့ အဇၥ်ာသယ စိတ္အႀကိဳက္ေတြအမ်ိဳးမ်ိဳး ၾကည့္ေတာ္မူၿပီး တရားဆင္နည္းေတြ နည္းအဖံုဖံုနဲ႔ေဟာျပေတာ္မူရတာေလ။
ဒီမွာ မွတ္ယူသင့္တာေလးက တစ္ခ်ိဳ႕ေဒသနာေတြမွာ တိုက္႐ုိက္ယူဆႏိုင္ေပမယ့္၊ တစ္ခ်ိဳ႕ေဒသနာေတာ္ေတြက သြယ္၀ိုက္ၿပီး ယူဆရပါတယ္။ အဲ.. တိုက္ရိုက္ကို သြယ္၀ိုက္ယူ၊ သြယ္၀ိုက္ေဟာတဲ့ေဒသနာကို တိုက္ရိုက္ယူဆၿပီး ေျပာေဟာလွ်င္ ျမတ္စြာဘုရားကို စြပ္စြဲကဲ့ရဲ့တာပဲလို႔ အဂၤုတၱဳိရ္(ပ၊ ၆၁)မွာ ေဟာထားတာရွိပါတယ္။
ခုေဒသနာေတာ္က သြယ္၀ိုက္ေဟာတဲ့ေဒသနာေတာ္လို႔ေျပာရမွာေပါ့ေလ။
ဒီေဒသနာမွ-
အေမဆိုတာ တဏွာကိုေျပာတာပါ။ ဟုတ္တယ္ေလ။ အေမက သားကိုေမြးဖြားျဖစ္ေစသလို တဏွာက ဘံုးသံုးပါးမွာ သတၱ၀ါကို ျဖစ္ေစတတ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ တဏွာကို အေမလို႔ေျပာတာ။ အေမသတ္ဆိုတာ တဏွာကို သတ္ပါလို႔ ေဟာေတာ္မူတာပါ။
အေဖဆိုတာ မာနကိုေျပာတာပါ။ ငါက ဘယ္ရွင္ဘုရင္ ဘယ္အမတ္ ဘယ္၀န္ႀကီးရဲ့သားဆိုၿပီး အေဖကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး မာန ျဖစ္တတ္လို႔ မာနကို အေဖလို႔ ဆိုတာပါတဲ့။ အေဖသတ္ဆိုတာ မာနကိုသတ္ရမယ္လို႔ ဆိုလိုတာပါ။
ေလာကမွာ လူေတြဟာ တိုင္းျပည္ကိုအစိုးရတဲ့ မင္းတို႔ကိုပဲ ခ်ဥ္းကပ္္ၾကရတယ္။ အဲဒီလိုပါပဲ မွားယြင္းတဲ့ အယူအဆဒိ႒ိေတြဟာ သႆတ ဥေစၦဒဒိ႒ိတို႔ကို ခ်ဥ္းကပ္ရလို႔ သႆတ ဥေစၦဒ ဒိ႒ိႏွစ္ပါးကို မင္းလို႔ ေခၚတာပါတဲ့။ အဲဒါကိုလဲ သတ္ပစ္ရမယ္။
အခြန္ေကာက္၀န္ဟာ တိုင္းျပည္ရဲအက်ိဳးစီးပြားကို ရွာေဖြၿပီး လွည့္လည္ေနတယ္။ ဒီလိုပဲ ႏွစ္သက္တပ္မက္ျခင္း(နႏၵီရာဂ)ဟာလည္း အာယတန (၁၂)ပါးဆိုတဲ့ တိုင္းျပည္မွာ လွည့္လည္က်က္စားေနတယ္။ ဒါေၾကာင့္ နႏၵီရာဂဆိုတဲ့ အခြန္ေကာက္၀န္ႀကီးရဲ့ ျဖစ္တည္လွည့္လည္ရာ အာယတန(၁၂)ပါးဆိုတဲ့ တိုင္းျပည္ကိုပါ နင္းေျခဖ်က္ဆီး ပစ္ပါ။
ဘာနဲ႔ သတ္ျဖတ္ ဖ်က္ဆီးပစ္ရမလဲဆိုရင္ အရဟတၱမဂ္ဉာဏ္ဆိုတဲ့ ထက္ျမက္တဲ့ဓားနဲ႔ ဖ်က္ဆီးပစ္ရမယ္လို႔ ေဟာေတာ္မူလိုရင္းပါပဲ။ (ဓမၼပဒ၊ ႒-၂၊ ၂၈၃-၄။ ေနတၱိ၊ ၀ိဘာ၊ ၃၂၁)
ျမတ္ဗုဒၶဟာ အက်ိဳးမဲ့စကားကို ဘယ္ေတာ့မွ ေဟာေတာ္မူေလ့ မရွိပါဘူး။ အက်ိဳးမဲ့ႏွင့္စပ္တဲ့စကားေတြကို ေဗာဓိပင္ႏွင့္ေရႊပလႅင္မွာပဲ အရဟတၱမဂ္နဲ႔ အၾကြင္းမဲပယ္ေတာ္မူၿပီးပါၿပီ္။ ႏို႔ ဒီလိုမိန္႔ေတာ္မူတာကေရာ ဘယ္လိုေၾကာင့္ပါလိမ့္။ အာဂႏၲဳရဟန္းေတာ္ေတြရဲ့ စိတ္ျဖစ္ပံုအလိုဆႏၵ ေတြကို သိေတာ္မူလို႔ ခုလိုမိန္႔ေတာ္မူလိုက္တာပါပဲ။ ဒီလိုေဟာေတာ္မူႏိုင္တာဟာ သဗၺညဳတဉာဏ္ေတာ္ရဲ့ အစြမ္းေၾကာင့္ေပါ့။
သိရာမွန္က၊ မက်န္ရေအာင္၊ လံုး၀စံုလင္၊ အကုန္ျမင္၊ သဗၺဥ္ဉာဏ္ေတာ္အစြမ္းတည္း။
သိသည့္တရား၊ မ်ားအျပား၌၊ ေဟာထားစဖြယ္၊ နည္းသြယ္သြယ္ကို၊ ျခယ္လွယ္စံုလင္၊ အကုန္ျမင္၊ သဗၺဥ္ဉာဏ္ေတာ္အစြမ္းတည္း။
ကၽြတ္ထိုက္ၾကေပ၊ မ်ားေ၀ေန၏၊ ဣေျႏၵစ႐ိုက္၊ သူအႀကိဳက္ကို၊ ႏႈိက္ခၽြတ္စံုလင္၊ အကုန္ျမင္၊ သဗၺဥ္ဉာဏ္ေတာ္အစြမ္းတည္း။
ဉာဏ္ေတာ္စြမ္းပကား၊ ဤသံုးပါးေၾကာင့္၊ အမ်ားေ၀ေန၊ ကၽြတ္လြတ္ေစဖို႔၊ မေနမနား၊ သက္ေတာ္အားျဖင့္၊ ႀကီးမားေလဘိ၊ ရွစ္ဆယ္ျပည့္၍၊ ပရိနိဗၺာန္စံသည့္တိုင္ေအာင္၊ သယ္ယူေဆာင္၊ ဘုန္းေခါင္ ငါတို႔ဘုရားတည္း..။
ဒီသဗၺညဳတဉာဏ္ေတာ္အစြမ္းသံုးပါးႏွင့္ ျပည့္စံုေတာ္မူလို႔ ေ၀ေနယ်သတၱ၀ါေတြရဲ့ အဇၥ်ာသယကို ဆင္ျခင္သံုးသပ္ေတာ္မူၿပီး တရားကို သင့္ေလ်ာ္တဲ့နည္းလမ္းနဲ႔ သင့္တင္ေအာင္ ဆင္ျပင္ၿပီး ေဟာေတာ္မူတဲ့အခါ တစ္ေယာက္ႏွစ္ကို မဆိုထားနဲ႔ သိန္းသန္းကုေဋ အသေခ်ၤရွိတဲ့ ပရိသတ္ကိုပင္ တစ္ထိုင္တည္း နိဗၺာန္ေပါက္ သိရွိၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဘုရားရွင္ရဲ့ သဗၺညဳတဉာဏ္ေတာ္ႀကီးဟာ ကမၻာသူကမၻာသားေတြအေပၚမွာ အက်ိဳးအမ်ားဆံုး ဉာဏ္ေတာ္ႀကီးျဖစ္ေၾကာင္းကို ၾကည္ညိဳတင္ျပလိုက္ပါတယ္။
(အမွားပါကခြင့္လြတ္ရန္ႏွင့္ျပင္ဆင္ေပးပါရန္ ေတာင္းပန္ပါသည္။)