ယုံၾကည္မွဴ႕ ျဖစ္ရန္အတြက္ ယုံမွား ေတြးေတာမွူ႕ မရွိသင့္ဘူး၊ ယုံၾကည္မွူ ထားရမည္ဟု တိုက္တြန္းျခင္းမွာ လိုရင္းသို႕ မေရာက္ႏိုင္ေပ။ "ကၽြႏု္ပ္ ယုံၾကည္ပါသည္" ဟု ေျပာကာမွ်ျဖင့္ တကယ္နားလည္၍ တကယ္သိျမင္မွူ႕ ရွိသည္ဟု မယူဆႏိုင္ေပ။
စာသင္သားတစ္ဦးသည္ သခ်ၤာတစ္ပုဒ္ကို တြက္ခ်က္ရာတြင္ ေရွ႕သို႕ဆက္လက္၍ မတြက္ႏိုင္ေသာ အဆင့္သို႕ ေရာက္လာေသာအခါ စိတ္ရွဳပ္ေပြျခင္း၊ သို႕ေလာသို႕ေလာ ေတြးေတာျခင္း စသည္တို႕ ဝင္ေရာက္လာေလသည္။ ဤကဲ့သို႕ ေတြးေတာမွူ ရွိေနသမွ် ၎သည္ ေရွ႕သို႕ တိုးတက္ႏိုင္မည္ မဟုတ္ေပ။
ဤယုံမွားေတြးေတာမွူကို ပယ္ေဖ်ာက္ရန္ နည္းလမ္းမ်ား ရွိေပသည္။"ကၽြႏ္ုပ္ယုံၾကည္ပါသည္၊ ကၽြႏ္ုပ္ ယုံမွားသံသယမ်ားမရွိပါ" ဟု ဆိုကာမွ်ျဖင့္မူ ျပႆနာကို ေျဖရွင္းႏိုင္မည္ မဟုတ္ေခ်။ မိမိကိုယ္မိမိ ဇြတ္အတင္းယုံၾကည္မွူရွိေစ၍ မသိနားမလည္ဘဲႏွင့္ လက္ခံျခင္းသည္ ႏိုင္ငံေရးဆန္ဆန္ ေဆာင္ရြက္ျခင္းသာ ျဖစ္၍ ဘာသာေရးရာ ေဆာင္ရြက္ျခင္း၊ အသိဥာဏ္ျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ျခင္းဟု မဆိုႏိုင္ေပ။
ယုံမွားသံသယ ရွိျခင္း၊ ေတြေဝရွုတ္ေထြးျခင္း၊ စိတ္မတည္မက် လြင့္ပါးျခင္းတို႕ ရွိေနသမွ် မည္သည့္တိုးတက္မွူကိုမွ် ရရွိႏိုင္မည္မဟုတ္သည္မွာ ျငင္းဆိုႏိုင္ေသာအခ်က္မဟုတ္ေပ။ ထို႕အတူ အေၾကာင္းတရားတစ္ရပ္ကို ေကာင္းစြာ နားမလည္သမွ်၊ ထင္လင္းစြာ သိျမင္မွူ မရွိသမွ် ယုံမွားသံသယ ဝင္ေနမည္ကိုလည္း ျငင္းဆိုႏိုင္မည္ မဟုတ္ေပ။
ဘာသာဝါဒတိုင္းလိုပင္ ယုံၾကည္မွူ(မ်က္စိမွိတ္ယုံၾကည္မွူ) ေပၚတြင္ အေျခတည္ၾကေလသည္။ ဗုဒၶဝါဒမွာမူ သက္ဝင္ယုံၾကည္မွူေပၚတြင္ အေျခမျပဳဘဲ ျမင္မွူ၊ သိမွူ႕၊ နားလည္မွူ႕ေပၚတြင္သာ အေျခခံေလသည္။ ဗုဒၶဝါဒ စာေပမ်ားတြင္ ေတြ႕ရွိေသာ သဒၶါ ဟူေသာ စကားလုံးကို အမ်ားအားျဖင့္ "သက္ဝင္မွူ၊ ယုံၾကည္မွူ" ဟု ဘာသာျပန္ေလ့ရွိၾကသည္။ သို႕ရာတြင္ "သဒၶါ" ဆိုသည္မွာ "ယုံၾကည္မွူ" မည္ကာမတၱမဟုတ္။ အမ်ားနားလည္ေသာ ဗုဒၶဝါဒႏွင့္ က်မ္းစာမ်ားတြင္ သာမန္ေရးသား သုံးစြဲရာ၌ သဒၶါဆိုသည္မွာ ဘုရား၊ တရား၊ သံဃာတို႕အား "ကိုးကြယ္ယုံၾကည္သည္" ဆိုေသာ အဓိပၸါယ္မ်ဳိးရွိသည္ကိုမူ ဝန္ခံရေပမည္။
ေအဒီ ၄ ရာစုႏွစ္ဆီက ထင္ရွားခဲ့ေသာ ဗုဒၶအဘိဓမၼာဆရာႀကီး အသဂၤ၏ အလိုအရ သဒၶါတြင္ ေအာက္ပါလကၡဏာသုံးမ်ဳိးရွိေပသည္။
၁။ အေၾကာင္းအရာတစ္ခုသည္ အဟုတ္အမွန္ရွိသည္ ျဖစ္သည္ဟု ျပည့္စုံခိုင္ခံ့စြာ သိရွိနားလည္ျခင္း၊
၂။ ေကာင္းေသာအရည္အခ်င္းမ်ားတြင္ ပီတိရွိျခင္း၊
၃။ ရည္မွန္းခ်က္ကို ေအာင္ျမင္ရရွိလိုေသာ ဆႏၵ။
အျခားဘာသာဝင္တို႕ နားလည္ၾကေသာ "သက္ဝင္မွူ" သို႕မဟုတ္ "ယုံၾကည္မွူ" စသည္တို႕သည္ ဗုဒၶဝါဒႏွင့္ ပက္သက္ျခင္း မရွိေပ။ ယုံၾကည္ျခင္း ဟူေသာ ကိစၥသည္ သိျမင္မွူ( အျပည့္အစုံသိရွိနားလည္မွူ) မရွိမွ ျဖစ္ေပၚေပသည္။ သိျမင္နားလည္သည္ႏွင့္ တစ္ၿပိဳင္နက္ ယုံၾကည္ျခင္းဟူေသာ ျပႆနာမရွိႏိုင္ေတာ့ေခ်။
လက္ထဲတြင္ ေက်ာက္မ်က္ရြဲတစ္လုံးကို ဆုပ္ဝွက္ထားပါသည္ဟု ေျပာပါမူ ကိုယ္တိုင္မ်က္စိျဖင့္ မျမင္ရ၍ ယုံၾကည္ရေသာ ကိစၥမွ်သာ ျဖစ္ေပသည္။
လက္ဝါးကိုျဖန္႕၍ ေက်ာက္မ်က္ရြဲကို ထုတ္ျပပါလွ်င္ မ်က္စိျဖင့္ ကိုယ္တိုင္ျမင္ရၿပီျဖစ္၍ ယုံၾကည္ရုံကိစၥမဟုတ္ေတာ့ေပ။ ဤသည္ကိုရည္၍ ေရွးက်ေသာ ဗုဒၶက်မ္းစာမ်ားတြင္ "ေက်ာက္မ်က္ရြဲ၊ သို႕မဟုတ္ (ဖန္ခါးသီး)ကို လက္ဝါးျပင္တြင္ ျမင္ရသကဲ့သို႕ သေဘာေပါက္နားလည္သည္" ဟူေသာ အသုံးအႏွူန္းမ်ားကို ေဖာ္ျပေလ့ရွိသည္။
ဗုဒၶ၏ တပည့္တပန္း ရဟန္းတစ္ပါးျဖစ္ေသာ မုသီလက အျခား ရဟန္းတစ္ပါးအား ေအာက္ပါအတိုင္း မိန္႕ၾကားဖူးေလသည္ -
"ငါ့ရွင္သဝိ႒၊ ကိုးကြယ္သက္ဝင္ ယုံၾကည္မွူေၾကာင့္မဟုတ္ဘဲ ၾကည္ညိဳျခင္း၊ ကိုင္းရွုိင္းျခင္းေၾကာင့္ မဟုတ္ဘဲ၊ တစ္ဆင့္စကား သူမ်ားေျပာၾကား၍လည္း မဟုတ္ဘဲ၊ မိရိုးဖလာယုံၾကည္မွူေၾကာင့္လည္း မဟုတ္ဘဲ၊ ဟုတ္မွန္ေလာက္ေပသည္ ဟု ၾကံစည္စဥ္းစား၍လည္း မဟုတ္ဘဲ၊ အယူအဆ အမ်ဳိးမ်ဳိးကို ေတြးေတာႀကံဆ သေဘာက်၍လည္း မဟုတ္ဘဲ ဘဝ၏ ခ်ဳပ္ဆုံးရာသည္ နိဗၺာန္ျဖစ္သည္ဟု ကၽြႏ္ုပ္ကိုယ္တိုင္ သိျမင္ေပသည္။"
ဗုဒၶရွင္ေတာ္ျမတ္ကလည္း "ရဟန္းတို႕၊ ကိေလသာ အညစ္အေၾကးတို႕ကို ခၽြတ္ေဆးပစ္ျခင္းသည္ သိေသာ၊ ျမင္ေသာ ပုဂၢိဳလ္အတြက္သာျဖစ္၍ မသိေသာ၊ မျမင္ေသာ ပုဂၢိဳလ္အတြက္ မဟုတ္ေပ" ဟု မိန္႕ျမြက္ေတာ္မူခဲ့ေလသည္။
သိျခင္းျမင္ျခင္းသည္သာလွ်င္ ပဓာနျဖစ္၍ ယုံၾကည္ျခင္းမွာ အရာမဟုတ္ပါေခ်။ ဗုဒၶ၏ ေဒသနာမ်ားတြင္ "ဧဟိပႆိက"ဟု ပါရွိရာ လာ၍ ရွုလွည့္ေလာ့ဟုသာ ဖိတ္ေခၚေပသည္။ "လာ၍ ယုံၾကည္လက္ခံပါ" ဟု မဆိုေပ။
အကၽြတ္တရားေပါက္ေရာက္ၿပီးေသာ ပုဂၢိဳလ္တို႕၏ အေၾကာင္းကို ေဖာ္ျပရာတြင္ ဗုဒၶက်မ္းစာတို႕၌ "ျမဴမွူန္ အညစ္အေၾကးကင္းေသာ သစၥာမ်က္စိ(ဓမၼစကၡဳ) ပြင့္ခဲ့ၿပီ" "သစၥာတရားကို မ်က္ျမင္ျဖစ္ေပၿပီ၊ သစၥာတရားကို ဆြတ္ခူးမိေပၿပီ" "သစၥာတရားကို သိရွိေပၿပီ၊ သစၥာနယ္တြင္းသို႕ ေဖာက္ထြင္း ဝင္ေရာက္မိေခ်ၿပီ၊ ယုံမွားနယ္ကို ေက်ာ္လြန္သြားခဲ့ၿပီ၊ ယိမ္းယို္င္ေတြေဝမွူမွ ကင္းလြတ္ေပၿပီ၊ ယထာဘူတက်စြာ အသိဥာဏ္ျဖင့္ အမွန္ကို ျမင္ေပၿပီ" စသည္ျဖင့္ ေရးသားထားေပသည္။
ကုိယ္ေတာ္တိုင္ သမၼာသမၺဳဒၶ သဗၺညဳတ ေရႊဥာဏ္ေတာ္ကို ရရွိသည့္အေၾကာင္းႏွင့္ ပက္သက္၍ စကၡဳံဥဒါဒိ၊ ဥာဏံဥဒပါဒိ၊ ပညာဥဒပါဒိ၊ ဝိဇၨာဥဒပါဒိ၊ အာေလာေကာ ဥဒပါဒိ = ဥာဏ္မ်က္စိ ထင္ရွားျဖစ္ေပၚလာ၏။ အသိဥာဏ္ ထင္ရွားျဖစ္ေပၚလာ၏။ ဥာဏ္ပညာ ထင္ရွားျဖစ္ေပၚလာ၏။ ဝိဇၨာဓါတ္ ထင္ရွား ျဖစ္ေပၚလာ၏ - ဟု ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ေလသည္။ အသိဥာဏ္ သို႕မဟုတ္ ဥာဏ္ပညာျဖင့္ ထိုးထြင္းသိျမင္မွသာ (ဥာဏဒႆန) အကၽြတ္တရား ရၾကသည္ျဖစ္၍ ယုံၾကည္သက္ဝင္မွူ႕ သက္သက္ျဖင့္ ကၽြတ္တမ္းဝင္ႏိုင္ၾကသည္ မဟုတ္ေပ။
ေကာက္ႏုတ္ခ်က္။ ။ျမတ္ဗုဒၶေဒသနာ ၊ ေဒါက္တာေဝါလ္ပိုလာ ရာဟုလာ။ ဦးကိုေလး(ေဇယ်ာေမာင္) ဘာသာျပန္။