သံဃေဘဒကအေၾကာင္းကို တစ္ေစ့တစ္ေစာင္းေလးတင္ျပေပးလိုက္ပါတယ္။
၁။ သံဃရာဇိ (သံဃာမကြဲခင္ ကြဲဖို႔ရန္ အေရးအေၾကာက္း(အက္ေၾကာင္း)
၂။ သံဃေဘဒ (သံဃာကြဲျပားျခင္း)
၃။ သံဃာအသင္းခြဲႏိုင္သူ
၄။ ဘယ္လိုနည္းနဲ႔ သံဃာကြဲပါသလဲ(သံဃဘိႏၷ)
၅။ သံဃာအသင္းခြဲျခင္းရဲ့ အျပစ္
၆။ အပါယ္က်မည့္ သံဃေဘဒက
၇။ အပါယ္မက်မည့္ သံဃေဘဒက..တို႔ကို တင္ျပေပးပါမယ္။
၁။ သံဃရာဇိ (သံဃာမကြဲခင္ ကြဲဖို႔ရန္ အေရးအေၾကာက္း(အက္ေၾကာင္း)
တစ္ဖက္မွ တစ္ပါး၊ က်န္တစ္ဖက္မွာက ႏွစ္ပါး ရွိေနတယ္၊ ေလးပါးေျမာက္ ရဟန္းတစ္ပါက (တစ္ဖက္က တစ္ပါး တစ္ဖက္က ႏွစ္ပါး ေပါင္း ၃-ပါး အဲဒီသံုးပါးအျပင္ ဘယ္ဖက္ကမဆို အဓမၼဝါဒီရဟန္းတပါးကို ေလးပါးေျမာက္ရဟန္းလို႔ ဆိုပါတယ္)
"ဤကား ဓမၼတည္း၊ ဤကား ဝိနယတည္း၊ ဤကား ျမတ္စြာဘုရား အဆံုးအမတည္း၊ ဤအဆံုးအမကို
ယူကုန္ေလာ့၊ ဤအဆံုးအမကို ႏွစ္သက္ ကုန္ေလာ့" ဟု ေျပာၾကားၿပီး မဲကို ယူေစတယ္။ အဲဒီလို ယူေစေသာ္လည္း သံဃရာဇိ(သံဃာ့ အေရး အေၾကာင္းသာ) ျဖစ္ၿပီးသံဃာ ကြဲျပားမႈ(သံဃေဘဒ) မျဖစ္ေသး။
ထိုအတူပါပဲ တစ္ဖက္ႏွစ္ပါးစီ ပၪၥမေျမာက္ရဟန္းက...
တစ္ဖက္က ႏွစ္ပါး၊ က်န္တစ္ဖက္က သံုးပါး ေျခာက္ပါးေျမာက္ရဟန္းက...
တစ္ဖက္က သံုးပါး၊ က်န္တစ္ဖက္ကလည္း သံုးပါး ၇-ပါးေျမာက္ရဟန္းက...
တစ္ဘက္က သံုးပါး၊ က်န္တစ္ဖက္က ေလးပါး ၈-ပါးေျမာက္ရဟန္းက "ဤကား ဓမၼတည္း၊ ဤကား ဝိနယတည္း၊ ဤကား ျမတ္စြာဘုရား အဆံုးအမတည္း၊ ဤအဆံုးအမကို
ယူကုန္ေလာ့၊ ဤအဆံုးအမကို ႏွစ္သက္ ကုန္ေလာ့" ဟု ေျပာၾကားၿပီး မဲကို ယူေစတယ္။ အဲဒီလို ယူေစေသာ္လည္း သံဃာ့ အေရး အေၾကာင္း(သံဃရာဇိ)သာ ျဖစ္ၿပီးသံဃာ ကြဲျပားမႈ(သံဃေဘဒ) မျဖစ္ေသး။
***ဘာေၾကာင့္ သံဃေဘဒမျဖစ္တာလဲဆိုရင္ တက္ဖက္မွာ ရဟန္းသံုးပါးသာရွိေသးေတာ့ တစ္ဖက္ တစ္ဖက္ ေလးပါး ေလးပါးစီမျပည့္ေသးတဲ့အတြက္ သံဃရာဇိသာျဖစ္ၿပီး သံဃေဘဒ မျဖစ္ေသးပါ။***
၂။ သံဃေဘဒ (သံဃာကြဲျပားျခင္း)
တစ္ဖက္ကေလးပါး အျခားတစ္ဖက္ကလည္း ေလးပါး ရွိေနတယ္၊ ကိုးပါးေျမာက္ရဟန္းက "ဤကား ဓမၼတည္း၊ ဤကား ဝိနယတည္း၊ ဤကား ျမတ္စြာဘုရား အဆံုးအမတည္း၊ ဤအဆံုးအမကို
ယူကုန္ေလာ့၊ ဤအဆံုးအမကို ႏွစ္သက္ ကုန္ေလာ့" ဟု ေျပာၾကားၿပီး မဲကို ယူေစတယ္။ အဲဒီလို ယူေစရင္ေတာ့ သံဃာ့ အေရး အေၾကာင္း(သံဃရာဇိ)လည္းျဖစ္ ကြဲျပားမႈ(သံဃေဘဒ) ျဖစ္ပါတယ္။
၃။ သံဃာအသင္းခြဲႏိုင္သူ
ဘိကၡဳနီ (ရဟန္းမ)၊ သိကၡမာန္မ၊ သာမေဏ(ကိုရင္)၊ သာမေဏမ(ကိုရင္မ)၊ လူျဖစ္တဲ့ ဥပါသကာ ဥပါသိကာမ- အဲဒီပုဂၢိဳလ္ေတြဟာ သံဃာအသင္းကို မခြဲႏိုင္ပါဘူး၊ သံဃာကြဲျပားေေအာင္ေတာ့ လႈံ႔ေဆာ္အားထုတ္ႏိုင္ပါတယ္။
ဘယ္လိုပုဂၢိဳလ္က သံဃာအသင္းခြဲႏိုင္သလဲဆိုရင္ ပကတတ္ျဖစ္တဲ့ တူတဲ့သံဝါသရွိတဲ့ တစ္သိမ္တည္းမွာ တည္ေနတဲ့ ရဟန္းက သံဃာသင္း ခြဲႏိုင္ပါတယ္။
၄။ ဘယ္လိုနည္းနဲ႔ သံဃာကြဲပါသလဲ(သံဃဘိႏၷ)
(၁)ဓမၼဟုတ္တာကုိ ဓမၼလို႔ ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုၾကတယ္၊ (၂)အဓမၼကို ဓမၼလို႔ ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုၾကတယ္။
(၃)ဝိနည္းမဟုတ္တာကို ဝိနည္း။ (၄)ဝိနည္းကို ဝိနည္းမဟုတ္။ (၅) ဘုရားမေဟာကို ဘုရားေဟာ။ (၆) ဘုရားေဟာကို ဘုရားေဟာမဟုတ္။ (၇) ဘုရားရွင္ မေလ့က်က္အပ္တာကို ေလ့က်က္အပ္တယ္။ (၈) ေလ့က်က္အပ္တာကို မေလ့က်က္အပ္။ (၉)ဘုရား မမညတ္တာကို ပညတ္တယ္။ (၁၀) ပညတ္ေတာ္မူတာကို မပညတ္အပ္ဘူး။ (၁၁) အာပတ္မသင့္တာကို အာပတ္သင့္တယ္။ (၁၂) အာပတ္သင့္တာကို အာပတ္မသင့္။ (၁၃) လဟုကအာပတ္ကို(အေပါ့စားအာပတ္)ကို ဂရုက(ႀကီးေလးတဲ့)အာပတ္။ (၁၄) ႀကီးေလးတဲ့အာပတ္ကို အေပါ့စားအာပတ္။ (၁၅) သာဝေသသ(ခၽြင္းခ်က္ရွိတဲ့)အာပတ္ကို အနဝေသသ(ခၽြင္းခ်က္မရွိတဲ့)အာပတ္။ (၁၆) အနဝေသသအာပတ္ကို သာဝေသသအာပတ္။ (၁၇) ဒု႒ဳလႅ(ရုန္႔ရင္းတဲ့)အာပတ္ကို အဒု႒ဳလႅ(မရုန္႔ရင္းတဲ့)အာပတ္။ (၁၈) အဒု႒ဳလႅအာပတ္ကို ဒု႒ဳလႅအာပတ္လို႔ ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုၾကတယ္။
အဲဒီ ဝတၳဳ(၁ဂ)ပါးနဲ႔ ရဟန္းေတြက ပရိသတ္ကို ဆြယ္ၾကတယ္ အလြန္အမင္းဆြယ္ၾကၿပီး တစ္သိမ္တည္းမွာပဲ ဥပုသ္သီးျခားျပဳ၊ ပဝါရဏာသီးျခားျပဳ၊ ၾကြင္းတဲ့သံဃကံေတြကိုလည္း သီးျခားျပဳလိုက္ၾကတယ္။ အဲဒါဆိုရင္ သံဃာကြဲၿပီလို႔ ဆိုပါတယ္။
၅။ သံဃာအသင္းခြဲျခင္းရဲ့ အျပစ္
ညီညြတ္ေနတဲ့ သံဃာကို အသင္းခြဲတဲ့ပုဂၢိဳလ္ဟာ အာယုကပ္ပတ္လံုးတည္တဲ့ အကုသိုလ္ကို တိုးပြားေစပါတယ္။ အယုကပ္ပတ္လံုး အဝီစိငရဲမွာ က်က္ရမွာပါ-လို႔ ဘုရားရွင္ မိန္႔ေတာ္မူပါတယ္။
၆။ အပါယ္က်မည့္ သံဃေဘဒက
ဝိနည္းျမန္မာျပန္ဥပါလိပၪွာမွာ ပါတဲ့စကားအတိုင္း တင္ျပလိုက္ပါမယ္။
ဥပါလိ ဤသာသနာေတာ္၌ ရဟန္းသည္ မတရားကို ''တရား''ဟု ျပ၏၊ ထိုသို႔ျပရာ၌ မတရား အယူကြဲ ျခင္း၌ ''မတရား''ဟု အယူရွိ၏၊ မိမိ၏ အယူအဆကို ဖံုးထား၍ မိမိႏွစ္သိမ့္သေဘာတူညီမႈကို ဖံုးထား၍ မိမိႏွစ္သက္ေက်နပ္မႈကို ဖံုးထား၍ မိမိရည္မွန္းခ်က္ကို ဖံုးထား၍ ''ဤကား ဓမၼတည္း၊ ဤကား ဝိနယတည္း၊ ဤကား ျမတ္စြာဘုရား အဆံုးအမတည္း၊ ဤအဆံုးအမကို ယူကုန္ေလာ့၊ ဤအဆံုး အမကို ႏွစ္သက္ကုန္ေလာ့''ဟု ေျပာၾကား၍ စာေရးတံမဲကို ယူေစ၏။
ဥပါလိ ဤသံဃာသင္းခြဲေသာ ရဟန္းသည္လည္း အပါယ္က်အံ့ေသာသူ ငရဲက်အံ့ေသာသူ အာယုကပ္ပတ္လံုး တည္အံ့ေသာသူ ကုစား၍ မရႏိုင္ေသာသူ ျဖစ္၏။
ဥပါလိ ေနာက္တစ္မ်ဳိးကား ရဟန္းသည္ မတရားကို ''တရား''ဟု ျပ၏၊ ထိုသို႔ျပရာ၌ မတရား အယူကြဲျခင္း၌ တရားဟု အယူရွိ၏၊ မိမိ၏ အယူအဆကို ဖံုးထား၍ မိမိႏွစ္သိမ့္သေဘာတူညီမႈကို ဖံုးထား ၍ မိမိႏွစ္သက္ ေက်နပ္မႈကို ဖံုးထား၍ မိမိရည္မွန္းခ်က္ကို ဖံုးထား၍ ''ဤကား ဓမၼတည္း၊ ဤကား ဝိနယတည္း၊ ဤကား ျမတ္စြာဘုရား အဆံုးအမတည္း၊ ဤအဆံုးအမကို ယူကုန္ေလာ့၊ ဤအဆံုးအမကို ႏွစ္သက္ကုန္ေလာ့''ဟု ေျပာၾကား၍ စာေရးတံမဲကို ယူေစ၏။
ဥပါလိ ဤသံဃာသင္းခြဲေသာ ရဟန္းသည္လည္း အပါယ္က်အံ့ေသာသူ ငရဲက်အံ့ေသာသူ အာယု ကပ္ပတ္လံုး တည္အံ့ေသာသူ မကုစားေကာင္းေသာသူ ျဖစ္၏။
ဥပါလိ ေနာက္တစ္မ်ဳိးကား ရဟန္းသည္ မတရားကို ''တရား''ဟု ျပ၏၊ ထိုသို႔ျပရာ၌ မတရား အယူကြဲျခင္း၌ ယံုမွားရွိ၏၊ မိမိ၏ အယူအဆကို ဖံုးထား၍ မိမိႏွစ္သိမ့္သေဘာတူညီမႈကို ဖံုးထား၍ မိမိႏွစ္သက္ေက်နပ္မႈကို ဖံုးထား၍ မိမိရည္မွန္းခ်က္ကို ဖံုးထား၍ ''ဤကား ဓမၼတည္း၊ ဤကား ဝိနယ တည္း၊ ဤကား ျမတ္စြာဘုရား အဆံုးအမတည္း၊ ဤအဆံုးအမကို ယူကုန္ေလာ့၊ ဤအဆံုးအမကို ႏွစ္သက္ကုန္ေလာ့''ဟု ေျပာၾကား၍ စာေရးတံမဲကို ယူေစ၏။
ဥပါလိ ဤသံဃာသင္းခြဲေသာ ရဟန္းသည္လည္း အပါယ္က်အံ့ေသာသူ ငရဲက်အံ့ေသာသူ အာယု ကပ္ပတ္လံုး တည္အံ့ေသာသူ ကုစား၍ မရႏိုင္ေသာသူ ျဖစ္၏။
ဥပါလိ ေနာက္တစ္မ်ဳိး ကား ရဟန္းသည္ မတရားကို ''တရား''ဟု ျပ၏၊ ထိုသို႔ျပရာ၌ တရား အယူကြဲျခင္း၌ မတရားဟု အယူရွိ၏။ပ။ (ထိုသို႔ျပရာ၌ တရားအယူကြဲျခင္း၌ တရားဟု အယူရွိ၏)၊ ထိုသို႔ ျပရာ၌ တရား အယူကြဲျခင္း၌ ယံုမွားရွိ၏၊ ထိုသို႔ျပရာ၌ ယံုမွားရွိေသာ ကြဲျခင္း၌ မတရားဟု အယူရွိ၏၊ ထိုသို႔ျပရာ၌ ယံုမွားရွိေသာ ကြဲျခင္း၌ တရားဟု အယူရွိ၏၊ ထိုသို႔ျပရာ၌ ယံုမွားရွိေသာ ကြဲျခင္း၌ ယံုမွား ရွိ၏၊ မိမိ၏ အယူအဆကို ဖံုးထား၍ မိမိႏွစ္သိမ့္ သေဘာတူညီမႈကို ဖံုးထား၍ မိမိႏွစ္သက္ေက်နပ္မႈကို ဖံုးထား၍ မိမိရည္မွန္းခ်က္ကို ဖံုးထား၍ ''ဤကား ဓမၼတည္း၊ ဤကား ဝိနယတည္း၊ ဤကား ျမတ္စြာ ဘုရား အဆံုးအမတည္း၊ ဤအဆံုးအမကို ယူကုန္ေလာ့၊ ဤအဆံုးအမကို ႏွစ္သက္ကုန္ေလာ့''ဟု ေျပာ ၾကား၍ စာေရးတံမဲကို ယူေစ၏။
ဥပါလိ ဤသံဃာသင္းခြဲေသာ ရဟန္းသည္လည္း အပါယ္က်အံ့ေသာသူ ငရဲက်အံ့ေသာသူ အာယု ကပ္ပတ္လံုး တည္အံ့ေသာသူ ကုစား၍ မရႏိုင္ေသာသူ ျဖစ္၏။
အဲသလို အထက္က တင္ျပခဲ့တဲ့ သံဃာကြဲျပားေၾကာင္း ဝတၳဳ(၁၈)ပါး ကုန္ေအာင္အထိ မိန္႔ေတာ္မူပါတယ္။ ဆက္လက္ၿပီး နည္းမွီသိမယ္ ထင္ပါတယ္။ ဒါကေတာ့ အပါယ္က်မယ့္ သံဃေဘဒကပါ။
၇။ အပါယ္မက်မည့္ သံဃေဘဒက
ဥပါလိ ဤသာသနာေတာ္၌ ရဟန္းသည္ မတရားကို ''တရား''ဟု ျပ၏။ ထိုသို႔ျပရာ၌ တရား အယူကြဲျခင္း၌ တရားဟု အယူရွိ၏။ မိမိ၏ အယူအဆကို ဖံုးမထားမူ၍ မိမိ၏ ႏွစ္သိမ့္သေဘာတူညီမႈကို ဖံုးမထားမူ၍ မိမိ၏ ႏွစ္သက္ေက်နပ္မႈကို ဖံုးမထားမူ၍ မိမိ၏ ရည္မွန္းခ်က္ကို ဖံုးမထားမူ၍ ''ဤကား ဓမၼတည္း၊ ဤကားဝိနယတည္း၊ ဤကား ျမတ္စြာဘုရား အဆံုးအမတည္း၊ ဤအဆံုးအမကို ယူကုန္ေလာ့၊ ဤအဆံုးအမကို ႏွစ္သက္ကုန္ေလာ့''ဟု ေျပာၾကား၍ စာေရးတံမဲကို ယူေစ၏။
ဥပါလိ ဤသံဃာသင္းခြဲေသာ ရဟန္းသည္လည္း အပါယ္မက်အံ့ေသာသူ ငရဲမက်အံ့ေသာသူ အာယု ကပ္ပတ္လံုး မတည္အံ့ေသာသူ ကုစားေကာင္းေသာသူ ျဖစ္၏။
ဥပါလိ ေနာက္တစ္မ်ဳိးကား ရဟန္းသည္ တရားကို ''မတရား''ဟု ျပ၏။ပ။ ႐ုန္႔ရင္းေသာ အာပတ္ကို ''မ႐ုန္႔ရင္းေသာ အာပတ္''ဟု ျပ၏။ ထိုသို႔ျပရာ၌ တရားအယူကြဲျခင္း၌ တရားဟု အယူရွိ၏၊ မိမိအယူအဆကို ဖံုးမထားမူ၍ မိမိ၏ႏွစ္သိမ့္သေဘာတူညီမႈကို ဖံုးမထားမူ၍ မိမိ၏ ႏွစ္သက္ေက်နပ္မႈကို ဖံုးမထားမူ၍ မိမိရည္မွန္းခ်က္ကို ဖံုးမထားမူ၍ ''ဤကား ဓမၼတည္း၊ ဤကား ဝိနယတည္း၊ ဤကား ျမတ္စြာဘုရား အဆံုးအမတည္း၊ ဤအဆံုးအမကို ယူကုန္ေလာ့၊ ဤအဆံုးအမကို ႏွစ္သက္ကုန္ေလာ့''ဟု ေျပာၾကား၍ စာေရးတံမဲကို ယူေစ၏။
ဥပါလိ ဤသံဃာသင္းခြဲေသာ ရဟန္းသည္လည္း အပါယ္မက်အံ့ေသာသူ ငရဲမက်အံ့ေသာသူ အာယု ကပ္ပတ္လံုး မတည္အံ့ေသာသူ ကုစားေကာင္းေသာသူ ျဖစ္၏ဟု (မိန္႔ေတာ္မူ၏)
(၁၈)ပါးျပည့္ေအာင္ မိန္႔ေတာ္မူပါသည္။ ဒါကေတာ့ အပါယ္မက်မည့္ သံဃေဘဒကပါပဲ။
ဒီေလာက္ဆိုရင္ သံဃေဘဒကႏွင့္ ပတ္သက္လို႔ အေတာ္အတန္ေတာ့ ဗဟုသုတရရွိၾကမယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ အက်ယ္ကိုလိုခ်င္ရင္ေတာ့ ဝိနယပိဋက စူဠဝဂၢပါဠိေတာ္ သံဃေဘဒကကၡႏၶကမွာ ၾကည့္ႏိုင္ပါတယ္။