အဲဒီမွာ စိတ္ျဖစ္ပံုက ဘယ္လိုတုန္းလို႔ဆိုရင္
စ်ာန္စိတ္ျဖစ္လာပံုေလးကို ဆက္ၿပီးေတာ့ ေျပာရမယ္ဆိုရင္ ေလ့က်င့္ထားတဲ့ အာ႐ံုကေလးေပၚမွာ
ပရိကမၼနိမိတ္၊ ဒီ ပရိကမၼနိမိတ္က တဆင့္ေျပာင္းလာတဲ့ ဥဂၢဟနိမိတ္၊ ထို႔ေနာက္ ပဋိဘာဂနိမိတ္ေပၚ
စိတ္ကေလးၿငိမ္သြားလို႔ရွိရင္ စ်ာန္ရသြားတယ္။ စ်ာန္ရသြားတဲ့ စိတ္အစဥ္ဟာ ဘယ္လိုျဖစ္လာသလဲဆိုရင္
အဲဒီအာ႐ံုေပၚမွာ မေနာဒြါရာဝဇၨန္းဆိုတဲ့ စိတ္ကေလးက တံခါးကို ဖြင့္ေပးလိုက္တယ္။ ဖြင့္ေပးလိုက္တာနဲ႔
တစ္ၿပိဳင္နက္ သာမန္ျဖစ္ေနက် ကာမေဇာေတြ မဟုတ္ဘဲနဲ႔ ထိုကာမေဇာေတြနဲ႔ အလြန္ဆန္႔က်င္တဲ့
ပဋိဘာဂနိမိတ္ဆိုတဲ့ အာ႐ံုေလးေပၚမွာ ဘာျဖစ္လာတုန္းဆိုရင္ “ပရိကမၼ” ဆိုတဲ့ ေဇာစိတ္ကေလး အရင္ဝင္လာတယ္၊
ျပင္ဆင္မႈေလး
ဝင္လာတယ္၊ ျပင္ဆင္မႈကေလး ဝင္ၿပီးတဲ့အခါ “ဥပစာရ”ဆိုတဲ့ ေဇာစိတ္ကေလး ျဖစ္လာတယ္၊ ဥပစာရာေဇာစိတ္ကေလး ခ်ဳပ္သြားတာနဲ႔
တစ္ၿပိဳင္နက္ “အႏုေလာမ” ဆိုတဲ့ ေဇာစိတ္ကေလး ျဖစ္လာတယ္၊ အႏုေလာမဆိုတဲ့ ေဇာစိတ္ကေလးခ်ဳပ္သြားတာနဲ႔ “ေဂါၾတဘူ” တဲ့၊ အႏြယ္တစ္ခုကို ေျပာင္းလဲြလိုက္ၿပီ၊ ကာမအႏြယ္ကေနၿပီးေတာ့
မဟဂၢဳတ္ဆိုတဲ့ ျမင့္ျမတ္တဲ့အႏြယ္ ကာမဂုဏ္အာ႐ံုေတြေဖ်ာက္ၿပီး ဟိုဘက္ကို ျဖတ္ကူးလိုက္ၿပီလို႔
ဆိုတဲ့ အဓိပၸာယ္ရတဲ့ ေဂါၾတဘူဆိုတဲ့ ေဇာေလး၊ ဒီေဇာေလးေတြက ဘယ္အရာတုန္းဆိုရင္ မဟာကုသိုလ္
ဉာဏသမၼယုတ္စိတ္ ေဇာဟာ ၄-ႀကိမ္ျဖစ္တယ္။
ပထမဆံုးျဖစ္တာကို “ပရိကံ” လို႔ေခၚတယ္၊ ဒုတိယျဖစ္တာကို “ဥပစာ” လို႔ေခၚတယ္၊ တတိယအႀကိမ္ျဖစ္တာက်ေတာ့
“အႏုလံု” လိုေခၚတယ္၊ စတုတၳအႀကိမ္ျဖစ္တာက်ေတာ့ “ေဂါၾတဘူ” လုိ႔ ေခၚလုိက္တယ္၊ နာမည္တစ္မ်ိဳးေပးလိုက္တာေနာ္၊
သူလုပ္တဲ့အလုပ္ေဆာင္ခ်က္ကို ၾကည့္ၿပီးေတာ့ အမည္နာမ အသစ္ကေလးေတြ ေပးလိုက္တာ။
အဲဒီလို မဟာကုသိုလ္ဉာဏသမ၌ယုတ္ ေဇာေလး
၄-ခါလည္း ျဖစ္ၿပီးေရာ ‘စ်ာန္’ ဆိုတာ ေရာက္လာတယ္၊ စ်ာန္ဆိုတာ ဝိကတ္ ဝိစာရ ပီတိ သုခ ဧကဂၢတာ၊ အဲဒီ ၅-ခု အင္းအားစုၿပီး ဖြ႔ဲစည္းထားတဲ့ စိတ္တည္ၿငိမ္မႈ
အေနအထားတစ္ခုကို ေရာက္ရွိသြားတယ္။
အဲဒီတည္ၿငိမ္မႈအေနအထား ေရာက္သြားလိုက္တာနဲ႔
တစ္ၿပိဳင္နက္ ကာမနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အေတြးေတြ လံုးဝၿငိမ္သြားတယ္၊ မလာေတာ့ဘူး၊ အနီးနားကို
မေပၚႏိုင္ေတာ့ဘူး၊ ဘယ္လိုမွ မေပၚေတာ့ဘူး၊ ဗ်ာပါဒနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့အေတြးေတြ၊ နီဝရဏေတြနဲ႔
ဆိုင္တဲ့ အေတြးေတြ အကုန္လုံး ခ်ဳပ္ၿငိမ္းသြားတယ္။
ပထမဆုံးအႀကိမ္ရတဲ့ စ်ာန္ဆိုတာေလးက
တစ္ႀကိ္မ္ ျဖစ္ၿပီးရင္ ဘဝင္က်သြားတယ္၊ ထိန္းမထားႏိုင္ေသးဘူးလို႔ ဆိုလိုတာေပါ့၊ ပထမဆံုး
ေရာက္လိုက္တဲ့အခ်ိန္က ထိန္းမထားႏိုင္ဘူး၊ အဲဒီ စ်ာန္ဆိုတာလည္း ေဇာပဲ၊ ပရိကံ ဥပစာ အႏုလံု
ေဂါၾတဘူ ဆုိတာ က မဟာကုသိုလ္ေဇာ၊ မဟာကုသိုလ္ေဇာက ကာမအႏြယ္ ကာမဝစရစိတ္၊ စ်ာန္ဆိုတာက်ေတာ့
မဟဂၢဳတ္စိတ္၊ မဟဂၢဳတ္အႏြယ္၊ အႏြယ္ခ်င္း မတူဘူးလို႔ ေျပာတာေနာ္။
အဲဒီစ်ာန္ဆိုတာ attainment လို႔ေခၚတယ္၊
ရရွိလာတဲ့ အက်ိဳးပဲ၊ ကာမာဝစရစိတ္ ဆိုတာကေတာ့ ကိုယ့္ေမြးရာပါလို႔ ေျပာရမွာေပါ့၊ မဟာကုသိုလ္စိတ္ဆိုတာ
ေမြးရာပါလို႔ ေျပာလို႔ရပါတယ္၊ ဘာျဖစ္လို႔တုန္းဆိုေတာ့ ႐ိုးရာအားျဖင့္ ျဖစ္လို႔ပဲ။ ဒါနေကာငး္မႈ
ျပဳရင္လည္း ျဖစ္တယ္၊ အသိဉာဏ္ပါလာလို႔ရွိရင္ သီလေဆာာင္တည္တဲ့အခါျဖစ္တယ္၊ ကမၼ႒ာန္းဘာဝနာ
ပြားတဲ့အခါျဖစ္တယ္၊ သို႔ေသာ္ အဆင့္ျမင့္လာၿပီး စ်ာန္ဘက္ကို ဦးတည္သြားၿပီဆိုလို႔ရွိရင္
ပရိကံ ဥပစာ အႏုလံု ေဂါၾတဘူ လို႔ ေလးႀကိမ္ျဖစ္ၿပီးတာနဲ႔ တစ္ၿပိဳက္နက္ အဆင့္ျမင္တဲ့ စ်ာန္ဆုိတဲ့
ဒီစိတ္ဓာတ္တစ္မ်ိဳးက ထပ္ၿပီးေတာ့ ေပၚလာတယ္၊ ေပၚလာၿပီးရင္ ထိန္းမထားႏိုင္လို႔ ေပ်ာက္သြားတယ္၊
ေပ်ာက္သြားသည့္အတြက္ေၾကာင့္ ဒီလမ္းေၾကာင္းအတိုင္း ထပ္ၿပီးေတာ့ ေလွ်ာက္တယ္၊ ဒီလမ္းေၾကာင္းအတိုင္း
ထပ္ၿပီးေလွ်ာက္လိုက္တဲ့အခါ ျပန္ၿပီးေတာ့ ဒီအဆင့္ကို ေနာက္အႀကိမ္မွာ ေအာင္ျမင္လာၿပီဆိုရင္
စ်ာန္ကို ထိန္းလာႏိုင္တယ္ေပါ့။
စ်ာန္ စ်ာန္ စ်ာန္ စ်ာန္ေတြခ်ည္းပဲ
ဆက္ျဖစ္ေနေအာင္ ထိန္းထားၿပီး ေနာက္ပိုင္းက်ေတာ့ အေလ့အက်င့္ ရသြားၿပီဆိုရင္ ပရိကံ ဥပစာ
အႏုလံု ေဂါၾတဘူ ဆိုတဲ့ ကာမာဝစရ မဟာကုသိုလ္ ဉာဏသမၸယုတ္စိတ္ ေဇာ ၄-ႀကိမ္ ေစာၿပီးတာနဲ႔
တစ္ၿပိဳက္နက္ ေနာက္ စ်ာန္ဆုိတာ ၁-နာရီလို႔ အဓိ႒ာန္ထားရင္ ၁-နာရီတိတိ စ်ာန္ေတြခ်ညး္ပဲ
ေနလို႔ရတယ္၊ ထိန္းသြားလို႔ရတယ္။
ေနာက္ထပ္ၿပီးေတာ့ ေလ့က်င့္တယ္၊
ေလ့က်င့္ပါမ်ားသြားတဲ့အခါက်ေတာ့ နာရီဝက္ထိန္းသြားႏိုင္တယ္၊ ၁-နာရီ ထိန္းႏိုင္တယ္၊ တစ္ေန႔လံုး
လုပ္ထားလို႔ရတယ္၊ ေလ့က်င့္ခန္းယူတာေလ၊ physical exercises လုပ္တဲ့အခါမွာ လုပ္လို႔ရသလိုပဲတဲ့၊
mental exercises ကလည္း ေလ့က်င့္ၿပီးယူလို႔ရတယ္လို႔ေျပာတာ၊ အဲဒီ စိတ္ကေလးကို ၁၂-နာရီ
ထိန္းလို႔ရတယ္၊ တစ္ေန႔တာ ထိန္းလို႔ရတယ္၊ ေဟာ - စ်ာန္စိတ္ကေလးနဲ႔ ေနေနတာ၊ အဲဒါကို စ်ာန္ဝင္စားတယ္လို႔
ေျပာၾကတယ္။
အဲဒီ စ်ာန္မ်ိဳး အဆင့္မမီတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြက
စာေလးတစ္ေၾကာင္းေရးရင္ စ်ာန္ဝင္စားေနတယ္လို႔ ေျပာေနၾကတာေနာ္၊ အလုပ္ကေလးတစ္ခုကို စ်ာန္ဝင္စားေနတယ္လို႔
ေျပာေနၾကတာေနာ္၊ တကယ္ စ်ာန္နဲ႔ အေဝးႀကီးေနာ္၊ ေတြးခ်င္ရာေတြးေနၿပီးေတာ့ စ်ာန္ဝင္စားတယ္လို႔ေျပာလို႔
ဘယ္ရမလဲ၊ ဟိုက အာ႐ံု ၁-ခုေလးအေပၚမွာ တည္ၿငိမ္ၿပီးေတာ့ ေနတာ။
“စ်ာန” ဆိုတ့ဲ အဓိပၸာယ္က အနီးကပ္႐ႈမွတ္ၿပီးေတာ့ အာ႐ံုနဲ႔စိတ္
ကပ္ေနတဲ့သေဘာကို ေျပာတာ၊ တစ္နည္းအားျဖင့္ စ်ာန္ ဆုိတာ ဆန္႔က်င္ဘက္ နီဝရဏတရားေတြကို
ေလာင္ကၽြမ္းပစ္လုိက္တယ္၊ ဖ်က္ဆီးပစ္လိုက္တယ္လို႔ အဓိပၸာယ္ရတယ္၊ အဲဒီစ်ာန ဆိုတာ ဘယ္သူ႔ကို
ေခၚတာတုန္းဆိုရရင္ ခုနက စ်ာန္အဂၤ ါ ၅-ပါး၊ Unity of Jhana factor ကိုေျပာတာ။ အဲဒီ ၅-ခုန႔ဲ
ထိန္းထားလိုက္တာတဲ့၊ ဒါ စိတ္ကိုေလ့က်င့္တဲ့ ျဖစ္စဥ္ဟာ အဲဒီပံုစံနဲ႔သြားလို႔ ေျပာတာေနာ္။
ပထမဆံုးရတဲ့အခ်ိန္မွာ စ်ာန္ ၁-ႀကိမ္ပဲ
ျဖစ္တယ္၊ ဒုတိယ တတိယ ေအာင္ျမင္သြားၿပီဆိုတဲ့အခါ ဆက္လက္ထိန္းတဲ့အခါမွာ အႀကိမ္နဲ႔မေျပာေတာ့ဘူး၊ ၁-နာရီၾကာျဖစ္မယ္၊ ၁-ရက္ၾကာမယ္၊ဟုတ္လား အႀကိမ္ဆိုရင္
ေျပာလို႔မရေတာ့ဘူး၊ ဘာျဖစလို႔တုန္းဆိုေတာ့ လက္ဖ်စ္တစ္တြက္အတြင္းမ်ာ ကုေဋ တစ္သိန္းခန္႔
ျဖစ္ႏိုင္တာကိုး၊ စ်ာန္စိတ္ေတြခ်ညး္ပဲ ဆက္လက္ျဖစ္တာကို စ်ာန္ဝင္စားေနတယ္လို႔ ေျပာတာ။
အဲဒီေနရာမွာလည္းမဲ ေလ့က်င့္ခန္းေတြအမ်ားႀကီး လုပ္ရတယ္၊ အဲဒီ ေလ့က်င့္ခန္းေတြ အမ်ားႀကီးလုပ္လုို႔
စြမ္းရည္သတိၱေတြ ျပည့္လာတာကို “ဝသီေဘာ္” လို႔ေခၚတယ္ေနာ္။
ဝသီေဘာ္ဆိုတာ ဝသီဘာဝ က လာတာ။ ဝသီဘာဝမွာ
ဝသ ဆုိတာ စြမ္းရည္သတၱိ၊ စြမ္းရည္သတၱိရွိတာကို ဝသီဘာဝ၊ ျမန္မာလို ဝသီေဘာ္လို႔ ျပန္လိုက္တဲ့အခါက်ေတာ့
အဓိပၸာယ္ မေပၚဘူးေပါ့၊ စြမ္းရည္သတၱိေတြ ရလာေအာင္ ေလ့က်င့္ယူတာ၊ အားကစားသမားေတြလည္း
ေလ့က်င့္တာပဲ မဟုတ္လား? မေလ့က်င့္ဘဲႏွင့္ စြမ္းရည္ေတြ ရလာတာ မဟုတ္ဘူး၊ သူတို႔မွာ အၿမဲေလ့က်င့္ေနရတာ၊
အဲဒီလိုပဲ စ်ာန္ဝင္စားတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ကလညး္ ေလ့က်င့္ရတယ္။
ေလ့က်င့္တဲ့အခါ ‘အာဝဇၨန’ - ခဏေလး ဆင္ျခင္႐ံုနဲ႔ အျမင္ဆင္ျခင္လို႔ရတဲ့ နည္းစနစ္၊
စိတ္ သြက္လက္လာေအာင္ ေလ့က်င့္ေပးရျခင္း၊ ‘သမာပဇၨန’ - ကိုယ္ဝင္စားခ်င္တဲ့အခ်ိန္ ဖ်က္ခနဲဝင္စားလို႔ရေအာင္ ေလ့က်င့္ရတယ္၊
‘အဓိ႒ာန’ - ကိုယ့္စိတ္ထဲမွာ ပိုင္းျခားထားတဲ့ အခ်ိန္အတိုင္း လုပ္လုို႔ရေအာင္
လုပ္ရတယ္၊ ‘ဝု႒ာန’ - ကိုယ္ ထ,ခ်င္တဲ့အခ်ိန္၊ ႐ုပ္သိမ္းခ်င္တဲ့ အခ်ိန္ ထိလုိ႔ရေအာင္
ေလ့က်င့္တယ္။ ထခ်င္တဲ့ အခ်ိန္ဆိုတာ စ်ာန္ဝင္စားမႈကို ရပ္တန္႔တာကို ေျပာတာေနာ္၊) ရပ္တန္႔ခ်င္တဲ့
အခ်ိန္ရပ္လို႔ရေအာင္ ေလ့က်င့္တာ၊ အရွိန္အဟုတ္နဲ႔ ေျပးေနတာ၊ ရပ္ခ်င္တယ္ဆိုတာ ခ်က္ခ်င္းရလုိ႔ဘယ္ရမလဲ၊
ေလ့က်င့္ေပးလို႔ရွိရင္ ခ်က္ခ်င္း ရပ္လို႔ရတယ္၊ ဥပမာ ၁-နာရာရီတိတိ ဝင္စားတယ္ ဆိုရင္
၁-နာရီတိတိ အခ်ိန္မွာ ထႏုိင္ေအာင္ ေလ့က်င့္ခန္းေတြ အမ်ားႀကီးယူရတယ္။ ယူလိုက္တဲ့အခါ
၁-နာရီကေနၿပီးေတာ့ ၁-နာရီ အသံကေလး ဒင္ကနဲၾကားလိုက္တာနဲ႔ တစ္ၿပိဳင္နက္ စ်ာန္ကလညး္ ရပ္ပစ္လိုက္တာ၊
ရပ္ပစ္လိုက္တဲ့အခါက်ေတာ့ ပင္ကိုယ္ စိတ္ေတြ ျပန္ဝင္လာတယ္ေပါ့၊ ဒီလိုဆိုလိုတာ၊ အဲဒါကို
‘ဝု႒ာနဝသီေဘာ္’ လို႔ေခၚတယ္။
ဆင္ျခင္မႈ သြက္လက္တာက “အာဝဇၨန”၊ ဝင္စားတာသြက္လက္တာက စြမ္းရည္သတိၱရွိတာက
“သမာပဇၨန”၊ အဓိ႒ာန္တဲ့အတိုင္း ျဖစ္တာက “အဓိ႒ာန”၊ ခ်က္ခ်င္းရပ္တန္႔ႏိုင္တာက “ဝု႒ာန”၊ ေနာက္ “ပစၥေဝကၡဏ” ဆိုတာ ကိုယ္ဝင္စားတဲ့စ်ာန္ကို ျပန္ၿပီးေတာ့
ဆင္ျခင္တာေတြ ေတြးေတာတာ၊ စြမ္းရည္သတိၱေတြ၊
အျပည့္အဝရတယ္၊ အဲဒီလို ေလ့က်င့္ယူတာ၊ ဒါ - စိတ္ကို အာ႐ံုနဲ႔ ေလ့က်င့္တယ္ဆုိတဲ့
ဒီနည္းစနစ္ကို ေျပာတာေနာ္၊ ဒါေတြလညး္ပဲ စိတ္ျဖစ္စဥ္ထဲမွာ ပါတာပဲ၊ မေလ့က်င့္ရင္ အဲဒီအဆင့္အတန္းမ်ိဳး
ဘုန္းႀကီးတို႔တေတြ မေရာက္ႏိုင္ဘူးတဲ့။
***ေဒါက္တာနႏၵမာလာဘိဝံသ၏
အဘိဓမၼာျမတ္ေဒသနာ(ဒုတိယတြဲ) မွ ပူေဇာ္ပါသည္။
*** ဆက္လက္ပူေဇာ္ပါမည္။