ဆရာ။ ။ဗုဒၶျမတ္စြာ ေဟာေတာ္မူတဲ့ ဒီတရားေတာ္ကုိ ကေလးမ်ား ဘယ္လုိ နားလည္ၾက သလဲ၊ ေႁမြႀကီးဟာ ခ်မ္းခ်မ္းသာသာ မေနခ်င္ေပဘူးလား။
တပည့္မ်ား။ ။ေနခ်င္မွာပဲ။
ဆရာ။ ။ ကေလးမ်ားက မိမိတုိ႔ကုိ ကုိက္မွာစုိးလုိ႔ ႐ုိက္တယ္ဆုိေတာ့ ကုိယ္ခ်မ္းသာခ်င္လုိ႔ ေႁမြႀကီးကုိ ဆင္းရဲေအာင္ ညႇဥ္းဆဲတာပဲမဟုတ္လား။
တပည့္မ်ား။ ။ ဟုတ္ပါတယ္။
ဆရာ။ ။ ဒီလုိ သူ႔ကုိဆင္းရဲေအာင္ ညွဥ္းဆဲရင္ ဒီလုိ ညွဥ္းဆဲသူ ေပၚလာမယ္မဟုတ္လား။
တပည့္မ်ား။ ။ဟုတ္ပါတယ္။
ဆရာ။ ။ေအး ေအး, ဒါ့ေၾကာင့္ ေႁမြကစၿပီး ဘယ္သူမွ ဆင္းရဲေအာင္ မညွဥ္းဆဲၾကနဲ႔၊ ငွက္ကေလးေတြကုိလဲ ေလာက္ေလးနဲ႕ သားေရပတ္နဲ႔ မပစ္ၾကနဲ႔၊ တကယ္လုိ႔ ေႁမြေတြ႕ရင္ လူႀကီးမ်ားကုိေျပာ၊ လူႀကီးမ်ားက ဖမ္းၿပီး လူနဲ႔ေဝးေအာင္ လႊတ္ပစ္လိမ့္မယ္ေနာ္။
တပည့္မ်ား။ ။ဟုတ္ကဲ့ဆရာ။
♣ရန္ေျပတရားေတာ္♣
ကေလးမ်ား......ကေလးမ်ားက လက္အုပ္ခ်ီမိုး ႐ွိခုိးကန္ေတာ့ရတဲ့ ေဂါတမျမတ္စြာဘုရားဟာ ကေလးခ်င္း လူႀကီးခ်င္း ရန္မျဖစ္ေအာင္ ရန္ေျပတရားေတာ္ကုိလဲ ေဟာေတာ္မူတယ္၊ တရားေတာ္က ဒီလုိတဲ့-
"ဤေလာက၌ရန္တုိ႔မည္သည္ အတု႔ံျပန္၍ ရန္လုပ္ျခင္းျဖင့္ ဘယ္ကာလမွ
မၿငိမ္းေအး ႏုိင္ၾကေလကုန္၊ ရန္တုံ႔မျပန္ သည္းညည္းခံျငား ေမတၱာပြားျခင္းျဖင့္သာ ၿငိမ္းေအးႏုိင္ၾကကုန္၏၊ ဤသုိ႔ သည္းညည္းခံျငား ေမတၱာပြားမွ ရန္စျပတ္ကင္း ၿငိမ္းေအးႏုိင္ျခင္း သည္ ေ႐ွး႐ုိုးစဥ္လာ ထုံးေဟာင္းဓမၼတာ ျဖစ္သည္"။
(နဟိ ေဝေရန ေဝရာနိ, သမၼႏၲိဓ ကုဒါစနံ၊
အေဝေရနစ သမၼႏၲိ, ဧသ ဓေမၼာ သနႏၲေနာ။ (ဓမၼပဒ, ယမကဝဂၢ, ကာဠယကၡိနီဝတၳဳ။)
ကုိင္း....ဘုရားက တစ္ေယာက္ႏွင့္ တစ္ေယာက္ ရန္မျဖစ္ေအာင္ ေဟာေတာ္မူထားတယ္၊ ကေလးမ်ား ဘယ္ေတာ့မွ ရန္မျဖစ္ၾကနဲ႔၊ ဘုရားစကား နားေထာင္ၾကေနာ္၊ မေတာ္လုိ႔ ရန္ျဖစ္ မိရင္လဲ သည္းညည္းခံၾက၊ ငါတုိ႔မွားတယ္လုိ႔ နားလည္ၿပီး တစ္ေယာက္ႏွင့္တစ္ေယာက္ လက္ဆြဲႏႈတ္ ဆက္ၾက၊ ႐ွိေနတဲ့ရန္စကုိ လက္စားေခ်တာဟာ ရန္တုံ႔ျပန္တယ္လုိ႔ ေခၚတယ္၊ ဒီလုိ ရန္တုံ႔ျပန္ေနရင္ ဒီရန္ဟာ ဘယ္ေတာ့မွ မၿပီးႏုိင္ဘူး၊ လက္စားမေခ်ဘဲ သည္းခံလုိက္မွ တစ္ေယာက္ႏွင့္ တစ္ေယာက္ခ်စ္ခင္ေအာင္ ေမတၱာထားလုိက္မွ ရန္စေျပႏုိင္တယ္၊ ဒီဃာဝု မင္းသား ဝတၳဳကုိ ဆရာဖတ္ျပမယ္, နားေထာင္ၾကေနာ္။
♣ ဒီဃာဝုမင္းသားအေၾကာင္း။
ေရွးတုန္းက ကာသိတိုင္း ဗာရဏသီျပည္၌ "ျဗဟၼဒတ္" မည္သူသည္ မင္းျပဳေန၏၊ မင္းႏွစ္ပါး စစ္ျဖစ္ခန္း။ ။ထိုမင္းသည္ စစ္တပ္အား, ဥစၥာဓနအား ေကာင္းလွ၏၊ ေကာသလတိုင္း၌ကား "ဒီဃိတိ" မည္သူသည္ မင္းျပဳေန၏၊
ထိုမင္းမွာ စစ္တပ္အား, ဥစၥာဓနအား နည္းပါးလွ၏၊ ကာသိမင္းသည္ ေကာသလ မင္းကို စစ္တိုက္၍ တိုင္းျပည္ကို သိမ္းေလရာ ေကာသလမင္းကို စစ္ထြက္ေျပး၍ ဗာရဏသီျပည္၏ အစြန္ အဖ်ား၌ မထင္မရွား ေနရေလသည္။
♣ ထြက္ေျပးေသာမင္း အဖမ္းခံရပံု။
ထို ထြက္ေျပးေသာ ေကာသလမင္း၏ မိဖုရားမွာ သားေတာ္ တစ္ပါးဖြား၍ "ဒီဃာဝု" ဟု အမည္ေပးထား၏၊ ဒီဃာဝုမင္းသား ပညာသင္ခ်ိန္ ေရာက္လတ္ေသာ္ ၿမိဳ႕ျပင္ဘက္၌ ပညာကို သင္ေစေလသည္၊ ပညာတတ္၍ လူလားေျမာက္ခ်ိန္မွာ ခမည္းေတာ္ႏွင့္ မယ္ေတာ္ ႏွစ္ပါးကို ကာသိမင္းက ဖမ္း၍ သုသာန္သို႔ သတ္ဖို႔ရန္ ထုတ္ေဆာင္သြားစဥ္ ဒီဃာဝုမင္းသားလည္း မယ္ေတာ္ခမည္းေတာ္မ်ားကို ေတြ႕လို၍ ၿမိဳ႕တြင္းသို႔အလာတြင္ ေတြ႕ျမင္ရေလသည္။
♣ သားအား ဩဝါဒေပးပံု။
ထိုအခါ ဒီဃာဝုမင္းသားသည္ မယ္ေတာ္ ခမည္းေတာ္မ်ားကို လိုက္ၾကည့္ ေနေသာ လူထုအၾကားမွ မထင္မရွားတိုးေဝွ႔သြား၍ မယ္ေတာ္ ခမည္းေတာ္ႏွင့္ နီးကပ္ေသာ ေနရာသို႔ ေရာက္သြားေလလွ်င္ ခမည္းေတာ္ကလည္း သူ႔ဘာသာသူ ရြတ္ဆိုေနဟန္ျဖင့္
"ခ်စ္သားဒီဃာဝု…အရွည္ကို မၾကည့္ရစ္ႏွင့္၊ အတိုကိုလည္းမၾကည့္ရစ္ႏွင့္၊ လက္စားေခ်ေသာနည္းျဖင့္ ရန္စ မၿငိမ္းႏိုင္၊ ရန္တံု႔မျပန္ သည္းညည္းခံမွသာ ရန္စၿငိမ္း ႏွိင္သည္" ဟု ဩဝါဒေပးေလသည္၊
[ထို ဩဝါဒ၌ "အရွည္ မၾကည့္ႏွင့္" ဆိုသည္မွာ "ရန္စ မရွည္ေစႏွင့္" ဟုဆိုလိုသည္၊ "အတိုမၾကည့္ႏွင့္" ဆိုသည္မွာ "ခ်စ္ျခင္းကို မတိုေစႏွင့္" ဟု ဆိုလိုသည္၊ [ဤအဓိပၸာယ္ကို နားမလည္သူတို႔က "႐ူးေနလို႔ ကေယာင္ကတန္း ေျပာသည္" ဟု ထင္ၾကသတဲ့။]
♣ မင္းသားအမႈထမ္းခန္း။
ဒီဃာဝုမင္းသားသည္ မယ္ေတာ္ ခမည္းေတာ္မ်ားကို သတ္ရာ သုႆာန္၌ ေစာင့္ေနရစ္ၾကေသာ မင္းမႈထမ္းတို႔ကို အရက္တိုက္၍ မူေနသည့္အခါ မယ္ေတာ္ ခမည္းေတာ္ အေလာင္းကို မီးသၿဂႋဳဟ္ေလသည္၊ ထို႔ေနာက္ ေတာထဲသို႔ သြား၍ အားရေအာင္ငိုၿပီးလွ်င္ ကာသိမင္းထံ အမႈထမ္းရေအာင္ တျဖည္းျဖည္းႀကံစီေလရာ အေတာ္ၾကာလွ်င္ လူယံုေတာ္ တစ္ေယာက္ ျဖစ္သြားေလသည္၊
ထို႔ေနာက္ ကာသိမင္းသည္ ဒီဃာဝုကို ရထားေမာင္းေစ၍ သမင္ပစ္ရန္ ထြက္သြားစဥ္ ေနာက္လိုက္စစ္သားတို႔ႏွင့္ တကြဲတျပားျဖစ္ကာ ရထားကို ရပ္ေစ၍ ေမာပန္း သျဖင့္ ဒီဃာဝု၏ ရင္ခြင္မွာပင္ အိပ္ေပ်ာ္သြားေလသည္။
♣ မင္းသား ႀကံစီခန္း။
ထိုကဲ့သို႔ အိပ္ေပ်ာ္သြားေလလွ်င္ ဒီ ဃာဝုမင္းသားသည္ "မိမိတို႔၏ တုိင္းျပည္ကို လုယူ၍ မယ္ေတာ္ ခမည္းေတာ္တို႔ကို သတ္ခဲ့ေသာရန္စကို လက္စားေခ်ေတာ့အံ့" ဟု ႀကံ၍ သံလ်က္ကို အိမ္မွ ဆြဲထုတ္လိုက္ေလသည္၊ ထိုအခါ ခမည္းေတာ္၏ ေနာက္ဆံုးေပးခဲ့ေသာ ဩဝါဒကို ("အရွည္ မၾကည့္နဲ႔, အတုိ မၾကည့္နဲ႔, ရန္စကို လက္စားေခ်၍ မၿငိမ္းေအးႏို္င္၊ ရန္တံု႔မျပန္ သည္းညည္းခံမွ ၿငိမ္းႏိုင္ သည္" ဟူေသာ ဩဝါဒကို) သတိရ၍ သံလ်က္ကို အိမ္တြင္းသို႔ ျပန္သြင္းလိုက္ျပန္သည္၊
ဤသို႔ ထုတ္လိုက္သြင္းလိုက္ သံုးႀကိမ္ေလာက္ လုပ္ေနတုန္းမွာ ၿဗံဳးကနဲ ရွင္ဘုရင္ ႏိုးလာသျဖင့္ ဘုရင့္ ဦးေခါင္း ဆံပင္ကို ဆြဲကာ သန္လ်က္ျဖင့္ ရြယ္ၿပီးလွ်င္္ ေကာသလမင္းသား ဒီဃာဝုဆိုတာ မိမိ ျဖစ္ေၾကာင္းကို ေျပာဆို ႀကိမ္းဝါးေလသည္။
♣ ရန္ေျပခန္း။
ထိုအခါ ကာသိမင္းက မသတ္ဖို႔ရန္ေျပာလွ်င္"ကၽြႏု ္ပ္က
မသတ္လွ်င္ အရွင္မင္း ကၽြႏု္ပ္ကို သတ္မွာဘဲ မဟုတ္လား" ဟုေမး၍ အခ်င္းခ်င္း
မသတ္ဖို႔ရန္ ကတိသစၥာ ျပဳၾကေလသည္၊ ထုိ႔ေနာက္ တုိင္းျပည္သို႔ ျပန္သြား၍
ကာသိမင္းသည္ ဒီဃာဝုမင္းသားကို သမီီးေတာ္ႏွင့္ လက္ထက္ေပးကာ သူ၏ အေမြျဖစ္ေသာ
ေကာသလတိုင္းျပည္မွာပင္ မင္းျပဳေစေလသည္။
♣♣ ျပန္လွန္စစ္ေမးခန္း။
ဆရာ။ ။ဒီဝတၳဳမွာ ကေလးမ်ား ဘယ္လို နားလည္ၾကသလဲ၊ ဒီဃာဝုမင္းသားက ကာသိမင္းကို ေတာထဲမွာသတ္မိလွ်င္ ကာသိမင္္းဆိုင္ရာက ဒီဃာဝုမင္းသားကိုလဲ တစ္ေန႔ေန႔ေတာ့ လက္စားေခ်မွာဘဲ မဟုတ္လား။
တပည့္မ်ား။ ။ဟုတ္ပါတယ္။
ဆရာ။ ။ဒီဃာဝုမင္းသားဟာ "ရန္ကို လက္စားေခ်လို႔ မၿငိမ္းႏိုင္ဘူ" ဆိုတဲ့ မိဘစကားကို နားေထာင္တဲ့အတြက္ ရန္စလဲ ၿငိမ္းသြားတယ္, သမီးေတာ္ကိုလဲ ရတယ္, တိုင္းျပည္ ကိိုလည္းျပန္ရတယ္ မဟုတ္လား။
တပည့္မ်ား။ ။ဟုတ္ပါတယ္။
ဆရာ။ ။ ဒါ့ေၾကာင့္ကေလးမ်ားလဲ ရန္မျဖစ္ၾကနဲ႔၊ ရန္စရွိေတာင္သည္းညည္းခံရမယ္ ဆိုတဲ့ ဆရာ့ စကားကုိ နားေထာင္ၾက၊ ဒီလိုရန္မျဖစ္ၾကရင္ ကေလးေတြအားလံုး တစ္ေယာက္ႏွင့္တစ္ေယာက္ ခ်စ္ခင္ၾကၿပီး လူလိမၼာကေလးေတြ ျဖစ္ၾကမယ္၊
ကေလးတို႔ "နေမာ တႆ" လို႔ ရွိခိုး ကန္ေတာ့ရတဲ့ ျမတ္စြာ ဘုရားဟာ ကေလးမ်ားကို အလိမၼာေတြခ်ည္းျဖစ္ေအာင္ တရားေဟာေတာ္မူခဲ့တယ္၊ ဒ့ါေၾကာင့္ အဲဒီ ဘုရားကို ေက်းဇူးတင္ၿပီးေတာ့ "နေမာ တႆ ဘဂဝေတာ အရဟေတာ သမၼာသမၺဳဒၶႆ" လို႔ အားရပါးရ ရွိခိုးၾက ပါဦး။
♣ မဟာဂႏၶာရံုဆရာေတာ္၏ "ဗုဒၶဘာသာလက္စြဲ" မွ ကူးယူေဖာ္ျပပါသည္။
တပည့္မ်ား။ ။ေနခ်င္မွာပဲ။
ဆရာ။ ။ ကေလးမ်ားက မိမိတုိ႔ကုိ ကုိက္မွာစုိးလုိ႔ ႐ုိက္တယ္ဆုိေတာ့ ကုိယ္ခ်မ္းသာခ်င္လုိ႔ ေႁမြႀကီးကုိ ဆင္းရဲေအာင္ ညႇဥ္းဆဲတာပဲမဟုတ္လား။
တပည့္မ်ား။ ။ ဟုတ္ပါတယ္။
ဆရာ။ ။ ဒီလုိ သူ႔ကုိဆင္းရဲေအာင္ ညွဥ္းဆဲရင္ ဒီလုိ ညွဥ္းဆဲသူ ေပၚလာမယ္မဟုတ္လား။
တပည့္မ်ား။ ။ဟုတ္ပါတယ္။
ဆရာ။ ။ေအး ေအး, ဒါ့ေၾကာင့္ ေႁမြကစၿပီး ဘယ္သူမွ ဆင္းရဲေအာင္ မညွဥ္းဆဲၾကနဲ႔၊ ငွက္ကေလးေတြကုိလဲ ေလာက္ေလးနဲ႕ သားေရပတ္နဲ႔ မပစ္ၾကနဲ႔၊ တကယ္လုိ႔ ေႁမြေတြ႕ရင္ လူႀကီးမ်ားကုိေျပာ၊ လူႀကီးမ်ားက ဖမ္းၿပီး လူနဲ႔ေဝးေအာင္ လႊတ္ပစ္လိမ့္မယ္ေနာ္။
တပည့္မ်ား။ ။ဟုတ္ကဲ့ဆရာ။
♣ရန္ေျပတရားေတာ္♣
ကေလးမ်ား......ကေလးမ်ားက လက္အုပ္ခ်ီမိုး ႐ွိခုိးကန္ေတာ့ရတဲ့ ေဂါတမျမတ္စြာဘုရားဟာ ကေလးခ်င္း လူႀကီးခ်င္း ရန္မျဖစ္ေအာင္ ရန္ေျပတရားေတာ္ကုိလဲ ေဟာေတာ္မူတယ္၊ တရားေတာ္က ဒီလုိတဲ့-
"ဤေလာက၌ရန္တုိ႔မည္သည္ အတု႔ံျပန္၍ ရန္လုပ္ျခင္းျဖင့္ ဘယ္ကာလမွ
မၿငိမ္းေအး ႏုိင္ၾကေလကုန္၊ ရန္တုံ႔မျပန္ သည္းညည္းခံျငား ေမတၱာပြားျခင္းျဖင့္သာ ၿငိမ္းေအးႏုိင္ၾကကုန္၏၊ ဤသုိ႔ သည္းညည္းခံျငား ေမတၱာပြားမွ ရန္စျပတ္ကင္း ၿငိမ္းေအးႏုိင္ျခင္း သည္ ေ႐ွး႐ုိုးစဥ္လာ ထုံးေဟာင္းဓမၼတာ ျဖစ္သည္"။
(နဟိ ေဝေရန ေဝရာနိ, သမၼႏၲိဓ ကုဒါစနံ၊
အေဝေရနစ သမၼႏၲိ, ဧသ ဓေမၼာ သနႏၲေနာ။ (ဓမၼပဒ, ယမကဝဂၢ, ကာဠယကၡိနီဝတၳဳ။)
ကုိင္း....ဘုရားက တစ္ေယာက္ႏွင့္ တစ္ေယာက္ ရန္မျဖစ္ေအာင္ ေဟာေတာ္မူထားတယ္၊ ကေလးမ်ား ဘယ္ေတာ့မွ ရန္မျဖစ္ၾကနဲ႔၊ ဘုရားစကား နားေထာင္ၾကေနာ္၊ မေတာ္လုိ႔ ရန္ျဖစ္ မိရင္လဲ သည္းညည္းခံၾက၊ ငါတုိ႔မွားတယ္လုိ႔ နားလည္ၿပီး တစ္ေယာက္ႏွင့္တစ္ေယာက္ လက္ဆြဲႏႈတ္ ဆက္ၾက၊ ႐ွိေနတဲ့ရန္စကုိ လက္စားေခ်တာဟာ ရန္တုံ႔ျပန္တယ္လုိ႔ ေခၚတယ္၊ ဒီလုိ ရန္တုံ႔ျပန္ေနရင္ ဒီရန္ဟာ ဘယ္ေတာ့မွ မၿပီးႏုိင္ဘူး၊ လက္စားမေခ်ဘဲ သည္းခံလုိက္မွ တစ္ေယာက္ႏွင့္ တစ္ေယာက္ခ်စ္ခင္ေအာင္ ေမတၱာထားလုိက္မွ ရန္စေျပႏုိင္တယ္၊ ဒီဃာဝု မင္းသား ဝတၳဳကုိ ဆရာဖတ္ျပမယ္, နားေထာင္ၾကေနာ္။
♣ ဒီဃာဝုမင္းသားအေၾကာင္း။
ေရွးတုန္းက ကာသိတိုင္း ဗာရဏသီျပည္၌ "ျဗဟၼဒတ္" မည္သူသည္ မင္းျပဳေန၏၊ မင္းႏွစ္ပါး စစ္ျဖစ္ခန္း။ ။ထိုမင္းသည္ စစ္တပ္အား, ဥစၥာဓနအား ေကာင္းလွ၏၊ ေကာသလတိုင္း၌ကား "ဒီဃိတိ" မည္သူသည္ မင္းျပဳေန၏၊
ထိုမင္းမွာ စစ္တပ္အား, ဥစၥာဓနအား နည္းပါးလွ၏၊ ကာသိမင္းသည္ ေကာသလ မင္းကို စစ္တိုက္၍ တိုင္းျပည္ကို သိမ္းေလရာ ေကာသလမင္းကို စစ္ထြက္ေျပး၍ ဗာရဏသီျပည္၏ အစြန္ အဖ်ား၌ မထင္မရွား ေနရေလသည္။
♣ ထြက္ေျပးေသာမင္း အဖမ္းခံရပံု။
ထို ထြက္ေျပးေသာ ေကာသလမင္း၏ မိဖုရားမွာ သားေတာ္ တစ္ပါးဖြား၍ "ဒီဃာဝု" ဟု အမည္ေပးထား၏၊ ဒီဃာဝုမင္းသား ပညာသင္ခ်ိန္ ေရာက္လတ္ေသာ္ ၿမိဳ႕ျပင္ဘက္၌ ပညာကို သင္ေစေလသည္၊ ပညာတတ္၍ လူလားေျမာက္ခ်ိန္မွာ ခမည္းေတာ္ႏွင့္ မယ္ေတာ္ ႏွစ္ပါးကို ကာသိမင္းက ဖမ္း၍ သုသာန္သို႔ သတ္ဖို႔ရန္ ထုတ္ေဆာင္သြားစဥ္ ဒီဃာဝုမင္းသားလည္း မယ္ေတာ္ခမည္းေတာ္မ်ားကို ေတြ႕လို၍ ၿမိဳ႕တြင္းသို႔အလာတြင္ ေတြ႕ျမင္ရေလသည္။
♣ သားအား ဩဝါဒေပးပံု။
ထိုအခါ ဒီဃာဝုမင္းသားသည္ မယ္ေတာ္ ခမည္းေတာ္မ်ားကို လိုက္ၾကည့္ ေနေသာ လူထုအၾကားမွ မထင္မရွားတိုးေဝွ႔သြား၍ မယ္ေတာ္ ခမည္းေတာ္ႏွင့္ နီးကပ္ေသာ ေနရာသို႔ ေရာက္သြားေလလွ်င္ ခမည္းေတာ္ကလည္း သူ႔ဘာသာသူ ရြတ္ဆိုေနဟန္ျဖင့္
"ခ်စ္သားဒီဃာဝု…အရွည္ကို မၾကည့္ရစ္ႏွင့္၊ အတိုကိုလည္းမၾကည့္ရစ္ႏွင့္၊
[ထို ဩဝါဒ၌ "အရွည္ မၾကည့္ႏွင့္" ဆိုသည္မွာ "ရန္စ မရွည္ေစႏွင့္" ဟုဆိုလိုသည္၊ "အတိုမၾကည့္ႏွင့္" ဆိုသည္မွာ "ခ်စ္ျခင္းကို မတိုေစႏွင့္" ဟု ဆိုလိုသည္၊ [ဤအဓိပၸာယ္ကို နားမလည္သူတို႔က "႐ူးေနလို႔ ကေယာင္ကတန္း ေျပာသည္" ဟု ထင္ၾကသတဲ့။]
♣ မင္းသားအမႈထမ္းခန္း။
ဒီဃာဝုမင္းသားသည္ မယ္ေတာ္ ခမည္းေတာ္မ်ားကို သတ္ရာ သုႆာန္၌ ေစာင့္ေနရစ္ၾကေသာ မင္းမႈထမ္းတို႔ကို အရက္တိုက္၍ မူေနသည့္အခါ မယ္ေတာ္ ခမည္းေတာ္ အေလာင္းကို မီးသၿဂႋဳဟ္ေလသည္၊ ထို႔ေနာက္ ေတာထဲသို႔ သြား၍ အားရေအာင္ငိုၿပီးလွ်င္ ကာသိမင္းထံ အမႈထမ္းရေအာင္ တျဖည္းျဖည္းႀကံစီေလရာ အေတာ္ၾကာလွ်င္ လူယံုေတာ္ တစ္ေယာက္ ျဖစ္သြားေလသည္၊
ထို႔ေနာက္ ကာသိမင္းသည္ ဒီဃာဝုကို ရထားေမာင္းေစ၍ သမင္ပစ္ရန္ ထြက္သြားစဥ္ ေနာက္လိုက္စစ္သားတို႔ႏွင့္ တကြဲတျပားျဖစ္ကာ ရထားကို ရပ္ေစ၍ ေမာပန္း သျဖင့္ ဒီဃာဝု၏ ရင္ခြင္မွာပင္ အိပ္ေပ်ာ္သြားေလသည္။
♣ မင္းသား ႀကံစီခန္း။
ထိုကဲ့သို႔ အိပ္ေပ်ာ္သြားေလလွ်င္ ဒီ ဃာဝုမင္းသားသည္ "မိမိတို႔၏ တုိင္းျပည္ကို လုယူ၍ မယ္ေတာ္ ခမည္းေတာ္တို႔ကို သတ္ခဲ့ေသာရန္စကို လက္စားေခ်ေတာ့အံ့" ဟု ႀကံ၍ သံလ်က္ကို အိမ္မွ ဆြဲထုတ္လိုက္ေလသည္၊ ထိုအခါ ခမည္းေတာ္၏ ေနာက္ဆံုးေပးခဲ့ေသာ ဩဝါဒကို ("အရွည္ မၾကည့္နဲ႔, အတုိ မၾကည့္နဲ႔, ရန္စကို လက္စားေခ်၍ မၿငိမ္းေအးႏို္င္၊ ရန္တံု႔မျပန္ သည္းညည္းခံမွ ၿငိမ္းႏိုင္ သည္" ဟူေသာ ဩဝါဒကို) သတိရ၍ သံလ်က္ကို အိမ္တြင္းသို႔ ျပန္သြင္းလိုက္ျပန္သည္၊
ဤသို႔ ထုတ္လိုက္သြင္းလိုက္ သံုးႀကိမ္ေလာက္ လုပ္ေနတုန္းမွာ ၿဗံဳးကနဲ ရွင္ဘုရင္ ႏိုးလာသျဖင့္ ဘုရင့္ ဦးေခါင္း ဆံပင္ကို ဆြဲကာ သန္လ်က္ျဖင့္ ရြယ္ၿပီးလွ်င္္ ေကာသလမင္းသား ဒီဃာဝုဆိုတာ မိမိ ျဖစ္ေၾကာင္းကို ေျပာဆို ႀကိမ္းဝါးေလသည္။
♣ ရန္ေျပခန္း။
ထိုအခါ ကာသိမင္းက မသတ္ဖို႔ရန္ေျပာလွ်င္"ကၽြႏု
♣♣ ျပန္လွန္စစ္ေမးခန္း။
ဆရာ။ ။ဒီဝတၳဳမွာ ကေလးမ်ား ဘယ္လို နားလည္ၾကသလဲ၊ ဒီဃာဝုမင္းသားက ကာသိမင္းကို ေတာထဲမွာသတ္မိလွ်င္ ကာသိမင္္းဆိုင္ရာက ဒီဃာဝုမင္းသားကိုလဲ တစ္ေန႔ေန႔ေတာ့ လက္စားေခ်မွာဘဲ မဟုတ္လား။
တပည့္မ်ား။ ။ဟုတ္ပါတယ္။
ဆရာ။ ။ဒီဃာဝုမင္းသားဟာ "ရန္ကို လက္စားေခ်လို႔ မၿငိမ္းႏိုင္ဘူ" ဆိုတဲ့ မိဘစကားကို နားေထာင္တဲ့အတြက္ ရန္စလဲ ၿငိမ္းသြားတယ္, သမီးေတာ္ကိုလဲ ရတယ္, တိုင္းျပည္ ကိိုလည္းျပန္ရတယ္ မဟုတ္လား။
တပည့္မ်ား။ ။ဟုတ္ပါတယ္။
ဆရာ။ ။ ဒါ့ေၾကာင့္ကေလးမ်ားလဲ ရန္မျဖစ္ၾကနဲ႔၊ ရန္စရွိေတာင္သည္းညည္းခံရမယ္
ကေလးတို႔ "နေမာ တႆ" လို႔ ရွိခိုး ကန္ေတာ့ရတဲ့ ျမတ္စြာ ဘုရားဟာ ကေလးမ်ားကို အလိမၼာေတြခ်ည္းျဖစ္ေအာင္ တရားေဟာေတာ္မူခဲ့တယ္၊ ဒ့ါေၾကာင့္ အဲဒီ ဘုရားကို ေက်းဇူးတင္ၿပီးေတာ့ "နေမာ တႆ ဘဂဝေတာ အရဟေတာ သမၼာသမၺဳဒၶႆ" လို႔ အားရပါးရ ရွိခိုးၾက ပါဦး။
♣ မဟာဂႏၶာရံုဆရာေတာ္၏ "ဗုဒၶဘာသာလက္စြဲ" မွ ကူးယူေဖာ္ျပပါသည္။