အားထုတ္ျခင္းသေဘာကို "ဝီရိယ" ဟု အမ်ားနားလည္ၾကျပီ။
ထိုအားထုတ္ျခင္းသေဘာကို စဥ္းစားလွ်င္ ဆိုင္ရာ ကိစၥကို ျပဳလုပ္ ေဆာင္ရြက္ဖို႔ရာ မေၾကာက္မရြံ႕ ရဲဝံျခင္း သေဘာတည္း။
ထိုေၾကာင့္ "ရဲစြမ္းေရာက္က၊ ဝီရိယ" ဟု ဆိုခဲ့ေပသည္။ ထိုစကားမွန္၏၊ ဝီရိယ လံု႔လကင္းမဲ႔သူကို "အပ်င္းထူသူ" ဟု ေခၚၾကသည္။ ထိုငပ်င္းကား အလုပ္တစ္ခုရွိလွ်င္ "ေစာပါးေသးတယ္၊ မိုးခ်ဳပ္လွျပီ၊ ခ်မ္းလွေသး တယ္၊ ေနပူလြန္းပါေသးတယ္။ ယေန႔ ထမင္းစားလို႔ မေကာင္းဘူး၊ ုယေန႔ ထမင္းအမ်ားၾကီးစားမိလို႔ နည္းနည္း ေနမေကာင္းဘူး။ ေနေကာင္းျပီးစဖို႔ ခရီးသြားစရာ ရွိေသးလို႔၊ ခုမွ ခရီးျပန္ ေရာက္စမို႔" စသည္ျဖင့္ ဆင္ေျခေပးလ်က္ အလုပ္လုပ္ရမည့္ အေရးကို ေတြး၍ ေၾကာက္ေနတတ္၏။ ထိုသို႔ ပ်င္းေနေသာစိတ္သည္ ကုသိုလ္စိတ္ မဟုတ္။ ထိန မိဒၶ လြန္ကဲေသာ အကုသိုလ္ စိတ္ပင္ျဖစ္သည္။
ဝီရိယ လံု႔လရွိသူကား အေအး အပူစသည္ေလာက္ကို မဆိုထားဘိ၊ တကယ့္ ကိစၥၾကံဳလာလွ်င္ အသက္ကိုပင္ ထီမထင္ဘဲ ရင္ဆိုင္ေတြ႔ေနေသာ ကိစၥကိုပင္ အားပါးတရ ျပဳလုပ္ရဲေလသည္။
မဟာဇနကဇာတ္၌ ရြက္သေဘၤာၾကီး ပ်က္ခါနီးမွာ ကုန္သည္ ၇၀ဝ တို႔သည္ ဝီရိယကို ေလွ်ာ့၍ မိ႐ိုးဖလာနတ္မ်ားကို တိုင္ၾက၊ ပ,သၾက ေသာ္လည္း ကယ္ဆယ္သူေပၚမလာ၊ ငါးလိပ္တို႔၏ အစာသာ ျဖစ္ၾကရသည္။ အေလာင္းေတာ္ကား မည္သည့္နတ္ကိုမွ် အားကိုမေနဘဲ ရဲစိတ္ ရဲေသြး ဝီရိယဓာတ္ကို အထပ္ထပ္ေမြးျပီးလွ်င္ ပင္လယ္ေရျပင္ကို လက္ပစ္ကူးကာ ဥပုသ္ကိုပင္ ေစာင့္သံုးေတာ္မႈခဲ့ ေပေသးသည္။ ဤသို႔လွ်င္ ဝီရိယ ဟူသည္ ေတြ႔ၾကံဳလာေသာ ကိစၥ၌ မေၾကာက္မရြံ႕ ရဲဝံေသာ သေဘာတည္း။
♣ က်မ္းမာေရး
ဝီရိယအက်ိဳးသည္ ေလာကတြင္ မ်ားစြာ ထင္ရွား၏။ က်န္းမာေရး လိုက္စားရာ၌ လမ္းမွန္မွန္ ေလွ်ာက္ျခင္း၊ (အေဝး မေလွ်ာက္သာလွ်င္ မိမိေနအိမ္၏ အနီးအပါးမွာပင္ ေလွ်ာက္ျခင္း)၊ အစာကို အခ်ိန္မွန္မွန္ စားေသာက္ျခင္း၊ အေလးအေပါ့ကို ပ်င္းသည့္ အတြက္ (ေဆာင္းအခါ အိပ္ရာမွာ ျဖစ္ေစ) ခ်ဳပ္တည္း မထားျခင္း၊ သင့္ေတာ္ေသာအခ်ိန္ဝယ္ ေရခ်ိဳးျခင္း၊ သင့္ေတာ္ေသာ ေဆးဓာတ္ စာမ်ားကို အခ်ိန္မွန္မွန္စားျခင္း စသည္တို႔ကို ျပဳၾကရသည္။ ထိုအား လံုးကို ဝီရိယကင္း၍ အပ်င္းထူေနက မျဖစ္ႏိုင္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဝီရိယ ရွိသူမွ က်န္းမာေရး လိုက္စားႏို္င္သည္။
♣ စီးပြားေရး
စီးပြားေရးတြင္လည္း အပူအေအး စသည္တို႔ကို ေၾကာက္ရြံ႕ ေနလွ်င္ ဝီရိယရွိသူမ်ားက ထိုသူ႕အရင္ ေရာင္းဝယ္ႏွင့္ၾကသျဖင့္ ဝီရိယကင္းသူမွာ အရာရာပင္ ေနာက္က်၍ ေနာက္ေခ်းႏွင့္သလဲသာ ရေတာ့လတၲံ႕။ ျမန္မာအမ်ိဳးသားတို႔ ဝီရိယနည္းပါးပံုမွာ စံမူနာ တင္ေလာက္ပါေပသည္။
လူမ်ိဳးျခားတို႔က နံနက္ေစာ ထၿပီးလွ်င္ က်က္သေရရွိေအာင္ ေရာင္းဝယ္မႈကို ျပင္ဆင္သူကျပင္၊ ေနရာထိုင္ ခင္း လွည္းက်င္းသူက လွည္းႏွင့္ ေရမိုးခ်ိဳးကာ အဝတ္အစားလဲ၍ လက္ဖက္ရည္ ကေလးမ်ားေသာက္ၿပီးမွ အလုပ္ခြင္၌ ဝင္ေနခ်ိန္ဝယ္ မ်ားစြာေသာ ျမန္မာလူမ်ိဳးတို႔က အိပ္ရာမွ မထၾကေသး။
အိပ္ရာမွထ ခါနီးလည္း လြန္႔ကာ လိမ့္ကာ သန္းကာ ေဝကာႏွင့္ မိမိ၏ အပ်င္းေတြ ကို အေတာ္ၾကာၾကာ မႈတ္ထုတ္ၿပီးမွ အႏို္င္ႏိုင္ထၿပီးေနာက္ အေတာ္ၾကာၾကာပင္ က်က္သေရမရွိေသာ ပုပ္သိုးသိုး မ်က္ႏွာျဖင့္ မိႈင္ေနလိုက္ၾကေသး၏။ ထိုမွ်ေလာက္ အပ်င္းထူေနသူေတြ အဘယ္မွာ စီးပြားေရးဘက္က တန္းတက္ႏို္င္ေတာ့အံ့နည္း။
♣ အမ်ိဳးသမီးမ်ား ေက်းဇူး
ျမန္မာအမ်ိဳးသမီးတို႔ကား ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရး၌ ကိုယ္တိုင္ ပါဝင္ေနၾကရွာ၏။ မ်ားစြာေသာ ေဈးသည္တို႔မ်ာ အမ်ိဳးသမီးမ်ားသာ ျဖစ္သည္။ ထိုေဈးသည္ အမ်ိဳးသမီးမ်ား အရြယ္ေလာက္ရွိေသာ အမ်ိဳးသားတို႔ကား ေက်ာင္းေနသူေန၊ အလုပ္လက္မဲ့ျဖစ္သူက ျဖစ္ႏွင့္ မိမိတို႔ မိဘႏွင့္ အစ္မ ႏွမမ်ားကို မွီခိုအားကိုး၍ ေနၾကရ၏။ ျမန္မာ အမ်ိဳးသမီးေတြသာ အိမ္တြင္းပုန္း လုပ္ေနၾကပါမူ ဤျမန္မာႏို္င္ငံ သည္ ယခုထက္ပင္ ေအာက္က်ေနာက္က် ျဖစ္ဖြယ္ရွိ၏။ အမ်ိဳးသမီး မ်ား၏ ေက်းဇူးေၾကာင့္ ယခုေလာက္ အေျခေနမွာ တည္ေနႏိုင္ၾက သည္။
♣ ႏွစ္ဖက္စလံုး ႀကိဳးစားလွ်င္
စီးပြားေရး၌ အမ်ိဳးသမီးမ်ား ႀကိဳစားၾကသလို အမ်ိဳးသား အားလံုး ႀကိဳစားၾကမည္ဆိုပါလွ်င္ (ၿမိဳ႕မ်ား၌ အမ်ိဳးသားတို႔က တစ္ဖက္တစ္လမ္း စီးပြားရွာႏိုင္ၾကလွ်င္) ဤျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ထြန္းသစ္စ လဝန္းကဲ့သို႔ လန္းဆန္းရႊန္းေဝ က်က္သေရ အမ်ိဳးမ်ိဳး ထြက္၍ တိုးတက္ေသာ ႏိုင္ငံကေလး ျဖစ္ေလာက္ေပသည္။
♣ ပညာေရး
အမ်ိဳးသားတို႔သည္ စီးပြားေရးဘက္တြင္သာ အခ်က္မက်သည္ မဟုတ္ေသး၊ ပညာေရးဘက္မွာလည္း ေဂဇက္ကိုၾကည့္လွ်င္ ဂုဏ္ထူး ေဆာင္ႏွင့္ ေအာင္ျမင္သူ နည္းပါးလွသည့္အျပင္ အထက္တန္း ပညာရပ္မ်ား၌လည္း အျခားလူမ်ိဳးမ်ားထက္ ရာခိုင္ႏႈန္းနည္းပါး သည္ဟုၾကားရ၏။
ထိုကဲ့သို႔ ျဖစ္ရျခင္းမွာ အေမက အေမြညံ့၍ခ်ည္း မဟုတ္တန္ရာ။ ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးမ်ားဝယ္ ေငြကုန္ေၾကးက်မ်ားစြာ ခံၿပီး ေနၾကပါလ်က္ ေငြေထာက္ပံ့ၾကရေသာ မိဘ အစ္ကို အစ္မ တို႔ကို မငဲ့ညႇာဘဲ လံု႕လဝီရိယကင္း၍ အပ်င္းေပါၿပီး ကျမင္းေၾကာ ထေနမႈတို႔ေၾကာင့္သာ အမ်ားအျပား ျဖစ္တန္ရာ၏။
ေက်ာင္းေတာ္သို႔ ေရာက္ၾကသည့္အခ်ိန္မွာ အသက္ ၂၀-နီးပါး ရွိၾကေပလိမ့္မည္။ ထိုမွ်ေလာက္ အသက္မႀကီးၾကေသာ တပင္ေရႊထီး၊ ဘုရင့္ေနာင္၊ မင္းရဲေက်ာ္စြာ စေသာ လူမ်ိဳး၏ က်က္သေရေဆာင္ လူငယ္ေတြ ထြန္းကားခဲ့ေသာ အမ်ိဳးသားျဖစ္ပါလ်က္ ငါတို႔ လက္ထက္မွ အဘယ့္ေၾကာင့္ အပ်င္းဘဝ၌ အဖ်င္းအအ လုပ္ေနၾက သနည္း။
ရဲမာန္ ရဲေသြး ရဲစိတ္ေမြးကာ ရဲဇာနည္စိတ္ထားျဖင့္ ရဲရဲေတာက္ေတာက္ ကေလးမ်ား ျဖစ္သင့္ၾကသည္ မဟုတ္ေလာ။
လူတို႔ဘက္၌သာ ပညာစံခ်ိန္ ညံ့သည္ မဟုတ္ေသး။ သာသနာ ပညာလည္း အခါအေလ်ာက္ ေအာက္က်လ်က္ပင္။ မွန္၏။ ေရွးက ဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ားသည္ ရပ္သူနယ္သား လူအမ်ား၏ ဆရာျဖစ္႐ံု သာမက ၿမိဳ႕ျပတို႔၌လည္း မင္းညီမင္းသား မွဴးမတ္သားတို႔၏ ဆရာေတာ္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။
မိမိတို႔သည္ အခါႏွင့္ လိုက္ေအာင္ ပညာေရးကို ျပဳျပင္ႏိုင္ခဲ့ၾကလွ်င္ ယခုအခ်ိန္မွာလည္း တိုင္းသူ ျပည္သားတို႔၏ ဆရာအျဖစ္၌ တည္ႏိုင္ဖြယ္ရွိ၏။ ယခုေသာ္ကား ထိုကဲ့သို႔ မျပဳမျပင္ႏိုင္ၾကမႈေၾကာင့္ ဆရာအျဖစ္မွပင္ ေလွ်ာက်႐ံု သာမက တခ်ိဳ႕ ေက်းရြာေက်ာင္းရြာေက်ာင္းမ် ား၌ ဆြမ္းခံေပးမည့္ ကေလးပင္ မရွိေတာ့ေခ်။
ဤအခ်က္ကား ျမန္မာႏိုင္ငံအတြက္ သာသနာေရး အသက္ငင္ေနျခင္းပင္ ျဖစ္ေတာ့သည္။ ဤသို႔ ျဖစ္ရျခင္း၏ အေၾကာင္းရင္းကိို ရွင္းရလွ်င္ ကိုယ့္အထုပ္ ကိုယ္ ေျဖ ျပရာ ေရာက္မည္ျဖစ္၍ မရွင္းလင္းလိုေတာ့ပါ။ဤသို႔ က်န္းမာေရး၊ စီးပြားေရး၊ ပညာေရး စသည္တို႔ျဖင့္ အဘက္ဘက္က ေအာက္က် ေနာက္က် ျဖစ္ရျခင္းမွာ လံု႔လဝီရိယကင္း၍ အပ်င္းမ်ားမႈေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။
♣ ဝီရိယေၾကာင့္ ဘုရားျဖစ္
ငါတို႔ ကိုးကြယ္ရာ ဗုဒၶျမတ္စြာသည္ ကိုယ္ေတာ္တိုင္ ဝီရိယ ပါရမီကို ႀကိဳးစား၍ ဘုရားျဖစ္ေတာ္မူသည္။ ဘုရားျဖစ္ေတာ္မူ ၿပီး လည္း မနားမေန တရားေဟာေတာ္မူခဲ့ေပ၏။ ထိုေဟာေတာ္မူသမွ် တရားတိုင္းမွာ သိဖို႔က ပထမ၊ သိသည့္အတိုင္း ႀကိဳးစားဖို႔က ဒုတိယထား၍
"ဝါယေမေထဝ ပုရိေသာ၊ န နိဗၺိေႏၵယ် ပ႑ိေတာ"
"ေယာက်ၤားမွန္က ႀကိဳးစားသင့္စြာ ပညာရွိ မပ်င္းရိရာ"
ဟု ေဟာေတာ္မူသည္။
♣ ျပင္ၾကဦးစို႔
ဗုဒၶကို အားကိုးသူ၊ ဗုဒၶတရားကို လိုက္နာသူ ဗုဒၶဘာသာဝင္ ဟူ၍ အေခၚခံေနၾကေသာ မြန္ျမန္မာတို႔မွာ ဗုဒၶ၏ တရားေတာ္ကို သင့္ေတာ္ရာ ခ်ိတ္ထားလိုက္ၾကသျဖင့္ ဘာသာျခားတို႔က ဗုဒၶ၏ တရားေတာ္ႏွင့္အညီ ေလာကီေရးရာဝယ္ လိုက္စားလ်က္ ဧရာမ ဓနရွင္ ပညာရွင္ႀကီးမ်ား ျဖစ္ေနၾကေလၿပီ။
ဗုဒၶဘာသာဝင္တို႔ကား ရွင္ျပဳတုန္းက ေရႊထီးေဆာင္းရသည္ကိုပင္ ဂုဏ္ယူကာ ဝတႎသာ ျမင့္ေအာင္ စိတ္ထားေသာ္လည္း လူအေနမွာမူ ၿခံဳၾကားက မထြက္ ႏိုင္ၾကေသးေခ်။ ထို႔ေၾကာင့္ "တို႔ သားအဖတစ္စု ျပင္ထိုင္ဦးၾကစို႔" ဟူသကဲ့သို႔ ငါတို႔ တစ္စုလည္း အပ်င္းကို ပယ္ရွား၍ ဝီရိယသမား ျဖစ္ေအာင္ ျပင္ၾကဦးစို႔။
"ဝီရိယေတာ ကႎနာမ န သိဇၩတိ=လံု႔လ ဝီရိယ ရွိသူမွာ မၿပီးႏိုင္ေသာ အရာမရွိ"
[ဝီရိယေကာင္းဖို႔ရန္ တိုက္တြန္းေသာ္လည္း ဆင္ကန္းေတာတိုး သေဘာမ်ိဳးျဖင့္ အက်ိဳးမ်ားေသာ ဝီရိယကို မဆိုလို။ စဥ္းစားဉာဏ္ ပါေသာ ဝီရိယကိုသာ ျဖစ္ေစလိုသည္။]
♣ မဟာဂႏၶာ႐ံုဆရာေတာ္၏ ကိုယ္က်င့္အဘိဓမၼာမွ တင္ျပလိုက္ပါသည္။
ထိုအားထုတ္ျခင္းသေဘာကို စဥ္းစားလွ်င္ ဆိုင္ရာ ကိစၥကို ျပဳလုပ္ ေဆာင္ရြက္ဖို႔ရာ မေၾကာက္မရြံ႕ ရဲဝံျခင္း သေဘာတည္း။
ထိုေၾကာင့္ "ရဲစြမ္းေရာက္က၊ ဝီရိယ" ဟု ဆိုခဲ့ေပသည္။ ထိုစကားမွန္၏၊ ဝီရိယ လံု႔လကင္းမဲ႔သူကို "အပ်င္းထူသူ" ဟု ေခၚၾကသည္။ ထိုငပ်င္းကား အလုပ္တစ္ခုရွိလွ်င္ "ေစာပါးေသးတယ္၊ မိုးခ်ဳပ္လွျပီ၊ ခ်မ္းလွေသး တယ္၊ ေနပူလြန္းပါေသးတယ္။ ယေန႔ ထမင္းစားလို႔ မေကာင္းဘူး၊ ုယေန႔ ထမင္းအမ်ားၾကီးစားမိလို႔ နည္းနည္း ေနမေကာင္းဘူး။ ေနေကာင္းျပီးစဖို႔ ခရီးသြားစရာ ရွိေသးလို႔၊ ခုမွ ခရီးျပန္ ေရာက္စမို႔" စသည္ျဖင့္ ဆင္ေျခေပးလ်က္ အလုပ္လုပ္ရမည့္ အေရးကို ေတြး၍ ေၾကာက္ေနတတ္၏။ ထိုသို႔ ပ်င္းေနေသာစိတ္သည္ ကုသိုလ္စိတ္ မဟုတ္။ ထိန မိဒၶ လြန္ကဲေသာ အကုသိုလ္ စိတ္ပင္ျဖစ္သည္။
ဝီရိယ လံု႔လရွိသူကား အေအး အပူစသည္ေလာက္ကို မဆိုထားဘိ၊ တကယ့္ ကိစၥၾကံဳလာလွ်င္ အသက္ကိုပင္ ထီမထင္ဘဲ ရင္ဆိုင္ေတြ႔ေနေသာ ကိစၥကိုပင္ အားပါးတရ ျပဳလုပ္ရဲေလသည္။
မဟာဇနကဇာတ္၌ ရြက္သေဘၤာၾကီး ပ်က္ခါနီးမွာ ကုန္သည္ ၇၀ဝ တို႔သည္ ဝီရိယကို ေလွ်ာ့၍ မိ႐ိုးဖလာနတ္မ်ားကို တိုင္ၾက၊ ပ,သၾက ေသာ္လည္း ကယ္ဆယ္သူေပၚမလာ၊ ငါးလိပ္တို႔၏ အစာသာ ျဖစ္ၾကရသည္။ အေလာင္းေတာ္ကား မည္သည့္နတ္ကိုမွ် အားကိုမေနဘဲ ရဲစိတ္ ရဲေသြး ဝီရိယဓာတ္ကို အထပ္ထပ္ေမြးျပီးလွ်င္ ပင္လယ္ေရျပင္ကို လက္ပစ္ကူးကာ ဥပုသ္ကိုပင္ ေစာင့္သံုးေတာ္မႈခဲ့ ေပေသးသည္။ ဤသို႔လွ်င္ ဝီရိယ ဟူသည္ ေတြ႔ၾကံဳလာေသာ ကိစၥ၌ မေၾကာက္မရြံ႕ ရဲဝံေသာ သေဘာတည္း။
♣ က်မ္းမာေရး
ဝီရိယအက်ိဳးသည္ ေလာကတြင္ မ်ားစြာ ထင္ရွား၏။ က်န္းမာေရး လိုက္စားရာ၌ လမ္းမွန္မွန္ ေလွ်ာက္ျခင္း၊ (အေဝး မေလွ်ာက္သာလွ်င္ မိမိေနအိမ္၏ အနီးအပါးမွာပင္ ေလွ်ာက္ျခင္း)၊ အစာကို အခ်ိန္မွန္မွန္ စားေသာက္ျခင္း၊ အေလးအေပါ့ကို ပ်င္းသည့္ အတြက္ (ေဆာင္းအခါ အိပ္ရာမွာ ျဖစ္ေစ) ခ်ဳပ္တည္း မထားျခင္း၊ သင့္ေတာ္ေသာအခ်ိန္ဝယ္ ေရခ်ိဳးျခင္း၊ သင့္ေတာ္ေသာ ေဆးဓာတ္ စာမ်ားကို အခ်ိန္မွန္မွန္စားျခင္း စသည္တို႔ကို ျပဳၾကရသည္။ ထိုအား လံုးကို ဝီရိယကင္း၍ အပ်င္းထူေနက မျဖစ္ႏိုင္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဝီရိယ ရွိသူမွ က်န္းမာေရး လိုက္စားႏို္င္သည္။
♣ စီးပြားေရး
စီးပြားေရးတြင္လည္း အပူအေအး စသည္တို႔ကို ေၾကာက္ရြံ႕ ေနလွ်င္ ဝီရိယရွိသူမ်ားက ထိုသူ႕အရင္ ေရာင္းဝယ္ႏွင့္ၾကသျဖင့္ ဝီရိယကင္းသူမွာ အရာရာပင္ ေနာက္က်၍ ေနာက္ေခ်းႏွင့္သလဲသာ ရေတာ့လတၲံ႕။ ျမန္မာအမ်ိဳးသားတို႔ ဝီရိယနည္းပါးပံုမွာ စံမူနာ တင္ေလာက္ပါေပသည္။
လူမ်ိဳးျခားတို႔က နံနက္ေစာ ထၿပီးလွ်င္ က်က္သေရရွိေအာင္ ေရာင္းဝယ္မႈကို ျပင္ဆင္သူကျပင္၊ ေနရာထိုင္ ခင္း လွည္းက်င္းသူက လွည္းႏွင့္ ေရမိုးခ်ိဳးကာ အဝတ္အစားလဲ၍ လက္ဖက္ရည္ ကေလးမ်ားေသာက္ၿပီးမွ အလုပ္ခြင္၌ ဝင္ေနခ်ိန္ဝယ္ မ်ားစြာေသာ ျမန္မာလူမ်ိဳးတို႔က အိပ္ရာမွ မထၾကေသး။
အိပ္ရာမွထ ခါနီးလည္း လြန္႔ကာ လိမ့္ကာ သန္းကာ ေဝကာႏွင့္ မိမိ၏ အပ်င္းေတြ ကို အေတာ္ၾကာၾကာ မႈတ္ထုတ္ၿပီးမွ အႏို္င္ႏိုင္ထၿပီးေနာက္ အေတာ္ၾကာၾကာပင္ က်က္သေရမရွိေသာ ပုပ္သိုးသိုး မ်က္ႏွာျဖင့္ မိႈင္ေနလိုက္ၾကေသး၏။ ထိုမွ်ေလာက္ အပ်င္းထူေနသူေတြ အဘယ္မွာ စီးပြားေရးဘက္က တန္းတက္ႏို္င္ေတာ့အံ့နည္း။
♣ အမ်ိဳးသမီးမ်ား ေက်းဇူး
ျမန္မာအမ်ိဳးသမီးတို႔ကား ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရး၌ ကိုယ္တိုင္ ပါဝင္ေနၾကရွာ၏။ မ်ားစြာေသာ ေဈးသည္တို႔မ်ာ အမ်ိဳးသမီးမ်ားသာ ျဖစ္သည္။ ထိုေဈးသည္ အမ်ိဳးသမီးမ်ား အရြယ္ေလာက္ရွိေသာ အမ်ိဳးသားတို႔ကား ေက်ာင္းေနသူေန၊ အလုပ္လက္မဲ့ျဖစ္သူက ျဖစ္ႏွင့္ မိမိတို႔ မိဘႏွင့္ အစ္မ ႏွမမ်ားကို မွီခိုအားကိုး၍ ေနၾကရ၏။ ျမန္မာ အမ်ိဳးသမီးေတြသာ အိမ္တြင္းပုန္း လုပ္ေနၾကပါမူ ဤျမန္မာႏို္င္ငံ သည္ ယခုထက္ပင္ ေအာက္က်ေနာက္က် ျဖစ္ဖြယ္ရွိ၏။ အမ်ိဳးသမီး မ်ား၏ ေက်းဇူးေၾကာင့္ ယခုေလာက္ အေျခေနမွာ တည္ေနႏိုင္ၾက သည္။
♣ ႏွစ္ဖက္စလံုး ႀကိဳးစားလွ်င္
စီးပြားေရး၌ အမ်ိဳးသမီးမ်ား ႀကိဳစားၾကသလို အမ်ိဳးသား အားလံုး ႀကိဳစားၾကမည္ဆိုပါလွ်င္ (ၿမိဳ႕မ်ား၌ အမ်ိဳးသားတို႔က တစ္ဖက္တစ္လမ္း စီးပြားရွာႏိုင္ၾကလွ်င္) ဤျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ထြန္းသစ္စ လဝန္းကဲ့သို႔ လန္းဆန္းရႊန္းေဝ က်က္သေရ အမ်ိဳးမ်ိဳး ထြက္၍ တိုးတက္ေသာ ႏိုင္ငံကေလး ျဖစ္ေလာက္ေပသည္။
♣ ပညာေရး
အမ်ိဳးသားတို႔သည္ စီးပြားေရးဘက္တြင္သာ အခ်က္မက်သည္ မဟုတ္ေသး၊ ပညာေရးဘက္မွာလည္း ေဂဇက္ကိုၾကည့္လွ်င္ ဂုဏ္ထူး ေဆာင္ႏွင့္ ေအာင္ျမင္သူ နည္းပါးလွသည့္အျပင္ အထက္တန္း ပညာရပ္မ်ား၌လည္း အျခားလူမ်ိဳးမ်ားထက္ ရာခိုင္ႏႈန္းနည္းပါး သည္ဟုၾကားရ၏။
ထိုကဲ့သို႔ ျဖစ္ရျခင္းမွာ အေမက အေမြညံ့၍ခ်ည္း မဟုတ္တန္ရာ။ ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးမ်ားဝယ္ ေငြကုန္ေၾကးက်မ်ားစြာ ခံၿပီး ေနၾကပါလ်က္ ေငြေထာက္ပံ့ၾကရေသာ မိဘ အစ္ကို အစ္မ တို႔ကို မငဲ့ညႇာဘဲ လံု႕လဝီရိယကင္း၍ အပ်င္းေပါၿပီး ကျမင္းေၾကာ ထေနမႈတို႔ေၾကာင့္သာ အမ်ားအျပား ျဖစ္တန္ရာ၏။
ေက်ာင္းေတာ္သို႔ ေရာက္ၾကသည့္အခ်ိန္မွာ အသက္ ၂၀-နီးပါး ရွိၾကေပလိမ့္မည္။ ထိုမွ်ေလာက္ အသက္မႀကီးၾကေသာ တပင္ေရႊထီး၊ ဘုရင့္ေနာင္၊ မင္းရဲေက်ာ္စြာ စေသာ လူမ်ိဳး၏ က်က္သေရေဆာင္ လူငယ္ေတြ ထြန္းကားခဲ့ေသာ အမ်ိဳးသားျဖစ္ပါလ်က္ ငါတို႔ လက္ထက္မွ အဘယ့္ေၾကာင့္ အပ်င္းဘဝ၌ အဖ်င္းအအ လုပ္ေနၾက သနည္း။
ရဲမာန္ ရဲေသြး ရဲစိတ္ေမြးကာ ရဲဇာနည္စိတ္ထားျဖင့္ ရဲရဲေတာက္ေတာက္ ကေလးမ်ား ျဖစ္သင့္ၾကသည္ မဟုတ္ေလာ။
လူတို႔ဘက္၌သာ ပညာစံခ်ိန္ ညံ့သည္ မဟုတ္ေသး။ သာသနာ ပညာလည္း အခါအေလ်ာက္ ေအာက္က်လ်က္ပင္။ မွန္၏။ ေရွးက ဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ားသည္ ရပ္သူနယ္သား လူအမ်ား၏ ဆရာျဖစ္႐ံု သာမက ၿမိဳ႕ျပတို႔၌လည္း မင္းညီမင္းသား မွဴးမတ္သားတို႔၏ ဆရာေတာ္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။
မိမိတို႔သည္ အခါႏွင့္ လိုက္ေအာင္ ပညာေရးကို ျပဳျပင္ႏိုင္ခဲ့ၾကလွ်င္ ယခုအခ်ိန္မွာလည္း တိုင္းသူ ျပည္သားတို႔၏ ဆရာအျဖစ္၌ တည္ႏိုင္ဖြယ္ရွိ၏။ ယခုေသာ္ကား ထိုကဲ့သို႔ မျပဳမျပင္ႏိုင္ၾကမႈေၾကာင့္ ဆရာအျဖစ္မွပင္ ေလွ်ာက်႐ံု သာမက တခ်ိဳ႕ ေက်းရြာေက်ာင္းရြာေက်ာင္းမ်
ဤအခ်က္ကား ျမန္မာႏိုင္ငံအတြက္ သာသနာေရး အသက္ငင္ေနျခင္းပင္ ျဖစ္ေတာ့သည္။ ဤသို႔ ျဖစ္ရျခင္း၏ အေၾကာင္းရင္းကိို ရွင္းရလွ်င္ ကိုယ့္အထုပ္ ကိုယ္ ေျဖ ျပရာ ေရာက္မည္ျဖစ္၍ မရွင္းလင္းလိုေတာ့ပါ။ဤသို႔ က်န္းမာေရး၊ စီးပြားေရး၊ ပညာေရး စသည္တို႔ျဖင့္ အဘက္ဘက္က ေအာက္က် ေနာက္က် ျဖစ္ရျခင္းမွာ လံု႔လဝီရိယကင္း၍ အပ်င္းမ်ားမႈေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။
♣ ဝီရိယေၾကာင့္ ဘုရားျဖစ္
ငါတို႔ ကိုးကြယ္ရာ ဗုဒၶျမတ္စြာသည္ ကိုယ္ေတာ္တိုင္ ဝီရိယ ပါရမီကို ႀကိဳးစား၍ ဘုရားျဖစ္ေတာ္မူသည္။ ဘုရားျဖစ္ေတာ္မူ ၿပီး လည္း မနားမေန တရားေဟာေတာ္မူခဲ့ေပ၏။ ထိုေဟာေတာ္မူသမွ် တရားတိုင္းမွာ သိဖို႔က ပထမ၊ သိသည့္အတိုင္း ႀကိဳးစားဖို႔က ဒုတိယထား၍
"ဝါယေမေထဝ ပုရိေသာ၊ န နိဗၺိေႏၵယ် ပ႑ိေတာ"
"ေယာက်ၤားမွန္က ႀကိဳးစားသင့္စြာ ပညာရွိ မပ်င္းရိရာ"
ဟု ေဟာေတာ္မူသည္။
♣ ျပင္ၾကဦးစို႔
ဗုဒၶကို အားကိုးသူ၊ ဗုဒၶတရားကို လိုက္နာသူ ဗုဒၶဘာသာဝင္ ဟူ၍ အေခၚခံေနၾကေသာ မြန္ျမန္မာတို႔မွာ ဗုဒၶ၏ တရားေတာ္ကို သင့္ေတာ္ရာ ခ်ိတ္ထားလိုက္ၾကသျဖင့္ ဘာသာျခားတို႔က ဗုဒၶ၏ တရားေတာ္ႏွင့္အညီ ေလာကီေရးရာဝယ္ လိုက္စားလ်က္ ဧရာမ ဓနရွင္ ပညာရွင္ႀကီးမ်ား ျဖစ္ေနၾကေလၿပီ။
ဗုဒၶဘာသာဝင္တို႔ကား ရွင္ျပဳတုန္းက ေရႊထီးေဆာင္းရသည္ကိုပင္ ဂုဏ္ယူကာ ဝတႎသာ ျမင့္ေအာင္ စိတ္ထားေသာ္လည္း လူအေနမွာမူ ၿခံဳၾကားက မထြက္ ႏိုင္ၾကေသးေခ်။ ထို႔ေၾကာင့္ "တို႔ သားအဖတစ္စု ျပင္ထိုင္ဦးၾကစို႔" ဟူသကဲ့သို႔ ငါတို႔ တစ္စုလည္း အပ်င္းကို ပယ္ရွား၍ ဝီရိယသမား ျဖစ္ေအာင္ ျပင္ၾကဦးစို႔။
"ဝီရိယေတာ ကႎနာမ န သိဇၩတိ=လံု႔လ ဝီရိယ ရွိသူမွာ မၿပီးႏိုင္ေသာ အရာမရွိ"
[ဝီရိယေကာင္းဖို႔ရန္ တိုက္တြန္းေသာ္လည္း ဆင္ကန္းေတာတိုး သေဘာမ်ိဳးျဖင့္ အက်ိဳးမ်ားေသာ ဝီရိယကို မဆိုလို။ စဥ္းစားဉာဏ္ ပါေသာ ဝီရိယကိုသာ ျဖစ္ေစလိုသည္။]
♣ မဟာဂႏၶာ႐ံုဆရာေတာ္၏ ကိုယ္က်င့္အဘိဓမၼာမွ တင္ျပလိုက္ပါသည္။