အနာဂတ္ေက်ာင္းတုိက္မ်ား
ပရိယတ္ႏွင့္ ပဋိပတ္ေက်ာင္း
ဗုဒၶရွင္ေတာ္ျမတ္၏
ၾသ၀ါဒပိဋကတ္ေတာ္မ်ားကုိ တာ၀န္ယူၾကရေသာ ရဟန္းေတာ္တုိ႔၏ သီတင္းသံုးရာ ေက်ာင္းတုိက္မ်ားသည္
ဗုဒၶအလုိက် ျဖစ္ဖုိ႔ရာ က်မ္းစာမ်ားကုိ သင္ၾကားပုိ႔ခ်ေသာ ပရိယတ္ေက်ာင္းတုိက္ႏွင့္ တရားက်င့္သံုးေနေသာ
ပဋိပတ္ေက်ာင္းတုိက္မ်ားသာ ျဖစ္ေစ သင့္ပါသည္၊ [ သံဃာအနည္းငယ္ သီတင္းသံုးရာဌာနကုိ “ေက်ာင္း”ဟု
ေခၚ၍ သံဃာ အစိတ္ သံုးဆယ္ စသည္စုေပါင္းလ်က္ သီတင္း သံုးရာဌာနကို “ေက်ာင္းတုိက္”ဟု ေခၚတြင္ေစသင့္သည္၊]
ထုိ ပရိယတ္ ပဋိပတ္ ႏွစ္မ်ိဳးတြင္ တစ္မ်ိဳးမ်ိဳးမွ် က်က်နန မရွိေသာ ေက်ာင္း, ေက်ာင္းတုိက္မ်ားသည္
ႏွစ္အေတာ္ၾကာလွ်င္ အလုိအေလ်ာက္ ကြယ္ေပ်ာက္ေလာက္ေအာင္ အစုိးရႏွင့္ ၀န္ေဆာင္ မ်ားက ေၾကာင့္ၾကစုိက္သင့္ပါသည္။
ကမၼ႒ာန္းဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ား
ကမၼ႒ာန္းအားထုတ္ေသာ
အရွင္ျမတ္တုိ႔သည္ သက္ေတာ္ႀကီး ၀ါေတာ္ႀကီး ပုဂိၢဳလ္မ်ားႏွင့္ မက်န္းမမာျဖစ္ေသာ ပုဂိၢဳလ္မ်ားကို
ခ်န္၍ က်န္ပုဂိၢဳလ္မ်ားမွာ (အျမဲဆြမ္းခံစားရေသာ) ပိ႑ပါတိကဓုတင္ ေဆာင္မ်ားခ်ည္းသာ ျဖစ္ေစသင့္၏၊
ထုိတရားက်င့္ပုဂိၢဳလ္မ်ားလည္း ၿမိဳ႕ရြာႏွင့္စပ္ေသာ သုမဂၤလ, ဒုမဂၤလကိစၥတုိ႔၌ ေၾကာင့္ၾကစုိက္ဖြယ္
မလုိေတာ့ရကား ဖုိးသူေတာ္, ကပိၸယဒကာမ်ားမွ တစ္ပါး ေက်ာင္းသားသူငယ္ စသူတုိ႔
ရွိဖြယ္မလုိေတာ့၊ သုိ႔ရာ၀ယ္ အလြန္
ထင္ရွား ေက်ာ္ေစာေသာ တရားက်င့္ဆရာေတာ္မ်ား
ေက်ာင္းတုိက္ ၌ကား အခါအားေလ်ာ္စြာ ဥပါသကာ ဥပါသိကာမတုိ႔ ဆည္းကပ္ လ်က္ ရက္ေပါင္း ၾကာေညာင္းစြာ
ေနထုိင္ရာလည္း ျဖစ္ရလိမ့္မည္၊ အလြန္ ဘုန္းကံႀကီးမားေသာ ထုိတရားက်င့္ ဆရာေတာ္မ်ားလည္း
ဘုန္းကံအေလ်ာက္ ေပါမ်ားပုိလွ်ံေသာ လာဘ္မ်ားကုိ အနီးအပါး၌ ရွိေသာ စာသင္တုိက္မ်ားအား
ခ်ီးေျမႇာက္ျခင္းျဖင့္ ပရိယတိၱသာသနာ ကုိလည္း ေစာင့္ေရွာက္ေတာ္မူႏုိ္င္ၾကေပလိမ့္မည္။
[ေက်းဇူးရွင္ မဟာဂႏၶာ႐ံုဆရာေတာ္သည္ ဤအတုိင္း ခ်ီးေျမႇာက္ခဲ့ပါသည္။]
ကမၼ႒ာန္းေက်ာင္း
“ကမၼ႒ာန္းအလုပ္”ဟူသည္
ကိစၥနည္းေလ ေကာင္းေလ ျဖစ္၏၊ ကမၼ႒ာန္းတရားကုိ အားထုတ္လုိသူတုိ႔ မေနထုိက္ေသာ ေက်ာင္းသည္
“မဟာ၀ါသ-ေက်ာင္းႀကီး တုိက္ႀကီး၊ န၀ါ၀ါသ-အလုပ္အကိုင္ ျပဳစရာေတြ မ်ား ေသာ ေက်ာင္းသစ္
တုိက္သစ္၊ ဇရာ၀ါသ-ျပဳျပင္စရာေတြမ်ားေသာ ေက်ာင္းအုိ၊ ပႏၴနီ-လူသြားလူလာလမ္းႏွင့္ နီးေသာေက်ာင္း”
ဤသုိ႔ စသည္ျဖင့္ တစ္ဆယ့္ရွစ္မ်ိဳး ရွိသည္၊ ထုိ႔ေၾကာင့္ ကမၼ႒ာန္းတုိက္ မ်ား၌ ေက်ာင္းႀကီးမ်ားကုိ
ေဆာက္လုပ္ လွဴဒါန္းၾကျခင္းသည္ ကုသုိလ္ရေသာ္လည္း ကမၼ႒ာန္းအလုပ္ကုိ ေႏွာင့္ယွက္ရာေရာက္၏။
ရွင္းျပဦးအံ့…ကမၼ႒ာန္းဘုန္းေတာ္ႀကီးသည္ တစ္ပါးေန ေလာက္႐ံု ေက်ာင္းကေလးျဖင့္
႐ုိး႐ုိးကုတ္ကုတ္ တရားကုိသာ အားထုတ္ေန၏၊ ၾကည္ညိဳေသာ ဒကာ ဒကာမတုိ႔က ေက်ာင္းႀကီး တုိက္ႀကီး
ေဆာက္၍ လွဴဒါန္းၾက၏၊ ထုိဘုန္းႀကီးမွာ လက္သမား ပန္းရန္သမား ကူလီမ်ားႏွင့္စကားေျပာရသျဖင့္
တရားအားထုတ္ခ်ိန္ နည္းသြား၏၊ နဂုိက ရလက္စ သမာဓိလည္း ေလ်ာ့သြား၏၊ လက္သမား စသူတုိ႔ႏွင့္
စကားမေျပာရေစကာမူ သူတုိ႔ကုိ ေတြ႕ရ ျမင္ရ, သူတုိ႔၏ လုပ္ကုိင္သံကုိ ၾကားရ၍ သမာဓိပ်က္ရ၏၊
ေက်ာင္းၿပီးေသာအခါ၌ကား ေက်ာင္းႀကီးကုိ ပိတ္ရ ဖြင့္ရ တံျမက္လွည္းရ ေစာင့္ေရွာက္ရႏွင့္
တာ၀န္ေတြမ်ားကာ တရား၏ အေႏွာင့္အယွက္ သာ ျဖစ္ေတာ့သည္။
ျပဳျပင္ေရး
ဤျပခဲ့ေသာ
စကားစဥ္အရ ဒကာ ဒကာမမ်ား၏ ေက်ာင္းႀကီး ေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္းမႈသည္ ကုသုိလ္ ရေသာ္လည္း အလွဴခံပုဂိၢဳလ္မွာမူ
တရားအလုပ္ ဆုတ္ယုတ္ရကား ပဋိပတ္ကုိ အားေပးရာ မေရာက္ဘဲ တစ္နည္းအားျဖင့္ ဖ်က္ဆီးရာ ေရာက္ေန၏ဟု
သတိျပဳကာ အနာဂတ္ကာလ၌ ကမၼ႒ာန္းတုိက္မ်ား၀ယ္ ေက်ာင္းႀကီး ေဆာက္လုပ္ လွဴမည့္အစား ထုိပုဂိၢဳလ္
တစ္သက္တာမွ် ခ်မ္းခ်မ္းသာသာ အားထုတ္ႏုိင္ေအာင္ ဆြမ္း ေဆးႏွင့္ ေနသာ ထုိင္သာ႐ံုရွိ ေက်ာင္း
စႀကႍ ေရကန္ ေရတြင္း လုိသေလာက္ကုိသာ ၾကည္ႏူးဖြယ္ရွိေအာင္ တည္ေဆာက္ လွဴဒါန္း သင့္ၾကပါသည္။
အခ်ဳပ္မွာ…မည္သည့္ အလွဴဒါနမဆုိ မိမိကုသုိလ္ရ႐ံုေလာက္ကုိသာ မေတြးဘဲ
အလွဴခံပုဂိၢဳလ္၌ အသံုးက်-မက်, အလုပ္ကုိ အားေပးရာ ေရာက္-မေရာက္ကုိပါ ထည့္သြင္း စဥ္းစားၿပီးလွ်င္
ပရိယတ္ကုိျဖစ္ေစ, ပဋိပတ္ကုိ ျဖစ္ေစ အားေပးေသာ ဒါနကုိသာ ျပဳသင့္ၾကသည္၊ မစဥ္းမစား ဒါနျပဳလွ်င္
ပင္ပန္းႀကီးစြာ ရွာထားရေသာ ပစၥည္းမ်ားအတြက္ အက်ိဳးရသင့္သေလာက္ ရလိမ့္မည္ မဟုတ္ပါ၊ တခ်ိဳ႕မွာမူ ေက်ာင္းေနပုဂိၢဳလ္ကုိ
မေက်နပ္သည့္အတြက္ “ေအးေစဖုိ႔ တရားနာ, ပူဇာစအက်ိဳး” ျဖစ္တတ္ပါေသးသည္။
ေရွးေခတ္ကမၼ႒ာန္းတုိက္
ပါစီန၀ံသေတာ၌
အရွင္အႏု႐ုဒၶါ, အရွင္နႏိၵယ, အရွင္ကိမိလတုိ႔ သီီတင္းသံုးေတာ္မူၾကသည္၊ ထုိေတာေက်ာင္း၌
သစ္ရြက္တုိ႔ျဖင့္ မုိးကာထားေသာ ကမၼ႒ာန္းေက်ာင္းကေလး သံုးေက်ာင္း, စႀကႍ သြားဖုိ႔ေနရာ
သံုးဌာနႏွင့္ ေရကန္, ဆြမ္းစားေက်ာင္းကေလး, ကုဋီအိမ္ စသည္မွ်သာ ရွိ၏၊ ထုိေတာေက်ာင္းသုိ႔
ဗုဒၶရွင္ေတာ္ ေရာက္ေတာ္မူလာ၍ အရွင္အႏု႐ုဒၶါက “မိမိတုိ႔သည္ ေရႏွင့္ႏုိ႔ရည္ ေရာထားသကဲ့သုိ႔
အခ်င္းခ်င္း ခ်စ္ၾကည္ေသာ စကၡဳျဖင့္ၾကည့္ကာ ညီၫြတ္ ခ်မ္းသာစြာ ေနထုိင္ၾကရပါေၾကာင္း”ေအာက္ပါအတုိင္း
ေလွ်ာက္ေလသည္။
“ဤသီတင္းသံုးေဖာ္မ်ားႏွင့္ အတူေနရေသာ တပည့္ေတာ္မွာ အလြန္ႀကီးစြာေသာ
လာဘ္ကုိ ရေနသည္ဟု ယူဆပါသည္၊ ရဟန္း ဘ၀ကုိ ေကာင္းေသာရျခင္းဟု ယူဆပါသည္၊ သီတင္းသံုးေဖာ္ႏွစ္ပါး
(အရွင္နႏိၵယႏွင့္အရွင္ကိမိလ)တုိ႔ အေပၚ၌ ကုိယ္ျဖင့္ ျပဳစရာရွိလွ်င္ ေမတၱာပါေသာ ကုိယ္အမႈကုိ
ျပဳပါသည္၊ ႏႈတ္ျဖင့္ ေျပာစရာရွိလွ်င္ ေမတၱာပါေသာ စကားကုိသာ ေျပာပါသည္၊ စိတ္ျဖင့္ ၾကံစရာရွိလွ်င္
ေမတၱာစိတ္ကုိသာ ျဖစ္ေစပါသည္၊ ေရွ႕မွာ ျဖစ္ေစ, ကြယ္ရာမွာ ျဖစ္ေစ ေမတၱာထားမႈကား မထူးျခားပါ။
မည္သည့္ကိစၥမဆုိ တပည့္ေတာ္၏ စိတ္အလုိကုိ ဖယ္ထား၍ သူတုိ႔ႏွစ္ပါး၏
စိတ္အလုိက်သာ ျဖစ္ေစပါသည္၊ တပည့္ေတာ္တုိ႔ သံုးပါးမွာ ခႏၶာကုိယ္သာ ကဲြျပား၍ စိတ္ထားမွာမူ
တစ္စိတ္တည္းလုိ ျဖစ္ေနပါသည္၊ (ႏွစ္ကုိယ့္ တစ္စိတ္ ဆုိသလုိ သံုးကုိယ့္ တစ္စိတ္ ျဖစ္ေနပါသည္၊)-ဟူလုိ။
[အရွင္နႏိၵယ, အရွင္ကိမိလတုိ႔ကလည္း ထုိအတုိင္းပင္ ေလွ်ာက္ၾကသည္။]
ထုိ႔ေနာက္ ေနထုိင္ပံုကုိ ေလွ်ာက္ျပန္သည္မွာ ဆြမ္းခံျပန္လာ ေသာအခါ
အလ်င္ေရာက္ေသာ မေထရ္က ဆြမ္းစားဖုိ႔ ေနရာခင္း ေျခေဆးခံု ေျခေဆးေရထား၍ ဆြမ္းပုိေသးလွ်င္
ထည့္ဖုိ႔ရာ ခြက္ကုိ ေဆးထားပါသည္၊ ေသာက္ေရ သံုးေရကုိလည္း ခပ္ထားႏွင့္ပါသည္၊ ထုိအလ်င္ေရာက္ေသာ
မေထရ္သည္ ဆြမ္းပိုမည္ထင္လွ်င္ ဆြမ္းပုိ ထည့္စရာ ခြက္၌ သန္႔သန္႔ထည့္ၿပီးမွ ဆြမ္းစားပါသည္၊
ဆြမ္းစား ၿပီးေနာက္ သပိတ္ကုိ စင္ၾကယ္စြာ ေဆးေၾကာသုတ္သင္ၿပီးလွ်င္ သပိတ္အိပ္၌ ထည့္၍
ယူသြားပါသည္၊ ေနာက္ေရာက္လာေသာ အရွင္လည္း ထုိနည္းအတုိင္း ဘုဥ္းေပးပါသည္၊ (ဆြမ္းမေလာက္လွ်င္
အပုိထည့္ထားေသာ ခြက္မွ ယူ၍ ပုိေနလွ်င္လည္း ခြက္၌ ထပ္ ထည့္၍ ဘုဥ္းေပးပါသည္။)
ေနာက္ဆံုးေရာက္ေသာအရွင္ကား ထုိနည္းအတုိင္း ဘုဥ္းေပး ၿပီးေနာက္
ေနရာထုိင္စသည္ကုိ သိမ္း၍ ေသာက္ေရ သံုးေရအုိးမ်ား ကုိ သိမ္းပါသည္၊ ဆြမ္းပုိလွ်င္ ပုိးေကာင္ကေလးေတြ
မရွိေသာ ေရထဲ၌ျဖစ္ေစ, ျမက္သစ္ပင္မရွိေသာ ေျမျပင္၌ျဖစ္ေစ သြန္ၿပီးမွ ခြက္ကုိ ေဆး၍ သိမ္းထားပါသည္။
အျခားေနရာ၌ ေသာက္ေရ သံုးေရမ်ား မရွိသည္ကုိ ျမင္လွ်င္ ေရအုိးကုိ
ေရကန္သုိ႔ ယူသြား၍ ေဆးေၾကာၿပီးမွ ေရထည့္ပါသည္၊ ထုိ႔ေနာက္ တစ္ပါးတည္း မယူႏုိင္လွ်င္
(သမာဓိပ်က္မည္စုိးေသာ ေၾကာင့္ အေ၀းက လွမ္းမေခၚဘဲ) ျမင္ေလာက္ေသာ အရပ္တုိင္ ေအာင္ သြားၿပီးမွ
(အသံျပဳလွ်င္ အျခားတစ္ပါး ၾကားမည္စုိးေသာ ေၾကာင့္ အသံမျပဳဘဲ) လက္ယပ္ေခၚခဲ့၍ မူလေနရာသုိ႔
ထုိေရအုိးကို ႏွစ္ပါး ေရႊ႕ယူပါသည္၊ ဥပုသ္ေန႔မ်ား၌ တရားစကား ေဆြးေႏြးၾက သည့္အျပင္ ငါးရက္တစ္ႀကိမ္လည္း
တစ္ညလံုး တရားေဆြးေႏြးၾက ပါသည္၊ ဤကဲ့သုိ႔ ေလွ်ာက္ၿပီးေသာအခါ ဗုဒၶရွင္ေတာ္ဘုရားသည္ တရားစကားကုိ
ဆက္လက္ မိန္႔ေတာ္မူၿပီး၍… ထုိမွ တစ္ဖန္ ပါလိေလယ်ကေတာသုိ႔ ႂကြေတာ္မူသည္။