အင္း၀ေခတ္သာသနာ
[စတုတၳ အ၀ၿမိဳ႕တည္ မင္းတရား၏
ညီေတာ္လက္ထက္၌ ၀ိနႏၵာသဘေထရ္စီရင္၍ ေကာဇာသကၠရာဇ္ (၁၁၉၉)ခု, သာသနာသကၠရာဇ္ (၂၃၈၁)ခုႏွစ္၌
ၿပီးစီးေသာ သီလ ၀ိေသာဓနီက်မ္းမွ ထုတ္ႏုတ္ေဖာ္ျပခ်က္]
အမတ္စည္းစိမ္ထက္ ရဟန္းအျဖစ္ သာပံု
ေျမာက္နန္းေက်ာင္းဆရာေတာ္သည္ မွဴးမတ္မ်ိဳးမွ ထြက္၍ ရဟန္းျပဳခဲ့၏၊
အခါတစ္ပါး၌ အမတ္မ်ားက “အရွင္ ဘုရားသည္ တပည့္ေတာ္တုိ႔လုိ
လူ၀တ္ေၾကာင္ဘ၀ျဖင့္ ေနပါလွ်င္ အမတ္စည္းစိမ္ကုိ ရေလာက္ပါေၾကာင္း” ေလွ်ာက္ၾကေလေသာ္ “သင္တုိ႔
အမတ္စည္းစိမ္သည္ ေရအိမ္ထက္၌ ငါပြားမ်ားအပ္ေသာ အသုဘသညာ၏ တစ္စိတ္ေလာက္ကုိမွ် မီႏုိင္မည္ေလာ”ဟု
ျပန္၍ မိန္႔ေတာ္မူေလသည္၊ မိန္႔လုိရင္းကား… က်င္ငယ္စြန္႔အိမ္ကုိ “ေရအိမ္”ဟု ေခၚ၏၊
ထုိေရအိမ္၌
ထုိင္စဥ္ ပုိးေလာက္ကေလးမ်ားကုိ ျမင္၍ “ဤခႏၶာကုိယ္မွ ထြက္ေသာ က်င္ငယ္ေရမ်ားသည္ ပုိးေလာက္
တုိ႔၏ ျဖစ္ပြားရာ ရြံရွာဖြယ္ ျဖစ္သကဲ့သုိ႔ ဤခႏၶာကုိယ္၌ ရြံရွာဖြယ္ ေတြ မ်ားလွေခ်တကားဟု
ခႏၶာကုိယ္၏ အသုဘ (မတင့္တယ္ပံု) အျခင္းအရာကုိ ဆင္ျခင္ရေသာ ကုသုိလ္၏ တစ္စိတ္ တစ္ဖုိ႔
ေလာက္မွ် သင္တုိ႔၏အမတ္စည္းစိမ္ အဖုိးမတန္၊ ထုိ႔ေၾကာင့္ ငါရႏုိင္ ေသာ အမတ္စည္းစိမ္ကုိ
ငါမေတာင့္တ”ဟု မိန္႔လုိရင္း ျဖစ္သည္။ [ဤစကားျဖင့္ ထုိေခတ္က သာသနာေတာ္ေရးသည္ အရိွန္မေသး
ရကား မွဴးမတ္မ်ိဳးမ်ားပင္ သာသနာေတာ္၀င္၍ တာ၀န္ကုိ ထမ္းေတာ္မူၾကေၾကာင္း ထင္ရွားေပသည္။]
ၿခိဳးျခံေသာ မင္းရြာဆရာေတာ္
မင္းရြာဆရာေတာ္ကား
ဆြမ္းဘုဥ္းေပးေသာ အခါ မ်က္စိမွတ္၍ ႏႈိက္မိရာ ဟင္းကုိသာ ဘုဥ္းေပးေတာ္မူ၏၊ ေကာင္းႏုိးရာကုိ
ေရြး၍ ဘုဥ္းေပးေတာ္မမူ၊ ဆြမ္းကိစၥၿပီးလွ်င္ လက္မသည္းခြံမွ်ေလာက္ လက္ဖက္ကုိ ဘုဥ္းေပးေတာ္မူ၏၊
ထုိ႔ေနာက္ ကြမ္းႏွစ္ယာ ဘုဥ္းေပး ၿပီးလွ်င္ ႏႈတ္ခမ္းပါးစပ္မ်ားကို ေဆး၍ ထုိေန႔အဖုိ႔၌
စားဖြယ္မ်ားကို ေနာက္ထပ္ ဘုဥ္းေပးေတာ္မမူ၊ (ဧကာသနိက္ဓူတင္ အျမဲ ေဆာက္ တည္ေတာ္မူဟန္တူ၏၊)
သူတစ္ပါးကုိ မည္သည့္အခါမွ် ကဲ့ရဲ႕ေလ့ မရွိ၊ မိမိအနား၌ ကဲ့ရဲ႕စကား ေျပာလာလွ်င္ ထုိစကားကုိ
ေထာက္ခံ ေျပာဆုိမႈ မျပဳဘဲ ဆိတ္ဆိတ္ ေနေတာ္မူေလ့ရွိသည္။
ေဆးေပး သစ္သီးေပး ေရွာင္ၾကပံု
အရွင္၀ရဓမၼဆရာေတာ္ အထံသုိ႔ ေက်ာင္းအမ ကုိယ္တုိင္လာ၍ ေဆးေတာင္းေလရာ
“မေပးေကာင္းဘူး” ဟု မိန္႔ေတာ္မူ၏၊ “ပစၥည္းေလးပါး ဒါယိကာမ ျဖစ္ပါသည္”ဟု ထပ္၍ ေလွ်ာက္ေတာင္းျပန္ရာ
“ပစၥည္းေလးပါး ဒါယိကာမ ျဖစ္ေလ မေပးေကာင္းေလ” ဟု မိန္႔ေတာ္မူ၏၊ နံေမာ္ဆရာေတာ္၏ ေက်ာင္းဒကာသမီးသည္ ကန္ႀကီးပုဂိၢဳလ္ထံ
ဆြမ္းပုိ႔ သြား၏၊ ထုိပုဂိၢဳလ္က ငွက္ေပ်ာသီးႏွင့္
မုန္႔ကုိ လက္ေဆာင္ ျပန္ေပးလုိက္၏၊ အိမ္ေရာက္၍ ေက်ာင္းဒကာႀကီး သိေသာအခါ “ငါတုိ႔ဆရာေတာ္ႏွင့္
မတူ”ဟု ဆုိ၍ ေနာက္ထပ္ ဆြမ္းမပုိ႔ေစဘဲ ဘုန္းႀကီးေပးလုိက္ေသာ ငွက္ေပ်ာသီး မုန္႔မ်ားကို
စြန္႔ပစ္ေစသည္။ [ ဤစကားျဖင့္ ““၀ိနည္းကို ေက်ာင္းဒကာ ေက်ာင္းအမ စသူတုိ႔ နားလည္ေလ ေကာင္းေလ””ဟု
ျပ၏။]
ေဗဒင္မေဟာေသာ ဆရာေတာ္
မဂၤလာဘံုေက်ာ္ဆရာေတာ္ထံ
၀န္ကေတာ္ကုိယ္တုိင္ လွဴဖြယ္လက္ေဆာင္မ်ားစြာျဖင့္ လာ၍ ၀န္ႀကီးဇာတာကုိ ေဗဒင္ေမးေလရာ “ေဗဒင္မေဟာေကာင္းဘူး”ဟု
မိန္႔ေတာ္မူသည္၊ ၀န္ကေတာ္ ျပန္ သြားေသာအခါ လွဴဖြယ္မ်ားကို စြန္႔ပစ္ေစ၍ ၀န္ကေတာ္ကုိ
ေခၚေဆာင္လာေသာ “ငနီ”ကုိလည္း လြန္စြာ ေငါက္ငမ္းေတာ္မူေလသည္၊ အရွင္အဂၢဓမၼဆရာေတာ္ကား ေဆးကုေသာဘုန္းႀကီးက
လွဴလာေသာ ပစၥည္းမ်ားကို အကုန္စြန္႔ပစ္၍ ထုိပုဂိၢဳလ္ထုိင္ေသာ ေနရာထုိင္ကုိပင္ ေရေဆးခုိင္းေတာ္မူသတဲ့။
[ ဤစကားျဖင့္ အင္း၀ေခတ္က ဆရာေတာ္မ်ားသည္ ၀ိနည္းေတာ္ႏွင့္အညီ အေတာ္ က်စ္လစ္စြာ က်င့္ေတာ္မူၾကေၾကာင္း
ထင္ရွား၏၊ ၀ိနည္းေတာ္အလုိ အားျဖင့္ ေဗဒင္ေဟာ ေဆးကု၍ လွဴအပ္ေသာ ပစၥည္းသည္ ထုိပုဂိၢဳလ္သာမက
ရဟန္း သာမေဏဟူသမွ် မသံုးေကာင္းေခ်။]
သာလြန္မင္းႏွင့္ဆရာေတာ္ႏွစ္ပါး
သာလြန္မင္းတရားကုိ
သားေတာ္ ရွင္တ႐ုတ္က လုပ္ၾကံေသာအခါ ေလးထပ္ေက်ာင္းသုိ႔ မင္းႀကီး ေျပးလာ၍ … “လုိက္လာသူကုိ
ေတာင္ေ၀ွးဆဲြ၍ ဆီးတားေပးပါ”ဟု မင္းတရားက ေလွ်ာက္ေလရာ “ငါရဟန္းျဖစ္သည္”ဟု ဆုိကာ ဆီးတားမေပးဘဲ
စံေက်ာင္းဆရာေတာ္က ဆီးတားေလသည္၊ အေရးေတာ္ၿပီးေသာအခါ မင္းတရား ႀကီးက “ေလးထပ္ဆရာေတာ္သည္
ရဟန္းပီသပါေပ၏၊ စံေက်ာင္း ဆရာေတာ္လည္း စစ္သူႀကီး ပီသပါေပ၏”ဟု ဆုိသတဲ့၊ ေနာင္ခါ သမီးေတာ္လက္ထပ္ပဲြ၌
ေလးထပ္ဆရာေတာ္ႏွင့္ တပည့္သံဃာ အေပါင္းကုိသာ (သံဃာပီသသည့္အတြက္) ပင့္၍ စစ္သူႀကီးကဲ့သုိ႔
ကာကြယ္ေသာ စံေက်ာင္းဆရာေတာ္မွာ အပင့္ မခံရေပ။ [“စံေက်ာင္း ဆရာေတာ္”ဟူရာ၌ မႏၲေလးစံေက်ာင္း မဟုတ္ပါ။]
အေလာင္းမင္း၏ ဆရာေတာ္မ်ား
သာလြန္မင္းတရားႀကီး၏ စကားမ်ိဳးကုိ
အေလာင္းမင္းတရားလည္း ဆုိခဲ့ဖူး၏၊ အတုလဆရာေတာ္သည္
က်မ္းဂန္ကုိ သင့္႐ံုသာ တတ္၏၊ ႏႈတ္ေျပာ ေကာင္းလွ၏၊ အေလာင္းမင္းတရားႀကီး တုိင္းျပည္ကုိ
တည္ေထာင္ရာ၀ယ္ တုိင္ပင္ေဖာ္ တုိင္ပင္ဖက္ ဆရာေတာ္ ျဖစ္၏၊ ပလုိင္းဆရာေတာ္, ၾကက္သြန္ခင္းဆရာေတာ္
တုိ႔ကား က်မ္းဂန္အရာမွာလည္း တတ္ေတာ္မူၾက, ၀ိနည္းသိကၡာပုဒ္ေတာ္ကုိလည္း ေလးစားေတာ္မူၾက၏၊
ထို႔ေၾကာင့္ အေလာင္းမင္း တရားႀကီးက “အတုလဆရာေတာ္သည္ ပစၥဳပၸန္ (ယခုဘ၀အတြက္) ဆရာ ျဖစ္၏၊
ေနာက္ဆရာေတာ္သံုးပါးကား သံသရာဆရာေတာ္ (သံသရာအတြက္ ေဟာေျပာ ေစာင့္ေရွာက္ေတာ္မူေသာ ဆရာမ်ား
ျဖစ္သည္)”ဟု ေျပာဆုိေလသည္။ [ ဤစကားျဖင့္ ေရွးက သာသနာ့ ဒါယကာမင္းမ်ားသည္ အရာဌာနအားေလ်ာ္စြာ
ကုိးကြယ္ခဲ့ၾကေၾကာင္း, ၀ိနည္းအရာလည္း အထုိက္အေလ်ာက္နားလည္၍ ပုဂိၢဳလ္ အေကာင္းအဆုိးကုိ
ေရြးခ်ယ္တတ္ၾကေၾကာင္း ထင္ရွားေပသည္၊၊]