ဟိရီႏွင့္
ဩတၱပၸအေၾကာင္း။
ဆရာ။ ။ကေလးမ်ား…ဤေလာကမွာ မိခင္ ဘခင္ သားသမီးႏွင့္
ဆရာတပည့္ ေဆြမ်ိဳး စသည္ျဖင့္ ခဲြျခား၍ နားလည္တ့ဲအျပင္ ကုိယ့္စည္းကမ္းနဲ႕ကိုယ္
ေနထိုိင္ရေပါင္းသင္းဆက္ဆံရတ့ဲ ထံုးတမ္း စဥ္လာလဲရွိေသးတယ္၊ ဥပမာ-သားနဲ႕အမိဆုိလွ်င္
သားကုိလဲ အမိက ေလးစားရတ့ဲ ေနရာရွိတယ္၊ သားေရွ႕မွာ (ကေလး
ကေလးပင္ျဖစ္ေသာ္လဲ)ေစာင့္စည္းရတယ္၊ သားကလဲ အမိ ကို ေလးစားၿပီးအမိေရွ႕မွာ
ကိုး႐ုိ႕ကားယား မေနရဘူး၊ ၾကမ္းၾကမ္းတမ္းတမ္း မေျပာရဘူး၊ အဘႏွင့္သမီး ေမာင္ႏွင့္ႏွမ,
ဦးႀကီးဦးေလးစသူႏွင့္တူမ, အေဒၚစသူႏွင့္တူ, ဆရာႏွင့္ တပည့္ စသူေတြဟာအျပန္အလွန္ေလးစားၾကရမယ္။
ဥပမာ။ ။ တပည့္ေရွ႕မွာ ဆရာျဖစ္သူက အထူးဣေျႏၵရရ
(သိကၡာရွိရွိ)ေနရမယ္၊ တပည့္ မ်ားကုိေလွာင္လုိ႔ေျပာင္လု႔ိမေနရဘူး၊ တပည့္မ်ားကလည္း
ဆရာေရွ႕မွာ တျခားေနရာထက္ပိုၿပီး ၿငိမ္ၿငိမ္ သက္သက္ ေနရတယ္၊ အဲဒီလုိ
ကိုယ့္စည္းကမ္းနဲ႔ကုိယ္ ေနဖို႔ရန္လဲ စည္းကမ္း သိ႐ံုနဲ႕ မၿပီး ေသးဘူး၊ စိတ္ထဲမွာ
ရွက္တတ္တ့ဲဟိရီ, လန္႔တတ္တ့ဲ ဩတၱပၸဆုိတ့ဲ ကိုယ္က်င့္တရားႏွစ္မ်ိဳးလဲ ရွိဦးမွ
ေနႏုိင္ၾကတယ္။
အဲဒီ
“ဟိရီ, ဩတၱပၸ” ကုိယ့္က်င့္ႏွစ္မ်ိဳးသာ
မရွိလွ်င္ လူ႕ေလာကႀကီးဟာ တိရစၧာန္ေလာကနဲ႔ ဘာမွ မျခားေတာ့မွာ မဟုတ္ဘူး၊
ယခုေခတ္မွာပင္ အဲဒီ ကုိယ့္က်င့္ တရား ႏွစ္ပါး အေတာ္ နည္းသြားလုိ႔ တခ်ိဳ႕ေသာ
အဘႏွင့္သမီး, ဦးႀကီး ဦးေလးႏွင့္တူမ, ဆရာႏွင့္တပည့္မ, ေက်ာင္းသူ မႀကီးေတြနဲ႕ေက်ာင္းသားႀကီးေတြ
အေနအထုိင္သန္႔သန္႔ရွင္းရွင္းမရွိေတာ့ဘူး၊ ေက်ာင္းသူ ေက်ာင္းသားႀကီးေတြဟာတဲဲြၿပီး က,ရဲေနၾကၿပီ
၊ ဒီနည္းလမ္းအတုိင္း သြားလွ်င္ေတာ့ “တိရစၧာန္ေလာကႏွင့္ တန္းတူဖုိ႔ရာ
မၾကာေတာ့ပါဘူး” လို႔ ထင္စရာျဖစ္ေနတယ္၊ အႏွစ္ႏွစ္ေထာင့္ငါးရာ (၂,၅ဝဝ)ေက်ာ္ ေလာက္က
ေဟာေတာ္မူထားတဲ့ဗုဒၶျမတ္စြာ၏ တရားေတာ္ကို ဖတ္ၾကစမ္းပါကြယ္။
လူ႔ေလာကကုိ
ထိန္းထားေသာ တရားေတာ္ႏွစ္ပါး။
ဘိကၡဳတိ႔ု…
ျဖဴစင္သန္႔ရွင္းေသာ (ဟိရီ, ဩတၱပၸ) တရားႏွစ္ပါးတုိ႔သည္ လူ႔ေလာကကို ေစာင့္ထိန္း၍
ထားၾကကုန္သည္၊ဤတရားတုိ႔က လူ႕ေလာကကို ေစာင့္ထိန္း၍ မထားလွ်င္ မိခင္ဟူ၍လည္း
မထင္ရွားေတာ့ရာ၊ အေဒၚ, ႀကီးႀကီး, ဦးႀကီ, ဦးေလးတုိ႔၏ ဇနီး, ဆရာကေတာ္, ဘႀကီး
ဘေထြးစေသာ ေလးစားေလာက္သူတုိ႔၏ ဇနီးဟူ၍လည္း မထင္မရွားေတာ့ရာ၊ တစ္ေလာ ကလံုးသည္ (အေမႏွင့္သားေပါင္းေဖာ္ျခင္း
စသည္ျဖင့္) စည္းကမ္းပ်က္ျပား၍ ဆိတ္, သုိး, ၾကက္, ဝက္, ေခြးမ်ားကဲ့သို႔
(မၾကားေကာင္း မနာသာ)ျဖစ္ကုန္ေတာ့ရာ၏၊ ဟိရီ ဩတၱပၸ (အရွက္, အေၾကာက္) ဟူေသာ
ကိုယ့္က်င့္ တရားႏွစ္ပါး၏ထိန္းသိိမ္းထားမႈေၾကာင့္သာ
စည္းကမ္းမပ်က္ျပားဘဲ သန္႔ရွင္းစင္ၾကယ္စြာ ေနႏုိင္ၾကေပသည္။
ေဒြ
ေမ ဘိကၡေဝ သုကၠာ ဓမၼာ ေလာကံ ပါေလႏၲိ၊ ကတေမ ေဒြ၊ ဟိရိစ ဩတၱပၸၪၥ။
ဣေမ
ေဒြ ဘိကၡေဝ သုကၠာ ဓမၼာ ေလာကံ နပါေလယ်ံဳ, နယိဓ ပညာေယထ မာတာတိဝါ မာတုစၦာတိဝါ
မာတုလာနီတိဝါ အာစရိယ ဘရိယာတိဝါ ဂ႐ူနံ ဒါရာတိဝါ၊ သေမၻဒံ ေလာေကာ အဂမိႆ ၊ ယထာ အေဇဠကာ
ကုကၠဳဋသူကရာ ေသာဏသိဂါၤလာ။
[ဣတိဝုတ္,
ဒုကနိပါတ္, ဒုတိယ ဘာဏာဝါရ, (၄၂) ဟိရိ ဩတၱပၸ သုတ္ပါဠိေတာ္။
ျပစ္မွားမိေသာ
အျပစ္မ်ားေျဖပံု။
ဆရာ။ ။ ဩကာသစေသာ ကန္ေတာ့ခန္း၌ “ကာယကံ ဝစီကံ မေနာကံ
သံုးပါးေသာ ကံတုိ႔တြင္ တစ္ပါးပါးေသာကံျဖင့္ ျပစ္မွားမိသည္ရွိေသာ္ ေပ်ာက္ပါ ေစျခင္း
အက်ိဳးငွာ +ကန္ေတာ့ ပါ၏” ဟုဆုိၾကတယ္မဟုတ္လား။
တပည့္မ်ား။ ။ ဆုိၾကပါတယ္။
ဆရာ။ ။ [ကာယ=ကုိယ္+ကမၼံ=ကံ(ျပဳမႈ)၊
ဝစီ=ႏႈတ္၊မေနာ=စိတ္၊]ကိုယ္ျဖင့္ျပဳရေသာ (သတ္မႈ, ညွဥ္းဆဲမႈ, ႐ုိက္ႏွက္မႈ, ခုိးမႈ)အမႈမ်ားကို
“ကာယကံ” လုိ႔ေခၚတယ္၊ ေရွ႕၌ ျပခ့ဲတ့ဲ ကာယဒုစ႐ိုက္ဆုိတာနဲ႕ အတူတူပဲ။
ႏႈတ္ျဖင့္
ေျပာဆိုရေသာ (လိမ္မႈ, ဆဲမႈစေသာ)အမႈႈမ်ားကုိ “ဝစီကံ ”လု႔ိေခၚတယ္၊ ဝစီဒုစ႐ုိက္ ဆိုတာနဲ႕
အတူတူပဲ။
စိတ္ျဖင့္ၾကံရေသာ
(သူ႕ဥစၥာကုိ မတရားလုိခ်င္မႈ, သူ႕ကိုေသေစလုိမႈစေသာ)အမႈမ်ားကို “မေနာကံ”လုိ႔ေခၚတယ္၊
မေနာဒုစ႐ုိ္က္ဆုိတာနဲ႔အတူတူပဲ။
[ကေလးမ်ားကုိ
ျပန္၍ ေမးပါ, ေျဖတတ္္ပါေစ။]
ဆရာ။ ။ “ကံသံုးပါးတြင္ တစ္ပါးပါးျဖင့္ ျပစ္မွားတယ္”
ဆုိတာ ဘုရား သံဃာ ဆရာ မိဘ တုိ႔ကို စိတ္ဆင္းရဲေအာင္ေျပာမိလွ်င္ ဝစီကံျဖင့္
ျပစ္မွားတာပဲ၊ လိမ္ေျပာမိလွ်င္လဲ ဝစီကံျဖင့္ ျပစ္မွား တာပဲ၊ တရားေဟာတ့ဲေနရာမွာ
ၿငိမ္ၿငိမ္သက္သက္ နားမေထာင္ဘဲ စကားေျပာေနၾကတာလဲ ဝစီကံျဖင့္ ျပစ္မွား တာပဲ၊
စိတ္္ထဲကေသေအာင္ ဆင္းရဲေအာင္ၾကံစီတာဟာ မေနာကံ ျပစ္မွားတာပဲ၊ မ႐ိုမေသ
မေလးမစားလုပ္တာ ဘုရား(ေစတီေတာ္
ဆင္းတုအနား) သံဃာေတာ္အနား ေကာင္းေကာင္းေနေသာ ရဟန္းေတာ္ႏွင့္ ကုိရင္မ်ားအနားမွာ
ကုိး႐ုိးကားယား ေနတာလဲ ကာယကံ ျပစ္မွားတာပဲ၊ မွားေသာ (မေကာင္းေသာ)အျပစ္ကုိ “ျပစ္+မွား”
လုိ႔ေခၚတယ္၊ နားလည္ ၾကရဲ႕လား။
တပည့္မ်ား။ ။ နားလည္ပါတယ္။
ဆရာ။ ။ ဘုရား တရား သံဃာ အေပၚမွာ ျဖစ္ေစ, ဆရာမိဘအေပၚမွာျဖစ္ေစ,
ဦးႀကီး ဘႀကီး အရီးအေဒၚႏွင့္သူေတာ္ေကာင္း တစ္ေယာက္ေယာက္အေပၚမွာျဖစ္ေစ
အဲဒီကံသုံးပါးတြင္ တစ္ပါးပါးကို ျပဳမိက်ဴးလြန္မိလွ်င္ အျပဳခံရတ့ဲသူထံ
တုိက္႐ုိက္သြားၿပီး “ျပစ္မွားေသာအျပစ္ကုိ သည္းခံပါလုိ႔” လုိ႔ေတာင္းပန္ကန္ေတာ့ရတယ္၊
ျပစ္မွားခံရသူက တျခားအရပ္ေရာက္ေနလုိ႔ (ေသသြားလုိ႔) မရွိလွ်င္ ဘုရား(ေစတီေတာ္
ဆင္းတုေတာ္) တရားေတာ္ကုိမွန္း၍ ကန္ေတာ့ ရတယ္၊ ဒါ့ေၾကာင့္ ဩကာသ ဘုရားရွိခုိးထဲမွာ
“ျပစ္မွားမိသည္ရွိေသာ္ ေပ်ာက္ပါေစျခင္း အက်ိဳးငွာ+ရတနာျမတ္သံုးပါးတုိ႔အား
႐ုိေသေလးျမတ္စြာ လက္အုပ္မိုး၍ ရွိခုိးကန္ေတာ့ပါ၏” ဟုဆုိထားတယ္ကြဲ႕။
တပည့္မ်ား။ ။ ဒီလုိ ကန္ေတာ့တာနဲ႔ အျပစ္ေတြေျပကုန္ေရာ
ေပ်ာက္ကုန္ေရာလား ဆရာ။
ဆရာ။ ။ အျပစ္ငယ္ငယ္ေတြေတာ ကန္ေတာ့လွ်င္ ေျပတာပဲ၊
႐ုိက္ႏွက္တ့ဲအျပစ္, ဘုရားေစတီကို ဖ်က္ဆီးတ့ဲ အျပစ္ႀကီးေတြေတာ့
ကန္ေတာ့႐ံုနဲ႔မေျပပါဘူး၊ ဒါေပမယ့္ ကန္ေတာ့တ့ဲအတြက္ အျပစ္ေတာ့ နည္းနည္းေပါ့သြားတယ္၊
ဒါ့ေၾကာင့္ ကိုယ့္္အျပစ္ကုိ အျပစ္မွန္းသိၿပီး မျဖစ္ေအာင္ ေစာင့္စည္းလွ်င္
“လူလိမၼာ=လူပ႑ိတ” လုိ႔ ဗုဒၶျမတ္စြာမိန္႔ေတာ္မူတယ္၊ ကိုယ့္အျပစ္ကို အျပစ္မွန္း
မသိတ့ဲသူ, ေနာင္လဲ အျပစ္မျဖစ္ရေအာင္ မေစာင့္စည္းတ့ဲသူေတာ့ “လူ႔ဗာလ=လူမုိက္”
လ႔ုိမိန္႔ေတာ္မူတယ္၊ ဒ့ါေၾကာင့္ကေလးမ်ား အျပစ္မရွိေအာင္လဲ ေနၾက, အျပစ္ရွိလွ်င္လဲ
ျမန္ျမန္သြား၍ ကန္ေတာ့ၾက, ေတာင္းပန္ၾကေနာ္။
တပည့္မ်ား။ ။ ဟုတ္က့ဲဆရာ, ကန္ေတာ့လ်က္သားနဲ႕ မေက်တဲ့သူေတြေတာ့
ဘယ္လုိ ဆုိမလဲဆရာ။
[မေမးတတ္ေသာ္လည္း
ေမးတတ္ေအာင္ သင္းေပးပါ။]
ဆရာ။ ။ ကန္ေတာ့ပါလ်က္ မေက်ႏုိင္တ့ဲသူကိုလဲ
“လူ႔ဗာလ” လုိ႔မိန္႔ေတာ္မူတယ္၊ ကန္ေတာ့လွ်င္ ေက်တ့ဲသူမွ “လူလိမၼာ=လူ႔ပ႑ိတ” တ့ဲ၊
ဗုဒၶျမတ္စြာရဲ႕တရားေတာ္ကုိ ဖတ္ၾက စမ္းပါဦး။
အျပစ္ကို
ဝန္မခ်သူႏွင့္ မေက်ႏိုင္သူ။
(၁)
ဘိကၡဳတို႔… မိမိမွာ အျပစ္ရွိလွ်င္ အျပစ္ဟု
မ႐ႈႏုိင္ (ကန္ေတာ့ေတာင္းပန္မႈကုိ မျပဳႏုိင္ေသာ) လူမိုက္ တစ္မ်ိဳး, အျပစ္ကုိ(အျပစ္မွန္ပါတယ္)
ဟု ေျပာဆုိ ေတာင္းပန္လ်က္(ကန္ေတာ့ဝန္ခ်ပါလ်က္ လက္မခံႏုိင္ မေက်နပ္ႏုိ္င္ေသာ )
လူမုိက္ တစ္မ်ိဳး ဤသုိ႔ လူမုိက္(ဗာလ) ႏွစ္မ်ိဳးရွိသည္။
အျပစ္ကုိ ဝန္ခ်သူႏွင့္ ေက်နပ္သူ။
(၂) ဘိကၡဳတို႔… မိမိမွာ
အျပစ္ရွိလွ်င္ အျပစ္ဟု႐ႈႏိုင္(ကန္ေတာ့ ေတာင္းပန္ႏုိင္) ေသာလူလိမၼာ တစ္မ်ိဳး,
အျပစ္ကို(အျပစ္မွန္ပါတယ္) ဟုေျပာဆုိ ေတာင္းပန္လာလွ်င္ ေက်နပ္ႏုိင္ေသာ လူလိမၼာ တစ္မ်ိဳး
ဤသို႔ လူလိမၼာ(ပ႑ိတ) ႏွစ္မ်ိဳးရွိသည္။
[အဂုၤတၱိဳရ္,
ဒုကနိပါတ္, ဗာလဝဂ္, ပထမသုတ္။]
(၁) ေဒြ ေမ ဘိကၡေဝ ဗာလာ၊ ကတေမ ေဒြ ေယာ စ အစၥယံ အစၥယေတာ န
ပႆတိ, ေယာစ အစၥယံ ေဒေသႏၲႆ ယထာ ဓမၼံ နပဋိဂၢဏွာတိ၊ ဣေမ ေခါ ဘိကၡေဝ ေဒြ ဗာလာ။
(၂) ေဒြ ေမ ဘိကၡေဝပ႑ိတာ၊ ကတေမ ေဒြ ေယာစ အစၥယံ အစၥယေတာ
ပႆတိ, ေယာစ အစၥယံ ေဒေသႏၲႆ ယထာ ဓမၼံ ပဋိဂၢဏွာတိ၊ ဣေမ ေခါ ဘိကၡေဝ ေဒြ ပ႑ိတာ။
[အဂုၤတၱိဳရ္, ဒုကနိပါတ္, ဗာလဝဂ္, ပထမသုတ္။]