နိဗၺာန္ - ပရိနိဗၺာန္
ပရိနိဗၺာန္ ၃-မ်ိဳး
နိဗၺာန္ႏွင့္ ပရိနိဗၺာန္သည္ သေဘာတူ၏
ထုိပရိနိဗၺာန္သည္ ကိေလသာတုိ႔၏ ျငိမ္းေအးျခင္းဟူေသာ ကိေလသပရိနိဗၺာန္၊ ရုပ္ခႏၶာေတာ္၏
ျငိမ္းေအးျခင္းဟူေသာ ခႏၶပရိနိဗၺာန္၊ ဓာတ္ေတာ္တုိ႔၏ ျငိမ္းေအးျခင္းဟူေသာ
ဓာတုပရိနိဗၺာန္အားျဖင့္ ၃-ပါး အျပားရွိ၏။
ကိေလသပရိနိဗၺာန္
သတၱ၀ါတုိင္း၌ရွိေသာ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟ
စေသာ ကိေလသာတုိ႔သည္ စိတ္ကို ပူေလာင္ေစၾကကုန္၏။ တဏွာ၊ ရာဂ၊ ေလာဘမီး၏
ပူေလာင္မူေၾကာင့္ ဆရာ မိဘ စသူတို႔၏ စကားကိုမွ် နားမေထာင္ႏုိင္ဘဲ လုပ္ခ်င္ရာ
လုပ္ၾကသူေတြ၊ အလိုမက်ေသာ ေဒါသမီးေၾကာင့္ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုပင္ ေသေၾကာင္းၾကံၾကသူေတြကို
ၾကည့္လွ်င္ ေလာဘ၊ ေဒါသမီးတုိ႔ ပူေလာင္ပံုမွာ အလြန္ထင္ရွား၏။
ခႏၶပရိနိဗၺာန္
ရုပ္ နာမ္ ၂-ရပ္ ေပါင္းစပ္၍ တည္ေနေသာ
ဤခႏၶာကိုယ္သည္ ေအးခ်မ္း ျငိမ္သက္ျခင္းမရွိေသာ အပူတံုးသာျဖစ္၏။ ဇာတိမီး ဇရာမီး
မရဏမီးစေသာ (ေရွး၌ ျပအပ္ခဲ့ေသာ) မီးတစ္ဆယ့္တစ္ပါးသည္ ဤ ခႏၶာကိုယ္၌
တစ္မ်ိဳးျပီးတစ္မ်ိဳး ေလာင္လ်က္ရွိ၏။ ဓမၼစၾကာ ပါဠိေတာ္၌လာေသာ ခ်စ္သူႏွင့္
ေကြကြင္းရျခင္း၊ မုန္းသူႏွင့္တြဲရျခင္း၊ အလုိရွိတာမရျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ရေသာ
ဒုကၡမ်ားလည္း အပူမ်ား ပင္ျဖစ္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ သတၱ၀ါတိုင္း၏ ခႏၶာကိုယ္သည္ ဒုကၡအပူ
မီးအပူတုိ႔ျဖင့္ အျမဲပူ၍ေန၏။
အျခားသူတို႔၏ ခႏၶာကိုယ္ကိုမဆုိထားဘိ၊
ဗုဒၶျမတ္စြာ၏ ခႏၶာကိုယ္ေတာ္ ေသာ္မွလည္း ၀မ္းေတာ္လားခ်ိန္မွစ၍ အားေတာ္နည္းပါးရကား ၃
ဂါ၀ုတ္ခရီး၌ မၾကာမၾကာ နားေတာ္မူရျခင္း ေရေသာက္ေတာ္မူလိုေသာေၾကာင့္
ေရခပ္ေစေတာ္မူရျခင္းအားျဖင့္ ခႏၶာကိုယ္၏ အပူဒဏ္ကို ပင္ပန္းၾကီးစြာ
ခံေတာ္မူရပါေသးသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ေညာင္ေစာင္းကေလးအေပၚမွာပင္ စ်ာန္ေပါင္းမ်ားစြာ
အၾကိမ္ၾကိမ္အခါခါ ၀င္စားေတာ္မူျပီး၍ စတုတၳစ်ာန္မွ ထေတာ္မူေသာအခါ ပဋိသေႏၶ
ေနေတာ္မူတုန္းကျဖစ္ေသာ မဟာ၀ိပါက္ ပထမစိတ္ႏွင့္တူေသာ ဘ၀င္စိတ္ျဖင့္ ပရိနိဗၺာန္
စံေတာ္မူျခင္းသည္ ရုပ္ နာမ္ ခႏၶာဟူေသာ အပူတံုးၾကီး၏ ျငိမ္းေအးျခင္းဟူေသာ
ခႏၶပရိနိဗၺာန္ပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ - “ခႏၶပရိနိဗၺာနံ ကုသိနာရာယံ၊ ခႏၶ
ပရိနိဗၺာန္သည္ ကုသိနာရုံျမိဳ႕၌ျဖစ္ခဲ့ျပီး ” ဟု ဉာဏ္၀ိဘဂၤ
အ႒ကထာ (ႏွာ - ၄၁၃ ၌) မိန္႔သည္။
မီးျငိမ္းျခင္းဥပမာ
ဤ ခႏၶပရိနိဗၺာန္ ျဖစ္ေတာ္မူပံုကိုပင္
ရည္ရြယ္ေတာ္မူ၍ “နိဗၺႏိ ၱဓီရာ ယထယံ ပဒီေပါ = ဘုရား ပေစၥက ဗုဒၶါရဟႏၱာျဖစ္ေသာ
ပညာရွိတုိ႔သည္ ေနာက္ဆံုး ၀ိညာဥ္ျဖစ္ေသာ စုတိစိတ္ေတာ္၏ ခ်ဳပ္ျခင္းအားျဖင့္
ျငိမ္းေအးေတာ္မူၾကျပီ။ ဥပမာ - ေတာက္ေနေသာ ဆီမီးသည္ ဆီကုန္ေသာအခါ ျငိမ္းသကဲ့သို႔
ျဖစ္သည္”ဟု ရတနသုတ္၌ ဗုဒၶျမတ္စြာ မိန္႔ေတာ္မူ၏။ မဟာပရိနိဗၺာနသုတ္
ပါဠိေတာ္ (ႏွာ ၁၂၉)၌လည္း “ပေဇၨာတေႆ၀ နိဗၺာနံ ၀ိေမာေကၡာ ေစတ ေသာ အဟု
- ပရိနိဗၺာန္ စုေတစိတ္ေတာ္၏ လြတ္ေျမာက္ေတာ္မူျခင္း သည္ မီးျငိမ္းပံုႏွင့္တူသည္”ဟု
အရွင္အႏုရုဒၶါ မိန္႔ေတာ္မူသည္။
ဓာတုပရိနိဗၺာန္
ဗုဒၶ ျမတ္စြာ၏
ဓာတ္ေအာ္အားလံုးစုေပါင္း၍ ဓာတ္ေပါင္းကိုယ္ေတာ္ကို ဓာတ္မီးေလာင္ျပီးမွ
ျငိမ္းျခင္းကို “ဓာတုပရိနိဗၺာန္”ဟုေခၚ၏။ ခ်ဲ႕ပါဦးမည္။ သာသနာေတာ္
ကိုးကြယ္မည့္ လူတစ္ေယာက္တေလမွ် မရွိေလာက္ေအာင္ သာသနာ ဆုတ္ယုတ္ေသာအခါ ေနရာဌာန
အသီးသီး၌ တည္ေတာ္မူေသာ ဓာတ္ေတာ္မ်ားသည္ ဘုရားျဖစ္ရာ ေဗာဓိပင္၌ စုေပါင္းကာ
ေရႊတံုးၾကီးကဲ့သို႔ ျဖစ္၍ ေရာင္ျခည္ေတာ္ လႊတ္လိမ့္မည္။
ထုိေရာင္ျခည္ေတာ္ကို ဖူးျမင္ရေသာအခါ
နတ္ျဗဟၼာတုိ႔သည္ ကပ်ာကယာ လာၾကျပီးလွ်င္ အရုိးေတာ္ ေရႊတံုးၾကီး၌
ေတေဇာဓာတ္ေလာင္ေနသည္ကို ျမင္ရေသာအခါ “ယခုမွ ဗုဒၶျမတ္စြာ ပရိနိဗၺာန္
စံေတာ္မူတာပဲ၊ ယခုမွ ဗုဒၶျမတ္စြာ ပရိနိဗၺာန္စံေတာ္မူတာပဲ”ဟု ေျပာကာေျပာကာ
အလြန္၀မ္းနည္းစြာ ငိုေၾကြးၾကေလ၏။ အနာဂါမ္၊ ရဟႏၱာ နတ္ ျဗဟၼာတုိ႔ကား “ျဖစ္သမွ်
ပ်က္ရသည္သာ”ဟု တရားသေဘာကိုေတြးကား သံေ၀ဂဉာဏ္ျဖင့္ သည္းခံႏုိင္ၾကေပသည္။
လကၤာ။ ။ဓာတ္ေတာ္ ေမြေတာ္၊
ၾကြင္းပါေသာ္လည္း၊ ခြ်တ္ေခ်ာ္ သာသနာ၊ ေနာင္ေသာခါ၀ယ္၊ ဓာတ္သြယ္သြယ္လည္း၊
ကိုးကြယ္ၾကမည့္၊ လူမရွိ၍၊ ေဗာဓိပင္မွာ စုေပါင္းကာျဖင့္၊ ေရာင္၀ါလႊင့္ျပီး၊
ေရႊတံုးၾကီးသို႔၊ ဓာတ္မီးေလာင္ေတာက္၊ ကုန္ဆံုးေပ်ာက္က၊ လာေရာက္ၾကရွာ၊
နတ္ျဗဟၼာတို႔၊ သာသနာဗုဒၶ၊ ယခုမွပင္၊ မုခ်အတည္၊ ကြယ္ရျပီဟု၊ ငိုျမည္တမ္းတ၊
သံေ၀ဂျဖင့္ မရယူက်ံဳး၊ ကိုယ္စိတ္ခ်ံဳးသည္၊ ေနာက္ဆံုး သာသာနာ့ပြဲေတာ္ဘုရား။