အခန္း - ၁၀ နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳျခင္း
‘နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳျခင္း’ လို႔ ဆိုတဲ့ေနရာမွာ စကားႏွစ္ခုရွိတယ္၊ ‘နိဗၺာန္’ ဆိုတဲ့စကားနဲ႔ ‘မ်က္ေမွာက္ျပဳျခင္း’
ဆိုတဲ့ စကား၊ ဗုဒၶဘာသာဝင္တို႔ရဲ႕ ပန္းတိုင္ဟာ နိဗၺာန္ဆုိတာ ဗုဒၶဘာသာဝင္တိုင္း သိၾကတယ္၊
သို႔ေသာ္ နိဗၺာန္ အေၾကာင္းနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ သာမန္သိထားတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြ ရွိသလို၊ နိဗၺာန္ဆိုတာ ဘာရယ္လုိ႔ မသိတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြလည္း
ေျမာက္မ်ားစြာရွိတယ္၊ အမ်ားက “နိဗၺာန္” “နိဗၺာန္” နဲ႔ေျပာတာနဲ႔ နိဗၺာန္လို႔ လိုက္ေျပာေနၾကတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြလည္း
ရွိတယ္။
နိဗၺာန္ကို ဦးတည္ခ်က္ထားၿပီး ဗုဒၶဘာသာဝင္
သူေတာ္စင္ေတြ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈ ျပဳၾကတယ္၊ ‘ဣဒံ
ေမ ပုညံ နိဗၺနႆ ပစၥေယာ ေဟာတု’ အစဥ္အလာအရ သင္ၾကားေပးထားတဲ့ အတိုင္း
နိဗၺာန္ ကို ဆုေတာင္းၾကတယ္။
တဏွာခ်ဳပ္မွ နိဗၺာန္ရ
သို႔ေသာ္ “နိဗၺာန္ဆိုတာ ဘာလဲ”
တခ်ိဳ႕ကလည္း အၾကမ္းဖ်င္းအားျဖင့္ နိဗၺာန္ကို သိထားတယ္၊ နိဗၺာန္ဟာ အုိျခင္း ကင္းရာျဖစ္တယ္၊
နာျခင္းကင္းရာ ျဖစ္တယ္၊ ေသျခင္းကင္းရာျဖစ္တယ္၊ မအိုရဘူး၊ မနာရဘူး၊ မေသရဘူးလို႔ အဲဒီလို
ဆိုထားတဲ့အခါက်ေတာ့ နိဗၺာန္က မအိုရ၊ မနာရ၊ မေသရဘူး ဆိုရင္ေတာ့ အၿမဲတမ္း ထာဝရေနရမယ္လို႔
ဒီလို ေတြးမိေကာင္း ေတြးမိမယ္။
ဘာျဖစ္လို႔တုန္းဆိုေတာ့ သတၱဝါေတြရဲ႕
သႏၲာန္မွာ “ဘဝတဏွာ” ဆိုတာရွိတယ္၊ ဘဝတဏွာဆိုတာ “ျဖစ္ေနတာကို ႀကိဳက္တာ”၊
အၿမဲတမ္းျဖစ္ေနတာကို ႀကိဳက္တာ၊ ျဖစ္ေနတာကို ႀကိဳက္လုိ႔ ဘဝတဏွာကို ‘သႆတဒိ႒ိ’ နဲ႔ ယွဥ္တြဲလာတဲ့ တဏွာလို႔ ဒီလိုေျပာတယ္၊
ဘဝထဲမွာ ရွိေနတာကိုသေဘာက်တယ္၊
မရွိေတာ့ဘူးဆိုရင္ သေဘာမက်ဘူး၊ ျဖစ္ေနရာတာကိုပဲ ေပ်ာ္စရာႀကီးလို႔
ျမင္ေနၾကတယ္ေပါ့။ ဘဝတဏွာရွိေနရင္ ဘယ္ဘဝပဲ ေရာက္ေရာက္, ေရာက္ရာဘဝမွာ ဒီတဏွာမကင္းတဲ့
ပုဂၢိဳလ္ေတြဟာ ကိုယ့္ဘဝေလး ကိုယ္ ေက်နပ္ေတာဘဲ၊ လူေတြကလည္း သူတို႔ဘဝ သူတို႔ေက်နပ္ၾကတာပဲ၊
မေက်နပ္ဘူးဆိုတဲ့ အခ်ိန္ဟာ အလြန္အလြန္ အဆင္မေျပလို႔ ဒုကၡေရာက္တဲ့ အခ်ိန္ေလးပဲ။
ဆိုင္ရာဆိုင္ရာ ဘဝမွာ ခ်မ္းသာသုခေလးေတြ
ရရွိေနၾကတာ - ၾကည့္ရင္ ၾကက္ေတြ ငွက္ေတြလည္း ေပ်ာ္ေနၾကတဲ့သေဘာ ရွိတယ္၊ ၾကက္ကေလးေတြဆို
ေလွာင္ခ်ိဳင့္ထဲ ေလွာင္ထားေပမယ့္ တစ္ေကာင့္ တစ္ေကာင္ ဆိတ္လို႔ တြန္လို႔ ေအာ္လို႔ ေပ်ာ္ေနၾကတဲ့
သေဘာရွိတယ္၊ တစ္ေကာင့္တစ္ေကာင္ က်ီစယ္ၾက ကစားၾကနဲ႔၊ ဘဝမွာ “ဘဝသုခ” ဆိုတာ ေပ်ာ္စရာေလးေတြေတာ့ ရွိၾကတာပဲ၊
ဘဝကို အေၾကာင္းျပဳၿပီးောတ့ ရလာတဲ့ ပီတိတို႔ သုခတို႔ - ဘဝမွာ ေပ်ာ္စရာေလးေတြ၊ အဲဒီေပ်ာ္စရာေလးေတြ
ေတြ႔ၿပီးေတာ့ ဘဝမွာ ေပ်ာ္ေနၾကတာပဲ၊
အဲဒီလို ဘဝဆက္တိုင္းျဖစ္ၿပီးေတာ့ ေနၾကတရတာကိုပဲ
ေက်နပ္ေနၾကတာ။ ဘဝတဏွာ မကင္းေသးတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြမွာ နိဗၺာန္မွာ ဘဝဟာ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းသြားတာ၊
“ဘဝနိေရာေဓာ
နိဗၺာနံ” ဘဝရဲ႕ခ်ဳပ္တာ နိဗၺာန္လို႔ေျပာရင္ လန္႔ေကာင္းလန္႔သြားလိမ့္မယ္၊
ဘာျဖစ္လို႔တုန္းဆိုေတာ့ သူတို႔က ျဖစ္ေနတာကို ႀကိဳက္တာကိုး၊ ျဖစ္ေနတာကိုႀကိဳက္ေတာ့ မျဖစ္ရေတာ့ဘူး၊
ဘဝကခ်ဳပ္ၿငိမ္းသြားၿပီ ဆိုလို႔ရွိရင္ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းသြားရင္ တို႔ဘယ္သားေနရမတုန္းလို႔ ေတြးမိေကာင္း
ေတြးမိလိမ့္မယ္၊ အဲဒီလို ေတြးမိၿပီး ေၾကာက္လန္႔ၾကတယ္၊ ဒါက ဘဝအေပၚမွာ စြဲလန္းေနတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြက
ဘဝျပတ္သြားမွာ, ဘဝခ်ဳပ္သြားမွာကို စိုးရိမ္ၾကတယ္၊ အဲဒီ ပုဂၢိဳလ္မ်ိဳးကလည္း တစ္စုရွိတယ္။
အဲဒါနဲ႔ ဆန္႔က်င့္ဖက္ ဘဝတစ္ဏွာ
ရွိသလို ‘ဝိဘဝ
တဏွာ’၊ ‘ဘဝ’ က ‘ဘဝ’၊
‘ဝိ’ ဆိုတာ မရွိေတာ့တာ၊ ဘဝမရွိေတာ့ တာကို ႀကိဳက္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္မ်ိဳးက
ရွိေသးတယ္၊ အဲဒီ ဘဝမရွိရင္ ၿပီးေရာ၊ သို႔ေသာ္ သူက ဘဝမရွိေၾကာင္းတရားကို က်င့္ၿပီးေတာ့
မရွိတဲ့ ဘဝမ်ိဳး မဟုတ္ဘူး၊ ဘဝတစ္ခုက ခ်ဳပ္ၿငိမ္းသြားရင္ ေနာက္ဝဆိုတာမရွိခ်င္ဘူးလို႔
ေျပာတ့ဲ ပုဂၢိဳလ္ေတြလည္း ရွိတာပဲ၊ ဘဝကို ရြံမုန္းပါၿပီ ေနာက္ဘဝဆိုတာ မရွိခ်င္ပါဘူး၊
မရွိခ်င္ဘူးဆိုတာ ဘာျဖစ္လို႔တုန္းဆိုရင္ ဒီဘရဲ႕ ဒုကၡေတြ ေတြ႔ေတာ့ ေနာက္ဘဝ မလိုခ်င္ဘူးဆိုတာ၊
ေနာက္တစ္ခုက ဘဝဆိုတာ မရွိဘူး, ျပတ္ေနတယ္၊ ေသသြားရင္ၿပီးတာပဲလို႔ ဒီလို ယူဆတဲ့ပုဂၢိဳလ္ေတြ၊
ဥေစၦဒ ဒိ႒ိနဲ႔ ယွဥ္တြဲလာတဲ့ တဏွာတစ္မ်ိဳးက ထူးထူးဆန္းဆန္းပဲ၊ ဘဝမရွိတာကို ႀကိဳက္တာလည္း
တဏွာလို႔ ေခၚတယ္။
ဘဝမရွိတာကို ႀကိဳက္တာ နိဗၺာန္ မဟုတ္ေသးဘူး၊
တဏွာ လု႔ိေခၚေနျပန္တယ္ အဲဒီမွာ၊ သက မရွိတာကို ႀကိဳက္ျပန္တာ၊ အဲဒီေတာ့ တြယ္တာမႈက မရွိတာကို
သြားတြယ္တာေနတာ၊ ဘဝျပတ္သြားတာကို တြယ္တာေနျပန္တယ္၊ အဲဒါေတြကို “ဝိဘဝတဏွာ” လု႔ိ ေခၚျပန္တယ္။ “ဘဝတဏွာ” လည္း ရွိေနဦးမယ္၊ “ဝိဘဝတဏွာ” လည္း ရွိေနဦးမယ္ ဆိုလို႔ရွိရင္ေတာ့
နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳႏိုင္ဦးမွာ မဟုတ္ေသးဘူးတဲ့။
ကာမတဏွာ ဆိုတာေတာ့ ႐ုိးရာလို႔ပဲထားပါေတာ့၊ လူ႔ဘဝရလာၿပီ ဆိုလို႔ရွိရင္ မ်က္စိ၊
နား၊ လွ်ာ၊ ကိုယ္ လို႔ဆိုတဲ့ အဂၤါရပ္ေတြ ရထားသည့္အတြက္ေၾကာင့္ ထိုအဂၤါရပ္ေတြမွာ ေပၚလာတဲ့
႐ူပါ႐ံု၊ သဒၵါ႐ံု၊ ဂႏၶာ႐ံု၊ ရသာ႐ံု၊ ေဖာ႒ဗၺာ႐ံု လို႔ဆိုတဲ့ အဆင္း၊ အသံ၊ အနံ႔၊ အရသာ၊
အထိအေတြ႔ ဒီအာ႐ံုေတြ အေပၚမွာ ေက်နပ္ေနတာ။ အဲဒီ အာ႐ံုေတြေပၚမွာ တြယ္တာေနတာ “ကာမတဏွာ”၊ အဲဒီတဏွာေတြဟာ အလြန္ျပင္းထန္တဲ့ စြမ္းအားရွိတယ္၊
ဘဝကို ဦးေဆာင္ၿပီးေတာ့ တည္ေဆာက္ေနတာ ေဟာဒီတဏွာေတြပဲ၊ ဒါ့ေၾကာင့္မို႔ ျမတ္စြာဘုရားက
သမုသယသစၥာမွာ ဒီတဏွာကို ဦးတည္ၿပီးေတာ့ “ဒုကၡသမုဒေယာ
အရိယသစၥံ” လု႔ိ ဒီလိုေဟာတာ၊ ထိုထို သုတၱန္ေတြမွာလည္းပဲ
ဘဝကိုျဖစ္ေစတက္၊ ‘ဘဝေနတၱိ’ လို႔ ဘဝကို သယ္ေဆာင္သြားတက္တဲ့ တရားလို႔ တဏွာကိုပဲ ဦးတည္ၿပီးေတာ့
ေျပာေလ့ရွိတယ္။
နိဗၺာန - နိဗၺာန္ - ပါဠိစကား -
နိဗၺာန ဆိုတဲ့စကားက ဆန္႔က်င့္ဖက္နဲ႔ ေျပာထားတာ၊ ‘နိဗၺာန’ ဆိုတဲ့ ပုဒ္ေလးကို နိ+ဝါန လို႔ ဒီလို ႏွစ္မ်ဳိးအဓိပၸါယ္ ခြဲၿပီးေတာ့ ‘နိ’ ဆိုတာ လြတ္ေျမာက္သြားတာ၊ ‘ဝါန’ ဆိုတာ အတြယ္အတာတဏွာ၊ အတြယ္အတာ တဏွာေတြကေန လြတ္ေျမာက္သြားမွ
နိဗၺာန္ဆိုတာ ျဖစ္တယ္၊ တစ္မ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ လွည့္တြယ္ေနလု႔ိ ရွိရင္ေတာ့ ဒါ တဏွာေတြ ရွိေနေသးသမွ်၊
တြယ္တာမႈရွိေနေသးသမွ် ဘယ္တြယ္တာမႈပဲျဖစ္ျဖစ္ နိဗၺာန္ဆိုတာ မေရာက္ႏိုင္ေသးဘူး၊
ဒါ့ေၾကာင့္မို႔လို႔
နိဗၺာန္ဆိုတဲ့ နာမည္ကိုက နိဝါန၊ ‘ဝါန သခၤါတာယ တဏွာယ’ ‘ဝါန’ လို႔ဆိုတဲ့ တဏွာမွ ‘နိကၡႏၲတၲာ’ လြတ္ထြက္သြားလို႔၊ နိဗၺာန - နိဗၺာန္လို႔ ေခၚတာတဲ့၊ ဒါ နိဗၺာန္ဆိုတဲ့ စကားလံုးဟာ စကားလံုးဟာ
အတြယ္အတာကေန လြတ္ေျမာက္သြားတဲ့ ေနရာလို႔ ဒီလိုရည္ညႊန္းတယ္၊ တြယ္တာမႈ မရွိႏိုင္တဲ့ေနရာ။