နိဗၺာန္ဆိုတာ
ကိုယ့္ခႏၶာကို္ယ္ထဲမွာ ရွိတယ္လို႔ဆိုရင္ အဲဒါကို ရွင္းၾကရေအာင္၊ ဘယ္လိုရွင္းၾကမတုန္း
ဒီစကားကို။ ၾကည့္ - တျခားပုဂၢိဳလ္ေတြ အသာထား၊ ျမတ္စြာဘုရားဘဝနဲ႔ ေျပာၾကည့္ေအာင္၊ ဘုရားအေလာငး္ေတာ္က
၂၉-ႏွစ္မွာ ေတာထြက္တယ္၊ ၃၅-ႏွစ္မွာ ဗုဒၶဂယာေဗာဓိပင္ေအာက္မွာ အရဟတၱမဂ္ဉာဏ္, သဗၺညဳတဉာဏ္ေတာ္ႀကီးကို
ရၿပီးေတာ့ ဘုရားျဖစ္သြားတယ္၊ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ျမတ္စြာဘုရားက အရဟတၱမဂ္ဉာဏ္ရသြားတယ္ဆိုေတာ့
ျမတ္စြာဘုရားဟာ အဲဒီအခ်ိန္မွာ အရဟတၱမဂ္ဉာဏ္ရဲ႕ အာ႐ံုျဖစ္တဲ့ နိဗၺာန္ကိုလည္းရတယ္လို႔
ေျပာရတယ္။
ျမတ္စြာဘုရား အဲဒီအခ်ိန္မွာရတဲ့
နိဗၺာန္ကို ဘာနိဗၺာန္လို႔ေခၚတုန္းဆိုရင္ ‘ကိေလသာနိဗၺာန’ - ကိေလသာေတြ ၿငိမ္းသြားတာ၊ ဘဝသံသရာကပါလာတဲ့
ဝါသနာႏွင့္တကြေသာ ကိေလသာေတြကို အရဟတၱမဂ္နဲ႔ အၾကြင္းမဲ့ထိေအာင္ ပယ္လိုက္သည့္အတြက္ေၾကာင့္
ကိေလသာေတြၿငိမ္းသြားတာ၊ အဲဒီ “ကိေလသနိေရာဓ နိဗၺာန္” ျမတ္စြာဘုရားသႏၲာန္မွာျဖစ္တာ၊ ေဗာဓိပင္ႀကီးမွာ
ျဖစ္တာမဟုတ္ဘူး၊ ပတ္ဝန္းက်င္မွာျဖစ္တာ မဟုတ္ဘူး၊
ဘယ္မွာျဖစ္တုန္း၊ ျမတ္စြာဘုရား သႏၲာန္မွာ၊ ၿငိမ္းတယ္ဆိုတာ ဘယ္မွာၿငိမ္းတာလဲ၊
မၿငိမ္းခင္က ကိေလသာေတြ ျဖစ္တယ္ဆိုတာေကာ ဘယ္သူ႔သႏၲာန္မွာ ျဖစ္တာလဲ၊ ေဟာ ျမတ္စြာဘုရား
သႏၲာန္မွာျဖစ္တာ၊ ၿငိမ္းသြားတယ္ ဆိုတာလည္း အဲဒီမွာပဲ ၿငိမ္းတယ္၊ ဒီလိုေျပာရတယ္ေပါ့၊
ကိုယ့္ခႏၶာကိုယ္မွာပဲ ၿငိမ္းတာ၊ အဲဒါကိုပဲ ‘ကိေလသပရိနိဗၺာန’ လို႔ စာေပကေျပာတာ။
ျမတ္စြာဘုရားမွာ ကိေလသာေတြ ၿငိမ္းသြားတယ္၊
ကိေလသာေတြ ၿငိမ္းသြားေပမယ့္ ကိေလသာေတြနဲ႔ ကံေတြနဲ႔ ပူေပါင္းၿပီး ထုတ္လုပ္လိုက္တဲ့ ဥပါဒါနကၡႏၶာဆိုတဲ့
အက်ိဳးဆက္ႀကီးကေတာ့ က်န္ေနေသးတယ္ေလ၊ အဲဒါေၾကာင့္ ျမတ္စြာဘုရား ေဗာဓိပင္မွာရတဲ့ နိဗၺာန္ကို
‘သဥပါဒိေသသနိဗၺာန္’ လို႔ေခၚတယ္တဲ့။
ၾကည့္ - ရဟႏၲာျဖစ္သြားၿပီ ဆိုလို႔ရွိရင္
အရဟတၱမဂ္ အရဟတၱဖိုလ္ ရသြားလို႔ ရဟႏၱာျဖစ္သြားတ့ဲ ပုဂၢိဳလ္ရဲ႕ သႏၲာန္မွာ ရာဂ ကုန္သြားတယ္၊
ေဒါသ ကုန္သြားတယ္၊ ေမာဟ ကုန္သြားတယ္၊ ကိေလသာေတြ ကုန္သြားတယ္၊ သို႔ေသာ္ ကံရဲ႕ အက်ိဳးဆက္ျဖစ္တဲ့
႐ုပ္ခႏၶာကိုယ္ႀကိးႏွင့္ ဝိပါက္ေတြ ရွိေသးတယ္၊ စိတ္ေတြလည္း ရွိေနေသးတယ္၊ အာ႐ံု ၅-ပါးကို
ခံစားဖို႔ဆိုတဲ့ မ်က္စိ၊ နား၊ ႏွာ၊ လွ်ာ၊ ကိုယ္ေတြေရာ မရွိဘူးလား၊ ရွိတယ္။
မ်က္စိကလည္း ရွိေနသည့္ အတြက္ေၾကာင့္
ေကာင္းတာလည္း ျမင္တာပဲ၊ ဆိုးတာလည္း ျမင္တာပဲ၊ နားရွိေနေသးသည့္အတြက္ေၾကာင့္ ေကာင္းတဲ့အသံလည္း
ၾကားတာပဲ၊ မေကာင္းတဲ့အသံလည္း ၾကားတာပဲ၊ ႏွာေခါင္းရိွေနေသးသည့္အတြက္ေၾကာင့္ ေကာင္းတဲ့
မေကာင္းတဲ့အနံ႔ နံတာပဲ၊ လွ်ာ ရွိေနေသးသည့္အတြက္ေၾကာင့္ ေကာင္းတဲ့ အရသာ၊ မေကာင္းတဲ့
အရသာ သိေနေသးတာပဲ။ ခႏၶာကိုယ္ႀကီးရွိေနေသးသည့္ အတြက္ေၾကာင့္ အထိအေတြ႔ ေတြကိုလည္း သိေနေသးတာပဲ။
ျမတ္စြာဘုရား သႏၲာန္မွာ ဝိပါက္စိတ္ေတြတို႔
ႀကိယာစိတ္ေတြတို႔ ဒါေတြ ရွိေနေသးသည့္ေၾကာင့္ သိစရာ အာ႐ံုေတြကိုလည္း သိေနေသးတာပဲ၊ စကၡဳဝိညာဏ္စိတ္ေတြ
ျဖစ္တယ္၊ ေသာတဝိညာဏ္စိတ္ေတြ ျဖစ္တယ္၊ ဃာနဝိညာဏ္စိတ္ေတြ ျဖစ္တယ္၊ ေအး အဲဒီလိုခံစားမႈေတြကလည္း
ရွိေနေသးတာပဲ၊ ျမတ္စြာဘုရားတို႔ ရဟႏၲာတို႔ဆိုတာ သစ္တံုးႀကီးလို ျဖစ္သြားတာ မဟုတ္ဘူးေနာ္၊
ေကာင္းရင္ ေကာင္းတယ္လို႔သိတယ္၊ မေကာင္းရင္ မေကာင္းဘူးလို႔ သိတယ္။ မသိေလာက္ေအာင္ ျဖစ္သြားတာ
မဟုတ္ဘူး။
သကၠပဥွာသုတ္ မွာ ျမတ္စြာဘုရားက ဣႏၵသာလ ဆိုတဲ့ လိုဏ္ဂူထဲမွာ သီတင္းသံုးေနတယ္၊
အဲဒီလို သီတင္းသံုးေနတဲ့ အခါ ပဥၥသိခၤနတ္သား ေစာင္းေလးပိုက္ၿပီးေတာ့ ေရာက္လာတယ္၊ ဘုရားရဲ႕
အနီးအပါး ခပ္လွမ္းလွမ္းက ဘုရားၾကားေလာက္တ့ဲ ေနရာမွာ သူက သီခ်င္းဆိုၿပီး ေစာင္းတီးတယ္၊
သူဆိုတဲ့ သီခ်င္းက ဘုရားဂုဏ္၊ တရားဂုဏ္၊ သံဃာ့ဂုဏ္နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ သီခ်င္းလည္း ပါတယ္၊
ကာမအာ႐ံုေတြနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ သီခ်င္းေတြလည္း ပါတယ္ေပါ့၊ ခုေခတ္လိုေျပာရင္ အခ်စ္သီခ်င္းလည္းပါတယ္ေပါ့၊
အဲဒါေတြကို သီဆိုၿပီး ေစာင္းတီးတာ၊ ေစာင္းတီးလို႔ ၿပီးတဲ့အခါ ျမတ္စြာဘုရားက ဘာေျပာတုန္းဆို
“ပဥၥသိခၤ - မင္း သီခ်င္းသံနဲ႔ ေစာင္းသံက
လိုက္ဖက္ပါေပတယ္”၊ ဒါ သိလိုေပါ့၊ ခံစားတက္လို႔ေပါ့၊
ခံစားနားလည္တက္တယ္၊ သို႔ေသာ္ ျမတ္စြာဘုရားက “ေဟ့၊ တီးစမ္းပါဦးကြာ MP3 ေလးနဲ႔ သြင္းထားၿပီးေတာ့
ခဏခဏနားေထာင္မယ္” ဆိုတဲ့စိတ္ရွိရဲ႕လား၊ မရွိဘူး။
အဲဒီေတာ့ တြယ္တာမႈေတာ့ မရွိေတာ့ဘူး၊
ေကာင္းတာကိုေတာ့ ေကာင္းတယ္လို႔ေတာ့ သိလိုက္တယ္၊ ဟုတ္က့ဲလား၊ဒါေၾကာင့္မို႔လိ္ု႔ တခ်ိဳ႕စာအုပ္ေတြ
ေရးတယ္၊ ျမတ္စြာဘုရားက အလွအပကို အသိအမွတ္ျပဳတယ္တဲ့၊ Buddhism and beauty ဆိုတဲ့ စာအုပ္ေလးေတြ
essay ေလးေတြ ေရးထားတာရွိတယ္၊ Buddhism and beauty တဲ့၊ ျမတ္စြာဘုရားက အနိစၥ ဒုကၡ အနတၱ
အသုဘေတြ ေဟာတယ္ဆိုေတာ့ အလွအပကို အသိအမွတ္မျပဳလို႔ တခ်ိဳ႕က ယူဆတယ္၊ ဗုဒၶဘာသာဟာ အၿမဲတမ္း
အဆိုးဘက္ကပဲ ၾကည့္တယ္လို႔ တခိ်ဳ႕ပုဂၢိဳလ္ေတြက အျမင္ေစာင္းတယ္၊ မဟုတ္ဘူး၊ လွရင္ လွတယ္ပဲ၊
မလွရင္ မလွဘူးပဲ၊ ဒီလိုအမွန္အတိုင္း ျမင္တာကို ေျပာတာေနာ္၊ တမင္႐ႈတ္ခ်တာမွ မဟုတ္ဘဲ၊
လူ႔ရဲ႕ ခႏၶာကိုယ္မွာ မၿမဲတာကို မၿမဲဘူးလို႔ေျပာတာ၊ အတင့္တယ္တာကို မတင့္တယ္ဘူးလို႔ ေျပာတာ။
တကယ္ စဥ္းစားၾကည့္ရင္ လူ႔ခႏၶာကိုယ္
သဘာဝက တတင့္တယ္တာ ဟုတ္မွမဟုတ္ဘဲနဲ႔၊ မိတ္ကပ္လိမ္းၿပီးေတာ့ နံ႔သာေတြ ျခယ္ထားလို႔ ေမႊးတဲ့အနံ႔ထြက္တာပဲ
ဥစၥာ၊ ခႏၶာကိုယ္က ပကတိအနံ႔က ေမႊးတာမွ မဟုတ္ဘူး၊ အရွိကို ပကတိကို ဝိကတိနဲ႔ ဖံုးထားတာေလ၊
ဟုတ္တယ္မဟုတ္လား၊ လူေတြ ေန႔စဥ္ဖံုးေနတာ၊ ႏို႔မို႔ဆို သနပ္ခါးေတြ ဘယ္ေရာင္းရမလဲ၊ အဲဒီေတာ့
လူေတြက ကိုယ့္အနံ႔ကို အေပၚယံေတြနဲ႔ ဖံုးၿပီးေတာ့ ထားေနၾကတာ၊ အဆင္ တန္ဆာနဲ႔ မလွလွေအာင္
ဖံုးၿပီးေတာ့ထားတာ။
ျမတ္စြာဘုရား က ပကတိ အေနအထားကို
ေျပာတာ၊ ျမတ္စြာဘုရားက လွတာကို လွတယ္လို႔ အသိအမွတ္ျပဳတယ္၊ appreciate လုပ္တယ္ ေခၚတာေပါ့၊
ဗုဒၶဘာသာက appreciate လုပ္တယ္။
ၾကည့္ - ဘုရားျဖစ္သြားတဲ့အခါမွာ
ေကာင္းရင္ ေကာင္းတဲ့ အရသာမွန္းသိတယ္၊ ခံစားတယ္၊ မေကာင္းတာဆိုရင္ မေကာင္းတဲ့ အရသာမွန္းသိတယ္၊
သို႔ေသာ္ ျမတ္စြာဘုရားမွာ တြယ္တာမႈဆိုတဲ့ တဏွာ မပါဘူး၊ မုန္းတီးမႈဆိုတဲ့ ေဒါသလည္း မလာေတာ့ဘူး၊
ဘာျဖစ္လို႔တုန္းဆိုရင္ အျပင္ဖက္က အာ႐ံုေတြရဲ႕ အေနအထားကို ပိုင္ပိုင္ႏိုင္ႏိုင္ နားလည္သြားၿပီျဖစ္လို႔ပဲ။
လူေတြက နားမလည္ဘူးဆိုတာ ဘာလို႔လဲဆိုရင္ လွည္းစားတာကို ခံေနရလို႔ေလ၊ လွည့္စားထားတယ္၊
အတုအေယာင္ အနံ႔ေတြနဲ႔ လွည့္စားထားတယ္၊ အဲဒါကို အဟုတ္ထင္ေနတယ္၊ သဘာဝအစစ္အမွန္ဆိုတာကို
“ပရိညာတ” ပိုင္းျခားၿပီးေတာ့ သိၿပီးသား ျဖစ္ၿပီ၊
အျပင္က သဘာဝေတြကို အကုန္နားလည္ထားၿပီ၊ အျပင္က
နားလည္ထား႐ံုတင္မကဘူး၊ အတြင္း အဇၩတၱကလည္း ရွင္းေနၿပီတဲ့။
တြယ္တာတဲ့ ေလာဆုိတာလည္း မရွိဘူး၊
မုန္းတီးတဲ့ ေဒါသလည္း မရွိဘူး၊ က်န္တဲ့ ကိေလသာေတြလည္း မရွိဘူး၊ အတြင္းကလည္း ရွင္း၊
အျပင္ကလည္း ႐ိုးရွင္းေနသည့္ အတြက္ေၾကာင့္ ေကာင္းရင္ ေကာင္းတယ္လို႔ ျမင္တယ္။ မေကာင္းရင္
မေကာင္းဘူးလို႔ ျမင္တယ္၊ ခံစားနားလည္မႈကေတာ့ ရွိတယ္တဲ့၊ သို႔ေသာ္ ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕ ခံစားခ်က္သည္
ေလာဘ မပါဘူး၊ ေဒါသ မပါဘူး၊ ကိေလသာမပါတဲ့ ခံစားခ်က္တဲ့၊ ဘယ္ေလာက္ ၿငိမ္းခ်မ္းမတုန္း
စဥ္းစားၾကည့္လိုက္။
ေလာဘေတြ ပါလာလို႔ရွိရင္ ပူေလာင္တယ္၊
ေဒါသေတြ ပါလာလုိ႔ရွိရင္ ပူေလာင္တယ္၊ အဲဒါေတြ မပါဘဲနဲ႔ အရွိကို အရွိအတိုင္း သိတဲ့ခံစားခ်က္နဲ႔
ခံစားတာ၊ ျမတ္စြာဘုရားသႏၲာန္မွာ ေဗာဓိပင္ေအာက္ အသိဉာဏ္ေပါက္လိုက္တဲ့အခ်ိန္မွာ ရာဂေတြ
ကုန္သြားတယ္၊ ေဒါသေတြ ကုန္သြားတယ္၊ ေမာဟေတြ ကုန္သြားတယ္၊ အဲဒိ ရာဂ ေဒါသ ေမာဟေတြ ကုန္သြားႏိုင္တာ
နိဗၺာန္ကို အာ႐ံုျပဳ ဆိုက္ေရာက္သြားတဲ့အခ်ိန္မွာ ကုန္သြားတာျဖစ္လို႔ နိဗၺာန္ကို အာ႐ံုျပဳလို႔
ကုန္တယ္လို႔ ေျပာတာ။
အဲဒီကုန္သြားတဲ့ အခ်ိန္မွာ ဒါကို
အာ႐ံုျပဳၿပီး ကုန္သြားလို႔ ျမတ္စြာဘုရားက မ်က္ေမွာက္ျပဳတာ ကိေလသနိေရာဓ ကိေလသာခ်ဳပ္ၿငိမ္းတဲ့ နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳတယ္လို႔ေျပာတာ၊
အဲဒီလို မ်က္ေမွာက္ျပဳနဲ႔ နိဗၺာန္ကိုပဲ ‘သဥပါဒိေသသနိဗၺာန္’
တဲ့၊ ‘ဥပါဒိ’ လို႔ဆိုတဲ့ ကံ ကိေလူသာေတြက ထုတ္လုပ္ထားတဲ့
အက်ိဳးတရားေတြက, ‘ေသသ’ က်န္ေနေသးတယ္၊ အဲဒီက်န္ေနေသးတဲ့ အခ်ိန္မွာ
ေျပာရတဲ့ နိဗၺာန္မ်ိဳးကို သဥပါဒိေသသနိဗၺာန္
လို႔ေခၚတာ။
အၾကမ္းဖ်င္းဆိုလို႔ရွိရင္ ခႏၶာကိုယ္ႀကီး
ရွိေနတဲ့ အခ်ိ္န္မွာ ကိေလသာေတြ ကုန္သြားလို႔ ပထမရတဲ့နိဗၺာန္ဟာ “သဥပါဒိေသသနိဗၺာန္”
ပဲတဲ့၊ ခႏၶာေတြကေတာ့ ရွိေနတုန္းပဲ၊ ကိေလသာျဖစ္တဲ့ ေနရာေတြကေတာ့ က်န္ေနတုန္းပဲ၊ သို႔ေသာ္
ကိေလသာက မရွိေတာ့ဘူး - သဥပါဒိေသသနိဗၺာန္၊ အဲဒီကုန္သြားတဲ့ ကိေလသာသည္ ဘုရားခႏၶာမွာကုန္တာ
ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ နိဗၺာန္ကလည္း ကိုယ့္အတြင္းမွာ ရွိတယ္လို႔ ေျပာတာေနာ္၊ သို႔ေသာ္ နိဗၺာန္က
ဗိုက္ထဲမွာ ရွိေနတယ္လို႔လည္း သြားမယူနဲ႔ဦး၊ ေတာ္ၾကာ က်ေတာ့ နိဗၺာန္ကို ဗိုက္ထဲမွာ
လိုက္ၿပီးရွာေနဦးမယ္၊ အဲဒါ သဥပါဒိေသသ နိဗၺာန္။
ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ ျမတ္စြာဘုရား ၄၅-ဝါ
ၾကာၿပီးတဲ့ေနာက္ သက္ေတာ္ ၈၀- ေရာက္တဲ့အခါ ခုနက ၾကြင္းက်န္ေနတဲ့ ကံ ကိေလသာေတြက ထုတ္လုပ္ထားတဲ့
ဝိပါက္နာမကၡႏၶာ ကမၼဇ႐ုပ္ဆိုတဲ့ ႐ုပ္နာမ္ခႏၶာႀကီးက အဲဒီအခ်ိန္မွာ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းသြားၿပီ၊
ေနာက္ထပ္ ပဋိသေႏၶနဲ႔ ဆက္လာတာ မရွိေတာ့ဘူး၊ ကံတရားရဲ႕ အၾကြင္းအက်န္ျဖစ္တဲ့ ဝိပါက္စိတ္ေတြလည္း
ခ်ဳပ္သြားတယ္၊ ကမၼဇ႐ုပ္ေတြ အားလံုးခ်ဳပ္သြားတယ္၊ ေနာက္ဆံုး ျမတ္စြာဘုရားမွာ က်န္ရစ္တာ
ဘာက်န္တုန္းဆို ဥတုဇ႐ုပ္ပဲ က်န္ေတာ့တယ္။ အဲဒီ ကံနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ဝိပါက္နာမကၡႏၶာေတြ ကမၼဇ႐ုပ္ေတြ
ခ်ဳပ္သြားတဲ့အခ်ိန္မွာ ျမတ္စြာဘုရား မ်က္ေမွာက္ျပဳသြားတဲ့ နိဗၺာန္ကိုေတာ့ ‘အႏုပါဒိေသနိဗၺာန္’ လို႔ ေျပာတယ္။
သဥပါဒိေသသနိဗၺာန္ဆိုတာ မ်က္ေမွာက္ဘဝမွာ
သိရတာ၊ ဘဝကို ေဆာင္ၾကဥ္းတက္တဲ့ တဏွာ ျပတ္သြားတာကို ဆိုလိုတယ္တ့ဲ၊ အႏုပါဒိေသသနိဗၺာန္
ဆိုတာ ‘သမၸရာယိက’ ေသသည္၏ အျခားမဲ့ လို႔ ဒီလိုေျပာရမွာေပါ့၊
ဒါေၾကာင့္မို႔ ‘သမၸရာယိက’ လို႔ ဣတိဝတ္ပါဠိေတာ္မွာ သံုးထားတာ၊
‘ဣတရာပန
သမၸရာယိကာ’၊ အႏုပါဒိေသသနိဗၺာန္က သမၸရာယိက၊ ဝိပါက္နာမကၡႏၶာေတြ
အကုန္ခ်ဳပ္သြားတဲ့အခါ ကဋိတၱာ႐ုပ္ေတြ ကမၼဇ႐ုပ္ေတြ ခ်ဳပ္သြားတဲ့အခါမွာရတဲ့ နိဗၺာန္၊ အဲဒါက်ေတာ့
ဘဝပါ ခ်ဳပ္သြားၿပီလို႔ ဆိုတယ္၊ ဘဝလို႔ ေခၚတာကိုက ဒီ ကံေတြရဲ႕ အက်ိဳးဆက္ေတြ ကံေတြနဲ႔
အကုန္ေပါင္းၿပီးေတာ့ ဘဝလို႔ ေခၚထားတာေလ၊ ကမၼဘဝ၊ ဥပပတၱိဘဝ၊ ဘဝလို႔ ေခၚတထားတာကိုး၊ အဲဒီေတာ့
အဲဒါေတြ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းသြားတာ နိဗၺာန္ပဲ သဥပါဒိေသသနိဗၺာန္, အႏုပါသိေသသနိဗၺာန္ လို႔ နိဗၺာန္ႏွစ္ခုရွိတယ္၊
႐ႈေထာင့္အားျဖင့္ ေျပာတာ နိဗၺာန္ကို ႏွစ္ခုရွိတယ္။
***ေဒါက္တာနႏၵမာလာဘိဝံသ၏
အဘိဓမၼာျမတ္ေဒသနာ(ဒုတိယတြဲ) မွ ပူေဇာ္ပါသည္။
*** ဆက္လက္ပူေဇာ္ပါမည္။