Thursday, March 7, 2013

ေသရည္အေၾကာင္း တေစ့တစ္ေစာင္း


သုရာေမရယ မဇၨပၸမာဒ႒ာနာ-ေမ့ေလ်ာ့ ေပါ့ဆျခင္း၏, အေၾကာင္းစင္စစ္, မူးယစ္ေစတတ္ေသာ ေသရည္အရက္ကို ေသာက္စားျခင္းမွ၊ ေဝရမဏိ သိကၡာပဒံ-ကို၊ သမာဒိယာမိ-ပါ၏၊ “ေသရည္အရက္ ေသာက္ျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္ပါ၏၊” ဟူလို၊ [သုရာ= ေသရည္+ေမရယ=အရက္+မဇၨ=မူးယစ္ေစတတ္ေသာ+ ပမာဒ= ကုသိုလ္ေကာင္းမႈ၌ ေမ့ေလ်ာ့ျခင္း၏+ဌာန=အေၾကာင္း။]

          ေသရည္အရက္။   ။မူးယစ္ေစတတ္ေသာ အေဆာက္ အဦ ထည့္ခတ္၍ စီရင္အပ္ေသာ ထန္းရည္ ေပရည္ ဓနိရည္ စသည္ကို “ေသရည္”ဟု ေခၚ၏၊ မူးယစ္ေအာင္ စီရင္အပ္ေသာ ပန္းပြင့္ရည္, စပ်စ္ရည္ စသည္ကို “အရက္” ဟုေခၚ၏၊ ေသရည္အရက္သာမက ယခုကာလ သံုးစြဲေနၾကေသာ ကေဇာ္, ဘိန္း, ကုတ္ကင္း, ေဆးေျခာက္, မာဖိယား စေသာ အားလံုးကိုလည္း ဤသိကၡာပုဒ္၌ ယူၾကသည္။
          ထိုေသရည္အရက္ကို ေသာက္စားမိလွ်င္ မူးယစ္၍ ေတြးခ်င္ရာ ေတြးကာ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈႏွင့္ အလုပ္ကိစၥတို႔၌ ေမ့ေလ်ာ့တတ္၏၊ ထို႔ေၾကာင့္ ေသရည္အရက္ႏွင့္ ဘိန္း ကေဇာ္ စေသာ အစာမ်ားကို “ေမ့ေလ်ာ့ျခင္း၏ အေၾကာင္း” ဟု ဆိုသည္။
          [ေဆာင္] ေသရည္ေသာက္လင့္, သင့္-မသင့္၌, ေရးခြင့္မသိ, ပ်င္းရိ ေမ့႐ူး, ေက်းဇူးမဆပ္, ဟိေရာတၲပ္ကင္း, ခပင္းမ်ားထို, အကုသိုလ္ကို, မၿငိဳ လြယ္စြာ, ျပဳက်င့္ရာသည္... ေရွာင္ခါ အျပန္အက်ိဳးတည္း။
  ေသရည္အရက္ စသည္ကို ေသာက္စားမိလွ်င္--
          ၁။       အေရးအခြင့္ သင့္ မသင့္ကို မသိတတ္ျခင္း။
          ၂။       ပ်င္းရိတတ္ျခင္း။
          ၃။        ေမ့ေလ်ာ့ မူး႐ူးတတ္ျခင္း။ [ေနာက္ဘဝ အဆက္ဆက္၌ အ႐ူးအႏွမ္းလည္း ျဖစ္တတ္ျခင္း။]
          ၄။       သူမ်ားက ျပဳဖူးေသာ ေက်းဇူးကို မသိတတ္ျခင္း။
          ၅။       ဟိရီ ဩတၲပၸ ဟူေသာ အရွက္အေၾကာက္မွ ကင္းျခင္း။
          ၆။       ေသရည္အရက္ကို ေသာက္မိလွ်င္ မည္သည့္အကုသိုလ္မွ မေရွာင္ၾကင္ဘဲ အလံုးစံု မေကာင္းမႈကို ျပဳမိလြယ္ျခင္း။
     
    ကာေမသုမိစၦာစာရကဲ့သို႔ ဤေသရည္အရက္ေသာက္မႈကို မိစၦာစာရ တစ္မ်ိဳးဟု က်မ္းဂန္တို႔၌ ဆိုထားသည္၊ ထို႔ေၾကာင့္ ေသရည္  အရက္ေသာက္ျခင္း၌ အျပစ္ရွိသည္မွာေသခ်ာၿပီ၊ သို႔ေသာ္ မည္မွ်ေလာက္အျပစ္ ရွိႏိုင္ပါလိမ့္နည္းဟုကား စဥ္းစား ဖြယ္ရွိ၏၊ ယခုေခတ္ အခ်ိဳ႕ေဆးရည္မ်ား၌ မထင္မရွား အရက္ပါတတ္၏၊ သုရာေမရယသိကၡာပုဒ္၌ ဟင္းလ်ာေကာင္းေစလိုသျဖင့္ ဟင္း၌ ေသရည္အနည္းငယ္မွ်ခတ္၍ ခ်က္ရာဝယ္ (ေသရည္အနံ႔မထင္ရွား လွ်င္) ထိုဟင္းကို ရဟန္းမ်ားပင္ စားေကာင္း၏ဟု ခြင့္ျပဳေတာ္မူ၏၊

အမ်ိဳးသမီးမ်ားကို ဆရာဝန္တို႔က အရက္ခ်ိဳတစ္မ်ိဳး ေပးၾက၏၊ တကယ့္ကို ေဆးအျဖစ္ျဖင့္ ေသာက္ၾကရ၏၊ တစ္ခ်ိဳ႕လူမ်ားကား အရက္ကို ေသာက္ခ်င္လို႔ပင္ ေသာက္ၾက၏။

          ဤစကားစုကို ေကာက္ခ်က္ခ်လိုက္လွ်င္ ၁-မထင္မရွား ေသရည္အရက္ ပါေသာဟင္း, ေဆးမ်ားကို စားေသာက္မႈ၊၂-မလႊဲသာ၍ ေဆးအျဖစ္ျဖင့္ ေသာက္မႈ၊ ၃-ေသာက္ခ်င္၍ ေသာက္မႈ ဟု ၃-မ်ိဳးထြက္၏၊ ထို ၃-မ်ိဳးတြင္ ၁-နံပါတ္ ေသာက္ ျခင္းမ်ိဳးသည္ လံုးဝအျပစ္မရွိ၊၂-နံပါတ္ေသာက္ျခင္းမ်ိဳးကား တကယ္အရက္ ဟုတ္ မဟုတ္, ေသာက္ျခင္းေၾကာင့္ မူး-မမူးကို ပထမဆံုး စဥ္းစားသင့္၏၊

သကၠတေဆးက်မ္းတို႔၌ ၾကာျမင့္စြာ စိမ္ထားေသာ စိမ္ရည္ကို “အာသဝ” ဟုေခၚ၏၊ ထိုအာသဝကို ျမန္မာလို “အရက္စိမ္ရည္” ဟုပင္ ျပန္ဆိုၾက၏၊ ထို႔ေၾကာင့္ မ်က္ႏွာျမင္ၿပီးစ အမ်ိဳးသမီးတို႔ ေသာက္ရေသာ အရက္ခ်ိဳသည္ မူးလွ်င္ အရက္စစ္, မမူးလွ်င္ စိမ္ရည္ အမ်ိဳးအစားတည္း၊ အရက္အစစ္ျဖစ္လွ်င္ ဤသုရာေမရယ သိကၡာပုဒ္ ပ်က္ဖြယ္ရွိသည္၊ သို႔ေသာ္ မလႊဲသာ၍ ေဆးအျဖစ္ ေသာက္ရေသာေၾကာင့္ အျပစ္ႀကီးလွမည္မဟုတ္ပါ။

          အရက္အစစ္ကို တကယ္ေသာက္ခ်င္၍ ေသာက္ေသာ ၃- နံပါတ္ ေသာက္ျခင္း၌ မည္မွ်အထိ အျပစ္ႀကီးသည္ကို ရွင္ေတာ္ ဘုရားသာ သိျမင္ေတာ္မူေပလိမ့္မည္၊

ဘုရားလက္ထက္ေတာ္က ရွင္သာဂတမည္ေသာ မေထရ္သည္ ဈာန္အဘိညာဥ္ရၿပီးေသာ ပုထုဇဥ္တစ္ပါးေပတည္း၊ အခါတစ္ပါး၌ သရက္ပင္ဆိပ္ဝယ္ နဂါးႀကီးႏွင့္ တန္ခိုးျပိဳင္ေလရာ နဂါးကို အႏိုင္ရေၾကာင္း ေကာသမၺီ ျပည္သူတို႔ ၾကားသျဖင့္ လြန္စြာၾကည္ညိဳၾက၍ ဆြမ္းခံဝင္လာေသာ အခါ အိမ္ေပါက္ေစ့လိုပင္ ေသရည္ကို ကပ္လွဴၾက၏၊

ထိုအခါ သိကၡာပုဒ္ပညတ္ေတာ္မမူေသးေသာေၾကာင့္ ကပ္လွဴသမွ် ေသရည္ မ်ားကို အရွင္သာဂတေသာက္ေလရာ ေသရည္မူးသျဖင့္ ဈာန္ အဘိညာဥ္ကြယ္ပလ်က္ ျမိဳ႕ေပါက္ဝတြင္ လဲရွာေလ၏၊

ထို႔ေနာက္ ဘုရားရွင္ ေတြ႕ျမင္ေတာ္မူ၍ တြဲေခၚဖို႔ရန္ အမိန္႔ေပးသျဖင့္ ရဟန္းေတာ္မ်ား တြဲယူလာျပီးလွ်င္ ဘုရားဘက္သို႔ ဦးေခါင္း လွည့္၍ အခ်တြင္ ဦးေခါင္းကို ေျပာင္းျပန္ျပန္လ်က္ ဘုရားဘက္သို႔  ေျခလွည့္ထားေလသည္။

          ဤမွ်ေလာက္ တန္ခိုးရွင္ကိုပင္ အရွက္တကြဲ အက်ိဳးနည္း ျဖစ္ေအာင္ ျပဳတတ္ေသာ ေသရည္အရက္သည္ ယခုေခတ္သာမန္ လူမ်ိဳးကို အဘယ္မွာ အက်ိဳးမ်ားေအာင္ ျပဳႏိုင္ေတာ့အံ့နည္း၊

ေရွးအခါတုန္းက ဘုရင္တစ္ဦးသည္ ေသရည္မူးခိုက္ အသား ဟင္းမပါေသာ  ပြဲေတာ္စာကို ဆက္လာသျဖင့္ ရင္ခြင္ထက္က သားငယ္ကို သတ္၍ ခ်က္ေစအပ္ဖူးေလသည္၊ ေသာက္ခ်င္၍ ေသာက္သူမွာ တစ္ခါႏွစ္ခါ ေသာက္႐ံုမွ်ျဖင့္ တင္းတိမ္မည္မဟုတ္၊ ေသာက္စရွိလွ်င္ ေသာက္ခ်င္ခ်င္ပင္ျဖစ္လိမ့္မည္။

တိကအဂၤုတိၲဳရ္ ပါဠိေတာ္၌ “ေသရည္အရက္ေသာက္မႈ, ေမထုန္မႈ, အိပ္မႈ, ဤ ၃-ခုကို မတင္းတိမ္ႏိုင္, အားမရႏိုင္, မဝႏိုင္ေသာ အရာမ်ားဟု ေဟာေတာ္မူသည္၊ ထို႔ျပင္ “ ေသရည္အရက္မ်ားစြာ ေသာက္ သူသည္ အပါယ္က်တတ္၏၊ အပါယ္မွ လြတ္၍ လူျဖစ္လာေသာ္ အ႐ူးအႏွမ္း ျဖစ္တတ္၏” ဟုလည္း ေဟာေတာ္မူ၏၊

ထို႔ေၾကာင့္ သိကၡာရွိသူ ျဖစ္လိုလွ်င္ ဘုရားမၾကိဳက္ေသာ ေသရည္ကို ေရွာင္ၾကဥ္ ထိုက္ပါသည္။

ေအ, စီ, ဆယ္လ္မုန္းမည္ေသာ ဆရာဝန္ၾကီး၏ “ပါဏာဝုဓ “ ေဆးက်မ္းမွ ထုတ္ႏုတ္ခ်က္

          ၁။ အရက္ေသာက္ျခင္းသည္ မူရင္းရွိ ေမတၲာကို ေလ်ာ့ပါးေစ၍ သား လင္တို႔၏ ဝတၳရားကို တိမ္းပါးေစပါသည္၊ မိမိအလုပ္အကိုင္၌ ညံ့ဖ်င္းေစၿပီး ခိုးျခင္း, လုယက္ျခင္းစေသာ ဇရာဝတ္မႈမ်ားကို က်ဴးလြန္ေစပါသည္၊ ေရာဂါအခ်ိဳ႕တို႔မွာ-သြကၡ်ာပါဒ (အဂၤါေသျခင္း)၊ အစာအိမ္ေရာင္ျခင္း, အသည္းေက်ာက္ကပ္ အဆုတ္ေရာင္ျခင္း, ေခ်ာင္းဆိုးေသြးပါႏွင့္ ႐ူးသြပ္တတ္ေသာ ေရာဂါမ်ား ျဖစ္ပြားေစ ပါသည္။
          ၂။ အရက္ေသာက္သူတို႔က “အရက္ေသာက္ျခင္းသည္ မိမိတို႕ စိတ္ကူးကို ထက္ျမက္ေစသည္” ဟု ထင္ျမင္တတ္ၾက၏၊ မုခ်အားျဖင့္ အရက္ေသာက္စ ၁၀-မိနစ္ေလာက္၌ စိတ္ကူးသြက္လာဟန္ရွိေသာ္လည္း သူ၏ထင္ျမင္ခ်က္ႏွင့္ ႏႈတ္ထြက္ စကားတို႔မွာ ပရမ္းပတာ မလိမၼာေသာ အနက္ကို ေပးၾကသည္၊ ႏႈတ္ေစာင့္စည္းသူ, အက်င့္ ေကာင္းသူပင္ မူးယစ္လာေသာအခါ လံုးလံုးတစ္မ်ိဳး ျဖစ္သြားသည္၊ စကားနည္းသူ အရက္ေသာက္လွ်င္ စကားေပါလာ၏၊ အရက္ ေသာက္ျပီး မူးေဝေခါင္းေလးသျဖင့္ အိပ္ခ်င္လာ၏။
          ၃။ အရက္သည္ ေသာက္သူ၏ သားသမီးမ်ားလည္း ေရာဂါ ျဖစ္ေစတတ္၏၊ ကေလးအ႐ူးေထာင္တြင္ တစ္ရာလွ်င္ ၄၁-ေယာက္ သည္ အရက္သမား၏ သားသမီးမ်ားျဖစ္ၾက၏၊ အရက္ သမားသည္ မေသာက္သူတို႔ထက္ ၂-ဆေလာက္ ေရာဂါထူေၾကာင္းကို ေတြ႕၏၊ မ်ားမၾကာမီ ကာလတုန္းက ေဆးဆရာတို႔သည္ ေရာဂါကို သက္သာေစလိမ့္မည္အထင္ႏွင့္ အရက္ကို ေပးၾက၏၊ သို႔ေသာ္ အရက္သည္ ေရာဂါကို မသက္သာေစသည့္ အျပင္ သာ၍တိုးတက္ ေစေၾကာင္း  သိၾကရ၏၊ ဤသို႔ စသည္ျဖင့္ အရက္၏ အျပစ္မ်ားကို ေရးသားထားေလသည္။


***********************

သုရာပါန။       ။ ေသရည္အရက္ေသာက္မႈသည္ (ေသာက္ေၾကာင္း ေစတနာသည္) သုရာပါမည္၏၊ ဤသုရာပါနကို အကုသလကမၼပထဟူ၍ တိုက္႐ိုက္ မဆိုၾက၊ မူလဋီကာ၌ “တႆ သဘာဂေတၲန မိစၦာစာေရ,  ဥပကာရ ကေတၲန ဒသသုပိ ကမၼပေထသု အႏုပၸေဝေသာ “ ဟု ဆို၏၊ [တႆ-ထိုသုရာပါန ၏၊ သဘာဂေတၲန-ကာေမသုမိစၦာစာရႏွင့္ သေဘာတူသည္၏ အျဖစ္ေၾကာင့္၊ မိစၦာစာေရ-ကာေမသုမိစၦာစာရ၌၊ အႏုပၸေဝေသာ-ေလ်ာ္စြာဝင္ျခင္းသည္၊ ေဟာတိ-ျဖစ္၏၊ ဥပကာရကေတၲန-ကမၼပထဆယ္ပါးလံုးအား ေလ်ာ္ေသာ ေက်းဇူးကို ျပဳတတ္သည္၏ အျဖစ္ေၾကာင့္၊ ဒသသုပိ-ဆယ္ပါးလည္းျဖစ္ကုန္ေသာ၊ ကမၼပေထသု-ကမၼပထတို႔၌၊ အႏုပၸေဝေသာ-သည္၊ ေဟာတိ=၏။]

သဘာဂတၲျဖစ္အပံု။    ။ဤ၌ “သဘာဂေတၲန မိစၦာစာရ”  အရ သေဘာတူပံု ကား-ကာမဂုဏ္ (၅)ပါး ကာမအေတြ႔႕သည္ ေဖာ႒ာဗၺာ႐ံုကာမဂုဏ္တည္း၊ ေသရည္ အရက္သည္ ရသာ႐ံုကာမဂုဏ္တည္း၊ ထို ေဗာ႒ာဗၺာ႐ံုကာမဂုဏ္ကို အယုတ္တမာ ျပဳက်င့္ျခင္းသည္ ကဲ႔ရဲ႕ထိုက္သကဲ့သို႔ç ဤ ရသာ႐ံု သုရာကို ေသာက္ စားျခင္းသည္လည္း ကဲ့ရဲ႕ထိုက္၏၊ ယုတ္မားေသာအက်င့္ (မိစၦာစာရ) တစ္မ်ိဳးပင္ ျဖစ္၏၊ ထို႔ေၾကာင့္ “သဘာေတၲန မိစၦာစာေရ” ဟု ဆိုသည္၊ မူလဋီကာ၏ ဤသြင္းပံုသို႔ လိုက္၍ ဋီကာေက်ာ္၌လည္း “သုရာပါနံပိ ဧေတၲဝ သဂၤယွတီတိ ဝဒႏၱိ, ရသသခၤါေတသု ကာေမသု မိစၦာစာရဘဝေတာ “ ဟု ဆိုၿပီ။

ဥပကာရကတၲ ျဖစ္ပံု။   ။ ”ဥပကာရကေတၲန ဒသသုပိ ကမၼပေထသု”  အရ ကမၼပထ ဆယ္ပါးလံုး၌ ေက်းဇူးျပဳပံုကား သုရာကို ေသာက္မိလွ်င္ ပင္ကို မရဲသူပင္ ရဲရင့္လာ၏, သတ္မႈ ခိုးမႈ ကာမမႈမ်ားကို အခြင့္အားေလ်ာ္စြာ ျပဳရဲ၏၊ လိမ္လည္မႈစေသာ ဝစီကံ, အဘိဇၩာစေသာ မေနာကံမ်ားမွာ မျဖစ္ႏိုင္စရာ မရွိ၊
ေရွးတုန္းက မင္းတစ္ဦးသည္ သုရာမူးစဥ္ ပြဲေတာ္ဆက္သရာ အမဲဟင္းလ်ာ မပါသည္အတြက္ ရင္ခင္ထက္က သားေတာ္ကေလးကို သတ္၍ခ်က္ေစအပ္ဖူး သတဲ၊ ကုမၻဇာတ္ေတာ္၌ သိၾကားမင္း

သုရာေရာင္းခဲ့ပံုကား-
ယံ ေဝ ပိဝိတြာ ဒုစၥရိတံ စရႏၱိ, ကာေယန ဝါစာယ ေစတသာ စ၊  နိရယံ ဝဇႏၱိ ဒုစၥရိတံ စရိတြာç တႆာ ပုဏၰံ ကုမၻမိမံ ကိဏာထ”-ဟူသည္တည္း၊ [အၾကင္ အရည္ကို ေသာက္၍ ကိုယ္ႏႈတ္ စိတ္ျဖင့္ ဒုစ႐ိုက္ကို က်င့္ၾကကုန္၏၊ ဒုစ႐ိုက္က်င့္၍ ငရဲသို႔ သြားၾကရကုန္၏၊ ထိုအရည္ျဖင့္ ျပည့္ေသာ ဤအိုးကို ဝယ္လိုက္ၾကေလာ။]

ကမၼပထဝါဒ။   ။ “ပါဏာတိပါေတာ ဘိကၡေဝ အာေသဝိေတာ ဘာဝိေတာ” စသည္ျဖင့္ ေဟာေတာ္မူသကဲ့သို႔, ထိုအတူ “သူရာေမရယပါနံ ဘိကၡေဝ အာေသ ဝိတံ ဘာဝိတံ ဗဟုလီကတံ နိရယသံဝတၲနကံ တိရစၦာနေယာနိ သံဝတၲနကံ ေပတၲိဝိသယသံဝတၲနကံ၊ ေယာ သဗၺဟုလဟုç ေသာ သုရာေမရယပါနႆ ဝိပါေကာ မႏုႆဘူတႆ ဥမၼတၲကသံဝတၲနိေကာ ေဟာတိ”ဟု အ႒ဂၤုတၲရ ပါဠိေတာ္၌ ေဟာေတာ္မူသည္၊ [ရဟန္းတို႔...သုရာပါနကို မွီဝဲအပ္ ထံုအပ္ အၾကိမ္မ်ားစြာ အေလ့အလာျပဳအပ္လွ်င္ ငရဲ၌ ျဖစ္ေစႏိုင္၏၊ တိရစၦာန္ မ်ိဳး၌ ျဖစ္ေစႏိုင္၏çၿပိတၲာမ်ိဳး၌ ျဖစ္ေစႏိုင္၏၊ အၾကင္အက်ိဳးကား သုရာပါနအတြက္ အေပံါဆံုးတည္း၊ ထိုအေပါဆံုးအက်ိဳးသည္ပင္ လူျဖစ္တဲ့အခါ အ႐ႈးအႏွမ္းျဖစ္ဖို႔ ရွိေသး၏။]
သိကၡာပဒဝိဘဂၤ႒ကထာ၌လည္း  “ေကာ႒ာသေတာ ပၪၥပိ ပါဏာတိပါတာ ဒေယာ ကမၼပထာ ဧဝ” ျဖင့္ ပါဏာတိပါတစေသာ (၅)ပါးလံုးကို ကမၼပထဟု ဆိုထား၏၊ ထို႔ေၾကာင့္ ပါဏာတိပါတစေသာ ေရွ႕(၅)ပါးကဲ့သို႔ သုရာပါနလည္း ေဆးဝါးအမွတ္ျဖင့္ ေသာက္ေစကာမူ (ေသာက္ၿပီး မည္သည့္ ဒုစ႐ိုက္ကိုမွ် မျပဳေစကာမူ) ကမၼပထေျမာက္သည္သာဟု ကမၼပထဝါဒီဘက္က ဆိုၾက၏။

အကမၼပထဝါဒ။          ။ ကမၼပထေျမာက္ဟု အယူရွိသူတို႔က ျငင္းခ်က္ထုတ္ပံု ကား-“သုရာေမရယပါနံ ဘိကၡေဝ ၊ေပ၊ နိရယသံဝတၲနကံ” စေသာ ပါဠိေတာ္သည္ ကမၼပထေျမာက္ေၾကာင္းကို ျပေသာ ပါဠိေတာ္မဟုတ္, ငရဲစသည္၌ ျဖစ္ႏိုင္ ေၾကာင္းကို ျပေသာပါဠိေတာ္တည္း၊ ငရဲစသည္၌ ျဖစ္ေစႏိုင္မႈမွာလည္း ေဆးဝါးအမွတ္ ေသာက္႐ံုျဖင့္ ျဖစ္ေစရမည္ဟု မယူသင့္၊ “ ယံ ေဝ ပိဝိတြာ ဒုစၥရိတံ စရႏၱိ” စေသာကုမၻဇာတ္ေတာ္ပါဠိေတာ္ႏွင့္အညီ ေသာက္ၿပီးေနာက္ မေကာင္းမႈကို ျပဳမွသာ ငရဲစသည္၌ ျဖစ္ေစႏိုင္သည္ဟု ယူသင့္၏။

ဆက္ဦးအံ့။     ။ “ေကာ႒ာသေတာ ပၪၥပိ ပါဏာတိပါတာဒေယာ ကမၼပထာ ဧဝ” ဟူေသာစကားလည္း ကမၼပထေျမာက္ေၾကာင္းကို ျပေသာစကားမဟုတ္, ကမၼပထခန္း ဈာန္ခန္းစသည္ျဖင့္ အခန္းအသီးသီး ရွိရာတြင္ ပါဏာတိပါတစသည္ တို႔ ဈာန္ခန္းစသည္၌ မပါ, ကမၼပထခန္း၌ ပါသည္ဟု အခန္းခြဲျပေသာ စကားသာ တည္း၊

ထို႔ေၾကာင့္ မူလဋီကာ၌ “ကမၼပထဝါတိ ကမၼပထေကာ႒ာသိကာဝ (ကမၼပထ အဖို႔တြင္သာ ပါဝင္သည္)” ဟု မိန္႔ေပသည္၊ အႏုဋီကာ၌လည္း ကမၼပထေကာ႒ာသိကာ ဧဝ, န ဈာနဒိေကာ႒ာသိကာ” ဟု ဧဝသဒၵါအတြက္ ဈာနစေသာ အဖို႔မ်ားကို ကန္႔ကြက္သည္ဟု ဖြင့္၏၊ ဤစကားတို႔ျဖင့္ “သုရာပါန၏ တရားကိုယ္သည္ ေသာက္ေၾကာင္းေစတနာ ေစတသိက္ျဖစ္ရကား ကမၼပထ အဖို႔တြင္ ပါသည္,  ဈာန္စေသာ အဖို႔တြင္ မပါ”  ဟု ျပသည္၊ ထိုကဲ့သို႔ ျပ႐ံုမွ်ျဖင့္ ကမၼပထေျမာက္ၿပီဟု မဆိုသင့္ေပ၊

ခုဒၵကပါဌအ႒ကထာ၌ သုရာပါနကို ကမၼပထ မဟုတ္, ကာယကံမွ်သာလွ်င္ျဖစ္ေၾကာင္း “မုသာဝါေဒါ ဝစီကမၼေမဝ, ေယာ ပန (မုသာဝါေဒါ) အတၳဘၪၥေကာ, ေသာ ကမၼပထပၸေတၲာ, ဣတေရာ ကမၼေမဝ၊ သုရာေမရယမဇၨပမာဒ႒ာနံ ကာယကမၼေမဝ”  ဟု တိုက္႐ိုက္ဆိုထားၿပီ၊ ဤကား ကမၼပထမေျမာက္ဟု အယူရွိသူတို႔၏ ျငင္းဆိုခ်က္တည္း။

ဆံုးျဖတ္ခ်က္။  ။ ျပခဲ့ေသာ သာဓကတို႔အရ သုရာပါနသက္သက္ ကမၼပထ မေျမာက္ႏိုင္သည္မွာ ေသခ်ာၿပီ၊ ကမၼပထေျမာက္လွ်င္ အပါယ္ပဋိသေႏၶက်ိဳးကို ေပးႏိုင္သည့္ ဇနကသတၲိ ဧကန္ရွိႏိုင္သည္ဟု မဆိုသာ၊ တခ်ိဳ႕သူ၏ ေသာက္စားမႈသည္ အပါယ္ပဋိသေႏၶက်ိဳးကို မေပးႏိုင္, အခ်ိဳ႕သူ၏ ေသာက္စားမႈကား အပါယ္ ပဋိသေႏၶက်ိဳး ေပးႏိုင္သည္ဟု ယူရမည္။

ပဋိသမၻိဒါမဂ္။   ။ ကုသလာကုသလာပိ စ ပဋိသႏၶိဇနကာေယဝ ကမၼပထာတိ ဝုတၲာ၊ ဝုတၲာဝေသသာ ပဋိသႏၶိဇနေန အေနကႏၱိ ကတၲာ ကမၼပထာတိ န ဝုတၲာ၊ ဝုတၲာဝေသသာတိ သုရာပါနာဒေယာ တဗၺိရမဏာဒေယာ စ၊-၄င္းဋီကာ။ [ပဋိသေႏၶက်ိဳးကို ေပးတတ္ေသာ ပါဏာတိပါတ ပါဏာတိပါတဝိရတိစေသာ ကုသိုလ္ အကုသိုလ္တို႔သာ ကမၼပထဟ ဆိုအပ္ကုန္၏၊ ဆိုအပ္သည့္မွၾကြင္းေသာ သုရာပါန သုရာပါနဝိရတိစေသာ ကုသိုလ္ အကုသိုလ္တို႔မွာ ပဋိသေႏၶက်ိဳးကို ျဖစ္ေစႏိုင္ရန္ ဧကန္ မဟုတ္, တခ်ိဳ႕ေပးႏိုင္, မေပးႏိုင္သည့္အတြက္ ကမၼပထဟု မဆိုအပ္ကုန္၊ ကမၼပထ(၁၀)ပါးတြင္ မပါဝင္-ဟူလို။]

ဆက္ဦးအံ့။     ။ ေသရည္အရက္ကို ေသာက္ရာ၌ ၁-ေဆးဝါးတြင္ ပါလာ၍ ေသာက္မႈ, ၂-ေဆးဝါးအျဖစ္ျဖင့္ သူ႕ခ်ည္းသက္သက္ေသာက္မႈçဤႏွစ္မ်ိဳး၌ ၾကီးေသာအျပစ္ မထင္၊
ယခုကာလ အဂၤလိပ္ေဆးမ်ား၌ အရက္ပါသည္သာမ်ား သတဲ့၊ မ်က္ႏွာျမင္ၿပီးစ မိန္းမသားတို႔သည္ တကယ္ပင္ ေဆးဝါးအျဖစ္ျဖင့္  အရက္ခ်ိဳတစ္မ်ိဳးကို ေသာက္ၾကသည္၊ ပါစိတ္ပါဠိေတာ္ သုရာပါနသိကၡာပုဒ္၌ “သုရာေသာက္ရာဝယ္ အကုသိုလ္စိတ္ႏွင့္ မကင္း”ဟု ဆို၏၊

ထိုစကားမွာ အဆန္း မဟုတ္ပါ, ပုထုဇဥ္ ေသကၡတို႔ အရသာခံ၍ ထမင္းစာရာ၌ပင္ မကင္းႏိုင္ေသာ အကုသိုလ္မ်ိဳးတည္း၊ သို႔ေသာ္ (၂)နံပါတ္ျပ ေသာက္မႈမ်ိဳး၌ လူႏွင့္ သာမေဏတို႔မွာ (၁၀)ပါး, (၈)ပါး, (၅)ပါးသီလ ပ်က္မည္သာ ျဖစ္၍ မေသာက္ၾကဘဲ ေရွာင္လြဲႏိုင္ မွသာ သီလရွိသူ သူေတာ္ေကာင္း ပီသမည္၊ (၁)နံပါတ္ျပ ေသာက္မႈမွာ ေဆးကိုသာ ေသာက္ရာက်၍ သိကၡာပုဒ္ ပ်က္ဖြယ္ မရွိ။
၃-တမင့္ကို ေသာက္ခ်င္လွ၍ ေသာက္မႈကား ရသာ႐ံုကာမ၌ မိစၦာစာရ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ အျပစ္ၾကီးလွသည္၊ မည္မွ်ေလာက္ အျပစ္ၾကီးသည္ဟုကား- အာေသဝိတံ-မွီဝဲအပ္လွ်င္၊ ဘာဝိတံ-အထံုပါေနလွ်င္၊ ဗဟုသိကတံ-အေလ့အလာမ်ားလွ်င္၊ ငရဲ၌ ျဖစ္ႏိုင္, တိရစၦာန္ ၿပိတၲာႏွင့္အ႐ူးလည္း ျဖစ္ႏိုင္၏” ဟု ေဟာေတာ္မူသည္။
ဘုရားလက္ထက္ေတာ္က အရွင္သာဂတမေထရသည္ ဈာန္အဘိညာဥ္ရ၍ တန္ခိုး ဣဒၶိပါဒ္ၾကီးမားလွေသာ ပုထုဇဥ္တစ္ပါးတည္း၊ အခါတစ္ပါး၌ နဂါးႏွင့္ ၿပိဳင္ရာဝယ္ နဂါးကို အႏိုင္ရေသာေၾကာင့္ ေကာသမၺီျပည္သူတို႔ ၾကား၍ ၾကည္ၫိဳလွသျဖင့္ ဆြမ္းခံဝင္အလာတြင္ ကပ္လွဴအပ္ေသာ ေသရည္ကို အရွင္သာဂတသံုးေဆာင္ေလရာ ေသရည္မူး၍ ၿမိဳ႕ေပါက္ဝ၌ လဲေလသည္၊ (ဈာန္ အဘိညာဥ္မ်ားလည္း ကြယ္ပေလၿပီ၊) ဘုရားရွင္ ဆြမ္းခံရာမွ ထြက္ျြကေတာ္မူလာ ေသာအခါ ရဟန္းတို႔အား တြဲေခၚဖို႔ရန္ မိန္႔ေတာ္မူခ်က္ျဖင့္ တြဲယူလာၿပီးေနာက္ ဘုရားရွင္ ေရွ႕ေတာ္ေမွာက္၌ ဘုရားဘက္ဦေခၚင္းေပး၍ ခ်ထားၾကေလလွ်င္ ခ်က္ခ်င္းပင္ ျပန္လွည့္ကာ ဘုရားဘက္ ေျချပဳထားေလသည္၊ ဤမွ်ေလာက္ တန္ခိုး ရွင္ကိုပင္ အရွက္တကြဲ အက်ိဳးနဲေအာင္ ျပဳႏိုင္လွ်င္ သာမန္လူစားကို အဘယ္မွာ အက်ိဳးမ်ားေအာင္ ျပဳႏိုင္ေတာ့အံ့နည္း၊

ေသာက္ခ်င္၍ ေသာက္သူမွာ တစ္ခါ ႏွစ္ခါျဖင့္ ေက်နပ္မည္ မဟုတ္, ေသာက္စရွိလွ်င္ ေသာက္ခ်င္ခ်င္ ျဖစ္လတၲံ႕၊ “တိဏၰံ ဘိကၡေဝ ပဋိေသဝနာယ အတိတၲိ” စသည္ျဖင့္ တိကဂၤုတၲရပါဠိေတာ္၌ မတင္းတိမ္ႏိုင္ေၾကာင္း အခ်က္မ်ားကို-အိပ္မႈ, ေသရည္အရက္ ေသာက္မႈ,  ေမထုန္မႈအားျဖင့္ (၃)ပါးရွိေၾကာင္း ေဟာေတာ္မူသည္။
၄-ေသာက္ၿပီးေနာက္ ကုမၻဇာတ္ေတာ္လာသည့္အတိုင္း ပါဏာတိပါတ စေသာ ဒုစ႐ိုက္တစ္ခုခုျပဳရာ၌ သုရာပါနေစတနာသည္ ထိုကမၼပထေျမာက္ေသာ ဒုစ႐ိုက္၏ ေရွ႕ေတာ္ေျပး ပုဗၺေစတနာတည္း၊ ထိုကဲ့သို႔ ပုဗၺေစတနာမ်ားကာ အပါယ္ ခ်ႏိုင္ေၾကာင္းကို အပရာပရိယေဝဒနီယကံ အခန္း၌ ေရးသားခဲ့ၿပီ၊ ထင္ရွားေစအံ့-ေလာက၌ ေတာ္လည္ပတ္ေသာ လူတစ္ေယာက္သည္ မည္သည္ ျပစ္မႈကိုမွ် ကိုယ္တိုင္ မျပဳ, လူမိုက္မ်ားကို အားေပးအားေျမာက္ ျပဳေလ့ရွိ၏၊ လူမိုက္တစ္ေယာက္ကို သတ္ဖို႔ခိုင္းမိ၌ ျပစ္မႈေပၚရာ၌ သတ္သူက တစ္တရားခံ အားေပးသူမွာ ႏွစ္တရာခံ ျဖစ္သကဲ့သို႔, ထိုအတူ သုရာပါနေစတနာသည္ ဒုစ႐ိုက္ ကမၼပထေတြကို အားေပးအားေျမာက္ ျပဳတတ္ရကား ႏွစ္တရားခံအေနအားျဖင့္ အပါယ္ခ်ခြင့္ ရွိေလသည္၊ လူမိုက္အားေပးတတ္သူ ယခင္လူလည္သည္ လူမိုက္ေပါင္း မ်ားစြာထက္ ေၾကာက္စရာေကာင္းသကဲ့သို႔  ထိုအတူ ဒုစ႐ိုက္ကို အားေပးတတ္ေသာ သုရာပါနလည္း ဒုစ႐ိုက္မ်ားစြာထက္ပင္ ေၾကာက္ဖြယ္ ေကာင္းလွ၏။
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ ဤသုရာပါန၌ ပုဗၺေစတနာအားျဖင့္ ပဋိသေႏၶက်ိဳးကို ေပးဖို႔ ရာကိစၥ  ဒုစ႐ိုက္ကမၼပထေတြကို ျဖစ္ေစဖို႔ကိစၥဟု ႏွစ္မ်ိဳးရွိ၏၊ ထိုႏွစ္မ်ိဳးတြင္ ဒုစ႐ိုက္ကမၼပထကို ျဖစ္ေစဖို႔ကိစၥသည္ အလြန္အားေကာင္း၏၊။

ထို႔ေၾကာင့္လည္း ကုမၻဇာတ္ေတာ္၌ “ယံ ေဝ ပိဝိတြာ ဒုစၥရိတံ စရႏၱိ”  ဟု မိန္႔ေလသည္၊ ဤသံုးအခ်က္ ေလးအခ်က္တို႔၌ ျပအပ္ေသာ သုရာပါနကို ရည္ရြယ္ေတာ္မူ၍ပင္ “သုရာေမရယ ပါနံ ဘိကၡေဝ အာေသဝိတံ” စေသာ ပါဠိေတာ္ကို ေဟာေတာ္မူသည္၊

ဤစကားစဥ္ အရ-အခ်ိဳ႕ေသာ သုရာပါနသည္ အျပစ္မၾကီးဟု ဆိုရေစကာမူ အခ်ိဳ႕သုရာပါနကား ၾကီးေလးေသာ အျပစ္ကို ျဖစ္ေစႏိုင္သျဖင့္ သုရာပါနမွ ေရွာင္ၾကဥ္မႈသည္ နိစၥသီလ တစ္ခုျဖစ္သည္ဟု မွတ္ပါ၊။ [ကေစာ္ ေလွာ္စာမ်ားမွာ သုရာမ်ိဳးပင္ျဖစ္သည္၊ ဘိန္း ကုတ္ကင္း မာဖီးယား ေဆးေျခာက္မ်ားကိုလည္း ဤသုရာပါန၌ သြင္းယူေလ့ရွိ ၾက၏၊ သြင္းသင့္/မသြင္းသင့္ကိုကား စဥ္းစားဖြယ္ပင္။]
မဟာဂႏၶာ႐ံုဆရာေတာ္၏  
ရတနာ့ဂုဏ္ရည္က်မ္းႏွင့္ သၿဂႌဳဟ္ဘာသာဋီကာတို႔မွ ေဖာ္ျပပါသည္။
မိမိဘေလာ့ကို submit မွန္မွန္ လုပ္ေပးျခင္းျဖင့္ မိမိဘေလာ့ ျမန္ဆန္မည္ရွင္းလင္းမည္ ေမာက္တင္ျပီး က်လာတဲ့ေဘာက္ထဲမွာ မိမိဘေလာ့လိပ္စာ ထည့္ကာ Submit ကလစ္လိုက္ပါ ဒါဆို ေနာက္ဇယားတစ္ခုမွ သင့္အီးေမးကို ထည့္ျပီး Submit လုပ္လိုက္ပါ