လူသားအားလံုးဟာ အခက္အခဲေတြၾကားက မေသခ်ာတဲ့လမ္းကို ေလွ်ာက္လွမ္းေနၾကရတာခ်ည္းပါပဲ။
ဗုဒၶျမတ္စြာက ကိေစၦာ မႏုႆပဋိလာေဘာ- လူ႔ဘဝရဖို႔ ခက္ခဲတယ္-လို႔ ညႊန္ျပေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။
က်ိဳးေၾကာင္းဆက္ႏြယ္ကာ ျဖစ္ပ်က္ေနတဲ့ ေလာကႀကီးထဲမွာ အက်ိဳးကို ၾကည့္ၿပီး အေၾကာင္းကို သိျမင္ရသလို အေၾကာင္းကိုၾကည့္ၿပီးလည္း ျဖစ္ေပၚလာမည့္ ေနာက္ဆက္တြဲ အက်ိဳးကိုလည္း သိျမင္ႏိုင္ၾကပါတယ္။
လူ႔ဘဝ-ဆိုတာ အေၾကာင္းနဲ႔အက်ိဳး ႏွစ္မ်ိဳးအနက္ အက်ိဳးတရားပါ၊ သူ႔ရဲ့အေၾကာင္းတရားကေတာ့ မဟာကုသိုလ္ေစတနာပါ။ ျမင့္ျမတ္ ျဖဴစင္တဲ့ မဟာကုသိုလ္ ေစတနာက အက်ိဳးေပးလိုက္လို႔ လူ႔ဘဝဆိုတဲ့ အက်ိဳးတရား ျဖစ္ေပၚလာရတာပါ။
ကိုယ့္ကိုယ္ကုိ ျပန္စဥ္းစားၾကည့္ရေအာင္ပါ.. ေန႔စဥ္ ျဖစ္ေနတဲ့ ကိုယ့္စိတ္ကေလးကို ဆန္းစစ္ၾကည့္ရေအာင္ပါ… ျမင့္ျမတ္တဲ့စိတ္နဲ႔ ယုတ္ညံ့တဲ့စိတ္ဓာတ္ ဘယ္ဟာအျဖစ္မ်ားသလဲ။ ျဖဴစင္တဲ့ စိတ္ဓာတ္နဲ႔ မည္းညစ္တဲ့စိတ္ဓာတ္ ဘယ္စိတ္က အျဖစ္မ်ားသလဲ။
ပါပသၼႎ ရမတိ မေနာ- စိတ္ဆိုတာ ယုတ္ညံ့ ညစ္ပတ္တဲ့ မေကာင္းမႈေတြမွာသာ ေမြ႕ေလ်ာ္ေပ်ာ္ပါး အျဖစ္မ်ားပါတယ္ တဲ့။ ျဖဴစင္ ျမင့္ျမတ္တဲ့ ကုသိုလ္ လုပ္ငန္းေတြမွာ ေပ်ာ္ေမြ႕မႈနည္းပါးတယ္ ဆိုတဲ့သေဘာ အလိုလို ပါၿပီးျဖစ္ေနပါတယ္။ တိုက္ရိုက္ေျပာရရင္ ကုသိုလ္စိတ္ေတြ အျဖစ္နည္းတယ္လို႔ ေျပာရမွာေပါ့။
ဒီေတာ့ ရရွိလာတဲ့ လူ႔ဘဝဟာ ဘယ္ေလာက္ခက္ခဲမလဲ ဆုိတာ ေန႔စဥ္ ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ ကိုယ့္စိတ္ဓာတ္ကေလးကို ဆင္ျခင္ၾကည့္ရင္ပဲ သိႏိုင္မယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။
အ႒ကထာ ဆရာျမတ္ကေတာ့ မဟေႏၲန ဟိ ဝါယာေမန မဟေႏၲန ကုသေလန လဒၶတၱာ မႏုႆပဋိလာေဘာ နာမ ကိေစၧာ ဒုလႅေဘာ-လို႔ ဖြင့္ျပေတာ္မူပါတယ္၊ ႀကီးျမတ္တဲ့ လံု႔လ ျမင့္ျမတ္တဲ့ ကုသိုလ္ေၾကာင့္ ရလို႔ လူအျဖစ္ကိုရျခင္းဆိုတာ ခက္ခဲပါတယ္..တဲ့။
လူ႔ဘဝ ရလာသူျဖစ္ေပမယ့္ ကိစၦံ မစၥာန ဇီဝိတံ-တဲ့ အသက္ရွည္ေနထိုင္ဖို႔ကလည္း အခက္အခဲတစ္မ်ိဳးပါပဲ လို႔ ျမတ္ဗုဒၶက ညႊန္ျပေတာ္မူထားပါေသးတယ္။
မွန္ပါတယ္ စားေရး ဝတ္ေရး ေနေရး စတဲ့ ဘဝရပ္တည္ေရးအတြက္ ႀကိဳးပမ္းေနၾကတာဟာ အသက္ရွင္ေနထိုင္ေရးအတြက္ခ်ည္းပါပဲ။ မနက္မွ ည နဖူးကေခၽြး ေျခမက်သည္အထိ လုပ္ကိုင္ၾကရတာေတြ ဒီၿမိဳ႕ကေန ဟိုၿမိဳ႕ ကားနဲ႔တမ်ိဳး ရထားနဲ႔တဖံု ယဥ္အသြယ္သြယ္ ကုန္းေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ကိုယ္ဆင္းရဲ စိတ္ဆင္းရဲ သြားလာလႈပ္ရွား ေနရတာေတြဟာလဲ အသက္ရွင္ေနထိုင္ႏိုင္ဖို႔ပါပဲ။
နိရႏၲရံ ကသိကမၼာဒီနိ ကတြာ ဇီဝိတဝုတၱႎ ဃဋနေတာပိ ပရိတၱ႒ာယိတာယပိ မစၥာနံ ဇီဝိတံ ကိစၧံ-အျမဲမျပတ္ လယ္ထြန္ျခင္းစတဲ့ အမႈေတြကို ျပဳၿပီး အသက္ေမြးမႈကို ဆက္ေနရတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ေရာ တိုေတာင္းတဲ့တည္တံ့မႈရွိတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ပါ သတၱဝါေတြရဲ့ အသက္ရွင္မႈဟာ ခက္ခဲပါတယ္လို႔ အ႒ကထာဆရာက ဖြင့္ျပေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။
တကယ္ေတာ့ သတၱဝါေတြ အသက္ရွင္ေရးကို ေႏွာက္ယွက္မည့္ အတြင္းရန္ေရာ ျပင္ပရန္ေတြပါ ရန္သူေတြအလြန္ေပါလွပါတယ္၊ ပထဝီ ေတေဇာ အာေပါ ဝါေယာဆိုတဲ့ မဟာဘုတ္ေလးပါးနဲ႔လည္း ဆက္စပ္ေနတယ္ေလ။
ပထဝီဓာတ္ေဖာက္လို႔ အသက္ေပ်ာက္ရသူေတြ အာေပါဓာတ္လြန္ကဲလို႔ မ်က္ႏွာလြဲသြားရသူေတြ ေတေဇာဓာတ္မ်ားလို႔ ကြယ္လြန္သြားရသူေတြ ဝါေယာဓာတ္ေဖာက္ျပန္လို႔ အိပ္ယာထဲလွဲၿပီး ေနာက္ဆံုး ေသပြဲဝင္ရသူေတြ မိမိတို႔ လက္ေတြ႕ မ်က္ေတြ႕ပါပဲ။
တကယ္လို႔မ်ား ဝင္သြားတဲ့ဝင္သက္ေလကေလး ျပန္မထြက္ခဲ့ရင္ျဖစ္ေစ ထြက္သြားတဲ့ ထြက္သက္ေလကေလး ျပန္ဝင္ခြင့္မရွိရင္ ျဖစ္ေစ ဒီလိုအေျခအေနမ်ိဳးမွာလည္း တစ္ဘဝခ်ဳပ္ၿငိမ္းသြားႏိုင္တယ္မို႔လား။ အသက္ကို အႏၲရာယ္ေပးမည့္ ေရာဂါေတြကလည္း အမည္အမ်ိဳးမ်ိဳး အေခၚအေဝါအဖံုဖံုနဲ႔ စံုေနတာပါပဲ။
ဒီၾကားထဲ မ်က္စိကို ျမင္စရာေတြ ျမင္ေပးလို႔ ေက်းဇူးတင္မယ္ႀကံတုန္း မ်က္စိကနာရင္း ကြယ္လြန္နိုင္တယ္ဆိုေတာ့ သူလဲ တကယ္ေတာ့ ရန္သူပါပဲ။ နား ႏွာေခါင္း လည္ေခ်ာင္း လွ်ာေတြကလည္း ဘာမ်ားထူးေသးလို႔လဲ။
မ်က္စိ နား ႏွာေခါင္းလည္ေခ်ာင္း ေဆး႐ံုကို ေရာက္ေနသူေတြဟာ ရန္သူေတြရဲ့ အျပင္းထန္ဆံုးတိုက္ခိုက္မႈကို ခံထားရသူေတြနဲ႔ အျပင္းအထန္တိုက္ခိုက္ေနတယ္လို႔ ခံစားေနသူေတြေပါ့။ ဒါကေတာ့ အသက္ရဲ့ အတြင္းရန္ေတြလို႔ ဆိုရမွာပါ။ သူတို႔ရဲ့ အသက္ရွင္မႈကို ၾကည့္ရင္း ရင္တြင္းမွာ မြန္းၾကပ္ေအာင္အထိ ခံစားမိၾကမွာပါ၊ ဒါဟာလည္း အသက္ရွင္ရျခင္းဟာ ဘယ္ေလာက္ဆင္းရဲသလဲဆိုတဲ့ အေျဖျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။
အျပင္ရန္ေတြကေတာ့ အားကိုးေနတဲ့ ရာသီဥတုလည္း ရန္သူလို႔ သတ္မွတ္ရမလိုပါပဲ၊ အပူလြန္ကဲတဲ့ ဥတုေၾကာင့္ျဖစ္ေစ အေအးလြန္ကဲတဲ့ ဥတုေၾကာင့္ျဖစ္ေစ တစ္ဘဝတာစခန္း ရပ္တန္႔သြားႏိုင္တယ္္ေလ၊ အလြန္စီးခ်င္ေနတဲ့ ေနာက္ဆံုးထြက္ေမာ္ဒယ္ကားကလည္း တကယ္ေတာ့ အသက္ရဲ့ အႏၲရာယ္ျဖစ္ႏိုင္တယ္ဆိုတာကိုေတာ့ ေျပာစရာမလိုေလာက္ဘူးထင္ပါတယ္။
ရွိသမွ် ပတ္ဝန္းက်င္ ဆက္ဆံေတြ႕ထိေန သဘာဝအရာမွန္ သမွ်အရာေတြဟာ အသက္ရဲ့ အႏၲရာယ္ မျဖစ္ႏိုင္တာ မရွိသေလာက္နည္းပါးလွပါတယ္။ ဒါကိုပဲ သဘာဝေဘးအႏၲရာယ္ဆိုၿပီး နည္မည္ေပးေနၾကၿပီမဟုတ္လား။
အစာဆာေတာ့ အစာစားရ၊ ေညာင္းညာျပန္ေတာ့ ေျပာင္းေပးရ၊ ပူေတာ့ ေအးေအာင္၊ ေအးေတာ့လည္း ေႏြးေထြးေအာင္ က်န္းမာေရး မေကာင္းေတာ့ ေဆးေတြနဲ႔ ျပဳျပင္ရတာေတြဟာ အသက္ရွင္ေရးအတြက္ပါပဲ။ ကိုယ္ကသာ အသက္ရွင္ေရး အတြက္ ခႏၶာအလိုလိုက္ ေခ်ာ့ျမဴေနေပမယ့္ ခႏၶာကေတာ့ ပ်ိဳမယ့္ဘက္ မလွည့္ အိုဘက္ကိုသာ သြားေနတာပါ၊ အသက္ရွင္ဖို႔ေနရမယ့္ အခ်ိန္ေတြကို တေရြ႕ေရြ႕ ႏႈတ္ယူေနတယ္..
၀ိပႆနာမွန္ေျပာင္းနဲ႔ ေသခ်ာေခ်ာင္းၾကည့္ရင္ေတာ့ ခဏမစဲ ေသေနတာေတြပါ ျမင္ရမွာပါ။ ဒီေတာ့ အသက္ရွင္ဖို႔အတြက္ ဘယ္ေလက္ ခဲယဥ္းသလဲ ဒီခႏၶာကလည္း ဘယ္ေလာက္ သစၥာေဖာက္သလဲ၊ ဘယ္ေလာက္ေက်းဇူးကန္းသလဲ ဒါေပမယ့္ စိတ္မနာႏိုင္ခဲ့ျပန္ဘူးေလ..။
အသက္ရွင္ဖို႔အတြက္ အခက္အခဲေတြသာ ရွိတာမဟုတ္ေသးဘူး မေသခ်ာ မေရရာတဲ့ အရာေတြရဲ့ ျခိမ္းေျခာက္မႈေတြကိုလည္း အျမဲခံေနရတယ္၊ ျမတ္ဗုဒၶက မသိျခင္း ငါးမ်ိဳးကို ညႊန္ျပေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။
(၁)ဘယ္အသက္အရြယ္မွာ ေသမယ္ဆိုတာကို မသိျခင္း
(၂) ဘယ္အနာေရာဂါနဲ႔ ေသရမယ္ဆိုတာကို မသိျခင္း
(၃) မနက္၊ ေန႔လည္၊ ညေန ဘယ္အခ်ိန္မွ ေသရမယ္ဆိုတာကို မသိျခင္း
(၄) ၾကြင္းက်န္းတဲ့ ဥတုဇခႏၶာကိုယ္ကို ရြာထဲ ၿမိဳ႕ထဲ ေတာထဲ ေတာင္ေပၚ ျမစ္ သမုဒၵရာ ဘယ္ေနရာမွာ ပစ္ခ်ခံမည္ဆိုတာကို မသိျခင္း
(၅) လူ႔ဘ၊ နတ္ဘဝ၊ တိရစၦာန္ဘဝစတဲ့ဘဝေတြမွာ ဘယ္ဘဝေရာက္ရမယ္ဆိုတာ မသိျခင္း..
ဆိုတဲ့ မသိျခင္း ငါးပါးပါပဲ။
ဒီမသိျခင္းေတြနဲ႔ ဘဝကိုေလွ်ာက္လွမ္းေနၾကရေတာ့ ေသခ်ာတာဘာမ်ားရွိေနလို႔လဲ၊ ဟုတ္တယ္ အခ်ိန္နဲ႔ တေျပးညီ အသက္ရွင္ေနရတဲ့ ဘဝ ဘယ္အခ်ိန္ဆိုတာ မသိမွေတာ့ ဘာမ်ားေသခ်ာေတာ့ မလဲေနာ္..။
မသိျခင္းေတြနဲ႔ ခရီးသြားေနရတာျခင္းအတူတူ သူတလူ ငါတမင္း ရန္ဘက္ခင္းၿပီး ၿပိဳင္ဆိုင္ေနၾကတာေတာ့
ႏႈတ္ခမ္းပဲ့ျခင္း မီးမႈတ္တာပဲလို႔ ေျပာလိုက္ခ်င္တယ္၊ မေသခ်ာတဲ့ လမ္းကို ေလွ်ာက္လွမ္းရင္း ကိုယ့္အတြက္
ေသခ်ာတာေတြကို စုေဆာင္တတ္တဲ့ အခြင့္အေရးသမားျဖစ္ဖို႔ ႀကိဳးစားရမယ္။
ဒါမွ တကယ့္အခြင့္အေရးသမားေကာင္း ျဖစ္မွာပါ။ မာ ေ၀ါ ခဏံ ဝိရာေဓထ- ခဏေကာင္းကို လက္မလြတ္ေစနဲ႔တဲ့ ျမတ္ဗုဒၶရဲ့ လမ္းညႊန္ခ်က္ေပါ့။
အခြင့္ေကာင္းကို လက္မလြတ္သူေတြဆိုတာ လူေပၚလူေဇာ္လုပ္တာကို မဆိုလိုပါဘူး၊ မိမိအတြက္ သူတစ္ပါးအတြက္ အက်ိဳးရွိမယ့္ လုပ္ရပ္ေလးမ်ိဳးကို လုပ္သူလို႔ ဆိုခ်င္ပါတယ္၊
(၁) စြန္႔လြတ္ျခင္း လုပ္ရပ္
(၂) ေစာင့္စည္းျခင္း လုပ္ရပ္
(၃) အပူေတြ ၿငိမ္းေစျခင္း လုပ္ရပ္
(၄) (သာမန္အၾကည့္မဟုတ္ပဲ) အထူး ႐ွဳၾကည့္မႈ လုပ္ရပ္ေတြပါပဲ။
ဒီတရားေတြဟာ ဒါန၊ သီလ၊ သမထ၊ ဝိပႆနာ လို႔အမ်ားကႏုတ္က်ိဳးေနၾကတဲ့ တရားေတြကို ဆီေလ်ာ္ေအာင္ ဘာသာျပန္ထားတာပါ။၊ အဲဒီလုပ္ရပ္ တစ္ခုခုကို လုပ္ေနသူကို အခြင့္ေကာင္းယူေနသူလို႔ ေျပာလိုက္ခ်င္ပါတယ္။ အခြင့္ေကာင္းေတြထဲက အေကာင္းဆံုး အခြင့္ေကာင္းကို ရေအာင္ယူႏိုင္ၾကပါေစလို႔ တိုက္တြန္းလိုက္ပါတယ္။
အားလံုး အမွားပါရင္ ခြင့္လြတ္သည္းခံေပးၾကပါရန္ ေမတၱာရပ္ခံပါသည္။