အခန္း- ၉
ဘဝသစ္၌ ျပန္လည္ေမြးဖြားျခင္း
ဘဝသစ္၌ ျပန္လည္ေမြးဖြားျခင္း ဆိ္ုတာ ဗုဒၶျမတ္စြာေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့တဲ့
ေဒသနာေတာ္အရျဖစ္တယ္။ ဓမၼစၾကာ တရားေတာ္ထဲမွာ “ယာယံ
တဏွာ ေပါေနာဗၻဝိကာ” = တစ္ဖန္ဘဝသစ္ကို ျဖစ္ေစတက္ေသာ လုိ႔ဆိုလိုတယ္။
ထိုထိုသုတၱန္ေတြမွာလည္း တကဏွာကို “ဘဝေနတၱိ” = ဘဝကိုေဆာင္တက္တဲ့တရား လု႔ိ ဘဝတစ္ခုမွ တစ္ခုသို႔ သယ္ေဆာင္သြားတဲ့တရားလို႔
ဒီလို ေဟာတယ္။
ကံ နဲ႔ ပတ္သက္လာလုိ႔ ရွီရင္လည္း
ျမတ္စြာဘုရားက “ဘဝဂါမီ” = ဘဝကိုျဖစ္ေစတက္တဲ့ကံ လို႔ ေဟာတယ္။ ဘဝသစ္၌ ျပန္လည္းေမြးဖြားျခင္းႏွင့္စပ္လ်ဥ္းၿပီးေတာ့
ျမတ္စြာဘုရားက “ပုနဗၻဝ” ဆိုတဲ့ စကားလံုး သံုးႏႈန္းထားတာရွိတယ္။ တမလြန္ဘဝနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့
အျမင္ရွင္းဖို႔ အင္မတန္မွ အေရးႀကီးတယ္။
ဒီေနရာမွာ ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြ တမလြန္ဘဝနဲ႔
ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ အျမင္ရွင္းဖို႔ ခက္ခဲတယ္၊ အျခား ဘာသာဝါဒေတြနဲ႔ ေရာယွက္ၿပီးေတာ့ မွားမွားယြင္းယြင္း
ျဖစ္တက္တယ္။
ဗုဒၶျမတ္စြာကလည္း “ကံနဲ႔ သံသရာ” အေၾကာင္းကို ေဟာထားတယ္၊ ေကာင္းကံ ဆိုးကံဆိိုတာေတြလုပ္လို႔
ေကာင္းကံဆိုးကံေတြက ဖန္တီးတဲ့ဘဝ ရၾကရတယ္ဆိုတာ ဗုဒၶဘာသာကသာ လက္ခံထားတာ မဟုတ္ဘူး၊ ဗုဒၶျမတ္စြာ
ပြင့္ရာျဖစ္တဲ့ အိႏိၵယႏိုင္ငံမွာရွိတဲ့ ျဗဟၼဏဘာသာ သို႔မဟုတ္ ဟိႏၵဴဘာသာတို႔ကလည္း လက္ခံၾကတယ္၊
အျခားဘာသာေတြကလည္း လက္ခံထားတာရွိတယ္၊ ကြဲျပားျခားနားမႈကို မသိရင္ တူညီတယ္လို႔ ထင္မွတ္ၾကလိမ့္မယ္၊
မတူညီတဲ့အခ်က္ေတြ အမ်ားႀကီးရွိတယ္။
သာမန္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ သူတို႔လည္း
သံသရာအေၾကာင္းကို ရွင္းျပတယ္၊ ကံဆိုတာ လက္ခံတယ္။ ကံနဲ႔ သံသရာကို ေျပာၾကတဲ့ေနရာမွာ အသံတူေနသည့္အတြက္ေၾကာင့္
အႏွစ္သာရပိုင္းမွာ တူသေယာင္ေယာင္ျဖစ္ၿပီး “ဗုဒၶဝါဒသည္ ဟိႏၵဴဝါဒက ေပါက္ဖြားလာတာပါ” လို႔ ဟိႏၵဴစာေရးဆရာေတြက ေရးၾကတယ္၊ ဘယ္လိုထိေအာင္ ေရးတုန္းဆိုရင္
Buddha was born in Hindu, ျမတ္စြာဘုရားက ဟိႏၵဴထဲမွာ ဟိႏၵဴအျဖစ္နဲ႔ ေမြးလာတယ္တဲ့၊
Buddha was living in Hindu. Buddha died in Hindu ဆိုၿပီးေတာ့ ဟိႏၵဴထဲမွာေမြး၊ ဟိႏၵဴထဲမွာ
ေသေပါ့၊ အဓိပၸာယ္ကေတာ့ Buddhism ဆိုတာ Hindusim က ေပါက္ဖြားလာတဲ့အရာလို႔ ဒီလိုယူဆၿပီးေတာ့
ေျပာၾကတယ္၊ အဲဒီလို ယူဆေျပာဆိုခ်က္ေတြဟာ အႏွစ္သာရပိုင္းကို မသိလို႔ တူတယ္ထင္ၿပီးေတာ့
ေျပာေနၾကတာ။
ကမၼဝါဒခ်င္း တူေပမယ့္လို႔
Hindusim မွာ သံသရာလည္တယ္ဆိုတာ
ဘယ္သူလည္တာတုန္းဆုိေတာ့ “အတၱ” လို႔ေခၚတဲ့ ထာဝရၿမဲေနတဲ့ အရာေလးတစ္ခု လည္တာ၊ အတၱက သံသသရာလည္းတာ၊
ထိုအတၱမွာ ႐ုပ္ေတြနာမ္ေတြ ရွိတယ္၊ အဲဒီ အတၱ ကို ဘယ္သူက ဖန္ဆင္းတုန္းဆို ျဗဟၼာႀကီးက
ဖန္ဆင္းထားတာ၊ အဲဒီ အတၱကို နာမည္အမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ေခၚလို႔ရတာေပါ့၊ Hindusim မွာဆို ‘အာတၼန္’ လု႔ိ ဒီလိုသံုးတယ္၊ ‘အာတၼန္’ တို႔ ျဗဟၼတၼန္ တို႔ဆိုတာ ရွိတယ္၊ ျဗဟၼတန္
ဆိုတာက Universal soul ကိုေျပာတာ၊ ျဗဟၼာႀကီးကို ျဗဟၼတၼန္ Universal soul? အဲဒီ
Universal soul ဆိုတဲ့ ဖန္ဆင္းရွင္ႀကိးကေနၿပီးေတာ့ Individual soul လို႔ေခၚတဲ့ အသီးသီးေသာ
သတၱဝါေတြရဲ႕ အတၱကို ဖတ္ဆင္းေပးလုိက္တယ္၊ အဲဒီလို ဖန္ဆင္းမႈကို လက္ခံၿပီးေတာ့ သံသရာအေၾကာင္း,
ကံ အေၾကာင္းကို ရွင္းျပတာ။
သူတို႔ေျပာတဲ့ ကံ, သူတို႔ေျပာတဲ့
သံသရာ ဆိုတာက ဖန္ဆင္းထားတဲ့ အတၱကေလး သံသရာလည္းတာကို ေျပာတာေနာ္။ ထို အတၱေလးရဲ႕ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြကို
ကံလို႔ ေျပာတာ၊ ဒါ သူတို႔ရဲ႕ အေျခခံ၊ အဲဒီေတာ့ ကမၼဝါဒခ်င္း တူေပမယ့္လို႔ အႏွစ္သာရပိုင္း
အေျချပဳတာခ်င္း မတူဘူး၊ အလြန္ကြာျခားတယ္။
ဒါေၾကာင့္မို႔ အဂၤလိ္ပ္ဘာသာမွာ
Reincarnation ဆိုတဲ့ စကားလံုးေလးတစ္ခုရွိတယ္၊ Cambridge ကထုတ္တဲ့ dictionary ကို ၾကည့္လိုက္တဲ့အခါ
Reincarnation နဲ႔ ပတ္သက္လို႔ Spirit ဆိုတဲ့အရာ၊ Spirit ဆိုတာ ခုနက အတၱ ကို ေျပာတာ။
ျမန္မာလိုေျပာမယ္ဆိုရင္ေတာ့ “ဝိညာဏ္ေကာင္” တို႔၊ “လိပ္ျပာ” တို႔ိဆိုတာ ျမန္မာေတြေျပာေလ့ရွိတယ္၊ အဲဒီ ဝိညာဏ္တို႔ လိပ္ျပာတို႔
ဆိုတာဟာ ခႏၶာကိုယ္ႀကီးတစ္ခု ေဟာင္းႏြမ္းသြားၿပီဆိုရင္ ေနာက္ ခႏၶာတစ္ခုကို ေျပာင္းေရႊ႕တယ္။
အဲသလို ေျပာင္းေရႊ႕တဲ့အခါမွာ ဘယ္သူက
ေရြးခ်ယ္ေပးတာတုန္းဆိုရင္ ကံက ေရြးခ်ယ္ေပးတယ္၊ ဘဝတစ္ခုကေန ဘဝတစ္ခု ေျပာင္းေရြ႕ေနတယ္ဆိုတာ
ဘယ္သူေျပာင္းတာတုန္းဆိုတာက် ကြဲျပားသြားၿပီ အဲဒီအခ်က္ကေလးျမင္ဖို႔ အင္မတန္မွလိုတယ္၊
ဗုဒၶဘာသာေတြလည္း “လူဝင္စား လူဝင္စား” နဲ႔ ေျပာတယ္၊ ဒါ အေျပာအေနနဲ႔ေတာ့ ေျပာလို႔ရတယ္၊ သို႔ေသာ္
အႏွစ္သာရပိုင္းအေနနဲ႔ အမွန္ကို သိဖို႔ လိုတယ္။
ဗုဒၶဘာသာမွာ ခုနက Universal soul ဆိုတဲ့ ထာဝရဘုရား သခင္က ဖန္ဆင္းထားတဲ့
“အတၱ”
ဆ္ိုတဲ့အရာ မရွိဘူး၊ အဂၤလိပ္လို အတၱကို soul လို႔ ျပန္တယ္၊ အဲသလို soul ဆိုတဲ့အရာ သို႔မဟုတ္
spirit ဆိုတဲ့အရာ သို႔မဟုတ္ “ဝိညာဏ္ေကာင္” သို႔မဟုတ္ “လိပ္ျပာေကာင္” က ထာဝရၿမဲၿပီး တစ္ဘဝကေန တစ္ဘဝေျပာင္းသြားေနတယ္ ဆိုတဲ့အရာက
မရွိဘူး။
အဲဒီေတာ့ Reincarnation ဆိုတဲ့
စကားလုံးကို ဖြင့္ဆိုခ်က္ အရ ထာဝရၿမဲေနတဲ့ spirit ဆိုတဲ့ လူေတြ ေသဆံုးသြားတဲ့အခါ လူေတြရဲ႕
သႏၲာန္မွာျဖစ္တဲ့ အသက္လိပ္ျပာ ဝိညာဏ္ေကာင္ ဆိုတာဟာ ေနာက္ခႏၶာတစ္ခုကို ဝင္ေရာက္ၿပီးေတာ့
သြားတာ၊ အဲဒီအခါမွာ ေနာက္ခႏၶာတစ္ခုမွာ သူက သြားၿပီးေတာ့ ျဖစ္ေပၚလာတယ္၊ ဒီခႏၶာတစ္ခု
ပ်က္သြားၿပီးေတာ့ ေနာက္ခႏၶာတစ္ခုမွာ ဝင္ေရာက္သြားတယ္။
Cambridge Dictionary ထဲမွာ ဘာေရးထားတုန္းဆို
Hindu and Buddhist believe in reincarnation တဲ့ ေရးထားတယ္၊ သူေျပာတဲ့ Buddhist က
ဘယ္ Buddhist တုန္းဆိုရင္ Tibetan Buddhist ပဲ ျဖစ္တယ္၊ ေထရဝါဒ Buddhist က
Reincarnation ကို လက္မခံဘူးေနာ္၊ Reincarnation ဆိုတဲ့ လူ႔ရဲ႕ “အသက္, လိပ္ျပာ, ဝိညာဏ္ေကာင္” ကေနၿပီးေတာ့ ေနာက္ထပ္တစ္ဘဝ ကူးေျပာင္းသြားၿပီးေတာ့ ျပန္ေမြးတယ္
ဆိုတာကို လက္မခံဘူး၊ ဒါက ျပန္ေမြးတာ မဟုတ္ဘူး၊ အဲဒီလို ကြဲျပားျခားနားမႈေလးေတြရွိတယ္။
အဲဒါကို မသိလို႔ရွိရင္ ဒီဘာသာေတြက
အတူတူပဲလို႔ ထင္ေနၾကတယ္၊ အႏွစ္သာရပိုင္းမွာ အလြန္ကြဲျပားျခားနားတယ္၊ သူတုိ႔ရွင္းျပတဲ့
သံသရာတို႔ ကံတို႔ဆိုတာ အတၱကို အေျခခံၿပီးေတာ့ ၿမဲတဲ့အရာေလးတစ္ခုရဲ႕ လွည့္ပတ္သြားလာမႈ,
လုပ္ေဆာင္ေနမႈကို ၾကည့္ၿပီးေတာ့ ကံ, လွည့္ပတ္သြားလာေနမႈကို သံသရာလို႔ ဒီလိုေျပာတယ္၊
သူတို႔မ်ာ သံသရာက လြတ္တယ္ဆိုတဲ့ နိဗၺာန္ဟာ ဒီ Individual soul ေလးက Universal soul
နဲ႔ ျပန္ေပါင္းသြားတာကို လြတ္ေျမာက္မႈ(ေမာကၡ) လို႔ ဒီလို ေခၚတယ္။
အဲဒီေတာ့ ဗုဒၶဘာသာမွာ အသက္တုိ႔
လိပ္ျပာတို႔ ဝိညာဏ္ေကာင္တို႔ အတၱတို႔ဆိုတာ မရွိဘူး၊ ဘာပဲရွိတုန္းဆို ခႏၶာ ၅-ပါးပဲ ရွိတယ္၊ ႐ုပ္နဲ႔နာမ္ပဲ ရွိတယ္၊ အဲဒီ
႐ုပ္နာမ္ဆိုတဲ့ ခႏၶာ ၅-ပါးဟာ ဘယ္သူကမွလည္း ဖန္ဆင္းထားတာ မဟုတ္ဘူး၊ ၿမဲတဲ့အရာႀကီးလညး္
မဟုတ္ဘူး၊ ထာဝရေျပာင္းလဲေနတဲ့ အရာသာျဖစ္တယ္၊ တစ္ခုတည္းလည္း မဟုတ္ဘူး၊ ျဖစ္ၿပီး ပ်က္သြားတာေတြခ်ည္းပဲျဖစ္တယ္၊
ျဖစ္ပ်က္ေနတဲ့ အစဥ္တန္းႀကီးသာ ျဖစ္တယ္၊ အဲဒါ ေထရဝါဒဗုဒၶဘာသာ အဆို။
ဒီဟာလည္း ေတာ္ေတာ္နဲ႔ သေဘာေပါက္ဖို႔
ခက္တဲ့ကိစၥပဲေနာ္၊ သာမန္စဥ္းစားၿပီး သာမန္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ဒါကို သေဘာမေပါက္ႏိုင္ဘူး၊
သေဘာမေပါက္ႏိုင္လို႔ရွိရင္ ခုနကေျပာတဲ့ ဟိႏၵဴဝါဒေတြလို အျခားဗုဒၶဘာသာဂိုဏ္း၊ တိဘက္
ဗုဒၶဘာသာဂိုဏ္း တို႔လို႔ ေရာေထြးၿပီးေတာ့သြားစရာရွိတယ္၊ ေထရဝါဒဗုဒၶဘာသာက အဲဒီလို မဟုတ္ဘူး။
***ေဒါက္တာနႏၵမာလာဘိဝံသ၏
အဘိဓမၼာျမတ္ေဒသနာ(ဒုတိယတြဲ) မွ ပူေဇာ္ပါသည္။
*** ဆက္လက္ပူေဇာ္ပါမည္။