Sunday, December 23, 2012

အဘိဓမၼာျမတ္ေဒသနာ ဒုတိယတြဲ အပိုင္း(၁၆) {သတိထားရမယ့္ အခ်က္တစ္ခု၊ အပိုင္း(င)}



သတိထားရမယ့္ အခ်က္တစ္ခု အပိုင္း(င)

                   ပဋိသေႏၶစိတ္က စလိုက္တဲ့ စိတ္အစဥ္ဟာ ဘယ္က်မွ ရပ္သြားသလဲဆိုရင္ စုတိ၊ အဲဒီက်ေတာ့ ရပ္သလားဆိုရင္ မရပ္ျပန္ဘူး၊ ေနာက္တစ္ခါ ပဋိသေႏၶ လာဦးမွာ၊ အဲဒီေတာ့ စိတ္အစဥ္ဟာ ဘယ္ေတာ့မွ ရပ္တန္႔သြားတာ မရွိဘူး၊ ဝင္လာတဲ့ အာ႐ံုေတြေပၚမွာ စိတ္ေတြဟာ အလုပ္လုပ္ေနၾကရတယ္။

                   မ်က္စိကျမင္ရင္ အျမင္အာ႐ံုေပၚမွာ အလုပ္လုပ္တယ္၊ နားက ၾကးလို႔ရွိရင္ ၾကားတဲ့အာ႐ံုေပၚမွာ အလုပ္လုပ္တယ္၊ ႏွာေခါင္းက နံတယ္ဆိုရင္ နံတဲ့အာ႐ံုေပၚမွာ အလုပ္လုပ္ၾကရတယ္၊ လွ်ာနဲ႔ အရသာထိေတြ႔တဲ့အခါ အရသာဆိုတဲ့ အာ႐ံုေပၚမွာ အလုပ္လုပ္ၾကရတယ္၊ ခႏၶာကိုယ္နဲ႔ ထိေတြ႔တဲ့အခါမွာ အထိအေတြ႔ဆိုတဲ့ အာ႐ံုေပၚမွာ အလုပ္လုပ္ၾကရတယ္၊  မ်က္စိ, နား, လွ်ာ, ကိုယ္မွာ အာ႐ံုတစ္ခု အသစ္ဝင္လာတာ မရွိဘဲနဲ႔ စိတ္အေတြးေလးေတြနဲ႔ အလုပ္လုပ္ေနၾကတာလည္း မရွိဘူးလား ရွိတယ္၊ အဲဒီစိတ္အေတြးေလးဟာ အားတယ္ နားတယ္ မရွိဘဲနဲ႔ စိတ္ေတြဟာ ဆိုင္ရာ ဆိုင္ရာ ဒြါရေတြက အာ႐ံုေတြနဲ႔ ဆက္စပ္မျပတ္ ျဖစ္ၿပီးေတာ့ေနတာ။

                   ျမတ္စြာဘုရားက ထိုအာ႐ံုေတြက စိတ္ကိုလႊမ္းမိုးေနတာကို အေၾကာင္းျပဳၿပီးေတာ့ အာရမၼဏပစၥေယာ လို႔ ဒီလိုေဟာတာ၊ အခ်င္းခ်င္းဆက္သြယ္ၿပီးေတာ့ တစ္ခုၿပီးတစ္ခု သြားေနတာကို ၾကည့္ၿပီးေတာ့ အနႏၲရပစၥေယာ, သမနႏၲရပစၥေယာ, နတိၱပစၥေယာ, ဝိဂတပစၥေယာ လို႔ ေဟာတာ၊ ေရွ႕စိတ္ကေလးေတြ ခ်ဳပ္ၿပီးမွ ေနာက္စိတ္ကေလးေတြ ေပၚႏိုင္တာျဖစ္လို႔ ဥပနိႆယပစၥေယာ လို႔ ေဟာတာ၊ အားႀကီးတဲ့ အနႏၱရူပ နိႆယ ပစၥည္း တဲ့၊ အဲဒီထဲမွာပဲ ေဇာစိတ္ကေလးေတြက တစ္ခုၿပီးတစ္ခုသြားတာ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ အာေသဝန အရွန္အဟုန္ ရိွတယ္ဆုိၿပီးေတာ ေဟာတာ။ အဲဒီထဲမွာပဲ ကုသိုလ္အကုသိုလ္ေတြနဲ႔ ယွဥ္လာတဲ့ ေစတနာက်ေတာ့ ကမၼပစၥေယာ, နာနာကၡဏိကကမၼ-ပစၥေယာ ဒီလို ပ႒ာန္းထဲမွာ ေဟာထားတယ္။ ျမတ္စြာဘုရား ေဟာတာေတြက အားလံုးကို အႏွစ္ခ်ဳပ္ၾကည့္ေတာ့ အခုေျပာခဲ့တာေတြပဲ၊ အကုန္လံုး တစ္ခုနဲ႔တစ္ခု ဆက္သြယ္ျဖစ္ေပၚေနပံုေတြကို ေျပာတာ။

  
                 အဲဒီေတာ့ အာ႐ံုေလးတစ္ခု ျဖစ္ေပၚလာတာနဲ႔ပဲ စိတ္ေပါင္းမ်ားစြာဟာ အလုပ္လုပ္ၾကရတယ္။ အလုပ္လုပ္ၿပီးရင္လည္း ခ်ဳပ္ေပ်ာက္သြားၾကတယ္။ တစ္ခုနဲ႔တစ္ခု ဆက္သြယ္မႈရွိရဲ႕လားဆုိ မရွိဘူး၊ ပဥၥဒြါရာဝဇၨန္းစိတ္ေလးက စကၡဳဝိညာစ္ဘက္ တြန္းပို႔ခဲ့တာ၊ တစ္ခုနဲ႔တစ္ခု ေတြ႔ရဲ႕လား၊ လူလိုစဥ္းစားၿပီးေတာ့ ၾကည့္ေပါ့၊ ပဥၥဒြါရာဝဇၨန္းစိတ္နဲ႔ စကၡဳဝိညာဏ္စိတ္က ေတြ႔ၾကတာ မဟုတ္ဘူး၊ ပဥၥဒြါရာဝဇၨန္း စိတ္ခ်ဳပ္သြားမွ စကၡဳဝိညာစ္စိတ္ေပၚတာ, ျမင္သိစိတ္ကေလးေပၚတာ၊ ျမင္သိစိတ္ကေလးခ်ဳပ္မွ လက္ခံတဲ့စိတ္ သမၸဋိစိၧဳင္းစိတ္ေပၚတာ၊ လက္ခံတဲ့စိတ္ကေလးခ်ဳပ္မွ စံုစမ္းတဲ့စိတ္ သႏီၲရဏစိတ္ေပၚတာ၊ စိတ္ေတြဟာ တစ္ခုၿပီးမွ တစ္ခုေပၚတာ။

                   တကယ္စဥ္းစားၾကည့္မယ္ဆိုရင္ တို႔တေတြဟာ ရွင္သန္ေနတယ္လို႔ ေျပာေနတာဟာ စဥ္ဆက္မျပတ္ ထပ္ျဖစ္ေနတာကို ေျပာေနတာပဲ၊ မေသတာကို ေျပာတာ မဟုတ္ဘူး။ လူေတြဟာ အသက္ရွင္ေနတာ စိတ္ကေလးတစ္ခုနဲ႔ပဲ အသက္ရွင္ေနတာ၊ လူတိုင္း လူတိုင္း ရပ္တည္ေနတာဟာ စိတ္ကေလးတစ္ခုနဲ႔ ရပ္တည္ေနတာ။

                   ဘာနဲ႔ ဥပမာတူတုန္းဆိုရင္ ကတၱရာလမ္းေပၚမွာ ကားေမာင္းသြားလို႔ရွိရင္ ဘီးအားလံုးဟာ ကတၱရာလမ္းနဲ႔ ထိေနတာ မဟုတ္ဘူး၊ လက္တစ္ဝါးစာေလာက္ရွိတဲ့ ဘီးကေလးသာလွ်င္ ကတၱရာလမ္းနဲ႔ ထိေနတာ။ က်န္တာေတြ ထိတာမဟုတ္ဘူး - ဟုတ္ကဲ့လား၊ လည္ပတ္ေနတာ၊ အဲဒါမ်ိဳးလိုပဲ- လူရဲ႕ စိတ္ေတြဟာ စိတ္ကေလး တစ္ခုတည္းနဲ႔ပဲ အသက္ရွင္ၾကတယ္၊ အဲဒါေၾကာင့္မို႔ ဧကစိတၱသမာယုတာ - စိတ္ကေလးတစ္ခုထဲ အခိုက္အတန္႔ေလးေတြမွာ လူေတြက အသက္ရွင္ေနၾကတာ အဲဒါကိုပဲ အသက္ရွင္တယ္လို႔ ေျပာေနၾကတာ၊ ထပ္ၿပီးေတာ့ ျဖစ္ေနလို႔ရွိရင္ အသက္ရွင္ေနၾကတာ၊ လူေတြမေျပာနဲ႔ - ကမၻာေပါင္း ေျမာက္ျမားစြာ အသက္ရွင္ေနတယ္ဆိုတဲ့ ျဗဟၼာေတြလည္း ဒီနည္းပဲ။

                   အဲဒီေတာ့ ေလာကႀကီးဟာ အေၾကာင္းတရားေတြက ဘယ္ေလာက္ပံ့ပိုးေပးထားရလဲဆိုတာ စဥ္းစားၾကည့္၊ အေၾကာင္းတရားေတြက ပံ့ပိုးေပးထားရလို႔ ျမတ္စြာဘုရားက သခၤတ - အေၾကာင္းတရားေတြက စုၿပီးေတာ့ လုပ္ထားတဲ့အရာေတြ တဲ့၊ အေၾကာင္းတရားေတြ ရွိေနသမွ်ေတာ့ ဆက္လက္ၿပီးေတာ့ သြားေနဦးမွာပဲ။

                   အေၾကာင္းတရားေတြ မရွိေတာ့ဘူးဆိုလို႔ရွိရင္ ၿပိဳလဲသြားမွာပဲ၊ ဘဝသံသရာႀကီးဟာ တကယ္စဥ္းစားၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ရြံမုန္းၿပီးေတာ့ ၿငီးေငြ႔စရာ၊ အဲဒီလိုျမင္တဲ့ အရိယာပုဂၢိဳလ္ေတြဟာ ဘဝႀကီးကို မလိုခ်င္ေတာ့ဘူး၊ ဘာျဖစ္လို႔တုန္းဆိုရင္ ထာဝရေရြ႕လ်ားေနတဲ့ အရာခ်ည္းျဖစ္လုိ႔ပဲ။ ဘယ္အရာကိုမွ ငါ လို႔ ေျပာလို႔မရဘူး၊ ခုနက  ႐ူပါ႐ံုဆိုတဲ့ အဆင္းကေလး မ်က္စိတံခါးကေန လာထင္ဟပ္လို႔ ျမင္လိုက္တဲ့အခါ တံခါးဖြင့္ေပးတဲ့ စိတ္ကေလးကို ငါ လို႔ ေျပမွာလား ျမင္တဲ့ စကၡဳဝိညာဏ္ စိတ္ကေလးကို ငါလို႔ ေျပာမွာလား လက္ခံတဲ့ သမၸဋိစိၧဳင္း စိတ္ေလးကို ငါ လို႔ ေျပာမွာလား၊ ငါလို႔ ေျပာစရာ တစ္ခုမွ မရွိဘူး၊ သူ႔ဟာသူ ျဖစ္ၿပီးပ်က္သြားၾကၿပီေလ၊ ကိုယ္ပိုင္လိုက္တာေရာ တစ္ခုရွိရဲ႕လား၊ မရွိဘူး၊ သူ႔ဟာသူ သြားေနတာ၊ အဲဒီ သြားေနတဲ့ ဟာေလးကို လူေတြက ပိုင္ဆိုင္ခ်င္ေနၾကတာ။

                   ဘာနဲ႔ အလားသဏၭာန္တူတုန္းဆိုရင္  . . .  ေတာက အင္းထဲ ေတာဘဲေတြ လာက်က္စားေနတုန္း ငါ့ဘဲေတြ လို႔ ထင္သလိုပဲ အခ်ိန္တန္ေတာ့ ဘဲေတြက ေတာထဲ အကုန္ျပန္သြားၾကမွာပဲ။ အကုန္လံုး ငါ့ဟာ လို႔ ေျပာစရာ တစ္ခုမွ မရွိဘူး။ ဒါေၾကာင့္ သခၤါေရ ပရေတာ ပႆ သခၤါရတရားေတြဟာ ပရ-ကိုယ္နဲ႔မဆိုင္တဲ့ဟာေတြခ်ည္းပဲ၊ အကုန္လံုး သူ႔ဟာသူ ျဖစ္ေနၾကတာ ငါနဲ႔မဆိုင္ဘူး, ငါ့ဟာလည္း မဟုတ္ဘူး၊ သခၤါေရ ပရေတာ့ ပႆ သခၤါရတရားေတြကို အဲဒီလို ငါမဟုတ္ဘူးဆိုတဲ့ အေတြးေလးေတြ အထိ ျမင္လာေအာင္ ႐ႈၾကည့္ရမယ္။

                   ဒါဟာ အဘိဓမၼာသင္ရတဲ့ အက်ိဳးတရား၊ အနိစၥသေဘာတရားလည္း ပိုၿပီးေတာ့ ထင္ရွားလာတယ္, ဒုကၡသေဘာတရားလည္း ပိုၿပီးေတာ့ ထင္ရွားလာတယ္, အနတၱ ကိုယ္မပိုင္ဘူး ဆိုတာလည္း ပိုၿပီးထင္ရွားလာတယ္။ သာမန္အားျဖင့္ ထပ္တလဲလဲ ျဖစ္ေနတာကိုၾကည့္ၿပီး လူေတြက ကိုယ္ပိုင္ေနတာလို႔ ထင္ေနတာ၊ ကိုယ္လို႔ေျပာစရာ တစ္ခုမွမရွိဘူး၊ ငါလို႔ ေျပာစရာ  အခ်ိန္ပိုင္းကေလးမို႔ ဒီဟာကို ငါလို႔ေျပာလုိက္တာနဲ႔ တစ္ၿပိဳင္နက္ မရွိဘူး, ေနာက္တစ္ခု ေျပာင္းေနၿပီေလ၊ စိတ္အစဥ္ကလည္း အဲဒီေလာက္ ျမန္တယ္၊ ႐ုပ္ေတြကလည္း ေျပာင္းလဲၿပီးေတာ့ ျဖစ္ပ်က္ေနတာျဖစ္တယ္၊ ဒါေၾကာင့္မိုလို႔ ငါ ဆိုတဲ့ အယူအစြဲေတြ ငါ့ဟာ ဆိုတဲ့ အယူအစြဲေတြ၊ အဲဒီ အယူအစြဲေတြကို ေခ်ဖ်က္ႏိုင္ေအာင္ ဗုဒၶျမတ္စြာက ဒီသဘာဝ သေဘာတရားကို အေသစိတ္ ခြဲျခားၿပီးောတ့ အဘိဓမၼာ သဘာဝအေနနဲ႔ ေဟာၾကားတာ ျဖစ္ပါတယ္။

                    ဒီကေန႔ည အဘိဓမၼာျမတ္ေဒသနာ အပိုင္း(၂)မွာ စိတ္၏ အာ႐ံုမ်ားႏွင့္ ေဆာင္ရြက္မႈကိစၥမ်ား ဆိုတာကို perspecitive view အေနနဲ႔ apply လုပ္တက္ေအာင္ ဘုန္းႀကီးတို႔ ေဟာၿပီးၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။ ဆက္လက္ၿပီးောတ့ ေလ့လာရမွာကောတ့ ဘယ္စိတ္က ဘယ္အရာကို အာ႐ံုျပဳတယ္ဆိုတာ သၿဂၤဳ ိလ္က်မ္းထဲမွာ လာတဲ့အတိုင္း ဆက္လက္ေလ့လာဖို႔ပါ၊ အဲဒါကို ဆက္လက္ေလ့လာရမယ္၊ ၿပီးေတာ့ ဘယ္စိတ္က ဘယ္ကိစၥကို ေဆာင္ရြက္တယ္ ဆုိတာလည္း ဆက္လက္ေလ့လာရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

                   ဒါေၾကာင့္မို႔လို႔ တရားခ်စ္ခင္ သူေတာ္စင္ပရိသတ္တို႔သည္ မိမိသႏၱာန္မွာ ျဖစ္ေပၚလ်က္ရွိေသာ စိတ္ရဲ႕အာ႐ံုမ်ား, ထုိအာ႐ံုမ်ားနဲ႔ ဆက္သြယ္ၿပီးေတာ့ စိတ္ရဲ႕ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားကို သိရွိနားလည္ သေဘာေပါက္ႀကၿပီးလွ်င္ သခၤ ါရသဘာဝ တရားေတြေပၚမွာ ၿငီးေငြ႔တဲ့စိတ္ေတြ ေပၚလာၿပီး နိဗၺာန္ခ်မ္းသာ၏ ေကာင္းျမတ္တဲ့ သေဘာေတြကို ေတြ႔ရွိလာေအာင္ က်င့္ႀကံႀကိဳးကုတ္ အားထုတ္ႏိုင္ၾကပါေစကုန္သတည္း။


***ေဒါက္တာနႏၵမာလာဘိဝံသ၏ အဘိဓမၼာျမတ္ေဒသနာ(ဒုတိယတြဲ) ၁၀၇-၁၁၂ မွ ပူေဇာ္ပါသည္။
*** ဆက္ရန္***  အခန္း(၄) စိတ္ျဖစ္ပံုကိုေလ့လာျခင္း(၁) ကို ဆက္လက္ပူေဇာ္ပါမည္။
မိမိဘေလာ့ကို submit မွန္မွန္ လုပ္ေပးျခင္းျဖင့္ မိမိဘေလာ့ ျမန္ဆန္မည္ရွင္းလင္းမည္ ေမာက္တင္ျပီး က်လာတဲ့ေဘာက္ထဲမွာ မိမိဘေလာ့လိပ္စာ ထည့္ကာ Submit ကလစ္လိုက္ပါ ဒါဆို ေနာက္ဇယားတစ္ခုမွ သင့္အီးေမးကို ထည့္ျပီး Submit လုပ္လိုက္ပါ