ဘုန္းေတာ္ႀကီး
စာသင္ေက်ာင္းမ်ား
ထိုၫႊန္ၾကားခ်က္အတိုင္း
အစိုးရအမႈထမ္းတို႔၏ ေလွ်ာက္ထားခ်က္ေၾကာင့္ ျမန္မာ သကၠရာဇ္(၁၂၂၉) ခုႏွစ္တြင္ အစိုးရ
အသိအမွတ္ ျပဳအပ္ေသာ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္း (၃၁)ေက်ာင္းစတည္မိ၍ (၁၉)ႏွစ္ ေလာက္ၾကာေသာ္
(၁၂၄၈) ခုႏွစ္၌ ဘုန္းေတာ္ႀကိးေက်ာင္းေပါင္း (၃၉၇၅) ေက်ာင္းအထိ ေအာက္ႏိုင္ငံ၌ တည္ရွိခဲ့ေလသည္။
အထက္ျမန္မာႏိုင္ငံကို သိမ္းယူျပီးေနာက္၌လည္း ထိုၫြန္ၾကားခ်က္အတိုင္း ၾကိဳးစား ေဆာင္ရြက္ၾကာေလရာ
(၁၂၅၈) ခုႏွစ္၌ အစိုရ အသိ အမွတ္ျပဳ အပ္ေသာ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းေပါင္း အထက္ႏိုင္ငံ၌
(၂၈၉၈) ေက်ာင္း ရွိေလသည္၊ [အထက္ေအာက္ႏွစ္ရပ္ေပါင္းလွ်င္ (၆၈၇၃) ေက်ာင္းျဖစ္၏]
သို႔ရာတြင္
ထိုႏွစ္မ်ား၏ ေနာက္၌ကား အသိ္အမွတ္ျပဳ အပ္ေသာ ဘုန္းေတာ္ႀကီး စာသင္ေက်ာင္းမ်ား ယုတ္ေလ်ာ့၍ လာခဲ့ေလရာ (၁၂၇၈) ခုႏွစ္၌ အထက္ေအာက္ ႏွစ္ရပ္ေပါင္းမွ
ဘုန္းေတာ္ႀကိး စာသင္ေက်ာင္း (၃၀၉၁) ေက်ာင္းသာရွိေတာ့သည္။
အိမ္စာသင္ေက်ာင္းမ်ား
ျမန္မာျပည္ အစိုးရမင္းတို႔သည္ တိုင္းရင္းဘာသာ ပညာေရးအတြက္
ဘုန္းေတာ္ႀကီး ေက်ာင္းမ်ားကို အားကိုးေသာ္လည္း မွန္းတိုင္းမေပါက္ ခရီးမေရာက္ေသာအခါ
ဘုန္းေတာ္ႀကိးေက်ာင္းမ်ားကို အားေပးမႈ လက္မလြတ္ေစဘဲ အိမ္ေက်ာင္းမ်ားကို လည္း အားေပးခဲ့ရေလေတာ့သည္။
ထို႔ေၾကာင့္
ျမန္မာသကၠရဇ္ (၁၂၃၀) ခုႏွစ္အတြင္း၌ အိမ္ေက်ာင္းအလ်ဥ္ မရွိခဲ့ေသာ္လည္း ႏွစ္ေပါင္း (၄၀)ခန္႔ေလာက္
ေက်ာ္လြန္ရာ (၁၂၇၈) ခုႏွစ္မွာ အိမ္ေက်ာင္းေပါင္း (၃၆၇၀) အထိ ရွိလာေလသည္၊ [ထိုႏွစ္၌ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းထက္ အိမ္ေက်ာင္းက
အနည္းငယ္ပိုလြန္လာေလသည္။]
ေက်ာင္းအေရအတြက္အားျဖင့္
အိမ္ေက်ာင္းကအနည္းငယ္သာ ပိုလြန္ေသာ္လည္း ေက်ာင္းအေရအတြက္မွာ အိမ္ေက်ာင္း၌ ေက်ာင္းသားေပါင္း
ႏွစ္သိန္းခြဲခန္႔ ရွိ၍ ဘုန္းေတာ္ႀကိးစာသင္ေက်ာင္းမ်ား၌ ေက်ာင္းသားေပါင္း တစ္သိန္းေက်ာ္မွ်သာ
ရွိရေတာ့ကား ေက်ာင္းသားအေရအတြက္ခ်င္း မ်ားစြာထူးျခားေလသည္။
[ဤကား ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္း ပညာသင္ၾကားေရး
ေမာ္ကြန္းစာအုပ္မွ ထုတ္ယူေဖာ္ျပခ်က္တည္း။]
စဥ္းစားဖြယ္
ျမန္မာႏိုင္ငံဝယ္
အထက္ေအာက္ ေဒသႏွစ္ရပ္၌ အစိုးရ အသိမွတ္ ျပဳအပ္ေသာ ဘုန္းေတာ္ႀကီးစာသင္ေက်ာင္း(၆၈၇၃)ေက်ာင္း
ရွိခဲ့ဖူးပါလွ်က္ ယခုအခါ ထိုေက်ာင္းအမ်ားအျပားပင္ ကြယ္ေပ်ာက္သြားရာ၌ မ်ားစြာ စဥ္းစားဖြယ္ရွိသည္ကား-
(၁) ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းမ်ားသည္
ေက်ာင္းအုပ္အျဖစ္ျဖင့္ ေက်ာင္းကို အုပ္ခ်ဳပ္႐ံုသာ အုပ္ခ်ဳပ္၍ သင္ျပေသာဆရာတို႔က လူဝတ္ေၾကာင္မ်ား
ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ အေတာ္ၾကာ လွ်င္ ဘုန္းႀကီးဩဇာ မရွိသျဖင့္ ေက်ာင္းပ်က္ရေလသေလာ။
(၂) ဘုန္းေတာ္ႀကီးသည္
ေက်ာင္းအုပ္ခကို ယူထားေသာ္လည္း အစိုးရ၏ စည္းကမ္း ဥပေဒအတိုင္း လိုက္နာဖို႔ရန္ ခဲယဥ္းေသာေၾကာင့္
ေက်ာင္းပ်က္ရေလသေလာ။
(၃) ဘုန္းေတာ္ႀကီးႏွင့္
ပညာအုပ္မ်ား ဆက္ဆံရာဝယ္ သဘာဝအားျဖင့္ ဘုန္းႀကီးက အထက္က ေနရေသာ္လည္း ဥပေဒအရ ပညာအုပ္၏
ေအာက္က်ေနသျဖင့္ ဆက္ဆံေရး အဆင္မေျပေသာေၾကာင့္ ေက်ာင္းပ်က္ရေလသေလာ။
(၄) တစ္ခါတစ္ရံ
ဗုဒၶဘာသာမဟုတ္ေသာ ပညာအုပ္သည္ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းသို႔ ေရာက္ေသာအခါ သြားလာ ေနထိုင္ ေျပာဆို
ေလွ်ာက္ထားမႈမွ စ၍ အဆင္မေျပဖြယ္ ကိစၥေတြ ရွိႏိုင္ရကား ထိုအေၾကာင္းလည္း ေက်ာင္းပ်က္ရျခင္း၏
အေၾကာင္းတစ္ပါး ျဖစ္ေလသေလာ။
(၅) အစိုးရလခကို
ယူ၍ အုပ္ခ်ဳပ္ေသာ ေက်ာင္းအုပ္ဘုန္းေတာ္ႀကိီးမ်ားကို မ်ားစြာေသာ အျခားဘုန္းႀကီးမ်ားႏွင့္ အခ်ိဳ႕ေသာ
လူႀကီးတို႔က အထင္ေသး အျမင္ေသးျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ တစ္စတစ္စႏွင့္ ေက်ာင္းပ်က္ရေလသေလာ။
ဤသို႔ စေသာအားျဖင့္
စဥ္းစားဖြယ္ေတြ မ်ားစြာ ရွိေနပါသည္။
ထို႔ျပင္-ဘုန္းေတာ္ႀကီးက
ေက်ာင္းကို အုပ္ခ်ဳပ္႐ံုသာ အုပ္ခ်ဳပ္၍ လူဝတ္ေၾကာင္ဆရာက အတန္းစာကို သင္ျပလွ်င္ (ထိုေက်ာင္းသားမ်ား သည္ ဘုန္းႀကီးထက္ အတန္းဆရႀကို ပို၍ မေလးစားေပဘူးလား)ဟု စဥ္းစားဖြယ္ ရွိျပန္၏၊ [ယခုအခါ သာသနာဘက္၌ စာမပို႔ခ်ႏိုင္ေသာ သံဃာမ်ားကို ဆြမ္း သကၤန္း ေဝငွႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ဘုန္းကံ
လည္းမရွိ ရွိေစကာမူ ေဝငွေလ့မရွိေသာ ေက်ာင္းထိုင္တိုက္အုပ္
တိုက္ၾကပ္ပုဂၢိဳလ္ မ်ားသည္ ထိုေက်ာင္းမွာ ထိုတိုက္မွာ
စာခ်ေနေသာ ဘုန္းႀကီးမ်ားေလာက္ ဩဇာမရွိပါ၊
စာသင္သားတို႔က စာမပို႔ခ်ေသာ ထိုတိုက္အုပ္စသည္ကို
“ဆရာ”ဟု အသိမွတ္ မျပဳၾကပါ။]