ထင္းလွည္းသမား၏ သားကေလးအေၾကာင္း
ျမတ္စြာဘုရား ရွိေတာ္မူစဥ္အခါ၌
ရာဇၿဂိဳဟ္ၿမိဳ႕ဝယ္ သမၼာဒိ႒ိသူငယ္ႏွင့္ မိစၧာဒိ႒ိသူငယ္ႏွစ္ေယာက္တို႔ မၾကာ မၾကာ
ေဂၚလီ(ေက်ာက္လံုးကေလး) ကစားၾကေလသည္၊ သမၼာဒိ႒ိသူငယ္သည္ ကစားေသာအခါ ဘုရားကို သတိရ၍ "နေမာ ဗုဒၶႆ-ဘုရား ရွိိိခိုးပါ၏" ဟု
မႏၲာန္ ရြတ္သလိုရြတ္ဆိုၿပီး ကစားေလ့ရွိ၏၊ ထိုသူငယ္သည္ပင္ ေန႔စဥ္ႏို္င္၏၊
မိစၧာဒိ႒ိသူငယ္သည္ ထိုနည္းကို အားက်၍ "နေမာ ဗုဒၶႆ-ဘုရား ရွိခိုးပါ၏"
ဆိုေသာစာကို က်က္ထားၿပီးလွ်င္ မၾကာ မၾကာ ရြတ္ေနေလသည္။
တစ္ေန႔ေသာအခါ ထို မိစၧာဒိ႒ိ သူငယ္၏ အဘသည္
သူငယ္ႏွင့္အတူ ထင္းခုတ္သြား၍ ျပန္လာၿပီးလွ်င္ ၿမိဳ႕ျပင္ဘက္ သုႆန္အနီး၌
ထမင္းစားေနစဥ္ ႏြားတို႔သည္ စားက်က္မွ ျပန္လာေသာ ႏြားတို႔ႏွင့္အတူ ၿမိဳ႕တြင္းသုိ႔ ဝင္သြားေၾကာင္းကို
ထမင္းစားၿပီးမွ သိရေလသည္၊ ထိုအခါသူငယ္ကို လွည္းေစာင့္ထားၿပီးလွ်င္ ၿမိဳ႕တြင္းသို႔
လိုက္၍ ႏြားတို႔ကိုဖမ္းၿပီးမွ ျပန္လာရာ ၿမိဳ႕တံခါး ပိတ္ႏွင့္ေသာေၾကာင့္ အဘတျခား
သားသျခားႏွင့္ တစ္ညလံုးေနရေသာ္
သူငယ္သည္ သူရြတ္ေနက်ျဖစ္ေသာ "နေမာ
ဗုဒၶႆ" ကို ရြတ္ဆို၍ အိပ္ေပ်ာ္သြားေလသည္။
ညဥ့္အခါ၌ သူရဲဘီလူးႏွစ္ေကာင္သည္ ထို
သုႆန္အနီး၌ လွည့္လွည္စဥ္ သူငယ္ကို ျမင္၍ မိစၧာဒိ႒ိ သူရဲက "ဒီ အေကာင္ကေလး
ဒို႔အစာ ျဖစ္ၿပီ" ဟု ေျပာ၏၊ သမၼာဒိ႒ိသူရဲက "မလုပ္ပါနဲ႕ကြာ" ဟု
တားရွာ ေလသည္၊ တားေသာ္လည္း မရဘဲ မိစၧာဒိ႒ိသူရဲသည္ ေျခေထာက္ကို ဆြဲလိုက္ရာ သူငယ္က
ေယာင္ၿပီး "နေမာ ဗုဒၶႆ"ဟု ရြတ္လိုက္လွ်င္, မိစၧာဒိ႒ိသူရဲသည္ ေၾကာက္႐ြံ၍
ေနာက္တြန္႔သြားေလသည္၊ ထိုအခါ သမၼာဒိ႒ိသူရဲသည္ မိစၧာဒိ႒ိသူရဲကို အျပစ္တင္၍
"ကေလးအတြက္ အျပစ္ဒဏ္ကို ငါတို႔ခံထိုက္သည္" ဟု ေျပာကာ တစ္ညလံုး
ေစာင့္ေရွာက္ေနေလ၏၊ မိစၧာဒိ႒ိသူရဲသည္ ၿမိဳ႕ထဲသို႔ဝင္၍ ရွင္ဘုရင့္အစာကို
ခိုးယူၿပီးလွ်င္ သူငယ္အား ေကၽြးေလသည္၊ သူငယ္မွာမူ မိဘႏွစ္ပါးတို႔
ေစာင့္ေရွာက္ေကၽြးေနၾကသည္ဟု ထင္မွတ္လ်က္ ႏွစ္ႏွစ္သက္သက္ စားေသာက္၍ အိပ္ေပ်ာ္ရွာေလသည္၊
[ဓမၼပဒ, ပကိဏၰကဝဂၢ, ဒါ႐ုသာကဋိက ပုတၱဝတၳဳ။]
ဆရာ။
။ဤဝတၳဳ၌ "နေမာ ဗုဒၶႆ" ရြတ္လို႔ဘီးလူးသရဲက လႊတ္ရသလုိ ဘုရား တရား
သံဃာကို သတိရ၍ "ဗုဒၶံ သရဏံ ဂစၧာမိ, ဓမၼံ သရဏံ ဂစၧာမိ, သံဃံ သရဏံ ဂစၧာမိ"
ရြတ္လိုုက္ရင္လဲ ဘီးလူး သရဲမ်ား အနား မကပ္ႏိုင္ဘူးကြဲ႕၊ ဒါေၾကာင့္ ေဘးရန္ ကာကြယ္ဖို႔ရာ
ဗုဒၶံ သရဏံစေသာ မႏၲာန္ကို မၾကာခဏ ရြတ္ဆိုၾကေနာ္။
ကေလးမ်ား။ ။ဟုတ္ကဲ့ ဆရာ။
[ေအာက္ပါကဗ်ာကို သံေနသံထား ခတ္ဆတ္ဆတ္ႏွင့္
အတို္င္အေဖာက္ ႏွစ္ေယာက္ ရြတ္ဆိုပါေစ။]
အတိုင္။ ။
မိုးခ်ဳပ္ေနဝင္ ျပင္မထြက္ႏွင့္, သရဲသူဘက္ ဆြဲတတ္တယ္။
အေဖာက္။ ။
မဆြဲႏို္င္ေအာင္ ဘုရားေပးတဲ့ မႏၲာန္ေဆးေကာင္း, ရွိပါတယ္။
တုိင္။ ။
မႏၲာန္ ရွိသလား ေမာင္ေမာင္ရယ္, ငါ့လဲေပးပါကြယ့္။
ေဖာက္။ ။
ဗုဒၶံ ဓမၼံ သံဃံ ရြတ္ကြဲ႕, သူရဲလႊတ္လို႔ ေျပးလိမ့္မယ္။
ပထမလူ-ရြတ္ကြယ္, …ဒုတိယလူ-ရြတ္မယ္၊
ေက်ာင္းသားအားလံုး-ဒို႔လဲ ရြတ္ၾကမယ္၊ သံၿပိဳင္ညီညီ- ဗုဒၶံ သရဏံ ဂစၧာမိ, ဓမၼံ သရဏံ
ဂစၧာမိ, သံဃံ သရဏံ ဂစၧာမိ။
ေလးက်င့္ခန္းေမးခြန္းမ်ား
က။ ဩကာသ စေသာ ရွိခိုး ကန္ေတာ့ခန္းကို
ရြတ္စမ္းပါ။
ခ။ ဆုေတာင္းခန္းကို ရြတ္စမ္းပါ။
ဂ။ နေမာ တႆပါဠိကို ရြတ္စမ္းပါ။
ဃ။ နေမာ တႆပါဠိဟာ ျမန္မာလို ဘာဆို သလဲ။
င။ သရဏံဂံုပါဠိကို အကုန္ ရြတ္စမ္းပါ။
စ။ သရဏံဂံုပါဠိကို ျမန္မာလို ေျပာစမ္းပါ။
ဆ။ ျမတ္စြာဘုရား အေၾကာင္းကို သိရဲ႕လား, သိရင္-
(၁) ဘယ္တိုင္းျပည္မွာ ဘုရားအေလာင္း
ေမြးဖြားသလဲ။
(၂) ဘုရားအေလာင္းရဲ႕ ခမည္းေတာ္နဲ႔
မယ္ေတာ္၏နာမည္ ဘယ္လိုေခၚသလဲ။
(၃) ဘုရားအေလာင္းရဲ႕နာမည္ကို ဘယ္လုိ
ခၚသလဲ။
(၄) အသက္ ဘယ့္ေလာက္မွာ ရွင္ဘုရင္ျဖစ္သလဲ။
(၅) ဘုရားအေလာင္းရဲ႕ မိဖုရားနာမည္က
ဘယ္လုိေခၚသလဲ။
(၆) ဘုရားအေလာင္း အသက္ ဘယ္ေလာက္ရွိေတာ့
သားေတာ္ရသလဲ။
(၇) သားေတာ္ရဲ႕ နာမည္ကို ဘယ္လို ေခၚသလဲ။
(၈) ဘာေတြျမင္လို႔ ေတာထြက္သြားသလဲ။
ဇ။ ရွိခိုး ဝပ္ခ်နည္းကိုသိရင္ ဝပ္ခ်
ျပစမ္းပါ။
ဈ။ ဝပ္ခ်လို႔ မျဖစ္တဲ့ေနရာမွာ
ၾကည္ညိဳစရာရဟန္း ေတာ္ကိုေတြ႕ရင္ ဘယ္လို ႐ိုေသမလဲ။
ည။ ထင္းလွည္းသမား သားကေလးဟာ ဘီလူးဆြဲေတာ့
ဘယ္လိုေယာင္သလဲ။
(သူငယ္တန္း ၿပီး၏။)
ဆရာမ်ားအားၫႊန္ျပခ်က္
ဩကာသ။ ။ဩကာသ
စေသာကန္ေတာ့ခန္းႏွင့္ ဆုေတာင္းကို ေက်ာင္းသားအားလံုး သံၿပိဳင္ ညီညီ ရြတ္တတ္ေအာင္
သင္ေပးပါ၊ ေက်ာင္းတိုင္း၌ နံနက္ပိုင္း ေက်ာင္းသားစံုညီ ေရာက္ေသာအခါ ဘုရားရွိခိုး
ကန္ေတာ့ေလ့ရွိပါလိမ့္မယ္၊ ထိုကန္ေတာ့ၾကေသာ အထက္တန္း ေက်ာင္းသားမ်ားႏွင့္ေပါင္း၍
သူငယ္တန္း ကေလးမ်ား လိုက္ပါေစ၊ ထုိသို႔ လိုက္ေစသည့္အတြက္"ဩကာသ, နေမာတႆ, ဗုဒၶံ
သရဏံ ဂစၧာမိ" ဟူေသာ သူငယ္တန္းဆိုင္ရာ အရက်က္ဖို႔ သံုးမ်ိဳးလံုးပင္ အလြယ္ႏွင့္
ရပါလိမ့္မည္။
နေမာ။ ။"နေမာ
တႆ ဘဂဝေတာ" ကို ေပးသည့္အခါ "နေမာ"ဟု ဆိုၿပီးလွ်င္ ခဏေလာက္ ရပ္တန္႔၍
တႆႏွင့္ ဘဂဝေတာကို တေပါင္းတည္း "တႆဘဂဝေတာ" ဟုဆိုပါေစ၊ ထုိ႔ေနာက္ "အရဟေတာ"ဟု
ဆိုၿပီလွ်င္ "သမၼာ+သမၺဳ+ဒၶႆ" ဟု သံုးခါ မျဖတ္ဘဲ" သမၼာသမၺဳဒၶႆ"
ဟု တစ္ဆက္တည္း ဆိုပါေစ၊ တစ္ခ်က္ အနက္တစ္ခ်က္ကိုလည္းေကာင္း, ျမန္မာသက္သက္ကို
လည္းေကာင္း က်က်နန မရေသာ္လည္း ဘုရားရွိခိုးေသာစကားစု နားလည္ေအာင္ ေျပာျပပါ။
တည္ျခင္းငါးပါးျဖင့္ရွိိခိုး။ ။"ပၪၥပတိ႒ိေတာ တိ ဧတၱ ပၪၥဟိ အေဂၤဟိ အဘိမုခံ ဌိေတနာတိ အေစ ပါဒ ဇာဏု
ကပၸရ ဟတၱ သီသသခၤါတာနိ ပၪၥအ
သမံ ကတြာ ဩနာေမတြာ အဘိမုခံ ဌိေတန ပဌမံတြာ" (သီလကၡန္ သာမညဖလ
သုတ္ဋီကာသစ္)-" ဒူးပုဆစ္, တစ္ေတာင္, လက္, ဦးေခါင္း" ဟု ဆိုအပ္ကုန္ေသာ
အဂၤါတို႔ကို ညီစြာျပဳ၍ (ထား၍) ေအာက္သို႔ ၫြတ္ေစ ေရွ႕႐ႈတည္လ်က္ ေရွးဦးစြာ
ဝပ္ခ်ၿပီး၍ (ျမန္မာျပန္အခ်က္
သရဏဂံု။
။"ဗုဒၶံ သရဏံ ဂစၧာမိ" ဟု အသံဆက္၍ မရြတ္ေစဘဲ "
ဗုဒၶံ+သရဏံ+ဂစၧာမိ" စသည္ျဖင့္ အသံကြဲျပားေအာင္ ရြတ္တတ္ပါေစ၊ ဤ"ဗုဒၶံ
သရဏံ ဂစၧာမိ"တို႔ကိုကား ပါဠိတစ္ခ်က္ အနက္ တစ္ခ်က္ျဖစ္ေစ ျမန္မာျပည္
သက္သက္ျဖစ္ေစ ေကာင္ေကာင္းနားလည္ေအာင္ ေျပာေပးပါ။
ဗုဒၶံ။ ။"သဗၺဓေမၼ-အလံုးစံုေသာတရား
တို႔ကို၊ ဗုဇၩတိ-သိေတာ္မူတတ္၏"
ဟူသည္ႏွင့္အညီ, တရားအားလံုးကို အကုန္သိေသာ ဉာဏ္ေတာ္၏ တည္ရာ ကိုယ္ေတာ္ကို
"ဗုဒၶ" ဟုေခၚရသည္၊ (မိဘ ဘိုးဘြား၏ ႐ုပ္ပံုႏွင့္ အ႐ိုးအိုးကို ေလးစားရ, ႐ိုေသရ,
ရွိခိုးရ, ပန္းစသည္ျဖင့္ ပူေဇာ္ရသကဲ့သို႔) ဗုဒၶ၏ ပံုေတာ္ကိုလည္းေကာင္း, ဗုဒၶ၏
အ႐ိုး ဓာတ္ေတာ္ ဆံေတာ္မ်ားကို ထာပနာထားေသာ ေစတီေတာ္ မ်ားကို လည္းေကာင္း
႐ိုေသျမတ္ႏုိး ရွိခိုး ပူေဇာ္ၾကရသည္။
ဓမၼံ။
။"ဓာေရတိ-အပါယ္ဆင္းရဲ ဝဋ္ဆင္းရဲသို႔ မက်ေအာင္ ေဆာင္ထားတတ္၏"
ဟူသည္ႏွင့္အညီ, မဂ္ဖိုလ္နိဗၺာန္ကို ရလွ်င္ အပါယ္ေလးပါးသို႔လည္း မက်ရ၊
သံသရာဝဋ္ဆင္းရဲ၌လည္း ၾကာရွည္စြာ မျဖစ္ရေသာေၾကာင့္
မဂ္ဖိုလ္နိဗၺာန္သည္ အားထား ကိုကြယ္ ဖို႔ရာ "ဓမၼ" အစစ္ ျဖစ္၏၊ ဘုရား
ေဟာေတာ္မူထားေသာ တရားေတာ္မ်ားလည္း အပါယ္ဆင္းရဲ ဝဋ္ဆင္းရဲမွ လြတ္ေအာင္ နည္းလမ္း
ၫႊန္ျပေသာေၾကာင့္ "ဓမၼ" ဟုပင္ ေခၚရသည္။
သံဃံ။
။ "ဒိ႒ိသီလသာမေညန-အျမင္မွန္ဉာဏ္မကိ်ဳးမေပါက္ႏိုင္ေသာ သီလတုိ႔ တူၾကေသာအားျဖင့္
သံဟေတာ-ေပါင္းစပ္အပ္ေသာ (ရဟန္းေတာ္) အေပါင္းသည္၊ သံေဃာ-သံဃာမည္၏" ႏွင့္အညီ, အသိဉာဏ္ႏွင့္
သီလခ်င္းတူေနေသာ အရိယာသံဃာေတာ္သည္ ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ဖို႔ရာ (သရဏဂံု ေဆာက္တည္ရာ၌
မွန္းထားဖို႔ရာ) သံဃာေတာ္ ျဖစ္သည္၊ [သံဃိိကဒါန လႉဒါန္းရာ၌ကား ပုထုဇဥ္ သံဃာ ေတာ္မ်ားလည္း
သံဃာစာရင္းတြင္ ပါဝင္ေတာ္မူၾကသည္။]
သရဏဂံု။
။"သရဏဂတာနံ-ကိုးကြယ္ရာဟု ဆည္းကပ္သူတို႔၏၊ ေတေနဝ သရဏဂမေနန-ထို
ကိုးကြယ္ရာဟု ဆည္းကပ္ေၾကာင္း ကုသုိလ္စိတ္ေၾကာင့္ပင္
ဘယံ-ဝဋ္ဆင္းရဲေဘးကိုလည္းေကာင္း၊
သႏၲာနံ-ေၾကာက္႐ြံ႕ထိတ္လန္႔ျခင္းကိုလည္းေကာင္း၊ ဒုကၡံ-ကိုယ္ဆင္းရဲျခင္း
ကိုလည္းေကာင္း၊ ဒုဂၢတိပရိကိေလသံ-အပါယ္ ဒုဂၢတိ ဘဝ၌ ညစ္ႏြမ္း ရျခင္းကို လည္းေကာင္း၊
(သရတိ) ဟနတိ ဝိနာေသတိ-ဖ်က္ဆီးတတ္၏" ဟူသည္ႏွင့္အညီ, ဘုရား တရား အရိယာ သံဃာေတာ္မ်ားကို
ဖူးေမွ်ာ္ေနရ စိတ္ဝင္စားေနရလွ်င္ စိတ္ခ်မ္းသာ၍ ေနာင္သံသရာ၌ အပါယ္ေလးပါး မက်ေအာင္
ေဆာင္ထားလ်က္ ဆင္းရဲဟူသမွ် ပယ္ရွားတတ္ေသာေၾကာင့္ ရတနာသံုးပါးကိုပင္
"သရဏ" ဟုေခၚ၏၊ တစ္နည္း-" သရဏႏၲိ ပဋိသရဏံ-လည္းေလ်ာင္းရာ" ဟု
ဖြင့္ေသာေၾကာင့္ မိမိကိုယ္ကို ပံု၍
ယံုၾကည္ေသာအားျဖင့္ လည္းေလ်ာင္း မွီခိုစရာကိုပင္"သရဏ" ဟုေခၚသည္။
ဂစၧာမိ။
။"ဂစၧာမိ ဘဇာမိ-အနီးအပါးသို႔ ကပ္ပါ၏၊ (ဆည္းကပ္ပါ၏၊) ဂစၧာမိ
ေသဝါမိ-အနီး၌ လွည့္လည္ေသာအားျဖင့္ မွီဝဲပါ၏၊ ဂစၧာမိ ပယိ႐ုပါသာမိ-ျပဳစု
လုပ္ေကၽြးေသာအားျဖင့္ ဆည္းကပ္ ပါ၏" ႏွင့္အညီ, ရတနာ သံုးပါးကို ကိုးကြယ္စရာဟု
ယံုၾကည္ေသာအားျဖင့္
အနီးအပါး၌ ဆည္းကပ္လုပ္ေကၽြးပါ၏-ဟု
ေဆာက္တည္မႈကို"ဂစၧာမိ" ဟု လည္းေကာင္း, ထိုသို႔ ေဆာက္တည္ေသာ
ကုသိုလ္စိတ္ကို "သရဏဂမန-သရဏဂံု" ဟုလည္းေကာင္း ေခၚ၏။
တစ္နည္း။
။ဂစၧာမိကို "ဧဝံဇာနာမိ ဗုဇၩာမိ ဤသို႔ ဒုကၡကို ပယ္ေဖ်ာက္တတ္ေၾကာင္း
သိပါ၏ ဟူသည္ႏွင့္ အညီ, ရတနာသံုးပါးသည္ ဒုကၡကုိ ပယ္ေဖ်ာက္ႏုိင္ေၾကာင္း, ထိုသို႔
သိေသာကုသိုလ္စိတ္ကို "သရဏ ဂမန-သရဏဂံု" ဟု လည္းေကာင္း ေခၚသည္၊ [ဤကား သီလကၡန္
သာမညဖလသုတ္ အ႒ကထာႏွင့္ဋီကာတို႔ ကို မွီ၍ ျပအပ္ေသာ ဆရာမ်ားသာ သိဖို႔ရာ
အဓိပၸာယ္တည္း။
အမွာ။
။ဆရာမ်ားသည္ ကေလးမ်ားအား သင္ၾကားရာ၌ အလြတ္ ေျပာရမည့္စကားမ်ားကို စာအုပ္ ၾကည့္
မဖတ္ဘဲ ဆရာ့ႏႈတ္ျဖင့္ အလြတ္ေျပာပါ၊ ဥပမာ-"ဝတၳဳ ေျပာရာ၌ ဝတၳဳကို အလြတ္ေျပာပါ"
ဟု ဆိုလိုသည္ "သုခကာမာနိဘူတာနိ" စေသာ ပါဠိေတာ္၏
ဘာသာျပန္တရားမ်ားကိုကား စာကို ဖတ္၍
ေျပာျခင္းက သာက်နပါလိမ့္မည္၊ထုိသို႔ စာဖတ္ ေျပာၿပီးေနာက္တရားေတာ္ကုိ နားလည္-မလည္
စစ္ေမးသင့္ပါသည္။
သူငယ္တန္းအတြက္ ၫႊန္ျပခ်က္ၿပီး၏။