႐ုပ္ကို ျဖစ္ေစတက္တဲ့ အေၾကာင္းတရား ၄-ပါး
အဲဒီေတာ့ ဒီ
႐ွစ္ခုဟာ အေၾကာင္းမရွိဘဲနဲ႔ေတာ့ သူတို႔ မျဖစ္ဘူး၊ အဲဒီ ႐ုပ္တရားေတြရဲ႕ အေၾကာင္းဟာ
ေလးမ်ိဳးရွိတယ္၊ ႐ုပ္ကို ေလ့လာတဲ့အခါမွာ အေၾကာင္းတရားကိုလည္း ဆက္ၿပီးေတာ့
ေလ့လာၾကရမယ္။
႐ုပ္ကို
ျဖစ္ေစတက္တဲ့ အေၾကာင္းတရား ေလးခုထဲမွာ ‘ကံ’ ဆိုတာ တစ္ခုပါတယ္၊ ‘စိတ္’ ဆိုတာ
တစ္ခုပါတယ္၊ လူရဲ႕စိတ္ကလည္း ႐ုပ္ကို ျဖစ္ေစတက္တယ္၊ ေနာက္တစ္ခုက ‘ဥတု’၊ ဥတုဆိုတာ
တျခားကို ေခၚတာ မဟုတ္ဘူး၊ ေတေဇာဓာတ္ကိုပဲ ေခၚတာ၊ ဥတု ဥတုနဲ႔ ေျပာေနတာ၊ ဟယ္
ဥတုကလည္း မေကာင္းဘူးတဲ့ ေျပာၾကတယ္၊
ဘာကို
ေျပာတာတုန္းပူတာ, ေအးတာကိုပဲ ေျပာေနတာ မဟုတ္လား၊ ပူရင္လည္း ဥတု မေကာင္းဘူး၊
ေအးရင္လည္း ဥတုမေကာင္းဘူး ေျပာၾကတယ္၊ မပူမေအးေလးမွ ေကာင္းတယ္လို႔ ေျပာၾကတယ္၊
ရာသီဥတုမေကာင္းဘူး အဲဒါပဲ၊ temperature ဆိုတဲ့ ေတေဇာ ဓာတ္ကိုေျပာတာ၊ ေနာက္
‘အာဟာရ’၊ ေန႔စဥ္စားသံုးတဲ့ အာဟာရထဲက ၾသဇာ၊ အဲဒီအာဟာရေၾကာင့္လည္း ႐ုပ္ေတြ
ျဖစ္တယ္တဲ့။
အဲဒီ ႐ုပ္
၈-မ်ိဳးဟာ “ကံ၊ စိတ္၊ ဥတု၊ အာဟာရ” ဆိုတဲ့ အေၾကာင္းတရား ၄-ပါးေၾကာင့္ျဖစ္တယ္၊ အဲဒီ
႐ုပ္ ၈-မ်ိဳးဟာ သက္ရွိသတၱ၀ါေတြမွာ ကံေၾကာင့္ ျဖစ္ႏိုင္တယ္၊ စိတ္ေၾကာင့္
ျဖစ္ႏိုင္တယ္၊ အာဟာရေၾကင့္ျဖစ္ႏိုင္တယ္၊ သက္မဲ့ေတြက်ေတာ့ ဥတုေၾကာင့္ပဲ ျဖစ္တယ္၊
ၾကည့္-သစ္ပင္ေတြ ရွင္သန္ထြားက်ိဳင္း ေနတာတို႔ ညိွဳးေျခာက္သြားတာတို႔ဆိုတာ
ဥတုေၾကာင့္ ျဖစ္တာေနာ္။
အဲဒီ
သစ္ပင္လို႔ေခၚတဲ့ အရာကိုလည္း ၾကည့္လိုက္မယ္ ဆိုရင္ ေဟာဒီ႐ုပ္ ၈-ခု
ဖြဲ႔စည္းထားတာပဲ၊ ပံုပန္းသဏၭာန္က်ေတာ့ အမ်ိဳးမ်ိဳး ျဖစ္ေနတယ္၊ ဒီ႐ုပ္ ၈-ခုကိုပဲ
အျမစ္ပံုသဏၭာန္က်ေတာ့ လူေတြက ‘အျမစ္’ လို႔ ေခၚလိုက္တယ္၊ ေဟာ လံုးလံုးပင္စည္ႀကီး က်ေတာ့
လူေတြက ‘ပင္စည္’ လို႔ ေခၚလိုက္ျပန္တယ္၊ ပင္စည္ရဲ႕ပုံသဏၭာန္က ခုနအျမစ္နဲ႔
မတူျပန္ဘူး၊ တစ္ခါ အကိုင္းက်ေတာ့လည္း ပင္စည္နဲ႔ မတူျပန္ဘူး၊ အျမစ္နဲ႔ မတူျပန္ဘူး၊
လူေတြက အဲဒါကို နာမည္တစ္မ်ိဳး ေပးလိုက္ျပန္တယ္၊
ကဲ
သစ္ပင္တစ္ပင္ ၾကည့္လိုက္မယ္ဆိုလို႔ရွိရင္ အျမစ္ရွိတယ္၊ ပင္စည္ရွိတယ္၊ အကိုင္း
ရွိတယ္၊ အရြက္ ရွိတယ္၊ အပြင့္ ရွိတယ္၊ အသီး ရွိတယ္၊ သစ္ပင္ေတြမွာ အဲဒါေတြ
အားလံုးဟာ ေဟာဒီ ႐ုပ္ ၈-ခုနဲ႔ ဖြဲ႔စည္းထားတာေတြခ်ည္းပဲ၊ သဏၭာန္အမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔
ေပၚေနတာ။
မဟာဘူတ
အဲဒီလို
သဏၭာန္အမ်ိဳးမိ္်ဳးေတြ ေပၚေနတာဟာ ဘယ္အရာကို မွီၿပီး ေပၚေနတာတုန္း ဆိုလို႔ရွိရင္
ဓာတ္ႀကီးေလးပါးကို မွီၿပီးေပၚေနတာတဲ့၊ ဒါေၾကာင့္မို႔ ဓာတ္ႀကီးေလးပါးကို မဟာဘူတလို႔
ေခၚတာ၊ အဂၤလိပ္လို ျပန္လို႔ရွိရင္ great appearance ပံုပန္းသဏၭာန္ အႀကီးႀကီးေတြ
ေပၚလြင္လာတာကို မဟာဘူတ။
ေနာက္တစ္ခုက
မဟာအဘူတ- အံ့ၾသစရာ သဏၭာန္ေတြ အမ်ိဳးမ်ဳး ျပတယ္လု႔ ဒီလို အဓိပၸာယ္ရတယ္၊ ၾကည့္ေလ၊
ေတာင္ႀကီးေတြဆိုလည္း ဓာတ္ႀကီးေလးပါးပဲ၊ ေတာင္ႀကီးေတြတို႔ သစ္ပင္ႀကီးေတြတို႔
အင္မတန္ ႀကီးတာေတြ အကုန္လံုးဟာ ေဟာဒီ မဟာဘူတပဲ၊ မဟာဘူတေပၚမွ အဆင္း အန႔ံ အရသာ
ဥပါဒါ႐ုပ္ေတြက မွီၿပီးေတာ့ ေနၾကရတာ၊ ႀကီးတာက မဟာဘူတက ႀကီးတာ၊ ဒါေၾကာင့္မို႔
မဟာဘုတ္လို႔ ေခၚတာ၊ မဟာဘူတဆိုတဲ့ စကားလံုးကို ၾကည့္ၿပီးေတာ့ ေခၚတာ၊ “မဟာ” ဆိုတာ
အလြန္ႀကီးၿပီးေတာ့ “ဘူတ” ဆိုတာ ေပၚလြင္ ထင္ရွားေနတဲ့ အရာေတြလို႔ ဒီလိုေျပာတာေနာ္၊
ေတာင္ႀကီးေတြရဲ႕ သဏၭာန္ေတြရဲ႕ သဏၭာန္အင္မတန္ႀကီးတယ္၊ ေျမျပင္ႀကီး
ေရျပင္ ႀကီး၊ မီးပံုႀကီးဆိုတာ အင္မတန္ႀကီးတဲ့ ပံုပန္းသဏၭာန္ေတြ အေနနဲ႔ ေပၚလာတာ၊
ဒါေၾကာင့္မို႔ ‘မဟာဘူတ’ great appearance ေပါ့။
အဲဒါကိုပဲ
‘ဓာတု’ element လို႔လည္းေခၚေသးတယ္၊ ဘာျဖစ္လို႔တုန္း ဆိုေတာ့ ဓာတုဆိုတဲ့ သဘာ၀တရားက
သတၱ၀ါ မဟုတ္ဘူးတဲ့၊ သူ႔သေဘာ သူေဆာင္ေနတဲ့ အရာတဲ့၊ ဓာတုဆိုတဲ့ စကားလံုးက
သတၱ၀ါဆိုတာကို reject လုပ္ထားတာ၊ သတၱ၀ါ ဆိုတာ မဟုတ္ဘူးတဲ့၊ ဇီ၀လို႔ ေျပာတဲ့အရာ
မဟုတ္ဘူးတဲ့၊ ဓာတုဆိုတာ သတၱလည္း မဟုတ္ဘူး၊ ဇီ၀လည္း မဟုတ္ဘူး၊ သူ႔သေဘာ သူေဆာင္ေနတဲ့
သဘာ၀တရား သက္သက္မွ်သာလို႔ ေျပာတာေနာ္။
ျမတ္စြာဘုရားက
‘နိႆတၱ နိဇီၨ၀’
သတၱ၀ါ မဟုတ္ဘူးတဲ့၊ ဇီ၀ဆိုတာ ေခၚစရာမဟုတ္ဘူး၊ ဒီ ‘ဇီ၀’ တို႔ ‘သတၱ’ တို႔ဆိုတာကို
အိႏိၵယ ဖေလာ္ေဆာ္ဖီမွာ ထ၀ရ ၿမဲေနတဲ့အရာေတြလို႔ ယူဆထားၾကတယ္၊ ဗမာေတြမွာလည္း ဒီလို
ၿမဲတယ္ဆိုတဲ့ အယူအဆ တစ္ခု ရွိတာပဲ၊ ဘာတုန္းဆိုရင္ လူေသရင္ လိပ္ျပာက ထြက္သြားတယ္
မဟုတ္လား၊ လိပ္ျပာဆိုတာ ရွိေသးတယ္၊ Butterfly ဆိုတဲ့ လိပ္ျပာ၊ အဲဒီ လိပ္ျပာေကာင္က
ထြက္ၿပီးေတာ့ ေနာက္ဘ၀ ၀င္စားတယ္လို႔ ေျပာၾကတယ္၊ တကယ္ေတာ့ ေသၿပီးေတာ့ ထြက္သြားတယ္
ဆိုတာလည္း တစ္ခုမွ မရွိဘူး၊ ၀င္စားတယ္ ဆိုတာလည္းတစ္ခုမွ မရွိဘူး၊ အေၾကာင့္ေၾကာင့္
အက်ိဳးေပၚတာပဲ ရွိတယ္။
ဗုဒၶဘာသာအယူအဆ
အဘိဓမၼာတရားေတာ္အရ ေရွ႕ကတစ္ခုၿပီးတစ္ခု ေပ်ာက္သြားတာနဲ႔ ေနာက္က အသစ္သစ္ ေပၚေနတာပဲ
ရွိတယ္ေလ၊ အခု ဘုန္းႀကီး တရားေဟာတဲ့ အသံေတြပဲၾကည့္၊ ေရွ႕က အသံေတြဟာ တစ္ခုၿပီးတစ္ခု
ေပ်ာက္ေနတာ၊ ေနာက္က အသံေတြ ဆက္ေပၚေနတာေလး။
အဲဒါလိုပဲ၊
ဘ၀ကူးတယ္ဆိုတာ ဒီအတိုင္းပဲ၊ ဘာမွ မထူးဘူး၊ ျဖစ္စဥ္ႀကီး တစ္ခုပဲ၊ ေရွ႕ကေပ်ာက္
ေနာက္ကေပၚ၊ ေရွ႕ကေပ်ာက္ ေနာက္ကေပၚ၊ ေဟာဒီ process ႀကီးနဲ႔ သြားေနတာ၊ အဲဒီေတာ့
ဒီထဲမွာ ၿမဲပါတယ္ ဆိုတဲ့အရာ ဘယ္ရွိေတာ့မတံုး။
က၊ ခ၊ ဂ၊ ဃ
ရြက္ႀကည့္လိုက္ေပါ့၊ အသံေတြက ရြတ္လိုက္တဲ့အခါ က၊ ခ၊ ဂ ဆိုတဲ့ အသံေတြကို
နားေထာင္ၾကည့္၊ ‘က’ ဆိုတဲ့အသံ ေပ်ာက္သြားရင္ ‘ခ’ ဆိုတဲ့ အသံေပၚလာတယ္၊ အဲဒီမွာ
စဥ္းစားၾကည့္၊ ‘က’ ကေန ‘ခ’ ျဖစ္သြားတာလား၊ ‘ခ’ ကေန ‘ဂ’ ျဖစ္သြားတာလားလို႔ ေမးရင္
မဟုတ္ဘူး၊ ‘က’ က ေပၚၿပီးေပ်ာက္သြားၿပီးမွ ‘ခ’ ဆိုတာ ေပၚလာျပန္တာ၊ ‘ဂ’
ဆိုတာလည္း ‘ခ’ က ျဖစ္လာတာ မဟုတ္ဘူး၊ သူက ေပၚလာတာ။
အဲဒီလိုပဲ
လူတစ္ေယာက္ ဒီဘ၀က ေသဆံုးသြားၿပီဆိုလို႔ ရွိရင္ အေၾကာင္းေၾကာင့္
ေနာင္ဘ၀မွာ ထပ္ေပၚတာကို ေျပာတာ၊ ဒီကေနၿပီးေတာ့ လိပ္ျပာတုိ႔၊ ၀ိညာဥ္တို႔ကေန
ထြက္သြားၿပီး ဟိုကို ၀င္စားတာ မဟုတ္ဘူးတဲ့။
သို႔ေသာ္ line
ကေလးကေတာ့ ရွိတာေပါ့၊ ႏို႔မို႔ဆို အလြဲလြဲ အမွားမွား ျဖစ္ကုန္တာေပါ့၊
သူ႔လိုင္းနဲ႔သူ သြားေနတာပဲ ေနာ္၊ ျဖစ္ပ်က္ေနတဲ့ line ေလးအတိုင္းပဲ သြားေနတာဆိုေတာ့
ဒီဘ၀က ဘာလုပ္လုပ္ ေနာင္ဘ၀အတြက္ responsible၊ တာ၀န္ရွိတဲ့ ပုဂိၢဳလ္ျဖစ္ရမယ္၊
ဘာျဖစ္လို႔လည္း ဆုိရင္ လိုင္းေၾကာင္းက တစ္ခု တည္းနဲ႔ သြားေနတာမို႔ ေပၚၿပီး
ေပ်ာက္သြားေပမယ့္ ေနာက္ထပ္ ေပၚလာမယ့္အရာကို ေရွ႕ကေပ်ာက္သြားတဲ့ သဘာ၀တရားက ေနာက္ထပ္
ေပၚလာဖို႔ရန္အတြက္ energy ေတြကို ေပးထားခဲ့တာ၊ အဲဒီ စြမး္အင္ေတြက ေနာက္အလံုးထဲမွာ
ျပည့္ျပည့္သြားလို႔ ေနာက္ေပၚတာက ေရွ႕ေပၚတာထက္ စြမ္းအင္ေတြ ပိုလာတက္ၾကတာ။
ပညာသင္တာပဲ
ၾကည့္ေလ၊ မူလတန္းပညာ သင္ထားတဲ့ဟာက အလယ္တန္းပညာ သင္ဖို႔ရာအတြက္ စြမ္းအင္ေတြ
က်န္ရစ္တယ္၊ ဟုတ္လား၊ တစ္ခါ အလယ္တန္းပညာကေန အထင္တန္းပညာ၊ အထက္တန္းပညာကေန
တကၠသိုလ္ပညာ၊ အကယ္၍သာ energy မရွိဘူး ဆိုလို႔ရွိရင္ လံုး၀ ေပ်ာက္သြားမယ္၊ မူလတန္းက
သင္ထားတာက ဘယ္လိုလုပ္ၿပီး အလယ္တန္းကို အက်ိဳးျပဳမလဲ၊ အခုဟာက အက်ိဳးျပဳေနတယ္ေလ၊
မူလတန္း မသင္ဘဲနဲ႔ အလယ္တန္း တက္လို႔ မရဘူးေလ၊ နားမလည္ႏိုင္ဘူးေလ၊ ဒါေတြက
ေပ်ာက္သြားတာေတာ့ ဟုတ္တယ္၊ ဒါေပမယ့္ လံုး၀ ေပ်ာက္သြားတာ မဟုတ္ဘူး ၊ energy
ေလးေတြေပးထားခဲ့တယ္ေနာ္။
ဒါေၾကာင့္မို႔
ဘုရားအေလာင္းေတာ္ သုေမဓာဘ၀က ပါရမီျဖည့္တာ ေဂါတမဘုရားဘ၀က်ေတာ့ perfect ျဖစ္တာေပါ့၊
ႏို႔မို႔ဆိုရင္ ဘယ္ perfect ျဖစ္မလဲ၊ ကိုယ့္ line ကေလးနဲ႔ ကိုယ္ကေတာ့
ရွိရတယ္၊ သို႔ေသာ္ အဲဒီ line ထဲမွာ ၿမဲေနတဲ့ အရာ ရွိလားဆိုေတာ့ မရွိဘူး၊
အေၾကာင္းအက်ိဳး ဆက္ၿပီး သဘ၀တရားဟာ တစ္ခုျဖစ္ တစ္ခုပ်က္၊ တစ္ခုျဖစ္ တစ္ခုပ်က္နဲ႔
သံသရာထဲမွာ အဲဒီပံုစံနဲ႔ပဲ သြားေနတယ္၊ အေၾကာင္းတရားကို မွီျဖစ္ၿပီးေတာ့
သြားေနၾကတာ။
အဘိဓမၼာ ျမတ္ေဒသနာ (ပထမတြဲ) (စာ ၉၇ - ၁၀၃) မွ ေကာက္ႏႈတ္ေရးသား ပူေဇာ္ပါသည္။
*ဆက္ရန္* {လူ႔ခႏၶာ၌ မဟာဘုတ္တည္ပံု} အား ဆက္လက္ေရးသား ပူေဇာ္ပါမည္။