အဲဒီေတာ့
တစ္ခုမွတ္ဖို႔ကေတာ့ “နိဗၺာန” ဆိုတဲ့ စကားလံုးကိုၾကည့္ၿပီးေတာ့ နိဗၺာန္ရဲ႕
အႏွစ္သာရပိုင္းကို သိရမယ္။ “နိဗၺာန္ ဆိုတာ ေလာကုတၱတရာတရား ျဖစ္တယ္”။ ေလာကုတၱရာတရား ျဖစ္တယ္ဆိုတာ ေလာကနဲ႔ မဆက္စပ္ဘူးဆိုတဲ့
အဓိပၸါယ္မ်ိဳး တစ္ခု မွတ္ရမယ္။
ေနာက္စတ္ခုက “နိဗၺာန္ဟာ မဂ္ဉာဏ္ ေလးပါးနဲ႔မွ မ်က္ေမွာက္ျပဳလို႔ရတယ္”၊ နိဗၺာန္ဟာ မဂ္စိတ္ ဖိုလ္စိတ္တို႔ရဲ႕ အာ႐ံုျဖစ္တယ္၊ ‘မဂၢဖလာန မာရမၼဏ ဘူတံ’ အဲဒီလို မဂ္စိတ္ ဖိုလ္စိတ္ေတြရဲ႕ အာ႐ံုျဖစ္ၿပီးေတာ့ ဘာေၾကာင့္
နိဗၺာန္ေခၚတုန္း၊ ‘ဝါန သခၤါတာယ တဏွာယ နိကၡႏၲတၱာ’၊ တစ္ဘဝနဲ႔ တစ္ဘဝကို ဆက္စပ္ၿပီးေပးတက္တဲ့ တဏွာကို ဝါန လို႔ ေခၚတယ္။ တစ္ဘဝနဲ႔ တစ္ဘဝ ဆက္စပ္ေပးတဲ့
ဝါန ဆိုတဲ့ တဏွာကေန လြတ္သြားတာကို နိဗၺာန္လို႔
ေခၚတယ္လို႔ ဒါေလးကို အၾကမ္းဖ်င္း မွတ္ထားရမွေပါ့။
အၾကမ္းဖ်င္း မွတ္ထားၿပီးေတာ့ ကဲ
ဒါျဖင့္ “နိဗၺာန္ဟာ ဘယ္မွာရွိသလဲ” ? ဘယ္မွာရွိမွန္းလဲ မသိဘူး၊ ဟသၤာတေတာင္ဘက္ကရြာ သြားျပခ်င္
ျပေနမယ္၊ အဲဒီေတာ့ နိဗၺာန္ဘယ္မွာရွိသလဲဆိုတဲ့ ေမးခြန္းရဲ႕ အေျဖကို ျမတ္စြာဘုရား ေဟာထားတဲ့
သုတၱန္တစ္ခုအရ ေျဖမယ္ဆိုလို႔ရွိရင္ “နိဗၺာန္ဆိုတာ ကိုယ့္သႏၲာန္မွာပဲ ရွိတယ္” လို႔ ေျပာရမယ္၊ ကိုယ္နဲ႔စပ္ေနတယ္လို႔ ေျပာရမယ္၊ ဘယ္သုတၱန္တုန္းဆိုရင္
ေရာဟိတႆသုတၱန္၊ ျမတ္စြာဘုရားက ‘ဣမသိၼ ံေယဝ ဗ်ာမမေတၱ
ကေဠဝေရ’ (တစ္လံေလာက္ရွိတဲ့ ခႏၶာကိုယ္၊ ကိုယ့္တစ္လံတဲ့၊
လုပုေလးကလည္း သူ႔တစ္လံနဲ႔သူ တစ္လံပဲရွိတာပဲ၊ လူထြားႀကီးကလည္း သူ႔ တစ္လံနဲ႔သူ တစ္လံပဲ
ရွိတာပဲ၊ ဟုတ္ကဲ့လား၊ အဲဒါလည္း သြားမျငင္းနဲ႔ဦး၊ မင္းက တစ္လံမရွိဘူး, ပုပုေလးပဲ ဆိုၿပီးေတာ့၊
ၾကြက္ကလည္း ၾကြက္အေတာင္နဲ႔ပဲ၊ ဆင္ကလည္း ဆင္အေတာင္နဲ႔ပဲ။ တစ္ခါ ၾကြက္က ၿခံဳဖုတ္ထဲ တိုးလိုက္ေတာ့
သူ႔ေက်ာကုန္း ၿပဲသြားတာ-အဲဒါ သူကေျပာတယ္၊ တစ္ထြာေလာက္ ၿပဲသြားတယ္ဆိုေတာ့ မင္းအေကာင္ကမွ
တစ္ထြာမရွိတာ ဘယ္လိုလုပ္ တစ္ထြာၿပဲမလဲ ဆိုေတာ့ သူ႔လက္နဲ႔သူ ထြာရင္ေတာ့ တစ္ထြာတဲ့၊ အဲဒီေတာ့
သူ႔ဟာနဲ႔သူ ေျပာရမွေပါ့၊ အဲဒီေတာ့ ကိုယ့္အတိုင္းအတာနဲ႔ကိုယ္)။
လူေတြရဲ႕ ခႏၶာကိုယ္ဟာ တစ္လံေလာက္ရွိတယ္၊
‘ဣမသိၼ
ံေယဝ ဗ်ာမမေတၱ ကေဠဝေရ’ ေဟာဒီခႏၶာကိုယ္ထဲမွာ သသညမွိ သညာရွိ၊
သမေနေက စိတ္ရွိတဲ့ ခႏၶာကိုယ္ထဲမွာတဲ့ ‘ေလာကေဥၥဝ ပညာေပမိ’ ေလာကလို႔လည္း သတ္မွတ္တယ္၊ ‘ေလာကသမုဒယဥၥ’ ေလာကျဖစ္ေၾကာင္းတရား ရွိတယ္လို႔လည္း ေျပာတယ္၊ ‘ေလာကနိေရဓဥၥ’ ေလာကခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာတရား ရွိလိုလို႔ေျပာတယ္၊ ‘ေလာနိေရာဓ
ဂါမိနီ ပဋပဒါစ’ ေလာကခ်ဳပ္ရာသို႔ ေရာက္ရာျဖစ္တဲ့ အက်င့္ရွိတယ္
ဆိုတာကိုလည္းေျပာတယ္။
ေဟာဒီ ခႏၶာကိုယ္ထဲမွာ သစၥာေလးပါးရွိတယ္လို႔
ေျပာတာပဲ၊ စပ္ၿပီးေတာ့ ေျပာတဲ့စကား၊ တျခား အျပင္မွာ သြားရွာရမွာမဟုတ္ဘူး၊ ျမန္မာစကားလည္းရွိတာပဲ၊
‘တရားရွာ ကို္ယ္မွာေတြ႔’ တဲ့၊ ဒီတရားေတြဟာ ကိုယ့္သႏၲာန္မွာ ျဖစ္ႏိုင္တဲ့ တရားေတြေပ့ါ။
သို႔ေသာ္ နိဗၺာန္ဆိုတာ အျဖစ္တရားမဟုတ္ဘူး ဆိုတာေတာ့ သိရမယ္၊ အျဖစ္ရွိရင္
အခ်ဳပ္ရွိသြားမွာပဲ၊ အဲဒါေၾကာင့္မို႔ နိဗၺာန္ဟာ ဘယ္မွာရွိတုန္းဆို ကိုယ္မွာပဲရွိတယ္လို႔
အဲဒီသုတၱန္အရ ေျပာမယ္ဆိုရင္ ေျပာလို႔ရတယ္၊ ေအး တခ်ိဳ႕ အ႒ကထာေတြမွာ ေျပာတယ္ “နိဗၺာနံပိ
ခႏၶာပဋိပတၱေမဝ” တဲ့၊ ခႏၶာနဲ႔စပ္ၿပီးေတာ့မွ နိဗၺာန္ကိုေျပာလို႔ ရတယ္လို႔ ေျပာတာ၊ ေဟာဒီ
လူ႔ခႏၶာေတြထဲမွာ။
***ေဒါက္တာနႏၵမာလာဘိဝံသ၏
အဘိဓမၼာျမတ္ေဒသနာ(ဒုတိယတြဲ) မွ ပူေဇာ္ပါသည္။
*** ဆက္လက္ပူေဇာ္ပါမည္။