႐ုပ္ေခၚရျခင္းအေၾကာင္း
' ကိဥၥ
၀ုစၥတိ ႐ူပံ’
ခ်စ္သားရဟန္းတို႔၊ ဘာေၾကာင့္ ႐ုပ္လို႔ေခၚတာတုန္းတဲ့၊ ဘာေၾကာင့္ ႐ူပလို႔
ေခၚရတာတုန္း၊ ဒီစကားလံုးကို ဘာေၾကာင့္ ဒီသဘာ၀တရားေတြကို ေဖၚျပဖို႔အတြက္ ႐ူပဆိုတဲ့
စကားလံုး ဘာေၾကာင့္ သံုးရတာတုန္းလို႔ဆိုတာ ျမတ္စြာဘုရားက ဒီေမးခြန္းေလနဲ႔
ေမးၿပီးေတာ့ သူ႔ဘာသာသူ ေျဖတယ္။
“႐ုပၸတီတိ
ေခါ ဘိကၡေ၀ တသၼာ ႐ူပႏိၲ ၀ုစၥတိ”
႐ုပၸတိ- ေျပာင္းလြဲတက္၏၊ ဣတိ-
ထို႔ေၾကာင့္၊ ႐ူပံ-
႐ုပ္မည္၏၊ ခ်စ္သားရဟန္းတို႔- ႐ုပ္ဆိုတာ ေျပာင္းလြဲတက္တဲ့သေဘာ ရွိတယ္တဲ့၊
ဒါေၾကာင့္မုိ႔ ႐ုပ္လို႔ ေခၚတာ၊ ေဖာက္ျပန္တယ္ဆိုတဲ့ အသံုးနဲ႔ သံုးတာ ရွိတယ္၊
႐ုပ္ဆိုတာ ေဖာက္ျပန္တယ္ဆိုတဲ့ စားလံုး သံုးလုိက္လို႔ရွိရင္ တစ္ျခားေနရာမွာ
တစ္မ်ိဳး သံုးေနတာ ရွိတယ္၊ အက်င့္စာရိတၱ ေဖာက္ျပန္တယ္တို႔၊
ကိုယ္က်င့္တရားေဖာက္ျပန္တယ္တို႔၊ ေဖာက္ျပန္တယ္ဆိုတာက အမ်ိဳးမ်ိဳး ျဖစ္ေနတာမို႔
အဲဒီစကားလံုးကုို ဘုန္းႀကီးက မသံုးေတာ့ဘူး၊ ႐ုပ္ဆိုတာ ေျပာင္းလြဲတက္တယ္၊
ပ်က္စီးတက္တယ္၊ ထင္ထင္ ရွားရွား
ေျပာင္းလြဲ ပ်က္စီးတက္တဲ့ သဘာ၀တရားကို ႐ုပ္ လို႔ ေခၚတယ္လို႔
ျမတ္စြာဘုရားက ဒီလို ေဟာတာ။
႐ုပ္၏ ေျပာင္းလြဲပ်က္စီးရျခင္း အေၾကာင္း
‘ေကန
႐ုပၸတိ’ - ဘာေၾကာင့္ ေျပာင္းလဲတာတုန္းတဲ့၊ သူ႔ဘာသာသူ အလိုအေလ်ာက္
ေျပာင္းတာလားလို႔ဆိုေတာ့ မဟုတ္ဘူးတဲ့၊ အေၾကာင္းတရားေတြေၾကာင္း ေျပာင္းတာ။
‘သီေတနပိ
႐ုပၸတိ’ -
အေအးေၾကာင့္လည္း ေျပာင္းသြားတယ္၊ ကိုယ့္ရဲ႕ ခႏၶာကိုယ္ ႐ုပ္ကေလးေတြပဲ ၾကည့္၊
ဒီျပင္ဟာေတြ မၾကည့္နဲ႔၊ ေအးလို႔ရွိရင္လည္း တစ္မ်ိဳးျဖစ္သြားတယ္၊ အေအးထဲေနရင္
တစ္မ်ိဳး ျဖစ္သြားတယ္၊ ရာသီဥတု အလြန္ေအးတဲ့ အရပ္ေဒသကလူေတြနဲ႔ ပူတဲ့ အရပ္ေဒသက
လူေတြနဲ႔ အသားအေရခ်င္း တူရဲ႕လား၊ မတူဘူး၊ ေအးတယ္ဆိုတာ အလြန္အကၽြံ ေအးတာကို
ဆုိလိုတယ္၊ ႐ုပ္ဆိုတာ ရာသီဥတု ေအးျခင္းေၾကာင့္ပဲ ဒီ ႐ုပ္တရားက ေျပာင္းလြဲ
ပ်က္စီးသြားတယ္။
ဆိုပါစို႔၊ ေရက နဂိုတုန္းက အရည္ေပ်ာ္၀င္ေနတာ၊ အရည္ေပ်ာ္၀င္ေနတဲ့ ေရကို ေရခဲေသတၱာထဲ ထည့္၊ ေရခဲႏိုင္တဲ့ အခန္းထဲ ထည့္ထားလိုက္လို႔ရွိရင္ ဒီေရဟာ အရည္ကေန အခဲအျဖစ္ ေျပာင္းမသြားဘူးလား၊ ေျပာင္းသြားတယ္၊ အဲဒါမ်ိဳးကို ဆိုလိုတယ္ေနာ္၊ အသြင္သဏၭာန္ ေျပာင္းသြားတယ္၊ ဒါကို ‘သီေတနပိ ႐ုပၸတိ’ လို႔ ေျပာရတာေပါ့၊ အေအးေၾကာင့္လည္း ေျပာင္းသြားတယ္။
တခ်ိဳ႕
သိပ္ေအးတဲ့ အရပ္ေတြမွာေနတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြဟာ ခႏၶာကိုယ္မွာ အကာအကြယ္ေတြ လုပ္ရတယ္၊
အကာအကြယ္ မလုပ္လို႔ ရွိရင္ ႏွာေခါင္းဖ်ားေလးေတြ နားရြက္ဖ်ားေလးေတြ မည္းလာတယ္၊
အေအးေလာင္တယ္လို႔ ေခၚတယ္၊ အပူေလာင္သလို အေအးလည္း ေလာင္တာပဲ၊ Frostbite လို႔ အဂၤလိပ္လို ေခၚတယ္၊ Forst ဆိုတာ ေရခဲေလာင္ေအာင္ ေအးတဲ့
အေအးလို႔ ေျပာတာ၊ အဲဒီအေအးရဲ႕ ကိုက္တဲ့ဒဏ္ကို ခံရသည့္ အတြက္ေၾကာင့္
ႏွေခါင္းဖ်ားေလးေတြ မည္းသြားတယ္။
ဧ၀ရက္ေတာင္တက္တဲ့
ပုဂၢိဳလ္ေတြ ဒါမ်ိဳးေတြ ႀကံဳတက္တယ္၊ နားရြက္ဖ်ားေလးေတြ ေသြးမေရာက္တဲ့အခါက်ေတာ့
ဒါေလးေတြ မည္းၿပီး ပုပ္သြားတက္တယ္၊ အကာအကြယ္ မလုပ္လို႔ရွိရင္ ေသြးမသြားႏိုင္သည့္
အတြက္ေၾကာင့္ ေျခဖ်ားလက္ဖ်ားေလး ေတြဟာ မည္းၿပီး ပုပ္သြားတက္တယ္၊ ဒါဘယ္သူ႔ေၾကာင့္
ေျပာင္းလြဲသြားတာတုန္းဆိုေတာ့ အေအးေၾကာင့္ ေျပာင္းလြဲသြားတာ၊ အလြန္ေအးတဲ့ထဲ
ထည့္ထားလို႔ရွိရင္ ေရခဲေသတၱာထဲ ထည့္ထားလိုက္လို႔ရွိရင္ ဟင္းရြက္ေတြလညး
တျဖည္းျဖည္းက်ေတာ့ ႏြမ္းသြားတာပဲ၊ ၾကာရွည္ခံတယ္လို႔ ဆိုေပမယ့္ လြန္ကဲလာရင္ေတာ
ႏြမ္းသြားတာပဲ။
ဒါေၾကာင့္မို႔
‘သီေတနပိ ႐ုပၸတိ’ အေအးေၾကာင့္လည္း ဒီ႐ုပ္ႀကီ္းဟာ
ေျပာင္းလြဲသြားႏိုင္တယ္၊ ပ်က္စီးသြားႏိုင္တယ္၊ ဒါေၾကာင့္မို႔ ႐ုပ္လို႔ေခၚတယ္၊
ဒါကို အဂၤလိပ္လို ျပန္တဲ့ အခါက်ေတာ့ changes လို႔လည္းျပန္တယ္၊ perish လို႔လည္း
ျပန္တယ္၊ changes ဆိုတာ ပ်က္စီးသြားတာ၊ လူ႔ခႏၶာကိုယ္ဟာ အေအးနဲ႔ ေတြ႔ရင္လည္း
ေျပာင္းလဲ ပ်က္စီးသြားႏိုင္တယ္၊ လြန္ကဲတဲ့ ဆန္႔က်င္ဘက္ အေအးန႔ဲေတြ႔ရင္
ေျပာင္လြဲၿပီးေတာ့ ပ်က္စီးသြားႏိုင္တယ္၊ ေရက အခဲအျဖစ္ ေရာက္သြးတယ္၊
ေျပာင္းလဲသြားတယ္၊ ေျပာင္းလြဲသြားတာလည္း ႐ုပ္ပဲ၊ ပ်က္စီးသြားတာလည္း ႐ုပ္ပဲ၊ ဒီလို
ဆိုလိုတယ္။
“ဥေဏွနပိ
႐ုပၸတိ”
အပူနဲ႔ေတြ႔ရင္လည္း ေျပာင္းလြဲသြားႏိုင္တယ္၊ ပ်က္စီးသြားႏိုင္တယ္၊ လူရဲ႕
ခႏၶာကိုယ္လည္း ဒီအတိုင္းပဲ၊ မီးေလာင္လိုက္လို႔ အပူေတြ႔သြားၿပီ၊ သိပ္ပူတဲ့အပူနဲ႔
ေတြ႔လိုက္လို႔ရွိရင္ လူရဲ႕ ခႏၶာကိုယ္ဟာ ဘယ္ခံႏိုင္မလဲ၊ မီးေလာင္ခံရရင္
မီေလာင္တဲ့ေနရာဆို မည္းသြားမွာေပါ့၊ အေရေတြ ကြားသြားမွာေပါ့၊ ေျပာင္လြဲသြားတယ္၊
ပ်က္စီးသြားတယ္၊ အပူေၾကာင့္လည္း ေျပာင္လြဲ ပ်က္စီးတယ္၊ ခုနေရကို အပူေပးလိုက္တဲ့
အခါက် အေငြ႔ျဖစ္သြားတယ္၊ ေျပာင္းသြားတယ္၊ အရည္ကေန အေငြ႔ျဖစ္သြားတယ္၊ ဒါဘာေၾကာင့္
ေျပာင္းတာလဲဆိုေတာ့ ဆန္႔က်င္ဘက္ အပူေၾကာင့္ ေျပာင္းတာ၊ ထုိ႔အတူပါပဲ။
‘ဇိဃစာၦယ
ပိ ႐ုပၸတိ ’ဆာရင္လည္း ေျပာင္းသြားတယ္၊ ‘ပိပါသာယ ပိ ႐ုပၸတိ’
ေရငတ္ရင္လည္းပဲ ေျပာင္းလြဲ ပ်က္စီးတယ္၊ ႐ုပ္တရားေတြကို လူသားသတၱ၀ါေတြနဲ႔
ရည္ညႊန္းၿပီးေတာ့ ျမတ္စြာဘုရားက ေဟာေတာ္မူထားတယ္၊ ထမင္း ဆာတာလည္း အလြန္ဆာရင္
ေျပာင္းလဲသြားတက္တာပဲ၊ ေရ သိပ္ဆာတယ္ ေရမေသာက္ရဘူး ဆုိရင္လည္း ေျပာင္းလြဲသြားတာပဲ၊
ပ်က္စီးသြားႏိုင္တယ္၊ ေရငတ္ရင္လည္း ေသတာပဲ၊ အစာ ငတ္ရင္လည္း ေသတာပဲ၊ ႐ုပ္တရားေတြဟာ
ေျပာင္းလြဲႏိုင္တယ္၊ မခံႏိုင္ဘူး။
ျခင္ကိုက္လို႔ရွိရင္လည္း
ေျပာင္းတယ္၊ ျခင္ကိုလို႔ ရွိရင္လည္း အေရျပားေပၚမွာ အဖုကေလးေတြ ျဖစ္လာတယ္၊
ေျပာင္းလြဲေနတယ္ေနာ္၊ တခ်ိဳ႕ကေတာ့ spot အေျပာက္ေလးေတြ အနီစက္ေလးေတြ ေပၚလာတယ္၊
ဒါေျပာင္းလြဲမႈပဲ၊ ပတိ အသားအေရကေန ေျပာင္းလြဲၿပီးေတာ့သြားတာ၊ မွတ္တို႔ ျခင္တို႔
ဒီအေကာင္ေတြ ကိုက္တယ္၊ ေဟာ ခႏၶာကိုယ္ရဲ႕ အေနအထား ႐ုပ္သဘာ၀တရားေတြဟာ
ေျပာင္းလြဲၿပီးေတာ့ ပ်က္စီးတက္တယ္တဲ့၊ ျမတ္စြာဘုရားက လြယ္လြယ္ေလး သိေအာင္
႐ုပ္ဆိုတာ ဆန္႔က်င္ဘက္နဲ႔ ေတြ႔ရင္ ေျပာင္းေျပာင္းသြားတဲ့ သေဘာတရား ေတြကို
ေျပာတာပါတဲ့။
သဘာ၀ကိုက
ေျပာင္းသြားတဲ့ အေနအထားရွိတယ္လို႔ “ခဇၨနီယ”
သုတၱန္မွာ ျမတ္စြာဘုရားက ႐ူပရဲ႕ အဓိပၸါယ္ကို ဒီလိုဖြင့္ဆိုတားတယ္၊ အဲဒီေတာ့
ေျပာင္းလြဲတက္တဲ့သေဘာ ဆန္႔က်င္ဘက္ အေၾကာင္းတရားနဲ႔ ဆံုဆည္းတ့ဲအခါ ေျပာင္းလြဲတက္တဲ့
သေဘာ, ပ်က္စီတက္တက္တဲ့ သေဘာကို ႐ုပ္လို႔ ေခၚပါတယ္လို႔ ဒါ ပထမ မွတ္ထားရမွာေနာ္။
ေကာင္းၿပီ၊
ဒီလို ေျပာင္းလြဲပ်က္စီးတက္တဲ့ သဘာ၀တရား ထိုေျပာင္းလြဲပ်က္စီး တက္တဲ့ သဘာ၀တရားသည္
အာ႐ံုကို ရယူႏိုင္စြမ္း မရွိဘူး၊ ဆန္႔က်င္ဘက္ ေတြ႕ရင္ ေျပာင္း သြားတယ္၊
ပ်က္စီးသြားတယ္၊ ေရကို အပူေပးလိုက္ရင္ အခိုးေအငြ႔ ျဖစ္သြားတယ္၊ အခိုးအေငြ႔ကို
တစ္ခါ အေအးန႔ဲ ျပန္ၿပီးေတာ့ စုစည္းလိုက္ျပန္ရင္ အရည္ေပ်ာ္သြားျပန္တယ္၊ အဲဒီ
အရည္ကိုမွ တစ္ခါ ပိုၿပီးေတာ့ ေအးေအာင္ လုပ္လိုက္လို႔ရွီရင္ အခဲျဖစ္သြားျပန္တယ္၊
အပူ,အေအးဆိုတဲ့ ဒီဆန္႔က်င္ဘက္ အေၾကာင္း တရားေတြေၾကာင့္ ပံုသဏၭာန္ေတြ အမ်ိဳးမ်ိဳး
ေျပာင္းၿပီးေတာ့ ေနတာဟာ ႐ုပ္တရား။
လူ႔ရဲ႕ခႏၶာကိုယ္မွာ
ရွိတဲ့႐ုပ္ေတြလည္း ဒီလိုပဲ၊ ဆန္႔က်င္ဘက္ အပူေတြ ေတြ႔မယ္၊ ဆန္႔က်င္ဘက္ အေအးေတြ
လြန္ကဲတာေတြနဲ႔ ေတြ႔မယ္ဆုိရင္ ေျပာင္းလဲသြားႏိုင္တယ္လို႔ ဒီလိုမွတ္ရမယ္ေနာ္၊
အျပင္ဘက္ ဗဟိဒၶမွာလည္း ထို႔အတူပဲ၊ ဒီလို ေျပာင္းလြဲေနတာ၊ ႐ုပ္ဆိုတဲ့ သဘာ၀တရားသည္
သတၱ၀ါေတြရဲ႕ သႏၲာန္မွာသာ ရွိတာမဟုတ္ဘူး၊ အျပင္ ၾသကာသ ေလာကႀကီးမွာလည္း ရွိတယ္လို႔
မွတ္ရမယ္။
*ဆက္ရန္* -------
{ပထ၀ီ႐ုပ္၊ အာေပါ႐ုပ္၊ ေတေဇာ႐ုပ္၊ ၀ါေယာ႐ုပ္} အား ဆက္လက္ေရးသား ပူေဇာ္ပါမည္။ *ေကာက္ႏႈတ္ခ်က္* အဂၢမဟာပ႑ိတ အရွင္နႏၵမာလာဘိ၀ံသ (Ph.D)
အဘိဓမၼာ ျမတ္ေဒသနာ (ပထမတြဲ) (စာ ၈၀ - ၈၅) မွ ေကာက္ႏႈတ္ေရးသား ပူေဇာ္ပါသည္။